BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: 997 op 12 March 2023, 14:18:56
-
Hallo,
Ik ben al weer een tijdje bezig met de bouw van mijn baan, waarbij het centrale thema het "Gleisvorfeld" is van het centrale station van een fictieve regio stad in midden Duitsland.
Behoorlijk wat tijd heb ik zitten in het opzetten van een naar mijn mening redelijk geloofwaardig "betrieb" met daarbij ook voldoende afwisseling in het bedrijf om het rijden ook leuk te houden op termijn.
Ik ben nu in de fase dat ik al enkele maanden het gehele plan heb liggen en goed rijdend heb kunnen testen met verschillend bedrijf.
Het railmateriaal waar ik voor gekozen heb is Rocoline. Ik ben in staat geweest om in de doorgaande sporen alleen de 10 graden wissels te gebruiken. In de niet doorgaande trein bewegingen heb ik 15 graden wissels moeten gebruiken.
Nu mijn vraag: in een centrale sectie heb ik sectie met 5 kruiswissels liggen van 15 graden. Ik overweeg om deze toch ook in 10 graden uit te voeren. Weliswaar worden in het gleisvorfeld in mijn setup bij normaal bedrijf deze alleen door de regio treinen bereden in rechte stand, maar toch, slanke wissels zien er mooier uit.
Als ik de aanpassing maak naar 10 graden doe dan gaat dit natuurlijk ten koste van de nuttige lengte van de sporen.
Vraag die ik heb:
Is er van andere fabrikanten Tillig, Peco oid. een kruiswissel (dkw of ekw) leverbaar die minder ruimte inneemt dan de Roco 10 graden kruiswissel? Ik wel gezien dat er bijvoorbeeld 12 graden wissels leverbaar zijn bij deze fabrikanten. Maar ik kom er niet achter of die kruiswissels dan korter zijn dan de Roco dkw/ekw.
Ik heb geprobeerd de assortimenten van Peco en Tillig te doorgronden, maar dat is me tot nu toe onvoldoende duidelijk (zijn die dan inderdaad iets korter, en pak ik zo de paar cm winst).
Alvast dank voor jullie hulp! Wanneer ik wat verder ben zal ik ook het thema en de resultaten tot nu toe eens nader voorstellen in een bouwdraadje!
-
Hallo nieuwe gebruiker,
Hieronder wat links.
Verder zou het fijn zijn als je even meldt wie je bent (echte naam of een alias)
Hartelijke groet,
Joop
kruising code 83: https://peco-uk.com/collections/track/products/unifrog-diamond-crossing
let op code 75: https://peco-uk.com/collections/track/products/crossing-double-slip5
Code 83: https://peco-uk.com/collections/track/products/crossing-6th-radius-double-slip
-
Welkom, en zoals Joop ook al aangeeft een echte naam praat wat gezelliger dan een nummer. Tenzij je ouders wel heel creatief geweest zijn met je een naam geven.
En ik betwijfel of je echt 5 kruiswissels hebt liggen. Volgens mij maak je hier de klassieke fout en weet je het verschil niet tussen een kruiswissel en een Engels wissel. Uit je beschrijving ga ik ervan uit dat je het laatste bedoelt. Voor een juiste vraagstelling niet geheel onbelangrijk om de juiste termen te gebruiken.
Mijn advies zou ook zijn om eens bij peco te kijken
-
Hallo nieuwe gebruiker,
Hieronder wat links.
Verder zou het fijn zijn als je even meldt wie je bent (echte naam of een alias)
Hartelijke groet,
Joop
kruising code 83: https://peco-uk.com/collections/track/products/unifrog-diamond-crossing
let op code 75: https://peco-uk.com/collections/track/products/crossing-double-slip5
Code 83: https://peco-uk.com/collections/track/products/crossing-6th-radius-double-slip
Bedankt voor de tip. Was ook op zoek naar een Engelse wissel code 83. Gevonden dus.
Past perfect bij de middelwissel 9,5 gr.
-
Bij het 10 graden Engels wissel van Rocoline (42496) kun je aan beide zijden het stuk voorbij de dubbele dwarsligger er af zagen. Dan wordt het wissel zomaar 7 cm korter. Let wel op dat de parallelle sporen dan ook dichter bij elkaar komen.
-
Inderdaad, heb ik ook gedaan, wissel krijgt dan ongeveer dezelfde lengte als dat van Peco waar trouwens erg moeilijk aan te komen is.
Bovendien: code 83 is naar Amerikaans voorbeeld, nem wielen lopen moeilijk over de puntstukken en de bielzen zijn dunner zodat het wissel lager ligt dan Roco Line. En verder moet de bedrading bij Peco meestal ook aangepast worden.
PS: het 2e vermelde wissel is voor HOm, dus smalspoor.......