BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: ronnie op 24 August 2006, 13:17:16
-
Hallo Mede-spoorders.
Ik heb onlangs een meetwagen van marklin aangeschaft. Hiermee kan je onder andere meten welke snelheid je loc heeft.
Nu heb ik een paar locs afgestemd op hun echte max snelheid van 140 km per uur. Persoonlijk vind ik dat ze dan vrij langzaam gaan.
Maar ik heb de volgende vraag:
Hoe hebben jullie dat gedaan?
Lopen de locs op hun reeele (in verhouding dus) maximum snelheid?
Graag reacties hierop.
-
Ik vond dus ook dat ze langzaam reden dus nagemeten met een stopwatch in de hand. Maar het klopte wel ;D
Jaap
-
Lijkt mij leuk om te weten hoe hard je trein gaat. Veel plezier met je meetwagen dus. Maar ik ben van nature al geen hardrijder. Dus qua snelheid zal het met mijn stoomlocs wel los lopen.
-
Modelsnelheid is een moeilijk gegeven. Snelheid is een quotiënt van twee grootheden (afstand en tijd) waarvan de ene zich wel en de andere zich niet laat verkleinen. Het resultaat daarvan is dat rijden en stilstaan niet dezelfde "modeltijd" hebben. Daarom gaat het berijden van een stuk vrije baan in model een stuk sneller dan een 87 of 160 (of hoeveel dan ook) maal zo lang traject in werkelijkheid, maar is een rengeerbeweging bijna even tijdrovend.
Daarbij komt dan nog de optische illusie. Als je (relatief) vlakbij de horizon een object ziet bewegen lijkt dat veel langzamer te gaan dan wanneer je er pal naast staat. En omdat op een modelbaan alles klein is, nemen je ogen waar dat het wel zal gaan om de situatie "vlakbij de horizon" en dus lijkt het langzamer te gaan dan de berekening uitwijst.
-
Even een klein rekensommetje.
By head:
als een trein 144km/h gaat gaat hij 40m/s (36km/h=10m/s)
Dus in schaal 40:87 = 0.46m/s (even simpel opgeschreven)
Dus over een meter doet hij dik 2,2 sec.
Kun je nagaan wat een stoomlok doet! bv. Br 94.5-18 (max 60km/h)
of nog trager een KöI (max 40-45 km/h)
-
Snelheid laat zich prima verkleinen, alleen zijn we gewend aan hogere snelheden op modelbanen. Echte modelsnelheid voelt daardoor voor de meeste veel te traag aan.
De optische illusie is inderdaad een belangrijk gegeven; kijk maar eens vanaf een hoog gebouw op een station als Amsterdam of Utrecht. De treinen lijken wel naar binnen te kruipen terwijl ze toch nog een redelijke vaart hebben. Nog beter voorbeeld; strepen trekkende vliegtuigen, die gaan toch echt met 900 km/u door de lucht, maar dat is niet te zien.
-
Het komt er op neer dat je gewoon je decoder zo moet instellen dat het voor jou een acceptabele snelheid geeft.
Een sik laten rijden als was het een TGV is geen gezicht, andersom is ook geen gezicht!
-
Dus over een meter doet hij dik 2,2 sec
Dus toch een hobby voor grijsaards ;D
Jaap
-
Zet maar eens een camera op een trein waarvan jij vind dat hij een acceptabele snelheid heeft.
Als je het "machinisten uitzicht" bekijkt ga je al VEEL te hard, maar als je de mogelijkheid hebt om de camera een "passagiers uitzicht" kan geven (naar links of naar rechts van de trein dus) dan heb je helemaal een goed vergelijk met 1 op 1. Dan blijkt dat de meesten meer een racebaan dan een modelbaan hebben ;D .
Maar het is allemaal een kwestie van smaak. Wij proberen de maximale snelheid te benaderen, maar als je het uitrekent schrik je hoe snel je te hard rijdt.
Groetjes,
Rik
-
Bij stoomlocs kun je over het algemeen redelijk zien of je te hard gaat of niet, althans, boven een bepaalde snelheid ziet het drijfwerk er gewoon niet meer uit dus dat kun je redelijk op gevoel doen.
-
Dat klopt inderdaad, bij stangenaandrijving moet je het drijfwerk (met enige moeite) kunnen volgen.
@DE 2225: dat is inderdaad wat ik bedoel. Met een camera in de trein bevind je je ineens weer "in" de baan omdat alles groter is om je heen. Je ogen denken niet meer "het is klein dus het zal wel ver weg zijn" en het lijkt een stuk harder te gaan.
@ Marc: Met mijn verhaal over het verkleinen van snelheid probeerde ik eerder een ander probleem aan te geven: dat van de modeltijd. Toegegeven: dat is niet helemaal on topic maar is een verwant probleem.
In het algemeen heb je niet veel aan de rekensommetjes en de meetrijtuigen die daarop gebaseerd zijn, het is een kwestie van gevoel
-
Zoals Floris zegt kijk ik altijd goed naar het drijfwerk van m'n locomotieven. De meeste loks van mij hebben een 3-polige motor die nog best wel wat lawaai produceerd. Ik luister ook vooral naar de motor om de snelheid te bepalen.
Maar ondanks dat, ik ben best wel benieuwd hoe hard ik nou teruggerekend zou rijden ;D!!
-
Volgens mij wil ik niet weten hoe snel ik rijd met mijn treinen. Vooral mijn piko ice.
Marcel.
-
Als ik het redeneer:
Voor je snelheid neem 1 meter rechte baan en klok hier je trein.
Die tijd in seconden vermenigvuldig je met 313,2
dan heb je de snelheid in kilometers per uur (schaal 1:1) in grootbedrijf.
Groeten Harry
-
nauwkeuriger meting: meet of bereken de lengte van 1 rondje op je baan en klok de rondetijd. Meer omrekenwerk, maar als je maar over 1 meter gaat meten doet de trein daar zo kort over dat je onnauwkeurigheid door het net niet precies op tijd afdrukken van de stopwatch het resultaat wel erg sterk beinvloedt.
-
Du hast recht
-
nauwkeuriger meting: meet of bereken de lengte van 1 rondje op je baan en klok de rondetijd.
Sterker nog: rijd 10 of 20 rondjes en doe hetzelfde. Hoe groter de afstand, hoe kleiner de meetonnauwkeurigheid t.o.v. de gereden afstand.
-
ja ok, maar als je met lokaalspoormaterieel rijdt dat maximaal 40 liep ben je dan wel erg lang bezig, dan moet je zelfs geduld hebben en zo. geduld. brrr.
-
True... geduld is eng ;D