BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Besselspoor op 26 February 2023, 19:07:13
-
Ik heb een blauwe Rivarossi 1300 op de kop getikt omdat ik die veel beter vind kloppen dan de Electrotren. De loc heeft nummer 1312. Nu heb ik nog nummerschildjes 1301 en 1313, wie weet welk van deze nummers het langst dienst heeft gedaan in het blauw?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230226-182825945-HDR-63fb9fc687a2c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230226-182825945-HDR-63fb9fc687a2c.jpg)
-
Staat dat mogelijk hier?:
https://www.railwiki.nl/index.php/1300_-_Elektrische_locomotieven_serie_1300
Ongeveer halverwege het artikel: "Van blauw naar grijs/geel".
Groet,
Wicher.
-
Top, ik heb nooit eerder in de gaten gehad dat Wiki zoveel info gaf over een Nederlandse locserie en verwachtte dat dus eigenlijk niet...mooi dat er een compleet overzicht van elke kleurverandering staat.
-
Dat is dan ook Railwiki en niet Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/NS_1300_(elektrische_locomotief)) over de 1300.
Eigenlijk zou je moeten weten wanneer de locs van het derde frontsein werden voorzien, die ontbreekt nog op het model, maar dat staat niet op Railwiki.
-
Volgens dezelfde Railwiki is in vanaf mei '77 begonnen met de 3e frontseinen bij de 1100en. Dat zal bij de 1300en dan vermoedelijk dezelfde periode zijn geweest. Daarmee zou deze loc dus tot ergens eind jaren 70 inzetbaar zijn.
https://www.railwiki.nl/index.php?title=1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100 (https://www.railwiki.nl/index.php?title=1100_-_Elektrische_locomotieven_serie_1100)
Edit: op de 1300 site van railwiki lees ik zelfs dat in 1975 wordt begonnen met de 3e frontseinen bij de 1300en, omdat per 25 mei 1976 alle locs naar Duitsland een derde frontsein moeten hebben. Daarmee zou dus mei 1976 de grens zijn.
Van de 1100en weet ik dat ze ook een tijdje met een losse 3e lamp reden (in de cabine of aan de handrail). Ik zou 1976 dus als grens aanhouden.
Groeten,
Rogier
-
Ja, mei 1976 moesten alle 1300's een derde frontsein hebben.
Dan de vraag, tot wanneer reden ze nog in het blauw?
1301 9 september 1977
1302 september 1979
1303 nvt
1304 24 april 1978
1305 28 juni 1978
1306 4 april 1972
1307 blauw tot grote renovatie
1308 7 september 1978
1309 15 juni 1972
1310 blauw tot grote renovatie
1311 7 mei 1976
1312 17 maart 1975
1313 8 september 1975
1314 23 januari 1976
1315 14 mei 1975
1316 21 oktober 1975
Mijn 1312 heeft dus in blauwe toestand waarschijnlijk nooit een 3e pit gehad. Heb ik nog nummers voor de 1313, daar geldt hetzelfde voor, en de 1301, die ga ik dus gebruiken. Vraag beantwoord ;D
-
ter info: Bij de laatste twee blauwe 1300-en (1307 en 1310) was de 1307 van een afstand herkenbaar, doordat die geen aluminium strippen meer op de cabine deuren had.
Mvg, Erich
-
Als ik eens nummerschildjes 1310 zou vinden kon ik de jaren '80 in rijden... maar voorlopig 1301. Wel leuk om alle verschillen eens voor het voetlicht te halen.
-
Als ik eens nummerschildjes 1310 zou vinden kon ik de jaren '80 in rijden... maar voorlopig 1301. Wel leuk om alle verschillen eens voor het voetlicht te halen.
Maar zonder derde pit heeft de 1310 niet in de jaren tachtig gereden.
Lolke
-
Phildie(.nl) heeft de nummerschilden van de 1310 in het assortiment, maar momenteel niet op voorraad.
Forumgenoot FRIE heeft de nummerschilden van de 1307 in zijn assortiment.
-
Min of meer off-topic vraag.
Lok 1303 is na botsing afgevoerd.
Nog geen twee jaar oud.
De aflevering van de serie was nog gaande.
Vraag: is er een zestiende lok afgeleverd alsvervanger of was er een serie van zestien loks besteld?
Ronald
-
Vind je ook in de link naar de railwiki.
Eerste bestelling was 10 stuks. De verongelukte 1303 is vervangen door de 1311.
Verder kwam er een tweede bestelling van vijf stuks, de 1312 - 1316.
De bestelling bedroeg in totaal dus 15 stuks.
-
Er is een extra zestiende loc afgeleverd.
-
@ Bessel: je kunt ‘m nog wat opleuken, door de punten van de lantaarnijzers op de beide koppen te doorboren en daar exemplaren in te zetten die ook op de Roco 1100 zitten én…. helemaal áf wordt het met de nieuwe Roco of Piko stroomafnemers op het dak…..
Rob (die met een Rivarossi 1300 zónder vishaken bezig is)….
-
Goed idee, sowieso komt er een derde pit met ledverlichting in zodat hij in elk geval 2e helft jaren 70 inzetbaar is.
-
Er is een extra zestiende loc afgeleverd.
Thxs.
Henk idem.
Ronald
-
@ Bessel: je kunt ‘m nog wat opleuken, door de puntenaantal de lantaarnijzers op de beide koppen de doorboren en daar exemplaren in te zetten die ook op de Roco 1100 zitten én…. helemaal áf wordt het met de nieuwe Roco of Piko stroomafnemers op het dak…..
Rob (die met een Rivarossi 1300 zónder vishaken bezig is)….
Ik heb toevallig recent geprobeerd Piko panto’s te plaatsen, maar dat ging niet zomaar. De schroefgaten in het dak van de Riva 1300 zijn groot en het schroefje voor de Piko panto’s is dun en kort. Het schroefje kan met kop en al door het gat. Is vast wel op te lossen door het gat te dichten. Zelf heb ik maar schuitjes van Frie op de stroomafnemers gezet.
Verder leds direct achter de frontseinen geplaatst. De lichtgeleider past dan niet meer en die houdt de frontseinen op zijn plek. Laatste stukje lichtgeleider in de seinen geplaatst en de seinen op hun plek gelijmd.
-
Het is wat off topic, maar als een gaatje te groot is maak ik een kleiner gaatje in een dun stukje plaatmateriaal (messing of styreen)en zet dit er tussen als een soort 'ringetje'.
Mvg,
Robert
-
Ja, maar het schroefje is al te kort. Om dat schroefje te gebruiken, moet het gat dus alleen bovenin worden gedicht. Langer schroefje vinden misschien.
Ik wou dat er nog Carmina’s te koop waren. ;D