BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Duikeend op 01 March 2023, 11:48:11
-
Er heeft zich een zeer ernstig treinongeval afgespeeld in Griekenland. de ravage is enorm en er zijn al tientallen doden :'(
NOS (https://nos.nl/artikel/2465660-tientallen-doden-bij-treinbotsing-in-noorden-griekenland)
-
Als je dat item leest, lijkt het alsof ze een soort van CRVL gebruiken. Dat liep in Groningen ook al eens verkeerd af...
-
WINSUM, 25 juli 1980.
In dichte mist.
Ronald
-
Uit de wat knullige beschrijving van het Griekse beveiligingssysteem meen ik op te maken dat het zelfs al ETCS was ,het Europese beveiligingssysteem .wat dus knap verwaarloosd was.
Bij een goed werkend beveiligingssysteem is het onmogelijk om twee treinen tegen elkaar in te laten rijden.
Maar ja .... als de zaak defect is vraag je om zoiets als dit natuurlijk.
Toch vreemd dat de Stationschef de treinenloop regelt en tegen beter weten in (Of gedwongen ) dit werk deed.
Peter ,(Oud MT SW NS )
-
Vreemd of tegen beter weten in... Ik zou oppassen dat te stellen.
Hier vind je een informatief artikel over de gang van zaken in Griekenland: https://www.europeandatajournalism.eu/News/Data-news/Warning-No-Signal (https://www.europeandatajournalism.eu/News/Data-news/Warning-No-Signal)
-
Inmiddels is het personeel van de Griekse spoorwegen het zat!
https://nos.nl/artikel/2465813-nationale-treinstaking-in-griekenland-na-ramp-dodental-loopt-op-naar-57 (https://nos.nl/artikel/2465813-nationale-treinstaking-in-griekenland-na-ramp-dodental-loopt-op-naar-57)
-
Volgens het krantenartikel gaat de beveiliging in Griekenland volledig mank aan mismanagement en discussies, zodat niets naar behoren werkt. Formeel is de stationschef fout, maar deze beste man is er helemaal kapot van. Concluderend uit het krantenartikel moeten in feite het management en andere verantwoordelijken onderzocht worden naar hun rol en verantwoordelijkheid.
Zelfs als de beveiliging volledig op menskracht is ingesteld zou je er voor moeten zorgen dat er een "twee paar ogen controle" is zodat iemand de bevestigt wat de stationschef doet en dat je met zijn tweeën op de bok zit.
Maar met de wetenschap van nu is het makkelijk redeneren.
Hartelijke groet,
Joop
-
Via de Duitse buren nog een interessant achtergrondartikel, over het verwaarlozen van de spoorwegen, ten gunste van snelwegen en busvervoer:
https://amp.dw.com/de/eisenbahnungl%C3%BCck-in-griechenland-eine-katastrophe-mit-ansage/a-64862020 (https://amp.dw.com/de/eisenbahnungl%C3%BCck-in-griechenland-eine-katastrophe-mit-ansage/a-64862020)
-
Auw. Vertaald uit dat Duitse artikel:
Charilaos Trikoupis was volgens velen de laatste regeringsleider, die zich voor de spoorwegen in Griekenland interesseerde. Hij regeerde van 1875 tot 1895.
(Deze link (https://www.dw.com/de/eisenbahnungl%C3%BCck-in-griechenland-eine-katastrophe-mit-ansage/a-64862020) werkt beter voor niet-mobieltjes.)
Reinout