BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: mms op 25 February 2023, 18:50:41
-
Hallo allemaal,
Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Mark en ben besmet met het modelbouw virus.
Sinds mijn jeugd heb ik altijd modeltreinen gehad en ook enkele banen gebouwd.
De laatste baan heb ik meer dan 20 jaar over gedaan en was (nooit helemaal) maar wel ver compleet.
Echter, toen kwam de verhuizing, en ja de baan is gesloopt.
In de tussentijd ben ik me ook gaan interesseren in RC hobby (boten, vrachtauto's en crawlers)
Onlangs heb ik een hobby ruimte kunnen maken en ook hier wil ik graag een treinbaan gaan maken.
Uitgangspunten van de baan zijn;
- h0
- tijdperk I/II, misschien ooit een kleine uitloop naar III diesel
- analoog, ik ben geen kei in computers en al het rijdend materieel (+/- 80 stuks) is analoog
- veel scratch building, heb namelijk heel veel scratch...
- wil deze keer een schaduwstation proberen te maken voor meer afwisseling in het rijden
- zoveel mogelijk beweging, licht en geluid op de baan, had ik bij mijn vorige baan ook al
- wissels uiteraard elektrisch bedienen, waarschijnlijk met servo's onder de baan
En zo zullen er nog wel wat meer wensen zijn. ;)
Ik heb geprobeerd een baanplan te ontwerpen;
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/33340a0b-c80b-49e3-9f9f-0e14ae4db15d.jpg)
Bovenste zichtbare gedeelte, lijkt mij redelijk duidelijk.
Reizigers station in het midden met slechts vier sporen, loc depot / verzorging erboven met aansluitend de draaischijf.
Links tegen de achterwand een klein stukje stad (halve reliëf huisjes).
Links boven de spiraal een stukje berg met kasteel/burcht.
Rechts boven de bochten/spiraal industrie.
Ik zoek nog naar de ruimte voor het faller car system (ja ik weet dat dit niet standaard tijdperk I/II is maar ik heb wat T-ford enz omgebouwd)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/5baebe6e-419a-4163-bc42-38e2ec7a88bb.jpg)
En uiteraard een schaduwstation onder de baan.
Uitdaging dit inzichtelijk te houden terwijl alles analoog is... nog geen idee hoe dit goed te regelen.
Het sporenplan is zo gekozen dat ik een trein met een lengte van twee meter op het station kwijt kan.
Daarom zitten er enkele bijzondere oplossingen zoals die Engelse wissels met twee kleine omloopsporen.
Maar tips zijn zeker welkom, ik kan niet beloven dat ik alle tips opvolg, maar zal ze zeker bestuderen.
M.v.g. Mark
-
Welkom op het forum Mark, zoals we kunnen lezen zijn er plannen genoeg, ik ga het draadje volgen ;)
-
Hallo Mark,
Mooi strak plan. Misschien een idee om nog een verbinding te maken tussen stukje rail boven de 2 kruiswissels naar boven naar het onderste omloopspoor wat op de draaischijf aansluit.
Je kunt dan ook vanaf de rechterkant van en naar het depot. Zodoende wordt dan nietje stationsspoor geblokeerd asl er een nieuwe loc voor de trein moet.
Missschien nog ergens een fabrieksspoortje of losweg????
groeten jandcargo
-
Hallo Mark,
Plan is opzich solide (y). Alleen die helix rechts lijkt me net krap waar hij onder die draaischijfsporen duikt. Je kan hier evt. een ovaal vormig spiraal van maken?
- analoog, ik ben geen kei in computers en al het rijdend materieel (+/- 80 stuks) is analoog
Digitaal en computer rijden zijn 2 compleet gescheiden dingen die wat maar niet veel met elkaar te maken hebben. Analoge treinen kan je ook met een computer aansturen.
Onderstaand hoofdstukje van m'n website legt 'digitaal' uit in een notendop. Dan weet je in ieder geval wat het 'grote verschil' inhoudt.
https://train-science.com/crash-course-modeltrein-elektronica/#digitaal-het-principe (https://train-science.com/crash-course-modeltrein-elektronica/#digitaal-het-principe)
- wissels uiteraard elektrisch bedienen, waarschijnlijk met servo's onder de baan
Of je treinen analoog of digitaal rijden terzijde. Ik zou overwegen om de wissels wel te schakelen met een digitaal systeem. Dan kan je gebruik maken van Esu servo decoders. Die plaats je dicht bij de wissels en er gaan er 8 op. Elke decoder hang je met slechts 2 draadjes aan je digitale bus lijntjes. Die digitale bus lijntjes gaan naar een €90,- z21 centrale die op marktplaats kan kopen.
En je schakelpaneel kan je dan met een enkel telefoonkabeltje aansluiten op de z21 centrale. Met een apparaat zoals de Lenz LW150 kan je dan zelf schakelaars en leds aansluiten. Zelf doe ik aan zelfbouw elektronica en schakelpanelen in het specifiek. Ik heb gelijksoortige kastjes als die van Lenz waarbij je zelf behalve losse wissels ook rijwegen kan koppelen aan een knopje. Met zo'n rijweg kan je bijvoorbeeld ook relais opnemen van beginspoor tot eindspoor.
Wat bereik je hier allemaal mee? Aanzienlijk minder en kortere draadjes, je kan gebruik van degelijke decoders die je servo's retegoed aansturen en het is een flexibel systeem wat je zo kan meenemen naar een mogelijk toekomstige baan. + je kan relatief makkelijk rijwegen leggen met de druk op een knop.
Als `bonusje` kan je dan deze z21 centrale ook nog gebruiken voor digitale treinen die je misschien ooit zal kopen. Je kan dan met een enkele schakelaar kiezen tussen analoog (je good ol' fleischman trafo) en digitaal. Dat werkt prima samen met de schakelaars en relais die je voor analoog wilt gebruiken om stukken baan uit en in te schakelen. Than again, digitale treinen rijden ook op analoog ::)
Dat allemaal gezegd hebbende, vind ik het ook wel mooi om een good ol' analoge baan te zien met lekker veel draadjes :P
Mvg,
Bas
-
Alleen die helix rechts lijkt me net krap waar hij onder die draaischijfsporen duikt. Je kan hier evt. een ovaal vormig spiraal van maken?
Mee eens: het hellingspercentage wordt zo hoog; te hoog voor meer dan 5 wagons achter een loc, lijkt me. Met een ovaal kun je het percentage verlagen, en zo de spiraal geschikt maken voor tot 8 wagons ipv 5.
Zelf prefereer ik analoog rijden met alleen decoders voor de servo aansturing, maar zelfs servo's kun je analoog aansturen ...
Schakelpanelen vergen enorm veel draadjes, en digitaal is juist verzonnen om het aantal draadjes lokaal wat te verminderen. Daarvoor krijg je dan weer andere draadjes op andere plekken terug, maar dat terzijde.
Bij wissel servodecoders in schaduwstations zou ik extra letten op de versie (bij ESU minimaal versie 3.0).
Dat heeft te maken met het aantal servo's dat je analoog tegelijkertijd kunt schakelen; digitaal is dat geen punt (servo's schakelen digitaal na elkaar, niet tegelijkertijd). Analoog maakt de decoder versie wél uit.
Als je zelf bouwt, bouw servo-aansturing zelf.
analoog, ik ben geen kei in computers en al het rijdend materieel (+/- 80 stuks) is analoog[/url]
De eerste helft is niet relevant. Kennis of ervaring is totaal irrelevant.
De 2e helft is wel relevant: circa 80 locs betekent (als je ze niet in de vitrine wilt laten staan) 80*€ 30= €2400,- ombouwinvestering. Natuurlijk, als je inbouw zelf doet, en alleen de decoders koopt, kan het veel goedkoper (quantumkorting). En natuurlijk, als je het laat doen, kan het ook goedkoper (als je met minder goede decoders genoegen neemt).
Als je met 80+ locs (en wagons) wil kunnen rijden, bereken dan wat het aan vermogen kost, om ze tegelijkertijd te laten rijden (analoog dan wel digitaal); dus hoeveel trafo's of boosters je nodig zult hebben.
Analoog is dat het kengetal 3 (3 locs per trafo van 30 VA), digitaal werkt dat anders.
Op een analoge bloksysteembaan met 16 blokken rijden in praktijk maar 3-4 treinen tegelijkertijd. Dat perkt het aantal benodigde trafo's in.
Je kunt het ook zo zien:
Stel je hebt 80 treinen tegelijkertijd op je baan, dan heb je analoog minimaal 161 blokken nodig, en 6 trafo's.
Hoe meer extra (seriële) blokken je hebt, hoe meer treinen tegelijkertijd kunnen rijden, en hoe meer trafo's je dus nodig hebt. Meer parallelle blokken betekent meer parkeerruimte, en dus niet meer trafo's.
Digitaal gelden die wetmatigheden niet. Rijspanning is permanent; het aantal gelijktijdig rijdende treinen bepaalt in hoge mate het totaal benodigde vermogen op de baan. Dus 80 treinen kost je niet alleen 80 locdecoders maar ook het vermogen (transformers) om ermee tegelijkertijd te kunnen rijden. (En dus ook de doorsnee van je draden: want op een draadje van 0,4 mm zet je liever geen 3A stroom; hoe meer stroom, hoe dikkere bedrading).
-
- wissels uiteraard elektrisch bedienen, waarschijnlijk met servo's onder de baan
Voor zover ik weet zijn er voor het modelspoor geen servo's, die je analoog kunt aansturen. Wil je analoog, dan moet je al naar een magneetartikel.
Als je echt met servo's wil gaan werken, dan zul je jezelf moeten gaan verdiepen in de aansturing ervan. Arduino is dan ook een optie. Zijn verscheidene, die hiervan kennis hebben, zoals Bas (bask185)
Wat de linker helix betreft, de s-bocht kan vervelend zijn. Daar liggen ontsporingen op de loer. Kijk eens of je ruimte hebt om onderstaand uit te voeren:
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/180/d73924d7-3948-4314-a575-e3817c8d689b.jpg)
-
Over servo's analoog aansturen, dat kan als je de servo's aanpast (castreert), zie mijn draadje in Kranenberg: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77057.msg3221804213#msg3221804213
Dan kun je ze gewoon met 3v en een tuimelschakelaar aansturen.
Groet Meino
-
Met een ESU servo decoders kun je perfect analoog servo's afregelen en bedienen.
Bediening is dan via drukknoppen.
Mvg
Olivier 77
-
Hallo,
Ik stuur mn wisselstraten aan met diodematrixen en wisselaandrijvingen van conrad (ong 10 euro per stuk) Alles aanaloog en relatief eenvoudig en relatief goedkoop. Werkt prima zonder storing en je hebt al die ingewikkelde dure servo en esu enz niet nodig.
succes jandcargo
-
Een Servo met metalen tandwielen kost ~€1,50
-
Dag Mark,
Leuk dat je gaat bouwen!
Twee kleine suggesties voor je ontwerp:
- Bouw je wisselstraten vooral op met gewone in plaats van Engelse wissels; zoveel Engelse wissels bij elkaar is niet zo realistisch. Een enkele uitrijdende trein blokkeert al snel de hele wisselstraat.
- Gooi je liniaal aan de kant en leg je sporen wat vloeiender in hele ruime bogen met flex rails. Bijvoorbeeld je station zou prima in een ruime boog kunnen liggen.
Veel plezier met bouwen!
Grtz, Huib
-
Oké, ik heb geprobeerd om e.e.a. aan te passen na de vele tips.
Het baanplan is natuurlijk een redelijke vaste leidraad, maar iets aanpassen tijdens de bouw is zeker mogelijk. Dus precies langs de rand, recht laten lopen zal het niet worden.
Ik heb nu het volgende plan bedacht en ben benieuwd naar jullie tips.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/984d564c-cafd-48f4-a003-cfc684b3e1d1.jpg)
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/e3f9b9ae-2aaf-4cc1-8ee1-94fca96c07ee.jpg)
Hoor het graag.
Gr Mark
-
In basis mooi plan. Vraag me alleen af of je bij de rechter helix voldoende lengte hebt om vanaf het station onder de sporen bij de draaischijf door te duiken.
Zeker als je rekening houdt met feit dat de put van de draaischijf verder naar onderen steekt.
Gr Frank
-
Zag het gisteravond ook toen ik het gepost had.
Moet nog eens kijken.
Wellicht toch het hele rangeer gebeuren naar links in het korte gedeelte van de baan of de ovaal flink langer maken…
Weer terug naar de tekentafel.
-
Je kunt ook overwegen om geen klimspiraal te bouwen, maar de sporen langs de achterwand te laten stijgen/dalen. Je plan blijft ongeveer hetzelfde, alleen sluiten je sporen rechtsboven nu linksonder aan en de sporen linksonder nu rechtsboven.
Grtz! Huib
-
Je kan eventueel ook die rechter helix wat meer eivormig of ovaal maken dan kan je mooi om de draaischijf heen en onder de sporen door op een plaats waar geen wissel zit.
-
Welke merk en soort rail gebruik je en wat zijn de afmetingen, waarbinnen de baan moet komen?
-
Gebruik nu roco line zonder bedding.
Ik moet alles nieuw aanschaffen, de oude fleischmann wissels zijn niet veel meer.
Beter alles vernieuwen.
Wel heb ik ook over Piko rails getwijfeld, is beter betaalbaar maar weet niet of het echt goed is.
Ben aan het proberen een grotere ovaal te maken rechts, maar heb toch plaats gebrek denk ik.
De afmetingen van de tafel zijn 450x100/120 en dan een stuk links er tegen op van 150x100.
Ik kan de baan aan de voorzijde en de linkerzijde volledig benaderen.
In principe heb ik een oppervlak van 450x200cm ter beschikking welke ik nog steeds van voor en links kan benaderen.
-
Ik gebruik Roco line 2.1 zonder bedding. Heel tevreden over. Een paar jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van Fleischmann profi. Ook vanwege de wissels en de kruiswissels. Ik zie dat jij ook een paar kruiswissels hebt ingetekend (of zijn het normale kruisingen?). Ik kan uit ervaring vertellen dat de (kruis)wissels van Roco heel goed bevallen. Wel het hartstuk polariseren uiteraard. Köfjes gaan er stapvoets overheen. Nooit ontsporingen o.i.d.
-
Nog wat zitten stoeien met anyrail.
Schaduwstation, laagste gedeelte:
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/52c377a6-3bba-4244-8e66-37f5b066c845.jpg)
Tussen gedeelte om te stijgen en dalen:
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/c014b015-9259-4d51-b138-8c27049407d6.jpg)
Zichtbaar gedeelte:
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/fab5b59e-0f16-4dbb-be39-2c4f412d7103.jpg)
Nu zou ik NET voldoende ruimte moeten hebben, is nog steeds maar op enkele plaatsen 80mm.
Zou dat voldoende zijn? Heel dun multiplex 5/6mm ter plaatse van de kruising en de rest wel op 9/12/18mm multiplex.
Wat vinden jullie ervan? Tips zijn welkom.
-
- tijdperk I/II, misschien ooit een kleine uitloop naar III diesel
Als ik naar deze wens kijk en naar je ontwerp, dan maak je het jezelf - denk ik - moeilijk. In deze tijdperken waren de treinen niet zo heel erg lang. Ik denk, dat je meer met die gedachte in je hoofd moet gaan ontwerpen en misschien nog wel meer met het idee van lokaalspoor.
-
Tja een lokaalspoorweg is zeker ook leuk, maar ik heb ook langere sets zoals de roco platin serie Bayrische S3/6 met zes wagons of de hechte serie van roco met zes lange rijtuigen en grote stoomloc, enz.
Dus een station van twee meter is wenselijk.
Als iemand een idee heeft voor een ander ontwerp kan dat natuurlijk altijd.
Maximale afmetingen 450x200.
-
Speel eens met de gedachte, dat langere sets rustig op de baan kunnen, alleen op het station niet stoppen. In je huidige ontwerp moet je zowel voor als na het station gelijk al een boog in. Daarnaast heb je het station voor je BW en haal je daar veel zicht van weg. Misschien ook overwegen om deze naar links te brengen.
-
Wat Cor aangeeft is opzet die ik ook in aanbouw heb. Een doorgaande (in mijn geval ook geëlektrificeerde) hoofdtraject waar geen station aan ligt. Alleen een aftakking van een zijlijn.
Deze zijlijn bedient dan wel 2 stations en sluit ook weer directe op schaduwstation aan. De langere treinen komen straks niet op de zijlijn.
-
Wat je ook in overweging kan nemen, zijn twee banen. Het station gebruik je voor de lokaallijn en je hebt een gescheiden paradestrecke voor je langere (snel)treinen. Het is een variant op de baan van Frank.
-
Goede ideetjes, op mijn kleine baantje kan je ook niety van het ene op het andere spoor komen, die zijn ook volledig gescheiden maar dat maakt niks uit.
-
Hallo Mark.
Veel plezier hier op het forum.
Ik zie dat je tijdperk 1 en 2 rijd en ik ga er vanuit dat het Duits is ?
Kees.