BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: 1op160 op 13 February 2023, 12:45:25
-
Hallo allemaal,
Na ruim 10 jaar ga ik weer beginnen met deze hobby.
Het is allemaal nog in een opstartende fase.
Voor wie het leuk vind heb ik mijn oude website weer online gezet en ben daar een nieuw blog begonnen.
https://www.1op160.nl
-
Welkom terug (y)
Ik hoop leuke updates van je te zien.
-
Welkom hier.
Veel plezier hier.
1:160 N rijder?
Gr Koen.
-
Bedankt Koen,
N rijder... nog niet... Maar dat is wel de bedoeling.
Er ligt alleen nog geen cm rails.
-
Aangezien het opbouwen van de onderbouw nu goed opgang komt ben ik alvast aan het nadenken over het schaduwstation. https://www.1op160.nl
Ik overweeg om hiervoor Peco code 55 rails te gebruiken. De reden waarom ik hieraan denk is omdat ik die rails in het zichtbare deel ook wil gebruiken.
(en omdat er dan ook nergens een overgang is tussen 2 verschillende soorten rails).
En door deze rails ook in het schaduwstation te gebruiken kan ik alvast ervaring opdoen met deze rails (en vooral met de wissels en aandrijving hiervan).
(het gaat dus om schaal N).
Wat is jullie ervaring met Peco code 55 rails? Mijn voorkeur voor deze rails is vooral omdat ik deze rails mooier vind.
Maar ik heb geen idee of het ook echt goede rails is.
En of de prijs/kwaliteit een beetje redelijk is.
Wat ook niet onbelangrijk is... weet iemand of deze rails ook een beetje leverbaar is?
Misschien ook iemand tips van aanbiedingen?
-
;DTOP verslag gezien van je met foto's en goed commentaar kunnen vele wat van je leren
Ga zo doorp.s. Peco 55 toch verkrijgbaar bij Freebit N.L dacht ik
-
TOP verslag gezien van je met foto's en goed commentaar kunnen vele wat van je leren
Ga zo door
Bedankt, ;D leuk om te horen en dit motiveert ook om ermee door te gaan.
-
Ik zou er bij PECO wel nadrukkelijk voor kiezen om de electrofrog-wissels te nemen en niet de insulfrog-wissels. De Insulfrogs pikken de wisseltongen de stroom op van de aangelegen rails. Leuk als het allemaal nieuw en schoon is, maar wel erg gevoelig voor stof en vuil, plus je moet echt heel goed opletten met balasten.
Rij zelf h0 met code-100 met de insulfrogs, en daar wordt ik regelmatig door bovengenoemde problemen dwarsgezeten, kan met niet voorstellen dat het in N beter wordt met een nog kleiner contactoppervlak voor de wisseltongen om hun stroom op te pikken. :)
-
De Insulfrogs pikken de wisseltongen de stroom op van de aangelegen rails.
De electrofrogs doen dat ook.
-
De nieuwe generatie Peco wissels is de Unifrog. Zo uit de doos is het een insulfrog en bedraad is het een electrofrog. Weet niet hoe de beschikbaarheid is want dat is met nieuw artikelen wel een dingetje bij Peco...
Groet, Michel
-
Ah, ik dacht dat met het puntstuk ook direct de rest van de wisseltong mee gepolariseerd werd op de EF... maar dat klopt dus niet?
Blijft voor mij dus in elk geval een manco, dat ik, zeker op lage snelheid, vaak stilvallende locs heb icm de insulfrog wisssels.
-
Bij de Electrofrog vormen de tongen en het puntstuk elektrisch één geheel en dat krijgt zijn spanning van de aanliggende tong tegen de doorgaande spoorstaaf. Maar dat contact is dubieus. Daarom is het aan te bevelen om een extern contact toe te voegen dat mee schakelt met de wisselaandrijving.
Bij de nieuwere uitvoering van de electrofrog kun je twee brugstripjes doorknippen waardoor de tongen en het puntstuk los van elkaar komen. Je kunt dan de tongen een vaste verbinding geven met de naastliggende spoorstaaf en het puntstuk extern schakelen met de aandrijving.
-
Bedankt voor de verduidelijking :)
-
Op deze webpagina (https://www.wiringfordcc.com/switches_peco.htm) wordt er meer over verteld.
Is wel in het Engels.
-
ik gebruik ook peco code 55.
Elektrofrog wissels. Vooral omdat ik een plastic puntstuk niet mooi vind.
Ik heb ooit een diorama gemaakt met 3 elektrofrog wissels en die hartstukken zo bedraad dat deze ompoold.
Werkt uitstekend. Later maakte ik een diorama en heb ik dat ompolen niet gedaan. En ook dat werkt uitstekend.
Zelfs een mini 2 assertje kruipt erover heen.
Vooral netjes werken. De veer die de wissltongen omzet is nogal krachtig dus hechting aan de spoorstaaf genoeg.
Maar goed ik bouw dan ook overzichtelijke dioramas en geen enorme banen. En ik schakel ze met de hand dmv een trekdraad.
Veel plezier met bouwen.
-
Bedankt voor alle reacties.
Als ik het goed begrijp zouden de elktrofrogs prima zijn...
Maar kan ik als het lukt beter voor de unifrogs gaan.
Ik wil servos gaan gebruiken als aandrijving.
Daar moet ik ook nog wat over uitzoeken want ik heb eerder alleen magneet aandrijving gebruikt.
Ik ben ook bedding aan het uitzoeken. En dan vooral om geluid te reduceren.
Ben al rollen tegengekomen van rubber met kurk.
Voor wie het leuk vind om mijn website te volgen. https://1op160.nl
Ik heb een mogelijkheid toegevoegd zodat je notificaties kan krijgen als er een nieuw bericht geplaatst wordt.
-
Gisteren heb ik de eerste bestelling gedaan met Peco rails.
Het is zoals ik dacht lastig verkrijgbaar. Bijna overal zijn de rails niet op voorraad of beperkte voorraad.
Lange wissels zijn er niet als unifrogs. En medium wissels alleen nog maar als unifrogs.
Het gaat dus een mix worden van unifrogs en elktrofrogs.
Ik ben begonnen met een baanplan. Heb daar een nieuw topic voor aangemaakt:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106539
En een bericht van op mijn website gezet: https://1op160.nl/baanplan-voor-schaduwstation/
-
Hoi!
Leuke plannen.
Wat ik zelf onhandig vind is dat er overval een apart topic voor wordt aangemaakt en nog een aparte website.
Hou ‘t lekker in een draadje, leest makkelijker ;D