BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => BNLS forumbaan => BNLS-forum modulebaan bouwverslagen N => Topic gestart door: 4k op 18 February 2023, 19:37:08
-
;D Toch eens kijken of er interesse is voor een groep N spoorders onder de ::) :police: Beneluxvlag
-
N wie is 4K dan wel?
Welke thema voorkeuren ed ?
-
Wat verwacht je eigenlijk ?. Is het de keus van jezelf voor een N-groep of vind je nergens aansluiting bij een vereniging ?.
Het lijkt mij meer dan genoeg om een vereniging te vinden waar een N-afdeling of groep is .Er zijn verenigingen zat die dat meestal wel hebben .
Waarom zou je dan hier een aparte groep voor moeten oprichten ?
Leg eens uit van wat de de bedoeling is ?.
Groet Alexander
Overigens ben ik het met Koen wel eens .
-
N wie is 4K dan wel?
Welke thema voorkeuren ed ?
Koen,
volgens mij gaat het hier om de N-spoor forumbaan. Gewoon een groepje hobbyisten die het leuk vinden om soms samen bij elkaar te komen en een leuk tijdje te rijden op een grotere baan.
En volgens het BNLS Forumbaan concept, dus een thema kies je dan zelf, waarbij de BlackBox voor de afscheiding zorgt. Net als bij de H0-forumbaan. Zou toch leuk zijn om de N-spoor forumbaan weer nieuw leven in te blazen?
N wie is 4K dan wel?
Ik weet dat je het niet verkeert bedoelt, maar iets vriendelijker werkt beter. ;)
Groet,
Edsko
-
Ik zal zeker mee gaan doen.
Ik stel het volgende voor:
laten we dan uitgaan van de standaard tafels op beurzen waar de module bak dan opgelegd kan worden.
Stroomdoorgave voor de gehele modulestrook aan de achterzijde, eigen bedrading aan de onderzijde bak, met voeding aan de achterzijde.
De hoogte van 130 cm is voor mij juist niet een must. Ik heb liever dat kleine kinderen er goed op kunnen kijken (rolstoelers etc..)
Voor tussentijds rijden wel in poten voorzien.
Voor de BB's uitgaan van 1 element bv aan de rechterzijde met een voorwand en zijwanden naar de bak toe. Hiermee worden de bakken ook bouts-gewijze gekoppeld.
Daarmee wordt het aantal overgangen verminderd die nu wel in de H0 bakken aanwezig zijn (1 per eigen bak).
Hemel en fries kunnen op de zijwanden gelegd worden.
Dit is maar een voorstel.......
Ronald Visser
-
;D Hm Waarom het eerder niets werd,.? of niet doorging?
wel de meeste N Spoorders zijn klein behuisd ,... dat kan al een reden zijn om het kleinere te waarderen
en dus zal men ook met modulebouw hier rekening moeten houden bakken van 120 cm mijn
inziens met aanhang volgens HO idee zal velen weerhouden mij misschien dan ok wel immers past niet zo goed in men voertuig
als er werkelijk meer interesse voor komt zullen de maten herzien moeten worden lijkt me als voorstel :o ???
Zelf zou ik al twee bakken vol kunnen bouwen immers doorgangs station met lok wissel in
DR stijl jaren 80 tractie DR diesels U boot- reko 52er en Br 86 mit BGHW wagens
Denk dus dat we hier wel goed zijn,maar in Nspoor moeten om denken maar wie durft een eerste stap hiertoe zet ik dus maar alvast
Ben benieuwd op de vele reactie's (y)
-
Edsko,
Ik rijd N, ik heb DR spul, maar ik wordt nog niet enthousiast....
:-X :o
-
;D tja das is jammer wat is het obstakel???
-
Ten eerste denk ik dat de echte DR-tijd niet echt iedereen aanspreekt in deze anti-Russische tijdperk.
Daarnaast is het al vrij lastig het juiste materieel hier in nl verzameld te krijgen.
Laat staan dat iemand dat in N zou willen doen.
Zou het dan eerder op DB gooien met miss toevallig een DR trein die voorbij komt.
Maar ik kan er ook volledig naast zitten.
Heb zelf een module in aanbouw als kopstation.
Heb nog wel meer info maar das lastig delen via links en zijn voorbeelden waar je niet vrolijk van wordt.
Gr. K.
-
Hoi,
Volgens de richtlijnen zijn feitelijk de 2 BB voorgeschreven en je inbreng is vrij. Lijkt me dat een veelvoud van 120 cm dus moet kunnen. Bijv. 2x 120 of 3x 80? Dan kun je je aan je thuissituatie aanpassen, toch.
Recent nog opgevraagd. Ik roep maar wat.
In ieder geval. Mijn motivatie is niet een BNLS module, maar vooral laagdrempelig meedoen. De hobby van de zolderkamer afhalen, meedoen in teamverband, leren, leren (zie mijn oudste berichten alhier). En natuurlijk de ROZE KOEKEN.
Groeten Ad
-
Koen,
Je kunt zelf iets inbrengen volgens bnls concept. Je "moet" geen DR doen, je kunt ook iets anders inbrengen.
Gr.
Edsko
-
Ik interpreteer het zoals ik hier lees.
Iemand stelt een concept voor zonder zichzelf voor te stellen of bekend te maken. Behalve dan onder de Bnls vlag te willen werken.
Het eerste wat genoemd wordt is DR tijdperk wat niet eenvoudig is na te bootsen in N.
Maar ik volg eerst wel wat paginas voor ik een stelling aanneem ::)
Gr K.
-
Er bestaat al een N-modulebaan volgens oud bnls-concept.
Modulebaan.nl heeft namelijk ook een N-variant.
Er zijn modules gebouwd naar Nederlands, Amerikaans, Zwitsers en Italiaans voorbeeld.
Grootste drijvende kracht hierachter is Wesley Munnik, die ook op ons onvolprezen forum actief is.
Ik zou zeggen: neem eens contact op met Wesley.
groeten
Hendrik Jan
-
@Ad,
2 BB is een richtlijn voor de H0.
Voor N kunnen we nieuwe definities maken.
Tenzij er al N richtlijnen bakbouwen zijn en we daar mee aan de gang kunnen.
Ronald Visser.
-
Forumlid 4k heeft mij gisteren per PB benaderd om te vragen of er ook een BNLS-Forumbaan in N was. Ik heb hem uitgelegd dat die er in het verleden inderdaad geweest is, maar nu niet meer. Ik heb hem verwezen naar Modulebaan.nl, maar ook voorgesteld dat hijzelf een BNLS-forumbaan in spoor N zou kunnen beginnen. Ik vind het heel mooi om te zien dat hij hier nu een poging toe doet, maar inderdaad zou het prettig zijn als hij zich iets meer bekendmaakt dan alleen als 4k. ;)
Uit de eerste reacties na één dag blijkt dat er zeker enige interesse is en sommige forumleden houden zich misschien nog wel in. ;D Misschien helpt het als we uitleggen dat het BNLS-concept in principe niet gebonden is aan thema of tijdperk. Dat mag iedere deelnemer op zijn eigen modulebak zelf bepalen. Er zijn noodzakelijkerwijs wel regels m.b.t. het doorgaande dubbelspoor die dienen om het soepel rijden te bevorderen, bijv. welk type rail (code 80 of 55) we gebruiken en dat de bakovergangen op een bepaalde plek komen en op een bepaalde manier geconfigureerd worden. De baanaansturing moet ook geregeld zijn, omdat we nu eenmaal niet met allerlei centrales en regelaars door elkaar kunnen gaan rijden. Maar het meeste van dat alles kan bij een geheel nieuwe baan door de initiatiefnemers vastgesteld worden en hoeft in principe niet per se in lijn te zijn met de H0-normen of zelfs de oude normen voor de N-baan.
Bij de H0 baan is een standaardbak 120 cm x 56 cm, dat staat hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77619.0) in de tekeningen, maar bij N zou je gerust voor bijv. 90 cm en iets minder diep kunnen gaan, waarom niet? Wil je een lekker lange bak, dan kun je daarna altijd nog voor een dubbele inbreng van 2 x 90 gaan, of 2 x80, of 2 x 70cm, wie houdt je tegen, en het is allemaal lekker makkelijk mee te nemen. Vooral omdat je nu helemaal opnieuw begint kun je binnen het kader van het BNLS-concept een aantal praktische zaken met de kennis van nu praktisch regelen. Tussen de bakken in hebben wij in de H0-baan 2 black boxen van 30cm ter afscheiding van de "kijkdozen", maar je zou binnen het N-concept bijv. voor één BB kunnen kiezen, of misschien wel voor 2 van 15 cm. Verder is als baanaansturing bij H0 gekozen voor het Roco multimuis systeem met alles wat daar tegenwoordig mee compatibel is, bijv. de DR5000, de diverse apps op de foon etc. Dat werkt al jaren goed en is ook nog eens laagdrempelig. De oude afspraken voor de N-baan uit 2014 staan hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54761.msg3221388068#msg3221388068), maar waarom zou je die niet kunnen aanpassen als je nu opnieuw begint?
Het lijkt me dat wij met onze ervaring met de H0/00-baan dit initiatief best met raad en daad kunnen ondersteunen. Ik sta er in ieder geval voor open en krijg er bijna zin in om ook met een N-baan (met kleinere dan H0-modulebakken ;D) te beginnen.
Leen.
-
Dat is tenminste heldere uitleg.
Ik wist wel dat er ook een N concept is.
En dat er een aantal bouwers hier zijn maar mij is niet duidelijk of dat dat nog aktief is.
Er is al geruime tijd geen update geweest uit de N categorie.
Ikzelf heb een afwijkend concept.
Het boekenplankconcept voor de thuisbouwert.
Maar die boekenplanken zou je makkelijk kunnen koppelen.
Alleen is daar al geen ruimte voor een dubbele hoofdbaan met nog iets ernaast.
Mijn boekenplank module Swalbenburg meet 35cm diep x 1,20 lengte maar bevat een enkelsporig dieseltraject DB/DR tijdperk IV.
Gr. Koen.
-
Ik heb vgoegâh van Paul Bender vooral geleerd dat je moet kijken hoe je een bak kan koppelen.
Vaak kan het wel - er zijn veel mogelijkheden - maar soms nu eenmaal niet. Als je een enkelsporige bak hebt kun je misschien vanaf de BB's een tweede spoor achter je bak langs leggen om dubbelsporig rijden toch mogelijk te maken.
Leen.
-
;D Hm Waarom het eerder niets werd,.? of niet doorging?
wel de meeste N Spoorders zijn klein behuisd ,... dat kan al een reden zijn om het kleinere te waarderen
en dus zal men ook met modulebouw hier rekening moeten houden bakken van 120 cm mijn
inziens met aanhang volgens HO idee zal velen weerhouden mij misschien dan ok wel immers past niet zo goed in men voertuig
als er werkelijk meer interesse voor komt zullen de maten herzien moeten worden lijkt me als voorstel :o ???
Bij Modulebaan.nl zijn al meerdere bakken in N gebouwd. Ze zijn ook op diverse beurzen getoond.
En niet alle bakken hadden de standaardmaat van 120cm lengte.
Zo blijkt 90cm lekker te werken.
Ook was er een klein bakje te zien van slechts 60cm, met daarop de Amersfoortse Koppelpoort.
60cm past ongeveer achterop je fiets ;)
groeten
Hendrik Jan.
-
Ik lees dit en denk dat er best animo voor kan zijn.En je zou zelfs kunnen overwegen het idee van een module baan aan te passen naar een nog laag drempeliger concept,Ik heb een paar jaar terug wat forum gasten aan de gang gezien met spoor 0 die omgekeerde dienbladen gebruikten,als je die dan koppelt krijg je in N ook een grote baan en blijft het buiten een eigen N spoorbaan zelfs met weinig ruimte te doen.
-
Hmmm ik herinner me nog iets van een Japanse standaard, waarbij modules werden gebouwd met
rails van Kato Unitrack...dat waren bakjes van ongeveer 60x30 geloof ik...
dat is voor klein behuisden nog goed te doen, en ja, ook nog op de fiets te vervoeren :D ;D
Groet, Tis
-
Ja, je zou het inderdaad heel klein kunnen maken, maarrrrrr.... het is natuurlijk wel modelspoor en daarbij gaat het - voor sommigen blijkbaar maar een klein beetje - wel om modeltreinen. Het is namelijk mooi om modeltreinen realistisch op het spoor te zien rijden, je zou het bijna vergeten.... ;D Maar bij H0 lopen we daarbij tegen het fenomeen aan, dat zeker de wat langere treinen in de bak van 1m20 niet mooi tot hun recht komen, ook al ziet het er daarna op de foto best leuk uit. Wij vonden bij de BMB een bak van 90 cm een heel handig formaat om in de auto mee te nemen en er zijn een aantal dubbele bakken mee gemaakt. Bij spoor N heb je voor hetzelfde effect niet eens een dubbele bak nodig en je kan er ook nog wat leuks op maken.
Maar goed, het is aan degenen die dit aan willen gaan om de voors en tegens van een grote vs. een kleine standaardbak te overwegen.... ::)
Leen.
-
Ik lees dit en denk dat er best animo voor kan zijn.En je zou zelfs kunnen overwegen het idee van een module baan aan te passen naar een nog laag drempeliger concept,Ik heb een paar jaar terug wat forum gasten aan de gang gezien met spoor 0 die omgekeerde dienbladen gebruikten,als je die dan koppelt krijg je in N ook een grote baan en blijft het buiten een eigen N spoorbaan zelfs met weinig ruimte te doen.
Ah, de fameuze Tea Tray Appreciation Society (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=155.0)!
Vorig jaar nog in Maarn gesignaleerd. 8)
Het hoeft uiteraard allemaal niet zo moeilijk te zijn. Anderzijds zou ik het wiel niet opnieuw uit gaan vinden en aansluiten bij/op bestaande concepten die zich bewezen hebben.
Het idee van de modulebaan, zowel bij ons als BNLS, is dat iedereen zijn eigen thema en tijdperk kan bouwen. De blackboxen vormen de scheiding.
Op het forum van Modulebaan.nl (http://Modulebaan.nl) staat een apart topic over de N-baan: <KLIK> (https://modulebaan.nl/index.php?topic=18.0)
Tenslotte is het nog goed om na te denken over je eigen rol bij een modulebaan-achtig gezelschap. Het vergt ook inspanning om aan een club mee te doen. Als iedereen denkt; ik sluit alleen af en toe aan met mijn bak en de rest wordt wel geregeld, dan is het feest snel afgelopen.
-
Ik hoop alleen maar dat er nu niet oeverloos gedebatteerd wordt over het hoe etc, maar dat er gewoon begonnen wordt.
Gebruik wat er reeds staat aan concept en ga gewoon beginnen. Ik denk dat dat het beste is.
Van daar uit evolueert zoiets van zelf. Al doende leert men. :)
Gr.
Edsko
-
Waar staat het concept?
Een rechte bak is nog niet getekend lees ik er.
Ronald Visser
-
Hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54761.0). :)
-
Op Modulebaan.nl had ik gekeken.
Dank.
Het linkje van Edsko gaat naar een N- modulebaan, waarvan de gegevens feitelijk een kopie zijn van de H0 bak.
BB's aan beide zijden en een bak van 120 x 56 cm.
Ronald Visser
-
Offtopic qua N, maar ik meen even een voorzichtig moderator-vingertje op te moeten steken:
Ten eerste denk ik dat de echte DR-tijd niet echt iedereen aanspreekt in deze anti-Russische tijdperk.
Dit soort argumenten dreigen het politieke erbij te trekken en dat is niet heel productief. Mag de helft van die schattige smalspoormodelbaantjes in de Harz dan ook niet? En die fraaie Poolse modelbaan afgelopen najaar in het spoorwegmuseum? En Nederlandse stoomtrammetjes, dat was de tijd van de bittere armoe: "wil je dat nou echt uitbeelden"? Enz. (Er loopt een ander draadje met vergelijkbare problematiek...)
Dus... alles van treurniswekkende oostblokgrauwheid tot de jungle van Kenia en zelfs de Nieuwegeinse sneltram is oké ;)
Reinout-als-moderator
-
;DHm het is maandag morgen en na ff wakker worden ( filmpie over Saalfeld ) gaat deze pensionada weer aan de HOe modules verder,
maar kom eerst hier even met een reactie
(y)Voorstellen is wat laat,.... plaats al sinds 2013 berichten en foto's op de site
4K of liever IVk geschreven ,..is het type lok waarmee op schmalspoor wordt gereden op menige schmalspoorlijn in Sachsen
My favorit de Pressniztalbahn ( voormalig trajeckt Wolkenstein- Jöhstadt )
mijn CV is: begonne in stoomtijdperk 66 in mijnstreek Limburg
vast baan naar mixvoorbeeld Stoom/Diesel
verhuisd vaste baan Alkmaar deelname Alkmaars modelspoorclub,
opzet modulebahn HO volgens Fremo in kleine groep verder ontwikkelt rond Alkmaar.
vanwege ruimte gebrek/ander interesse: opzet HOe modules Smalspoor vrij idee uitbeeldend de DR in jaren 80
Donateur : VSM SSN ZLSM
eigen video film opzet Plandampfer sinds 1989
kennis van zaken omtrent DDR( familie gerelateerd) Favoriete loks Br 58 /95/50reko/58 reko/41 reko/ Br 44
Mooi dat ik het een en ander heb weer heb aangewakkerd, maar soms zijn de commentaren wel wat,..nou ja...........
omgang en respect zijn een groot goed als ook vrij meningen,.dus ook begrip ::)
Dank voor de vele positieve reactie's dan wel toezeggingen ;D
-
(y)
-
Uiteraard geenzins de bedoeling een initiatief van tafel te vegen of er een statement van te maken.
Ik kan meer N modules alleen maar toe juichen.
Mvg.
Koen.
-
Ah, de fameuze Tea Tray Appreciation Society (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=155.0)!
Vorig jaar nog in Maarn gesignaleerd. 8)
Het hoeft uiteraard allemaal niet zo moeilijk te zijn. Anderzijds zou ik het wiel niet opnieuw uit gaan vinden en aansluiten bij/op bestaande concepten die zich bewezen hebben.
Het idee van de modulebaan, zowel bij ons als BNLS, is dat iedereen zijn eigen thema en tijdperk kan bouwen. De blackboxen vormen de scheiding.
Op het forum van Modulebaan.nl (http://Modulebaan.nl) staat een apart topic over de N-baan: <KLIK> (https://modulebaan.nl/index.php?topic=18.0)
Tenslotte is het nog goed om na te denken over je eigen rol bij een modulebaan-achtig gezelschap. Het vergt ook inspanning om aan een club mee te doen. Als iedereen denkt; ik sluit alleen af en toe aan met mijn bak en de rest wordt wel geregeld, dan is het feest snel afgelopen.
Sorry voor de late reactie inderdaad de teatray society :D maar
daar ligt bij mij ook het probleem, Ik heb geen ruimte voor een grote modulebak,Maar wat je al zei als je er voor gaat kun je niet alleen af en toe mee doen dit was destijds mede reden dat ik mijn modulebak heb over gedaan bij de BMB helaas,komt bij dat je best flink moet investeren om mee te doen mocht je toch voor de modulebakken gaan...
-
Meedoen hoeft niet zozeer te zitten in het meeslepen van je modulebak. Er zijn altijd genoeg zaken rondom een rijdag of beursweekend te regelen, en daar kun je jezelf natuurlijk ook nuttig in maken.
-
:(Hmmmm na veel onderzoek vooral in Duitsland komt het hier niet van de grond lees ik zo
beetje negatieve reactie's vind ik zelf en bepaalde opmerkingen die wat heet gegeten worden zo schijnt het wat speelt daar achter vraag ik me af?
-
Module banen en verenigingen genoeg, dus waarom onder beneluxvlag? Kijk bij spoorgroep Nedtrack of Fremo en ga wat bouwen of meld je aan. En nee ze gebruiken geen blackboxes....