BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Trams en smalspoor => Topic gestart door: WeKra op 25 February 2023, 17:13:18
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/02-rendering-tina-htm-scaled-63fa31de6343c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/02-rendering-tina-htm-scaled-63fa31de6343c.jpg)
Op 16 december 2022 was het zover; De bekendmaking dat HTM heeft gekozen voor Stadler als leverancier van de nieuwe trams, ter vervanging van GTL8
In mijn functie als Instructeur Rail bij de Vakschool van HTM, had ik het privilege al enige tijd betrokken te zijn bij het aanbestedingsproces. Bij het beoordelen van de aanbiedingen van 3 mogelijke leveranciers, was al snel duidelijk dat de Zwitserse Stadler een doordacht concept had waar alle beoordelaars enthousiast van werden. We konden daarom ons geluk niet op toen onze stille voorkeur ook de eindstreep behaalde en we binnenkort nieuwe 'Zwitsers' mogen ontvangen.
Mede door mijn betrokkenheid heb ik alle documenten, technische tekeningen en meer reeds in bezit, dus een ontwerp voor een H0 model is dan natuurlijk een kleine stap. Tijd dus voor het H0 model! Omdat dit jaar fase 6 - de designfase - aanbreekt en tripjes naar Zwitserland aanstaande zijn, zou het natuurlijk tof zijn als ik een prototypemodel al kan aanbieden aan de fabrikant.
In dit topic hoop ik het ontwerp en bouwproces wat te kunnen tonen. En ben natuurlijk benieuwd naar input om de kwaliteit van de modellen zo hoog mogelijk te krijgen.
Voor de geïnteresseerden in een model; spoedig begin ik met een intekenlijst. De verwachting is dat ik een totaal van 62 modellen (uniek genummerd) wil maken. Kleine oplage dus.
-
Net als bij de PCC en de GTL8 ga ik dit project opnieuw de samenwerking aan met mijn kameraad/compagnon die (een gedeelte) van de 3D ontwerpen voor zijn rekening neemt. De moderne ontwerpen van de hedendaagse trams zijn nog een klein stapje te hoog voor mijn Historische tram-ontwerpkennis. ::) ;D
Een aantal doelen in dit model:
- Bakken van 3D prints.
- Ni/Ag geëtste deuren.
- Kleine onderdelen geëtst. (ventilatieroosters en lampkappen)
- Volledig digitaal (voorbereid) met functies als binnenlicht, wisselend front- en sluitlicht in geïntegreerde zelfontworpen PCB's.
- Eventueel: Correcte pantografen uit eigen ontwerp. En anders de prima Sommerfeldt optie.
- Geplotte ramen met strakke raamrubbers uit zwart-mat vinyl (om lijmresten te voorkomen)
- En meer!
Omdat een van mijn kerndoelen in de hobby een volledige onafhankelijkheid is, zijn we ook druk bezig met het onderzoeken van een eigen productie van draaistellen. Voorheen maak ik altijd gebruik van de 21,5mm draaistellen van Halling, maar met een waarde van 30 euro per draaistelletje wil ik graag op zoek naar andere oplossingen. Een eigen WeKraTrams-draaistel uit spuitgiet-onderdelen is hierin de beoogde uitkomst!
Ik ben nog aan het nadenken over oplossingen bij de geledingen. Ik ben niet weg van de oplossingen die Halling heeft voor de RegioCitadis en wil eigenlijk naar een meer realistische oplossing; een echte harmonica van een materiaal (papier/PE/???) die functioneel is gevouwen. Hiervoor nog geen goede en/of toonbare oplossing gevonden. Oplossingen met papier zijn te stug voor het krappere bochtenwerk. Iemand een goed idee?
Alvast wat plaatjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-12-om-20-01-21-63fa33db8791f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-12-om-20-01-21-63fa33db8791f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-05-om-22-19-59-63fa3671da3d3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-05-om-22-19-59-63fa3671da3d3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-14-om-19-27-47-63fa33db5fbc8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-14-om-19-27-47-63fa33db5fbc8.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-14-om-18-18-14-63fa33db59907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding-van-WhatsApp-op-2023-01-14-om-18-18-14-63fa33db59907.jpg)
-
Op 16 december 2023 was het zover
....... (y)
-
Uniek.
Soort van Haagse realiteit.
Ronald
-
Er was toch een merk die rubberen vouwbalgen hadden met magneten erin voor jaren terug?
Is dat idee misschien een goede basis?
-
Mooi Wes.
-
Zeer mooi. Ik teken graag in voor een model. (y)
-
Gaaf hoor Wes!
En een fraai origineel ook. Op de een of andere manier lukt het ze in Den Haag om altijd fraaie trams aan te schaffen.
-
62 modellen. En daarnaast ook nog een full time baan. Indrukwekkend! Zal ongetwijfeld weer een mooi model worden en leuk om te zien dat het steeds nog professioneler wordt. (y)
-
Dan kom je op het idee uit van die 'vlindertrapjes' die hödl/linie8 gebruikt. De 'Halling' oplossing vind ik verder wel acceptabel.
-
In de bestuurskunde staat TINA voor: There Is No Alternative... Mooie aanbesteding! :D
-
Gelukkig dan maar dat Stadler er een andere mening op nou houdt: Total Integrierter Niederflur-Antrieb ;D
Blijf ze bij Stadler altijd wel creatief vinden in het bedenken van hun afkortingen.
FLIRT, KISS en nu TINA. Je gaat je haast afvragen hoe het vriendje van Tina gaat heten :o
-
Het design van die Stadler-tram ziet er alvast mooier, strakker uit dan de nieuwe Zeelijner (CAF - De Lijn , kustlijn )
Vriendje van Tina Stadler : Waldorf jr. ;)
-
Gaaf Wes! (y) (y)
Ben benieuwd naar het eindresultaat
-
Geweldig dit.
Wordt de H0 model gemotoriseerd? ;D
-
Zeer mooi. Ik teken graag in voor een model. (y)
Ik ook,
Groet,
Niek
-
Had al het één en ander gehoord over deze nieuwe tram. Leuk om er nu een beeld bij te hebben. Hij heeft wel iets Randstadrail-RegioCitadis-achtigs. Fraai ontwerp weer (y)
Als er nog ruimte is op de intekenlijst ben ik ook zeker geïnteresseerd 8)
-
Alle cosmetische ontwerpen zijn af, voor zover die bekend zijn. We moeten ermee rekening houden dat er nog zaken veranderen in de loop van de design fase met Stadler.
We kunnen in elk geval beginnen met het ontwerp van het chassis. Voor nu nog op basis van Halling draaistellen. Ik wil eerst eens zien of het mogelijk is de aandrijving te voorzien in de C-bak. Dan ligt alles centraal en zijn er minder draden nodig om alles aan elkaar te knopen.
Of heeft er iemand ervaring en eventueel tegenargumenten om de gemotoriseerde draaistellen in het midden te hebben?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E5389927-9EF7-45EC-A1F9-6C233AED0D21-640b6535bc644.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/E5389927-9EF7-45EC-A1F9-6C233AED0D21-640b6535bc644.jpg)
-
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?
Middenbak lijkt met het beste. 4 aangedreven assen.
En ongeacht de rijrichting 1 kop duwend en 1 trekkend.
Maar doordat er dan 2 draaistellen zitten wat minder ruimte.
Al zijn de motortjes niet zo heel groot meer tegenwoordig.
Komt er een stekker voor de decoder in?
Zimo maakt ze met direct een powerpack erop. Allicht een idee? Of in iedergeval voorbereiding om het te plaatsen in het chassis?
Next18 is mooi compact en genoeg functie aansluitingen.
-
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?
Als Stadler dezelfde bakcodering aanhoud zoals bij de treinen is de A en B bak altijd een kopbak en C, D etc de tussenbakken. Dus gok dat de C bak de tussenbak is.
-
Normaal bij trams ook, de A-bak en B-bak zijn de kopse kanten, de C-bak is de middelste.
Geld ook voor de GTL-tram, dus de B-bak is de achterkant.
Groeten,
Christoph
-
C bak. Is dat 1 van de koppen? Of de middenbak?
Ik had van een tram-criticus natuurlijk beter verwacht! :-P Zoals al aangegeven; de kopbakken zijn altijd A en B, en alles ertussen de rest. Avenio is bijvoorbeeld A-C-D-B.
Het gaat er dus om dat de aandrijving in de middenbak zit inderdaad. De vraag is echter of de on-aangedreven draaistellen van de kopbakken daardoor niet 'gek' zullen doen. Er zal vast een reden zijn waardoor in andere modellen of in de echte bedrijf dat niet wordt toegepast. Ik ga gewoon een proto-chassis ontwerpen en de functionaliteit testen.
Komt er een stekker voor de decoder in?
Zeker; zie eerste post. We gaan de printplaten zelf ontwerpen dus een stekkeraansluiting is dan kleine stap. Gezien de functionaliteiten is Next18 onnodig maar misschien wel goede voorbereiding.
-
Ach. Meeste kennis is bij mij GVB. En tot voor kort was dat voornamelijk 1 richtings materieel.
Hoorde nooit wat over A of B bak.
Aandrijving van een Combino zit ook in de middenbak. Gat prima.
Next18 is mooi compact. Bemo past het toe in de H0m modellen. En in N spoor ook veel gebruikt meen ik.
En gezien in trams de ruimte ook schaars is.
En bijvoorbeeld een zimo staco2a kan je zo een next18 decoder inpluggen. En direct een powerpack.
-
Bij een GTL is de volgorde ook altijd al A+C+B geweest dus het is geen nieuw iets... ;D
-
Nog steeds geen GVB 😆
-
Ik ook,
Groet,
Niek
Ik ook
Groet
paul duvekot
-
Staan allemaal genoteerd!
-
Nooit gedacht dat ik nog eens sentimenteel zou worden bij de uitfasering en vervanging van de GTL's. Als tiener wachtte ik soms 2 trams om nog maar eens in een ouwe PCC car te mogen meerijden :)
-
Als tiener - 50 jaar geleden - dacht ik dat de toenmalige nieuwe trams in Rotterdam en Den Haag de laatste zouden zijn, erna alleen maar bussen en metro's.
Zoals elders al de situatie was: Engeland, VS, Frankrijk..
Ronald
-
Logische gedachte. Gelukkig kwam er een stevige trendbreuk!
-
Staan allemaal genoteerd!
Ik wil ook wel op de lijst .
-
Staan allemaal genoteerd!
Ik ben ook wel geïnteresseerd. Maar weet even niet of het in mijn budget past.
Is een wat grove prijsschatting mogelijk? Of een uitleg van de consequenties mocht ik later toch tot de conclusie komen dat het buiten mijn budget is?
-
Ronald: Genoteerd!
@'wke' (?): Ook genoteerd. Prijsschatting is lastig. De GTL8 modellen gaan voor 599,-, maar daar zijn veel technieken toegepast welke we (waarschijnlijk) dit keer gemakkelijker kunnen uitvoeren. Maar neem dat als uitgangspunt. Geen consequentie: Ik vermoed dat er voldoende andere geinteresseerden zijn mocht je toch afzien van een model.
-
Ah, klinkt goed! Dan sluit ik me graag aan bij het lijstje. :)
Bedankt voor info!
Groeten,
Wouter.
-
Prachtig initiatief. Ik ben ook wel geinteresseerd in een model ;D
-
Voor het onderstel zijn de belangrijkste onderdelen passend (en op juiste schaalafmetingen) gemaakt. Hierdoor kan alvast worden berekend wat de maximale bocht is in model.
Het model zal als het goed is door een boog van minstens 22,5cm (straal) moeten kunnen. Met een algemeen aangenomen minimum van 25cm gaat dit dus helemaal goedkomen. Wel moeten we het geledingsprobleem nog oplossen, maar daarin is de minimumstraal een voorwaardelijke eis.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-641392c180589.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Hoek-641392c180589.png)
-
Leuk/interessant dat je ons zo op de hoogte houdt van de ontwikkelingen (y)
Voor mijn beeldvorming: wat is de minimale straal bij bijvoorbeeld de Regiocitadis of Avenio van Halling?
Is die vergelijkbaar hiermee?
-
Vrijwel alle trams kunnen door een boogstraal van 25cm, maar sommige door nog krappere bogen. De Halling Randstadrail stond er om bekend hier nogal kritisch in te zijn en 25cm is dan ook echt de max. Met wat aanpassingen (uitvijlen van de geledingen) kon je er nog wat bij krijgen. De Avenio kan technisch gezien door zeer krappe bogen, maar praktisch lukt dit niet omdat dit kreng altijd ontspoord als je er geen aanpassingen aan verricht.
Zie de website van skiptram voor deze problematiek :-)
-
Kom op Wes, ik wil een boogstraal van 8,5cm zien!
alle gekheid op een stokje, ik volg het allemaal met plezier (y)
-
Alleen h0 of ook omzetbaar in h0m?
-
Vrijwel alle trams kunnen door een boogstraal van 25cm, maar sommige door nog krappere bogen. De Halling Randstadrail stond er om bekend hier nogal kritisch in te zijn en 25cm is dan ook echt de max. Met wat aanpassingen (uitvijlen van de geledingen) kon je er nog wat bij krijgen. De Avenio kan technisch gezien door zeer krappe bogen, maar praktisch lukt dit niet omdat dit kreng altijd ontspoord als je er geen aanpassingen aan verricht.
Zie de website van skiptram voor deze problematiek :-)
Hoi Wes,
waarom zo'n kleine boogstraal, het voorbeeld rijd door een minimale boogstraal van 25 meter dus bijna 29 cm is meer als voldoende.
Groeten,
Christoph
-
De oorsprong ken ik niet precies, maar het is de scherpste boog die Fleischmann in het assortiment had/heeft (Nr 6, van die koperen railstaven). Deze diende perfect voor een mooie tramboog.
Ook de pasklare boogstukken van Tillig zijn 25 centimeter.
-
Omdat trams nou eenmaal door krappe bogen gaan.
En waarom moeten trams opeens wel perse op schaal door een boog en bijna alle trein modelen door trambogen?
En inderdaad. Tillig heeft met de Luna tramrails 25cm als boog. Wel zo handig als de modellen daar doorheen kunnen.
-
Afgelopen week was ik in het Zwitserse Bussnang alwaar het hoofdkantoor en assemblageruimte van de Stadler Tina bevindt. Hier wordt op dit moment de Tina voor Darmstadt gemaakt. Enorm gaaf om in zo'n fabriekshal te zijn en te zien hoe professioneel dit bedrijf zich ontfermd over de trams. Ik ben erg enthousiast. Overigens worden de Tina's voor HTM in Polen geassembleerd.
Ik was daar vanuit de adviesgroep voor de bestuurderscabine als afgevaardigde van instructie. Vooral gekeken naar welke oplossingen Stadler biedt en de elementen 'ervaren'. Toffe ervaring!
Naar aanleiding hiervan zijn er in elk geval voor het H0 model weer inspiraties opgedaan om het zo gedetailleerd mogelijk te maken. Aangezien ik het voorstel voor de knoppenindeling afgelopen week heb ingestuurd, kan ik die mooi meenemen in het ontwerp... ;D
Ondergetekende op de bestuurdersstoel van de Tina Darmstadt, in gesprek met de designer over het wel en wee van knopjes:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/39bcd5cf-4066-433e-9429-fd2432217bfa-1-648cc6ddeeed0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/39bcd5cf-4066-433e-9429-fd2432217bfa-1-648cc6ddeeed0.jpg)
-
Gaaf dat je er zo dicht bij betrokken bent. Je ontwerpt een deel van de echte tram terwijl je het model maakt.
-
Ja gaaf. Je gaat je bijna afvragen wat nou het origineel is. ;D
-
Gaaf!
Ben nu toch wel benieuwd, Darmstadt heeft andere knopjes straks als die voor de HTM?
Zit daar speciale reden achter dat dit niet standaard is voor elke vervoerder?
Zo van, het deur openen knopje wil jij links hebben en in Darmstadt willen ze hem rechts?
-
Klopt Mitchell! Zowel de positie van knopjes als de bepaalde functies verschillen per vervoerder. Zo zijn we sinds de PCC gewend om de voorbel met de linkerhand te bedienen. Zo is dit ook in de Avenio. Echter zit er vanuit de fabriek een bedieningspaneel aan de rechter armleuning. Links zit de rij-remhendel, maar wij krijgen pedalen (Ook zo typisch HTM...) Dus kunnen wij het linkerpaneeltje weer gebruiken voor knopjes. De keuze voor de posities zijn enerzijds vanuit gewenning in andere voertuigen, anderzijds vanwege de bereikbaarheid. Een veiligheidsafhankelijke knop (deuren dringen of remmen lossen, bijv.) wil je niet gemakkelijk kunnen indrukken.
Daarbij hebben we een achterbel en fluit/hoorn, wat ook niet veel trambedrijven hebben. Ook sturen wij onze wissels 'digitaal' aan (Via Vecom) en andere bedrijven gebruiken andere systemen.
Tevens hebben we zelf ook bepaalde wensen/eisen en bieden fabrikanten net als bij auto's zogenaamde 'opties' aan. Denk aan speciale ruitenwisserbladen (ja echt), stoelverwarming, simulaties voor storingen in de instructeurs-tablet... Zo krijgen wij bijvoorbeeld accupacks op de daken, zodat we tot 2km zonder bovenleiding kunnen gaan rijden.
Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen. Intensief maar boeiend proces.
-
Ha, weer wat geleerd, leuke achtergrond informatie, dankje (y)
Fijn om te horen dat jullie stoelverwarming hebben ;D ;D
Gelukkig is Stadler erg open voor allerlei input en komen ze zelf ook met beargumenteerde oplossingen
Die passen natuurlijk met alle liefde de factuur aan waar nodig :angel:
-
Zoveel antwoorden zoveel vragen ;D
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?
-
*Waarom een achterbel?
inparkeren...
-
Hou op met me hoor ;D
-
*Geef je tractie en rem je met de pedalen?
*Zit er ook net als bij ons een dodemansknop/pedaal op de tram?
*Waarom een achterbel?
* Zowel tractie geven als remmen gebeurt in Den Haag met voetpedalen. Stamt uit de tijd van de PCC's. Daarmee wijkt Den Haag af van andere Nederlandse steden die wel gebruik maken van handbediening. Overigens hebben de Haagse Regiocitadissen (Randstadrail) dan weer wél handbediening.
* Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.
* Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags ;D Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?
Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus ;))
Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?
-
De series 11G en 12 G in Amsterdam hadden ook pedaalbediening. Die was overgenomen (afgekeken) van de HTM, de trams hadden wel meer kenmerken van de Haagse GTL. Niet verwonderlijk, want ze kwamen van dezelfde bouwer. Wel anders is dat de HTM langer doorrijdt met die oude GTL's die slecht toegankelijk zijn. Dus laat die TINA's maar zo snel mogelijk komen!
-
Leuk om te lezen.
Trams hebben ook zo m’n interesse altijd.
Zelf vind ik juist die oude hokken ‘t leukste om in te rijden.
-
Natuurlijk hebben GTL's, Avenio en Citadis een dodeman pedaal. Denk niet dat ze zonder nog een toelating zouden krijgen... Bij tweerichting trams heb je altijd een achterbel! :) Als je keert heb je aan die kant weer een voorbel nodig...
Ook PCC's hebben een achterbel. Ik denk dat dit nog stamt uit de tijd van voor de PCC. Toen waren alle Haagse trams ook al tweerichting trams.
Dat HTM langer doorrijdt met GTL heeft ook te maken dat de 3100'en weer wat jonger zijn dan de Amsterdamse nep GTL's. Ook zijn de Haagse technisch beter dan de 11G en 12G. Als je dan een tramontwerp overneemt, neem het dan ook goed over! ;D En een GTL is pas slecht toegankelijk wanneer je slecht ter ben bent. Het is ook altijd 'op de tram stappen' geweest. Dat is niet voor niks zo bedacht... En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.
-
En dan bof je in Den Haag nog dat veruit de meeste haltes een perron zijn en niet dat je vanaf de stoep al een klim moet maken.
Ach ja, iets met toegankelijkheid. 8)
Groeten,
Christoph
-
Achterbel: volgens mij een stukje extra veiligheid? Dan kan er zowel voor als achter aan de tram gewaarschuwd worden dmv. die bel. Al zag je in de praktijk bij de GTL's dat trambestuurders die achterbel vooral gebruikten om elkaar nog eens extra te begroeten als ze elkaar zonet gepasseerd waren. Eén groot belcircus dus, volgens mij iets typisch Haags ;D Al valt me dat tegenwoordig bij de Avenio's etc niet meer zo op... is dat niet meer toegestaan oid?
Verder, leuk dat je ons zo op de hoogte houdt, Wes (y). En leuk voor jou natuurlijk om zo dicht bovenop de ontwikkeling te zitten van deze nieuwe tram (zowel 1:1 als 1:87 dus ;))
Wat ik me nog afvroeg: die accupacks, volgens mij is dat iets nieuws voor Haagse trams. Wat is het idee daarachter? Een extraatje voor bij stroomonderbrekingen of zijn er wellicht ook al plannen voor bovenleidingsloze delen van het Haagse tramnet of in werkplaatsen?
Oh, die achterbel zit er nog steeds op en wordt volop gebruikt. Misschien valt het minder op door dat gekke Avenio-geluid. (Voor de vraag komt; ik weet nog niet exact welk geluid de Tina gaat produceren...)
Details over de accupacks weet ik niet. Het is gewoon een optie die is aangeboden waar gebruik van gemaakt kan worden. Dat heeft natuurlijk simpele voordelen in allerlei situaties. Voor bijvoorbeeld het beruchtte lijn 19 waar de TU Delft zich zorgen maakt om de elektromagnetische stralingen rondom de bovenleiding, die hun zeer gevoelige apparatuur zou kunnen beïnvloeden. Met de Tina zouden we geen bovenleiding nodig hebben. Maar nogmaals, ik ken geen details over de toepassing. Kan zelfs nog geannuleerd worden/zijn.
-
Volgens mij hebben de Haagse stadstrams geen dodemansknop, al weet ik dat niet zeker. (Misschien wel tbv. de beveiliging in de tramtunnels?) Van de Regiocitadissen weet ik dat ze wel over een dodemansknop beschikken, maar dat heeft ook te maken met hun meer 'treinachtige' karakter buiten de stad.
Zoals Chris al zei; alle trams hebben bij ons een dodemanspedaal. Bij de PCC/GTL/Avenio is het 't linkerpedaal (midden is rem, rechts is tractie). In de Citadis is het een langer pedaaltje die je zowel met links als rechts zou kunnen gebruiken, ware het niet dat de voorbel bij je rechtervoet zit, dus gebruiken we ook de linkervoet voor dit pedaal. Er is geen dodemansknop of iets dergelijks. Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
-
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!
-
.Saillant ook; in treinen/metro's/andere trams moet je dodemans-inrichtingen 'kwiteren'. Om de 7 seconden loslaten, bijvoorbeeld. Bij ons is dat niet. Wij hoeven het pedaal niet zo nu en dan los te laten, gewoon stilhouden. Bij de Avenio is het dan wel weer zo dat elke keer dat het voertuig stilstaat, je de dodeman even moet resetten.
Voor zover ik weet is dat kwiteren echt een spoor ding, ik heb het in Rotterdam op de tram en metro in ieder geval niet meegemaakt.
-
Is het nog mogelijk om op de lijst opgenomen te worden?:) Ziet er nu al uit als een gaaf model!
Check!
@Remco: In zoverre dat nieuw geleverde spoorvoertuigen dit hebben. De nieuwe metro's moeten toch ook gekwiteerd worden met een knopje op de rij-remhendel? Dat kan ik me nog herinneren van de proefrit in de simulator bij de RET.
-
@ wekra De laatste serie metro's die ik gereden heb, waren de 5400 serie. Die hadden dat kwiteren nog niet in ieder geval, dat is misschien gekomen met de randstadrail rijtuigen, maar die heb ik niet meer meegemaakt
-
Een updateje.
Ik ben verder gegaan met de belangrijkte zaken, en meteen wat details meegepakt. Ik wil voor de beurs in januari in Rijswijk het prototype rijdend hebben, zodat men deze kan bewonderen (komt allen. Een aantal vraagstukken moeten nog worden opgelost, zoals hoe de geleding netjes opgelost gaat worden. Ik wil toch een gesnijplotte 'muizentrap' gaan uittesten omdat deze het meest realistische effect creeërt én omdat de balgen de contouren van de wagenbak volgen. Deze kunnen dus niet 'in de kap' verdwijnen zoals bijvoorbeeld bij de Halling Citadis of Avenio.
De details in het model zijn representatief voor de HTM TINA. De foto van het draaistel komt van mijn bezoek in de fabriek in Bussnang, Zwitserland, waar de trams voor HEAG (Darmstadt) werden gemaakt en we hebben bekeken. Wij krijgen echter andere draaistellen met op elk wiel een schijfrem.
Ook de cabine inrichting is volledig representatief, aangezien ik mede verantwoordelijk ben voor het ontwerp en de inrichting in onze TINA. ;D :angel: Pedalen, dubbele RIS-schermen en zijpaneel. Én nieuw voor HTM: paneeltjes met drukknoppen op de uiteindes van de armleuningen. (De linker bestond niet, maar na uitgebreide gesprekken met Stadler en mijn provisorische ontwerpen om ons idee vorm te geven, hebben ze dit opgenomen in het ontwerp!)
PS: Voor de hobbyisten in de buurt: Op 18 en 21 november 2023 zijn de publieksdagen voor de Mock-Up. Dan is iedereen welkom om een 1:1 model van de tram te bewonderen, inclusief VR-experience. Ook kun je je mening geven voor bijvoorbeeld details in het interieur zoals de stangen, bekleding, tocht-platen en meer. Aanmelden is verplicht, meer info volgt via officiële kanalen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Overzicht-653046140a3a6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Overzicht-653046140a3a6.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Overzicht-half-653046129a380.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Overzicht-half-653046129a380.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Cabine-65304613b747b.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Cabine-65304613b747b.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Draaistel-65304612ca77e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Draaistel-65304612ca77e.png)
-
Volgens je Facebook is het 21 november, niet 22.
-
Klopt, foutje. Bedankt!
-
Inmiddels is het groffe basisontwerp af en is deze gestuurd naar Materialise voor de prototype printing. Ondanks mijn gedegen ervaringen met hun printen, is het bij elk nieuw ontwerp de vraag hoe deze uit de printer komt. Omdat het immers prototyping is, heb ik daarom een aantal onderdelen in verschillende materialen besteld, en zijn de A/B-kappen in een rechtopstaande en liggende variant. De 'stepping' op de neus is onontkomelijk, de vraag is in welke variant deze het beste te verwerken is in het schuurproces. Alle onderdelen zijn per materiaal gegroepeerd (chassis onderdelen, bankjes, draaistellen en kappen) en worden als het goed is over anderhalve week geleverd. Altijd een feestje om die doos uit te pakken!
PS: Het dak wordt een aparte plaat die hier nog in past. Omdat er op dit moment nog niet exact bekend is hoe het dak eruit komt te zien (de tractiebatterij voor bovenleiding-loos rijden moet nog een plek krijgen) dus die print ik wanneer dat definitief is.
Plaatje van de verschillende assemblies.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PrintAssems-653803a4447b9.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PrintAssems-653803a4447b9.png)
-
Het blijft toch wel apart hoe HTM het standaard ontwerp van de TINA zo aangepast heeft, dat het bijna een RegioCitadis is geworden ;D En ook apart hoe ze (ondanks hun Avenio-avontuur) toch weer op een draaisteltram zijn uitgekomen. Dit in tegenstelling tot de andere tramsteden in Nederland. Heb je enig idee waar dat in zou kunnen zitten?
Wat betreft het basisontwerp: leuk om de voortgang te lezen. Dat ziet er al goed uit zo (y) Ben benieuwd hoe dat er straks in het echt uitziet!
Wat bedoel je trouwens met 'stepping' of zijn dat de 'printlaagjes' zegmaar?
-
TINA is een concept zoals de Citadis en Combino. En vast onderdeel daarvan zijn draaistellen. De configuratie is variabel. Avenio rijdt bijvoorbeeld ook in meerdere landen, maar zijn allemaal met vaste truckstellen. Ik denk zelfs dat júist vanwege de ervaringen met de Avenio de eis nu kwam op draaistellen.
Vaste truckstellen heeft het voordeel van configuraties met een een kleinere KOP (Kinematisch Omgrenzings Profiel) wat resulteert in krappere bogen en smalle straatjes. Maar met het nadeel van meer oncomfort en slijtage in bogen.
En inderdaad, stepping zijn die printlaagjes. In de PCC’s met hun ronde kop en dak, was het beter om ze rechtopstaand te laten printen, zodat alleen de neus en kont verwerkt moesten worden. Liggend moest het volledige dak worden aangepast en dat bleek onmogelijk om netjes te doen zonder teveel moeite
-
Waarschijnlijk een domme vraag 8)
Wat is draaistellen/truckstellen gebeuren?
-
Waarschijnlijk een domme vraag 8)
Wat is draaistellen/truckstellen gebeuren?
Waar lees je dat: 'draaistellen/truckstellen gebeuren' ?
Domme vragen bestaan niet, ...
-
De reactie daar recht boven ;)
Wat ik vermoed is dat (naar de naam) een truckstel vast aan de rest van de tram zit, waar een draaistel kan draaien. Het voordeel van de laatste is dat de tram zelf wat meer z'n eigen ding doet. Wat je bij de Combino's goed merkt aan het nogal slechte gedrag in bochten: de koppen 'zweven' als het ware. De kop volgt daardoor 'later' de rijrichting dan het draaistel (wat immers slechts de rails kan volgen). Gevolg is echter dat de passagiers daardoor nogal pittige schokken naar links en rechts kunnen ervaren in die delen van de tram en je in het begin (geen idee of dat nog steeds zo is) vooral de achterkant nog wel eens lelijk heen en weer zag zwiepen bij het uitkomen van een bocht.
Daardoor moet het omgrenzingsprofiel ruimer zijn omdat de boel meer uitzwenkt vergeleken met een vast wielstel, waarbij hooguit zwenken (van links naar rechts) en voor naar achter opgevangen moet kunnen worden, maar de rest verder star verbonden is met de opbouw.
-
Menno: Spijker op de kop!
-
Ah op die manier.
Eén truckstelsel is dus veel starrer.
-
WAT ALS...
HTM voor de laatste jaren dat de GTL8 dienst doet, zou besluiten in het kader van uniformiteit de nieuwe huisstijl zoals ook te zien is op de Avenio en dadelijk op de TINA te verwerken? Nou, dan zou het ongeveer zoals onderstaand kunnen zijn! Van mij zou het wel mogen.
Alle gekkigheid; ik wilde de kleurstelling voor de verfkeuze testen en had nog wat 'Kneusjes' liggen (Kappen en modelletjes die zijn mislukt of print-fouten hebben, ik heb een hele doos...). De test is geslaagd, behalve voor het rood dat iets donkerder moet. Het lichtgrijs op de onderste helft vind ik nog iets te donker, maar is wel correct volgens het Exterior Design Concept van Stadler. Misschien voor de modelweergave een lichtere variant gebruiken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8200-653fd27b44e52.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8200-653fd27b44e52.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8208-653fd27eb5659.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8208-653fd27eb5659.jpg)
-
"ja maar", de blauw witte versie is toch mooier?
Maar ziet er goed uit Wes, was ook niet anders te verwachten.
Ben benieuwd naar de Tina resultaten!
-
Niet zo uniek als de rood-creme combinatie van de gtl-8, maar een mooie kleurencombinatie, fris en contrastrijk ook. Staat ook mooi op het model. (y)
Maar zou men echt de gtl's nog overschilderen?
Gr. Frank
-
En dan is dat langverwachte pakket hier! Na wat gezeur met UPS (onderbetaalde bezorgers...) eindelijk mijn pakket kunnen afhalen, maar dan heb je ook wat!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8271-6542bc1d55821.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8271-6542bc1d55821.jpg)
Het was een slimme zet om verschillende onderdelen in meerdere printrichtingen en materialen te printen. Zo zie je hieronder bijvoorbeeld al snel duidelijk wat het verschil is tussen 'liggend' printen en 'rechtop' printen. We gaan dus voor de liggende variant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8274-6542bc1c50528.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8274-6542bc1c50528.jpg)(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8273-6542bc1d4f538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8273-6542bc1d4f538.jpg)
Een gehoorde klacht van mijn GTL8's was de 'kattenrug' doordat de geledingen te hoog waren uitgevoerd en de C bak dus hoger stond. Dat wilde ik hierbij natuurlijk voorkomen. Dus, gecheckt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8275-6542bc1bc34b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8275-6542bc1bc34b2.jpg)
Detail van de draaistellen. Met zijkantjes die op de Halling draaistellen worden geplaatst, en de dummy draaistellen voor de kopbakken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8276-6542bc1b8cd2e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8276-6542bc1b8cd2e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8279-6542bc1aa7dc6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8279-6542bc1aa7dc6.jpg)
Met mijn welbekende enthousiasme (lees: Ongeduld) ben ik direct aan de slag gegaan om de interieurkleuren te testen, welke goed zijn bevonden. Door de ervaringen uit het verleden heb ik eigenlijk direct een perfect bouwpakket kunnen creeëren waardoor assemblage van het model binnen mum van tijd is gedaan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8280-6542bc1aa8ae9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8280-6542bc1aa8ae9.jpg)
Tsja, en dan maar meteen aan de slag met de Airbrush. Na het schuren, primeren, schuren, primeren, nabewerken en nogmaals primeren, de witte laag erop. Naar de sportschool om de laag te laten uitharden en daarna de onderste verjonging afplakken en het lichtgrijs erop:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8284-6542bc1955acc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8284-6542bc1955acc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8286-6542bc190ef46.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8286-6542bc190ef46.jpg)
-
Wat wordt dit een gaaf model! (y)
Groeten,
Jelmer
-
Mooi (y)
-
Inderdaad heel mooi. Heb je nog wel tijd voor je 'andere' werk ? 8)
Gr. Frank
-
Zo, je laat er geen gras over groeien!
Erg fraai. Ziet er al veelbevolend uit (y)
-
Inderdaad heel mooi. Heb je nog wel tijd voor je 'andere' werk ? 8)
Gelukkig zijn die twee met elkaar verweven: Gister ben ik de hele dag met de mensen van Stadler op touw geweest. In de ochtend heb ik hen een tramervaring op de GTL8 3090 gegeven. Het was heel vreemd dat de mensen die trams ontwerpen en bouwen, er nog nooit een hadden gereden! Dan is het een privilege om als Instructeur hen deze ervaring te mogen geven :-)
Vervolgens verder met ontwerpzaken rondom de bestuurderscabine. Een hekel punt is de pedalenplaat; deze moet absoluut goed zijn. Aangezien bij de Avenio hier een hoop dingen in het ontwerpproces mis zijn gegaan, hebben we nu een hoop collega's die simpelweg niet goed kunnen zitten en tegelijkertijd de bedienmiddelen (pedalen en knoppen) kunnen bereiken. Dat moet dus beter.
Dit proces is o.a. in samenwerking met een van dé technische ontwerpers van de TINA, die al snel hoorde over het modelletje dat ik aan het bouwen ben. We raakten erover aan de praat en voor ik het wist heb ik allerlei screenshots mogen ontvangen van het originele ontwerp, in dit geval voor de dakopbouw. Vetter dan dit krijg ik het niet. ;D
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding3-654481698f9a2.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Afbeelding3-654481698f9a2.png)
Eergister was ik al bezig met het afplakken van de rode banen. Dit deed ik op basis van het eerdere "Exterior Design Concept' en heb door middel van de snijplotter hier plakmallen van vinyl gemaakt. Dat zag er zo uit:
Mal maken en proefpassen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8289-65447fbdf0e84.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8289-65447fbdf0e84.jpg)
Plotten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8290-65447fbe800ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8290-65447fbe800ac.jpg)
Plakken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8292-65447fbdd293e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8292-65447fbdd293e.jpg)
En resultaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8293-65447fbd3e8ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8293-65447fbd3e8ac.jpg)
En vervolgens kwam ik gister dus bij de Mock-Up en zag tot mijn schrik dat het kleurenschema iets was aangepast.... Stom! Maar dat zou ik thuis wel even corrigeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8304-65447fbba7d1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8304-65447fbba7d1a.jpg)
Ondertussen een plaatje geschoten van het ontwerp van de TINA in 1:1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8332-65447fbbb8391.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8332-65447fbbb8391.jpg)
En in de vrije minuten heb ik de VR-experience alvast uitgeprobeerd. Enorm leuk en tof om te doen, en je waant je absoluut alsof je in/om/op de tram bezig bent. Komt het allen zien op de publieksdagen van de Mock-Up!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8324-65447fbcb396e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-8324-65447fbcb396e.jpg)
-
Wes,
Tip van mij, na het afplakken eerst nog een dun laagje onderliggende kleur spuiten. Dan sluit je de tape randjes op en voorkom het onderkruipen van de verf, zoals je kan zien op het neusje onderaan op de plaats waar twee tapejes over elkaar heen liggen.
Rob
-
Tip van mij, na het afplakken eerst nog een dun laagje onderliggende kleur spuiten. Dan sluit je de tape randjes op en voorkom het onderkruipen van de verf, zoals je kan zien op het neusje onderaan op de plaats waar twee tapejes over elkaar heen liggen.
Jep, de welbekende tip! Bij het prototype niet gedaan, maar een standaard toepassing op de normale modellen.
Ik ben inmiddels verder gegaan. De banen rondom de neus heb ik verwerkt zoals de mock-up. Inmiddels heb ik met de ontwerper van de TINA gesproken, en weet dat er inmiddels al een aantal zaken gaan wijzigen. Kleine dingen, zoals de baanschuiver die vervalt, en het airco-rooster op de cabine die ook niet toegepast wordt. Andere zaken zijn nog niet eens duidelijk, zoals de dakopbouw en of die rode baan definitief wordt. Daarom heb ik ervoor gekozen dat dit model ook nummer 7000 krijgt, vormgegeven naar de Mock-Up. Het eerstvolgende model zal dan op basis van de daadwerkelijke voertuigen worden gemaakt.
Eerst de decals op maat gemaakt en afgedrukt. (De witte R-net logo's moeten nog...)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5BF4ACE2-3A94-4B80-85A1-28D7ED1C9ACF-6545780b3495c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/5BF4ACE2-3A94-4B80-85A1-28D7ED1C9ACF-6545780b3495c.jpg)
De cabines simpele details gegeven. Deze worden in de kappen gemonteerd. Uiteindelijk zal hieraan ook de printplaten voor de front-sluit lichten aan komen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/403C2956-5EB0-4895-BBE6-1E17283D1D62-6545780b31f1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/403C2956-5EB0-4895-BBE6-1E17283D1D62-6545780b31f1b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DFC3EAEC-D2ED-4E29-A695-35C8CE127FA8-6545780b697b4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DFC3EAEC-D2ED-4E29-A695-35C8CE127FA8-6545780b697b4.jpg)
Details:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/09702A66-00D7-4542-931F-520CA1202148-6545780b7e6be.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/09702A66-00D7-4542-931F-520CA1202148-6545780b7e6be.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/B5DB8DF7-8D25-4077-83FC-57AFAA20F493-6545780b90136.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/B5DB8DF7-8D25-4077-83FC-57AFAA20F493-6545780b90136.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4DA41CDC-AD8E-4B8A-8C82-B37303A88B07-6545780bed01d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4DA41CDC-AD8E-4B8A-8C82-B37303A88B07-6545780bed01d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/F00496ED-9E72-4226-8C72-B6A4E20C3599-6545780bd0a8f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/F00496ED-9E72-4226-8C72-B6A4E20C3599-6545780bd0a8f.jpg)
En het geheel tot nu toe:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7EE1172D-334F-4ECA-9FD4-96B9854D2CBC-6545780c3f943.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7EE1172D-334F-4ECA-9FD4-96B9854D2CBC-6545780c3f943.jpg)
-
Het was heel vreemd dat de mensen die trams ontwerpen en bouwen, er nog nooit een hadden gereden! Dan is het een privilege om als Instructeur hen deze ervaring te mogen geven :-)
(y) Hoi Wes, dit item zie je aan alle kanten. Om een goed beeld als ontwerper en bouwer te hebben van wat een trambestuurder beleeft, is dit een goede bijeenkomst.
Dit proces is o.a. in samenwerking met een van dé technische ontwerpers van de TINA, die al snel hoorde over het modelletje dat ik aan het bouwen ben. We raakten erover aan de praat en voor ik het wist heb ik allerlei screenshots mogen ontvangen van het originele ontwerp, in dit geval voor de dakopbouw.
Binnen de hele branche zijn er heel veel mensen met interesse voor onze hobby wereld aan het werk, waarschijnlijk geld dat ook wel voor Stadler.
Komt het allen zien op de publieksdagen van de Mock-Up!
Natuurlijk, maar dan niet de openbare dagen maar de collega dagen. 8)
Groeten,
Christoph
-
Terwijl de daken worden geprint in de huis-3D-printer, bezig geweest met de geledingen.
Deze zijn in de trammodellen altijd een doorn in het oog. Denk aan de middengeleding van de Halling Avenio. En ook de Citadis heeft gapende ruimtes waardoor binnenlicht tussendoor 'lekt'. Dit wil ik in de TINA anders. Eerder vermeldde ik al dat ik met geplot materiaal wil werken, en vandaag eens een proefstuk gemaakt. Echter zou ik nog een ander materiaal willen dan papier. Wie heeft een goed idee?
Met de snijplotter uit lichtgewicht hobbykarton (100g/m2) de vorm uitgesneden en de vouwranden 'gerild'. Daarna gevouwen, 2 setjes aan elkaar gelijmd en tussen de bakken gefrot. De kleine hoekjes binnenin hangen als het ware op het chassis en in het ontwerp heb ik een extra ophanging ontworpen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/24AD8C29-C06D-4587-A772-19346DFC92BC-654a693b37c9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/24AD8C29-C06D-4587-A772-19346DFC92BC-654a693b37c9e.jpg)
In de scherpste adviesboog (25cm radius) ziet dat er zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0945EF41-0B26-41D7-94A2-3B6ED11C7383-654a693b2d97f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0945EF41-0B26-41D7-94A2-3B6ED11C7383-654a693b2d97f.jpg)
Vrijwel geen doorkijk en licht zal hier naar waarschijnlijkheid niet 'doorlekken'.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/21E43E8E-8189-48AB-947D-BF335EEE63B9-654a693ad6c89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/21E43E8E-8189-48AB-947D-BF335EEE63B9-654a693ad6c89.jpg)
En tóch een volledige doorkijk door het model!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/FD389DE1-71AC-4942-9CC1-F1A8F258FAFB-654a693ad43c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/FD389DE1-71AC-4942-9CC1-F1A8F258FAFB-654a693ad43c0.jpg)
PS: De hoogte van de balg is te laag, want de dakplaten van ongeveer 1,5mm komen er nog op, en deze moeten aansluiten. Inmiddels aangepast :-)
-
Gelukkig kun je de 1:1 fabrikant op zijn kop geven als je model niet klopt.
Dan hebben ze gewoon niet al je adviezen ter harte genomen ;D
Groeten,
Jelmer
-
Ziet er geweldig uit! (y)
-
Voor dit prototype heb ik de daken inmiddels ontworpen naar de huidige design concepten. Deze wil ik zoveel mogelijk details geven, aangezien dit het eerste is wat opvalt aan het model.
Ook de deuren heb ik los geprint met de 3D-printer. Echter is deze wijze te arbeidsintensief. Nu zou ik per deurtje 6 kleine raampjes moeten inlijmen en 1 tram heeft 10 deurpartijen :-) Deze ga ik middels een andere techniek fabriceren, daarover later meer.
Wil je dit prototype in het echt aanschouwen? Maandag 20 november 2023, tussen 16 en 18 uur, is de Hobbyisten-middag bij de Mock-Up van de TINA. Hier ben ik bij aanwezig en neem het model mee! ;D Adres: HTM Vakschool, Zinkwerf 71 in Den Haag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4771B123-4325-47CE-B3B0-FA1FB0092BC4-654ff53e6defa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/4771B123-4325-47CE-B3B0-FA1FB0092BC4-654ff53e6defa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/03126939-2306-4E2B-BF05-FF7E4E548200-654ff53edbcdd.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/03126939-2306-4E2B-BF05-FF7E4E548200-654ff53edbcdd.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0D56D3C5-2429-4502-A4D5-3539A22D0043-654ff53e786a4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0D56D3C5-2429-4502-A4D5-3539A22D0043-654ff53e786a4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/D466A8AA-6461-43F0-A7E3-644EE9362207-654ff53ed0db9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/D466A8AA-6461-43F0-A7E3-644EE9362207-654ff53ed0db9.jpg)
-
Werkelijk prachtig. Laat maar komen (y)
-
Ziet er weer fraai uit Wes!! (y)
-
Zag ergens dat in het eggie.men bij de mock up is aangeland. U gaat een stuk rapper! Tis een mooi ding trouwens, ook int echt.
-
In het echt heeft men nog geen apparaten op het dak... ;D
(https://live.staticflickr.com/65535/53324537725_77e3402db4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2pf7cgt)
Chris Westerduin (https://www.flickr.com/photos/23121380@N03/), on Flickr
-
Hoe ga je de ruitjes van de deuren plaatsen?
De materiaaldikte van de deuren valt nu erg op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-11-12-om-16-58-42-6550f69ec4826.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-11-12-om-16-58-42-6550f69ec4826.png)
-
Hoe ga je de ruitjes van de deuren plaatsen?
Niet. :) Ik ga een andere techniek aanvliegen want deze manier is te arbeidsintensief en het resultaat is er niet naar.