BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: zuyderduyn op 02 March 2023, 12:59:04
-
Goedemiddag,
Ik wil middels een vaste route ontkoppelen (dmv koploper). Nu deed ik dit handmatig om het proces door te nemen en dat gaat prima. Ik vond tussen mijn rails toch nog een ontkoppelrail, zonder aandrijving. Hier heb ik een spoel van een wissel afgehaald.
Hij reageert prima op de multimaus alleen valt het blok niet terug naar beneden, hij blijft hangen. Om te oefenen met automatisch ontkoppelen geen probleem. Ik heb voor de zekerheid de bekrachtigingstijd op 3 seconden gezet in koploper, mede voor als de trein een stukje voor de ontkoppelrail stopt. De trein komt binnen en heb ingesteld dat de ontkoppelrail functioneert bij werkelijk vertrek. Lok vertrekt, maar hij geeft een slappe puls en zeker geen 3 seconden, waardoor het ontkoppelen dus niet lukt.
Kan het ermee te maken hebben dat ik een ander soort aandrijving moet hebben of een ontkoppelrail met zo’n groot vierkant blok (Fleischmann 6112)? Dan weet ik in ieder geval dat het aan mijn materiaal ligt en kan ik een nieuwe aanschaffen :-).
Bedankt,
Groeten Hans
-
Vraagje, met hoeveel volt schakel je die spoel? Mijn ervaring is dat 15V of minder vaak net niet genoeg is om te schakelen. dus ff een voltje of twee meer doet wonderen.
-
Hoi,
Ik schakel met een wisseldecoder waar al mijn wissels prima meegeschakeld worden. Over voltage’s durf ik zo even niets te zeggen.
Gr Hans
-
Daar kan ik je dus ook geen antwoord op geven. Ik spreek nog uit de antieke tijd dat ik de boel schakelde met die groene Fleischmann schakelkastjes waarbij ik dus de ervaring had dat onvoldoende spanning inderdaad een flauwe puls gaf.
Misschien is het een idee om de ontkoppelrail eerst eens te proberen met een spanning van ongeveer 15V. dus domweg draadjes verbinden. Dan kun je iig zien of ontkoppelaar goed werkt. En heb je ook al naar het mechanische gedfeelte gekeken? Als daar iets klemt werkt het ook niet lekker.
-
Dat gaat ook niet met een wisselaandrijving.
Kijk even op de site van FLEISCHMANN en lees de handleiding van Art.nr 6444
Groet,
Erwin Prummel
-
In bovenstaande ben ik ook uitgegaan van de 6444. Deze spoelen worden voor zowel wissels als ontkoppelrails gebruikt. Althans zo heb ik ze ook altijd doorelkaar gebruikt.
-
Dan moet FLEISCHMANN de 6444 aangepast moeten hebben.
Want, de 6444 heeft slechts twee draden.
1 x zwart en 1 x geel.
Lijkt mij sterk dat je daar een wissel mee kunt schakelen.
Bij het schakelen van de 6444 drukt de schakelaar de ontkoppelaandrijving 1 kant op, waarna hij weer terug veert.
Vriendelijke groet,
Erwin Prummel
-
Ik was inderdaad niet helemaal duidelijk want de ontkoppelrails hebben inderdaad maar twee draden. Ging mij meer om het type spoel.
-
En daar zit in de 6444 iets wat de wisselaandrijving niet heeft.
Een ja, zeg maar een veertje die het mechanisme weer in de juiste stand terug zet.
Met vriendelijke groet
Erwin Prummel
-
Aandrijving voor ontkoppelrail is zonder eindafschakeling zodat je zolang als nodig is het ontkoppelmechanisme kunt activeren. (Te lang is uiteraard een rookpluim maar dat is mij in al die vijftig jaren niet overkomen)
-
Hallo Hans,
De conclusie van het verhaal is dus dat je een speciale spoel moet hebben voor je ontkoppelrail. Die activeert de ontkoppelrall wel en laat het ontkoppelstuk weer terugvallen in de ruststand.
Een wisselspoel zet met het aanschakelen het ontkoppelstuk naar boven, het opnieuw schakelen van de wisselspoel zet het ontkoppelstuk dan weer terug.
-
Het kan ook met een servo. Daar kan ik je wel weer aan helpen
-
De conclusie van het verhaal is dus dat je een speciale spoel moet hebben voor je ontkoppelrail.
Als je hem op de gebruikelijke manier wilt gebruiken wel ja.
Het kan wel met een wisselaandrijving, maar dan ook met een wisselschakelaar, dan zijn voor het ontkoppelen 2 knopbedieningen nodig. Op en neer afzonderlijk namelijk.
-
Allemaal weer hartelijk bedankt.
Vanmorgen een nieuwe ontkoppelrail gehaald. Eigenlijk geen verschil. Ontkoppelrail komt netjes omhoog maar valt niet terug. Ik heb beide keren de ontkoppelrail aangesloten op een wisseldecoder. De reden dat ik dacht dat hij maar kort bekrachtigd werd is mijn fout, de lok stond er nog voor en de onderkant van de lok duwde hem weer naar beneden. Waarom die niet zelf terugvalt is mij een raadsel.
Groeten Hans ::)
-
Heb je de ontkoppelrail al eens analoog getest Hans?
Daarmee bedoel ik dus zonder enige tussenkomst van (schakel) elektronica.
Gewoon de ene draad van de ontkoppelrailspoel aan de ene draad van de voedingsspanning.
En de andere draad van de ontkoppelrailspoel aantikken met de andere draad van de voedingsspanning.
Zakt hij dan bij het wegvallen van de spanning nog niet naar beneden, moet je het echt in de ontkoppelrail en/of de ontkoppelrailspoel zoeken.
-
Wat voor wisseldecoder gebruik je?
Het lijkt erop dat de uitgang van de wisseldecoder bekrachtigd blijft op de uitgang die je gebruikt. Dan is het logisch dat de ontkoppelrail niet terugvalt maar bekrachtigd blijft.
Als het mogelijk is zou je die uitgang dan op puls moeten instellen. Dan wordt de ontkoppelrail kort bekrachtigd en zou terug moeten vallen.
-
Hallo,
Hans schreef in zijn eerste post toch al dat de ontkoppelaar goed werkt.
Er zal dus in de aandrijving te veel weerstand zijn om het plaatje van de ontkoppelaar terug te laten vallen.
Jos
-
Beste lezers,
Bedankt voor de input. Ik heb er 1 eens een trafo op aangesloten, zwart op zwart en grijs/geel op wit. Ook dan blijft hij hangen. Handmatig als ik kort de schakelaar heen en weer beweeg (van de spoel van de ontkoppelrail), valt hij terug, als ik hem gewoon goed omzet, wat steviger blijft hij hangen. Toevallige/vreemde is dat dit met de andere exact hetzelfde geval was. Op zich is het niet het grootste probleem, aangezien bij aankoppelen hij vanzelf weer naar beneden gedrukt wordt. Grootste uitdaging is om de lok op het goede moment te laten stoppen maar dat is een ander onderwerp:-).
Geluk bij een ongeluk, het spoor waar ik koppel/ontkoppel loopt iets af, dus het is een soort handrem haha. Toen ik mijn baan bouwde 1,5 jaar geleden had ik niet de illusie ooit koppelen/ontkoppelen te laten automatiseren en handmatig scheelt het me niet zoveel, vandaar.
Groeten Hans.
-
Mooi dat je nu wat verder bent. Het rechtstreeks aansluiten oppperde ik al in mijn tweede antwoord. Mocht je dit probleem niet kunnen tackelen dan zou ik voor de oplossing van De eerste Ivo gaan en een servo gebruiken, die trekt dat ding vanzelf wel weer naar beneden.