BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: LuckyRamses op 08 March 2023, 21:50:08
-
Hallo allemaal
Ik ben opzoek naar nummers van DRG rijtuigen die in Nederland achtergebleven zijn na de bevrijding.
Uit de boeken die er zijn weet ik dat er grote aantallen DRG/ DRB rijtuigen achtergebleven waren en door gebrek aan eigen NS rijtuigen deze de 1e jaren na de oorlog bij de NS dienst deden tot eigen materiaal weer beschikbaar was.
Nu ben ik opzoek naar het specefiek type wagens en bijbehorend nummers.
Voor de Belgische spoorwegen heb ik een boek voor zowel de rijtuigen die na WWI als WWII in België achtergebleven waren en in het bestand van de SNCB waren opgenomen, zowel type als nummers.
Voor Nederland ontbreek zover ik weet hierover alle openbare info, in ieder geval in mijn zoek toch nog nooit iets anders gevonden dan een stuk of 10 in wat boeken en tijdschriften.
Ik ben al een jaar of 20 aan het zoeken en wil nu verder en het afmaken.
De rijtuigen van Roco en Fleischmann heb ik.
In ombouw zijn nu een Liliput Schürzenwagen C 19 405/ Trix Cid-21 C 44 516/ Märklin C4i-Wü01 C 79 721 en de Brawa Ci Wü-29 staat op de planning C 97 763/79 764
Ik heb foto's van een Liliput 28er B4ü-30 en een Fleischmann C3tr Pr-02/24 maar geen nummers die zijn niet te lezen.
En er zijn 2 Donnerbuchsen Cid-28 C 82 575 en Ci-30 C 84 348 af maar de nummers die ik gebruikt heb bevallen me niet en moeten opnieuw genummerd worden.
Nu mijn vraag wie heeft er info waar ik me verder kan, ik heb een module baan en wil specifiek voor de na oorlogsejaren ook wat Duits materiaal op de baan, samen met de DRG(NS) loks.
Alle info is welkom het mooiste zou zijn lijsten met specifieke types en nummers.
Of is er een boek waar ik veel uit kan halen, denk het niet want dan had ik hem wel gevonden.
Hoor graag wie er meer weet.
Grt ED
Mocht ik een verkeerde topic hebben gekozen hoor ik het wel.
-
Hi,
Interessant onderwerp waar ik ook graag meer van zou willen weten.
Het boek de erfenis heeft enkele foto's van rijtuigen. Een lijst echter niet er word wel een bron genoemd: overzicht van vreemde rijtuigen in gebruik op de lijnen der ns. Mei 1946.
Wellicht heb je er wat aan.
Mvg,
Adriaan
-
Hi,
Interessant onderwerp waar ik ook graag meer van zou willen weten.
Het boek de erfenis heeft enkele foto's van rijtuigen. Een lijst echter niet er word wel een bron genoemd: overzicht van vreemde rijtuigen in gebruik op de lijnen der ns. Mei 1946.
Wellicht heb je er wat aan.
Mvg,
Adriaan
Dankje voor je berichtje, boek de Erfenis heb ik.
De bron is interessant maar als ik het goed heb is dat alleen een opsomming van aantallen, er werd heel veel geteld in die dagen ook bij de NMBS, daar zelfs iedere maand.
Wat nog meer problemen veroorzaakte daar de wagens vaak dubbel geteld werden of een foutief nummer hadden en niet achterhaald konden worden waar ze vandaan kwamen.
Waar ik verder info uit heb zijn,
Op de Rails
Railhobby
Miniatuurbanen
Stoomkroniek-Railkroniek-Modelkroniek-Railmagazine
Spoorwegjournaal NL
Deze tijdschriften heb ik compleet maar staat ook zo goed als niets in.
Spoor en Tramwegen heb ik ook maar dat is nog niet compleet.
Verder wat tijdschriften van de NS zelf niet compleet helaas zoals Nieuw Spoor en Matbald maar staat ook niets in.
Boeken over die periode,
Spoorwegbedrijf in oorlogstijd 1939-1945
Locomotieven van de Deutsche Reichsbahn bij de Nederlandsche Spoorwegen 1944-1949
De Erfenis De houten rijtuigen van de Nederlandsche Spoorwegen 1921-1956
Aanslag op het Spoor Rotterdamse spoorwegen in twee wereldoorlogen.
Tussen vuur en stoom
Stoomtractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1944-1958
De Nederlandse Spoorwegen in oorlogstijd 1939-1945
Maar bij deze is het met name de locomotieven die aan bod komen, rijtuigen zie je wel maar zijn bijzaak en de foto's zijn niet te ontcijferen als er al wat in beeld is aan nummers.
Dit zelfde geld natuurlijk ook voor goederenwagens daar vind je ook zo goed als niets over, ik heb wel lijsten maar niet compleet.
Grt ED
-
Er is een facebookpagina "Nederlandse rijtuigen en wagens", daar zit veel kennis en info.
-
Er is een facebookpagina "Nederlandse rijtuigen en wagens", daar zit veel kennis en info.
Sorry ik heb geen 06 dus ook geen smartphone en dan werkt heel veel niet.
-
Roco en Fleischmann hebben een jaar of 8-10 (misschien nog langer) geleden een aantal twee- en drie-assig Duitse coupérijtuigen uitgebracht die NS-nummers hadden gekregen, maar vraag me niet naar de nummers, dat wordt toch even zoeken….
Rob
-
Roco en Fleischmann hebben een jaar of 8-10 (misschien nog langer) geleden een aantal twee- en drie-assig Duitse coupérijtuigen uitgebracht die NS-nummers hadden gekregen, maar vraag me niet naar de nummers, dat wordt toch even zoeken….
Rob
Hoi Rob
Klopt, die heb ik.
5x Roco en 2x Fleischmann
Wat er verder op de markt is geweest wel niet Duits maar Zwitserse rijtuigen van Liliput die hier als huur enkel maanden dienst deden als de SBB ze niet nodig had.
Deze kunnen ingezet worden van 1946 tot en met 1948
Daar heb ik er 2 van en nummer 3 mis ik nog, geen idee of de nummers ook daadwerkelijk hier gereden hebben maar beter iets dan niets.
334474/5/6, nummers 6969/ 6930/ 7210
Heb er ook 1 van AKU maar dat is een ander wagen nummer maar ziet er hetzelfde uit maar is een werkwagen, AKU 9049 10501
Ook zijn er DSB rijtuigen gehuurd maar die heb ik nog niet terug kunnen vinden in model.
Bron De Erfenis
Deze SBB wagens met de DRB en de NS wordt heerlijk bont op de baan en zoals het was tot 1952.
Grt ED
-
Die DSB rijtuigen, twee soorten, zijn in model verschenen bij HobbyTrade. Ik zit nu op mijn werk (in Denemarken), dus heb nummers even niet paraat. Maar er is recent nog over geschreven op het forum.
Edit; hier dus https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.20280#msg3222356527
-
Hierbij een overzicht van DRB-rijtuigen bij NS na 1945:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img690-640a073442eb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img690-640a073442eb1.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img691-640a07f29606b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img691-640a07f29606b.jpg)
-
De SJ-rijtuigen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img694-640a0e875dea3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img694-640a0e875dea3.jpg)
-
De DSB-rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img692-640a0d50409de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img692-640a0d50409de.jpg)
-
De SBB-rijtuigen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img693-640a0df579b8f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img693-640a0df579b8f.jpg)
-
Beste Odaoda,
Wat een rijkdom aan informatie bedankt! Waar komt dit allemaal vandaan? En is er iets bekend over de tijsduur in Nederland? Of het laatste jaar dat deze rijtuigen in NS dienst waren?
Mvg,
Adriaan
-
Hierbij een overzicht van DRG-rijtuigen bij NS na 1945:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img690-640a073442eb1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img690-640a073442eb1.jpg)
en
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img691-640a07f29606b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img691-640a07f29606b.jpg)
Dankje wel, ga er mee aan de slag maar dit is niet volledig denk ik, het zouden 700+ wagens moeten zijn.
Ik heb sowieso al een aantal nummers die niet op de lijst voorkomen.
Grt ED
-
Beste Odaoda,
Wat een rijkdom aan informatie bedankt! Waar komt dit allemaal vandaan? En is er iets bekend over de tijsduur in Nederland? Of het laatste jaar dat deze rijtuigen in NS dienst waren?
Mvg,
Adriaan
In 1951 reden er nog DRG wagens rond in Nederland als versterking dus dat is best wel lang geweest waardoor het in model ook best wel goed te gebruiken is tot de Plan D's op de baan kwamen zeg maar.
Op last van de bevrijder zijn de laatste wagens in 1952 terug naar de Bondsrepubliek gestuurd.
Bron de Erfenis.
-
Zoals eerder is aangegeven, de lijst is niet compleet. De gegevens zijn afkomstig van NS, HUA en NVBS (lid worden!). De lijst is officieel door NS gepubliceerd door Dienst van Exploitatie Ep 53 No 7592/M2 in mei 1946 en heet Overzicht van de vreemde rijtuigen in gebruik op de lijnen der NS. Duidelijk is vermeld: dit overzicht maakt geen aanspraak op volledigheid.
-
Naar aanleiding van dit topic even een beetje in het HUA gebladerd. Wellicht ook intressant voor jullie. De zwitserse rijtuigen ben ik niet tegengekomen.
zweedse rijtuigen:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0F60889FE322542C8F8A77D380E7F3E0 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0F60889FE322542C8F8A77D380E7F3E0)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/AAA91A82E81E5412AD450E13C0C9498F (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/AAA91A82E81E5412AD450E13C0C9498F)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E7E2864B2657588CAA6A9631E73086EF (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E7E2864B2657588CAA6A9631E73086EF)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/863EC041E8705290896C2F95F823D8F4 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/863EC041E8705290896C2F95F823D8F4)
Deense spoorwegen:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/F8A707A5236A5484B6A4EB949C908723 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/F8A707A5236A5484B6A4EB949C908723)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/B9F8B296850F58A4B79E380756047C27 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/B9F8B296850F58A4B79E380756047C27)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/5A7A1FFDBC975A3AB19C4E93748BFC83 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/5A7A1FFDBC975A3AB19C4E93748BFC83)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/2364F57BC27F58C1A3D1B0AB86548BA6 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/2364F57BC27F58C1A3D1B0AB86548BA6)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1EE10BFFF1735CE9BC1632A17938AE84 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/1EE10BFFF1735CE9BC1632A17938AE84)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E150016E85C25E40AF322E623B0F906D (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/E150016E85C25E40AF322E623B0F906D)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/38AA675EFF465B34833F08A3C4EC5AA4 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/38AA675EFF465B34833F08A3C4EC5AA4)
Engelse rijtuigen?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/EC02114691665DC7BAE61F8FC2029090 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/EC02114691665DC7BAE61F8FC2029090)
-
Zoals eerder is aangegeven, de lijst is niet compleet. De gegevens zijn afkomstig van NS, HUA en NVBS (lid worden!). De lijst is officieel door NS gepubliceerd door Dienst van Exploitatie Ep 53 No 7592/M2 in mei 1946 en heet Overzicht van de vreemde rijtuigen in gebruik op de lijnen der NS. Duidelijk is vermeld: dit overzicht maakt geen aanspraak op volledigheid.
Nogmaals dankjewel, het is geen kritiek, ik probeer alleen een beeld te krijgen van hoe of wat, ik heb een deel van de lijst omgezet en ga daarna als ik klaar ben de Duitse types erbij zoeken.
Zoals het er nu uitziet is dit de 1e tel lijst met 411 bruikbare wagens, de niet bruikbare zijn hier niet in opgenomen en daar komen de nummers die ik heb denk uit.
Met de boeken die ik heb over de Duitse rijtuigen kan ik een deel makkelijk terug vinden.
Tot zover ben ik heel erg blij en heel erg geholpen.
Maar waar ik tot op heden niets over heb terug gevonden zijn de bagagewagens/ postwagen/ slaap en restauratie rijtuigen, die vallen hier ook onder maar ontbreken tot zover, ook bij mijn zoektocht niets over terug te vinden.
Bagage en postwagens moeten hier ook achtergebleven zijn, slaap en restauratie in mindere mate daar veel van dat materieel al niet meer gebruikt werd in Duitsland zelf.
-
Uit de publicaties die de Mitropa/DSG en de Deutsche Post als onderwerp hebben blijkt dat geen enkel rijtuig van de bij die maatschappijen in dienst zijnde rijtuigen zijn achtergebleven in Nederland in 1945. Bagagewagens zijn in de eerder genoemde NS-lijst niet opgenomen.
-
Sorry ik heb geen 06 dus ook geen smartphone en dan werkt heel veel niet.
Faceboek werkt ook prima op een normale laptop (of Chromeboek, Android tablet of Apple ding)
-
Faceboek werkt ook prima op een normale laptop (of Chromeboek, Android tablet of Apple ding)
Niet als je geen account hebt.
-
Dan maak je een account op naam van je kat, heb ik ook.
-
Dan maak je een account op naam van je kat, heb ik ook.
Dit is offtopic.
Nee ik neem geen account ben er net vanaf na heel veel ellende met facebook
Mijn PC heeft wat beveiligings progjes draaien en die waarschuwen de hele dag dat facebook gegevens aan het verzamelen is , en dat pup-up secu reclame niet wordt toegestaan door mijn PC.
Dus nee voor mij geen facebook meer.
-
Hi,
Ik zie deze discussie maar als aanleiding om meer openbare foto's te delen ;D
Volgens mij wat duitse rijtuigen:
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C6FB087B69D659BCAE1E5CC8FC19183A (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/C6FB087B69D659BCAE1E5CC8FC19183A)
12-07-1947 groningen
Geen idee welk type.
Mvg,
Adriaan
-
Dit is offtopic.
Nee ik neem geen account ben er net vanaf na heel veel ellende met facebook
Mijn PC heeft wat beveiligings progjes draaien en die waarschuwen de hele dag dat facebook gegevens aan het verzamelen is , en dat pup-up secu reclame niet wordt toegestaan door mijn PC.
Dus nee voor mij geen facebook meer.
Jammer want het is een goudmijn die Facebook pagina, zit er zelf ook. We proberen je alleen maar te helpen hoor…
-
Jammer want het is een goudmijn die Facebook pagina, zit er zelf ook. We proberen je alleen maar te helpen hoor…
Snap ik maar dan zal facebook zijn voorwaarden moeten wijzigen en zich als een normale website moeten gaan gedragen, zonder agressieve content.
En waarom niet gewoon openbaar, het is nu of je wat te verbergen hebt.
-
Hallo allemaal
Ik ben bijna 24 uur aan het stoeien geweest met de lijst die ik nu heb.
Conclusie het zijn zeg maar 350 wagens op deze lijst dat zou de helft zijn van wat er aanwezig was.
Van die 350 heb ik er tot nu toe 119 aan het nummer kunnen herleiden naar een model wat op de markt is.
Dit gaat dan om 45 verschillende types.
Daarvan zijn er 7 uitgebracht door Fleischmann en Roco.
Blijven er tot nu toe 38 types over die nog zouden kunnen worden gemaakt zonder een wagen van hetzelfde type te hebben.
Het zou natuurlijk mooi zijn als er importeurs of fabrikanten meelezen en ons weer eens willen verrassen met een model.
Er staan wel heel interessante wagens op de lijst zoals een Heidenau-Altenberg wagen(Liliput) maar ook een ex Karwendelwagen Bay-29(Liliput)
Verder heel veel Donnerbuchsen in veel verschillende types, maar ook de Einheits abteilwagens van Liliput en Mätrix.
Eilzug wagens met scherengitter overgangen en Liliput/ Roco 28ers en Fleischmann/ Lima/ Roco 35ers en maar 1 Schürzenwagen.
Verder zijn er wat Sächsischsewagens van Piko 4 assers in 2 type maar ook een 2 asser.
2 Württembergers waren al bekend de Märklin Amerikaanse wagen en de Brawa E bijwagens.
Maar er blijft een lijst van 200 nummers over van voornamelijk Länderbahnwagens die ik nu niet kan uitzoeken voornamelijk ex KPEV wagens.
Ik heb heel veel boeken over de DRG maar daar heb ik nog geen info over, ook op internet is daar niets beschikbaar.
Er zijn boeken die de vernummeringen in Duitsland laten zien maar ik heb ze nog niet gevonden.
Mocht er interesse zijn in de lijst met verwijzing naar de H0 modellen hoor ik het graag dan kijk ik waar ik hem kan plaatsen is nogal groot aan data ivm de plaatjes.
Tot zover ED
-
Ed,
Wellicht is dit nog een handiger site?
http://www.osterthun.com/0Laenderbahnen/ (http://www.osterthun.com/0Laenderbahnen/)
Mvg,
Adriaan
-
altijd leuk als zo'n overzicht kan worden aangevuld met de verkrijgbare halfnul modellen (y)
-
Lijst komt maar ik moet eerst zeker zijn van wat ik tot nu toe heb of dat ook echt klopt.
Mocht er meer info zijn stuur even een PB dan kan ik dat verder verwerken.
De voortgang laat ik hier weten kan even duren, ik ben nu opzoek naar een boek zie gevraagd topic.
Zonder dat boek kan ik niet verder, en niet alles controleren.
Een ander boek wat ik nodig heb komt pas van de zomer, dat zou in de zomer van 2022 al uitkomen.
Is er verder interesse voor het laten vervaardigen van nummers, waterslide decals, ik doe dat in eigen beheer maar als er meer interesse is kan ik ze mee laten komen.
Deze worden bij een bedrijf in Duitsland gemaakt naar voorbeeld van het lettertype(font) van de NS in periode 2/3a.
Maakt voor de prijs niet uit het wordt per cm berekend.
Let wel het gaat alleen om de NS nummers de DRG opschriften moet u nog apart bestellen bij Gaßner net als de NS klasse borden periode 2.
In het verleden heb ik geprobeerd zelf met decal papier(waterslide) en de printer opschriften te maken maar dat is gewoon niet mooi, op mp wordt er van alles verkocht wat zelf gemaakt wordt maar het is te korrelig en zo goed als niet leesbaar, vaak is zelf laten maken net zo duur als wat op mp staat of wat je zelf op de printer maakt.
Een ombouw per wagen komt dan in totaal afhankelijk van het merk op extra kosten voor verf en opschriften op 15 tot 20€.
En als u verder wil superen is dat nog een extra kosten post.
Ik kies vaak voor DB wagens die zijn in aanschaf vaak maar een derde van de prijs van een DRG wagen, je hebt dan alleen wat werk, een DRG wagen kun je zo omnummeren en klaar.
Maar let wel deze wagens waren bijna allemaal in desolate toestand, onderhoud was vaak al vele jaren niet meer uitgevoerd.
Dus tip top zoals de Fleischmann en Roco DRG/NS wagens zagen ze er dus niet uit.
Grt ED
-
Ed,
Ik hou me aanbevolen voor een lijst. Ook om op beurzen/internet een beetje leuke (goedkope) modellen te vinden die toepasbaar zijn op mijn baan.
Uit nieuwsgierigheid welke boeken wacht je op?
MVG,
Adriaan
-
Ed,
Ik hou me aanbevolen voor een lijst. Ook om op beurzen/internet een beetje leuke (goedkope) modellen te vinden die toepasbaar zijn op mijn baan.
Uit nieuwsgierigheid welke boeken wacht je op?
MVG,
Adriaan
Joachim Depmeyer deel 3 Reisezugwagen der Deutsche Reichsbahn 1938-1948, zou zomer 2022 uitkomen maar is met een jaar uitgesteld.
Deel 1 en 2 heb ik, en nog een 1,5meter aan Duitse boeken waar ik van alles uit kan halen inclusief DESG, Mitropa, locomotieven, goederenwagens en nog veel meer.
Maar rijtuigen schijnt niet zo'n interessant onderwerp te zijn is bijna geen goed boek over van voor 1921, of de Länderbahn wagens in dienst van de DRG.
Wat wel helpt is dat ik bijna 650 DRG/DRB rijtuigen heb en dus vaak gewoon in de kast kan kijken of het type wel of niet bestaat.
Maar dat is in 40 jaar bij elkaar verzameld.
2e boek dat ik zoek is het omnummer boek uit 1983 wat aangeeft welke type wagen welk nummer had daar staan alle Länderbahn wagens in met type aanduiding en nummer na de 2e vernummering.
Dat zijn de onderstreepte nummers op de DRG wagens dat is periode 2b + 2c.
Dat boek heb ik gevonden maar vind de 120€ bij amazon iets te veel, en het wordt niet naar NL verstuurt.
Nu heb ik ook een Duits adres dus dat is het probleem niet maar 120€ is toch wel veel, en een nader boek zou op 119€ komen met verzendkosten.
Terwijl het op ebay 2x voor 15€ weg is gegaan zag ik gisteren.
-
Kleine update.
De lijst met 330 wagens is verwerkt uitzoeken gaat nog even duren, en wacht nog steeds op een boek uit Duitsland.
Inmiddels is er wel een fabrikant geïnteresseerd in wat eventueel mogelijk is, daarover later meer als er concrete plannen zijn, waarschijnlijk door de fabrikant zelf.
Deze lijst wordt ook beschreven in het boek de Erfenis niet de lijst zelf maar het bestaan ervan, met een globale opsomming.
In totaal waren er in 1946 762 vreemde wagen in Nederland.
Nu is mijn vraag wie heeft er info over lijst met 432 wagens die niet direct inzetbaar waren of er zo slecht aan toe waren dat sloop de enige weg was.
-
Interessant!
Ik zie dit draadje nu pas omdat ik wil gaan kijken of ik een aantal van mijn Fleischmann DRG rijtuigen (h0) als NS rijtuigen op de baan onder zou kunnen brengen. Tenminste zodra de bouw voldoende gevorderd is, en dat is nog (steeds) niet het geval.
Groet,
Tony
-
Interessant!
Ik zie dit draadje nu pas omdat ik wil gaan kijken of ik een aantal van mijn Fleischmann DRG rijtuigen (h0) als NS rijtuigen op de baan onder zou kunnen brengen. Tenminste zodra de bouw voldoende gevorderd is, en dat is nog (steeds) niet het geval.
Groet,
Tony
Hoi Tony
Op dit moment ben ik nog bezig om de laatste wagens aan te kopen, totaal gaat het om 80 verschillende wagens die omgebouwd kunnen worden.
In totaal als je alle verschillende wagennummers neemt zou je ruim 200 wagens op de baan kunnen zetten en daar zitten hele interessante wagens bij.
Welke wagens je kunt gebruiken staat al op mijn eigen website http://home.caiway.nl/~edm2003/overzicht.htm (http://home.caiway.nl/~edm2003/overzicht.htm).
Ik heb er nu 68 klaar liggen voor de ombouw en zoek er nog 12 en dat zijn de duurste en erg lastig te krijgen vooral omdat die al DRG opschriften moeten hebben daar Gaßner geen ombouw setjes voor die wagens heeft.
Wagens van Fleischmann die je kunt gebruiken zijn, 5002, 5082, 5083, 5061, 5063, 5064, 5068, 5071, 5073, 5085, 5086, 5087, 5088, 5632, 5635 en een Eilzugwagen BC zie ook mijn website.
Als je alle nummers van die wagens neemt, kun je er 35 een NS nummer geven, van de C4ü-36 waren er 5 aanwezig samen met de enkele BC4ü-36 is dat een leuke stam.
Wat ik al een heel eind af heb is het tractie materiaal, staat als proef al online.
Grt ED
-
Hoi ED,
Komend weekend ga ik jouw site eens goed bekijken.
Het is mij in elk geval duidelijk geworden - na het doorlezen van jouw draadje - dat je er een hele boel energie en tijd in steekt. Met deze materie heb ik mij (nog) niet bezig gehouden. Maar ik denk dat ik hier zeker iets mee kan. Zelf heb ik jaren zitten puzzelen en doorspitten om informatie te achterhalen voor de bouw van mijn baan. Althans om een en ander enigszins realistisch te kunnen weergeven. Ik denk dat ik wel een idee heb van de hoeveelheid werk die jij in jouw project steekt.
Chapeau!
Groet,
Tony
-
Hallo,
Een erg interessant onderwerp waar helaas maar weinig over geschreven is. Leuk dat hier wat meer aandacht voor komt!
Maar let wel deze wagens waren bijna allemaal in desolate toestand, onderhoud was vaak al vele jaren niet meer uitgevoerd.
Dus tip top zoals de Fleischmann en Roco DRG/NS wagens zagen ze er dus niet uit.
Grt ED
Even als reactie hierop; in een Op de Rails van 1989 staat het artikel: Het getrokken reizigersmaterieel van de Nederlandse Spoorwegen 2. Hierin staat:
''... In een later stadium werden de Duitse rijtuigen als zijnde van NS aangemerkt. De Duitse opschriften en nummers werden weggeschilderd en vervangen door de bij de NS gebruikelijke. In het midden van de zijwanden boven de ramen kwamen de letters NS en de letter A. B of C (of combinatie hiervan) van de overeenkomstige klasse met daarachter het vroegere Duitse nummer van vijf cijfers.
De Duitse rijtuigen kwamen op dezelfde wijze in onderhoud als de Nederlandse. Opmerkelijk is daarbij dat een aantal met een schilderbeurt de werkplaats verliet, terwijl voor NS-rijtuigen nauwelijks verf te krijgen was en men zich hierbij moest beperken tot het bijschilderen van wat dichtgemaakte kogelgaten! Op vordering van de geallieerde Hoge Commissie, die belast was met het bestuur in het verslagen Duitsland, moesten de Duitse rijtuigen en goederenwagens in 1949 worden teruggegeven. Rijtuigen van andere landen waren reeds eerder naar dc eigendomsspoorweg
teruggezonden. De naoorlogse Reichsbahn zal de NS ongetwijfeld dankbaar zijn geweest voor het onderhoud en vooral voor het keurig schilderen van haar materieel, want in het chaotische Duitsland van na de oorlog was geen spatje verf le krijgen. Met uitzondering van enig tot dienstwagen verbouwd of ingericht materieel zijn alle DRB-rijtuigen en goederenwagens teruggestuurd.''
Het hoeft dus zeker niet zo te zijn dat het allemaal verwaarloosde wagens waren. Vergeet ook niet dat veel van de Duitse wagens in 1945 nog vrij nieuw waren, terwijl de overgebleven Nederlandse in veel gevallen al 40 jaar oud waren. In bovenstaande tekst wordt gesproken over dat de rijtuigen in 1949 terug naar Duitsland gingen. Dit klopt niet helemaal; in 1949 werd begonnen met de rijtuigen terug te sturen. Volgens ''De Erfenis'' 3 tot 20 per maand. Daarom waren er begin jaren 50 nogsteeds duitse rijtuigen te zien op de Nederlandse sporen ;)
Groet, Alex