BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: zuyderduyn op 24 February 2023, 20:24:02
-
Goedenavond,
Ik heb mijn baan opgedeeld in een blok of 25. Ik heb de baan verdeeld in 2 gedeeltes en gebruik 2 boosters (roco 10764). De wissels worden grotendeels aangestuurd met een aparte Märklin trafo 52VA.
Inmiddels met vrij veel treintjes aan het rijden, 8 a 9 tegelijk waarvan een wagon of 6 met binnenverlichting. Vanmiddag plotseling kortsluiting, uit het niets. Niks op de baan, ook niet het schelle geluid als die kortsluiting maakt. Gezocht, paar keer opnieuw aan maar steeds hetzelfde. Gelijk even 3 treinen op stop gezet op koploper en de kortsluiting was eruit. Kortom, kan een te hoge hoeveelheid treinen kortsluiting veroorzaken?
Anders moet ik een 3e systeem gaan aansluiten:-). Een vraag daarover, er zit nu een kabel tussen beide boosters, bij een 3e, is daar een soort splitter voor?
Bedankt en groeten Hans
-
BESTE
een overbelasting kun je er mee veroorzaken maar geen kortsluiting.
kortsluiting word veroorzaakt door de twee polen tegen elkaar te houden (vrijwillig of onvrijwillig ).
overbelasting word veroorzaakt als de gevraagde stroom hoger is dan wat het apparaat(apparaten) aankan
-
Aha. Bedankt voor reactie.
Ik geloof je uiteraard, toch is het vrij bijzonder dat bij het stilzetten van meerdere treinen het probleem weg was. En nadat het weer reed elke stop gezette trein 1 voor 1 weer laten rijden, en het probleem kwam niet terug.
Maargoed, voor hoe lang :-)
Gr Hans
-
Overbelasting kan makkelijk. Ik weet niet welke locs je hebt, maar de roco loks met de 85009 (vooral de oudere met de zilveren motor) kunnen bij zwaar werk 1A verbruiken. Ik gebruik ook 10764 boosters (4x), maar ik laat nooit meer dan 3 loks op een booster rijden. Kortom ik zou extra boosters gaan gebruiken. Op je vraag van aansluiting, ja er zijn splitters (voor telefoons) te koop waardoor je meer dan 2 boosters kunt aansluiten. Overigens een overbelasting manifesteert zich als een kortsluiting op de centrale, die onderscheid een kortsluiting niet van een overbelasting.
Groet Meino
-
Met deze boosters is overbelasting inderdaad niet ondenkbaar op dat aantal tegelijik in beweging zijnde locomotieven.
Het gedrag wat je omschrijft past inderdaad ook beter bij overbelasting dan bij kortsluiting.
Tenzij de locomotieven, je zegt dat je ze stil hebt gezet, een sluiting veroorzaken als ze gaan rijden. Maar dan had je dat wel direct aan het model gemerkt.
Bij de 10764 stel ik zelf net als meino in H0 ook een grens op 3 rijdende locomotieven in een boostersectie. Ik houd van een beetje marge :)
Maar om jouw gevoel van kortsluiting uit te sluiten. Merk je hetzelfde effect als je 3 andere treinen kiest om niet te laten rijden?
Zo ja, dan is het geen sluiting maar belasting en moet je gaan opschalen in booster gebruik.
-
Hallo Hans,
Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Ik denk dat je met het aantal locomotieven aan de grens van je vermogen zit. Je zult dus meer vermogen op de baan moeten gaan zetten. Dat kan door meer secties met elke een booster te gaan maken of een zware booster op de baan te zetten.
Dat laatste wordt door velen ontraden, maar ik vind het fijn werken. Ik heb één 8A booster voor de hele baan. Dat werkt zonder problemen. Het is wel verstandig dan een goede kortsluitbeveiliging te hebben.
-
Hallo,
Hartelijk bedankt allemaal weer. Gisteravond even de proef op de som genomen en met iets minder treinen een half uur probleemloos gereden. Fouten in de bedrading/wissels/aansluitingen/rails lijkt dus uitgesloten en zoals jullie aangeven zal het om overbelasting gaan.
Nu op zoek naar een extra roco setje :-).
Goed weekend!
Groeten Hans