BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Peter Landsweers op 11 February 2023, 13:27:41
-
Hoi modelspoorders,
Weet iemand of een 10 graden kruising in h0 bestaat waar de beide sporen volledig geïsoleerd zijn?
Ik heb nu een Roco EKW10 verbouwd, maar is niet optimaal, zie foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6.jpg)Ik hoor graag jullie aanbevelingen.
Vriendelijke groet
Peter
-
Hoi Peter, als ik mij niet vergis heeft Fleischmann een 10 graden kruising in haar assortiment en de elkaar kruisende sporen zijn volledig geïsoleerd.
Succes en groeten.
Kees.
-
Fleischmann had in de modelgleis ( code 100 ) een kruising van 15° en één van 30°
Bij het profigleis systeem was dat 18°
Roco heeft een kruising van 15° in de Roco Line reeks nr.: 42497
Deze kan in de plaats van de EKW ( die is ook 15° ) als je een kruising wil
Je zal daar dan toch ook nog moeten werken met een relais
-
er bestaat ook een : Roco 42496 Spoor H0 Dubbele kruisschakelaar DKW 10 .Mss is die wel goed geisoleerd
-
Vraag wordt hier vaker gesteld. Uit mijn hoofd is die er niet, maar komt de Peco 9,5 graden kruising er nog het dichtst bij.
https://peco-uk.com/products/unifrog-diamond-crossing?_pos=1&_sid=721129b63&_ss=r (https://peco-uk.com/products/unifrog-diamond-crossing?_pos=1&_sid=721129b63&_ss=r)
-
Maar heeft hetzelfde isolatieprobleem.
Ik zou de stroomloze stukjes aansturen aan de hand van de ingestelde rijweg, bijvoorbeeld door een "fictieve wisselstand". In plaats van een wissel stuur je dan een relais aan.
-
Kan zijn dat ik te weinig verstand heb van de nieuwe Unifrog van Peco. Voor zover ik weet is het mogelijk de puntstukken en kruisstukken te isoleren.
-
Plaatje laat duidelijk zien, dat de sporen doorverbonden zijn. Als ik dan lieg, dan toch in commissie (zoals dat heet) :D
-
eigenlijk zien we hier een halve engelsman.Met een volledige (zoals die roco) is dat probleem er denk ik niet
-
Juist wel, want dan zijn de buitenste, gebogen spoorstaven gewoon uit 1 stuk, net als de gebogen railstaaf van de halve.
-
normaal is die wissel toch geisoleerd en wordt er dmv een relais gepolariseerd op de juiste sporen voor de rijrichting ?
-
Plaatje laat duidelijk zien, dat de sporen doorverbonden zijn. Als ik dan lieg, dan toch in commissie (zoals dat heet) :D
Denk dat ik het probleem niet begrijp. Je bedoelt het bovenste spoor is een geheel en het onderste spoor is een geheel? Dan lijken de kruisstukken me hier een stuk eleganter te isoleren dan bij de Roco.
Nou ja, blijft sowieso het probleem dat 9,5 graden niet hetzelfde is als 10 graden.
-
Nee, blijft hetzelfde. De kruisstukken moeten aan beide kanten doorgeslepen worden zoals in de foto het bovenste deel. Het onderste deel ziet er dan net zo uit, immers het is een kruising en geen halve Engelse wissel meer.
Het komt door de verschillen in de polariteit op de railstaven, zoals aangegeven in de foto.
10 graden of 9,5 graden is totaal verwaarloosbaar, daar merk je en zie je helemaal niks van.
-
Hoi modelspoorders,
Weet iemand of een 10 graden kruising in h0 bestaat waar de beide sporen volledig geïsoleerd zijn?
Ik heb nu een Roco EKW10 verbouwd, maar is niet optimaal, zie foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6.jpg)Ik hoor graag jullie aanbevelingen.
Vriendelijke groet
Peter
De tekening is toch al fout bij de uiteinden. Achter het puntstuck gaat het spoor gewoon door. Er zit geen -- of ++ aangesloten. Voor een dkw of ekw heb je twee Motoren met polarisatie nodig voor het puntstuk...
Groet
Bernd
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6-63e811b9d77bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6-63e811b9d77bc.jpg)
-
Nee, blijft hetzelfde. De kruisstukken moeten aan beide kanten doorgeslepen worden zoals in de foto het bovenste deel. Het onderste deel ziet er dan net zo uit, immers het is een kruising en geen halve Engelse wissel meer.
Het komt door de verschillen in de polariteit op de railstaven, zoals aangegeven in de foto.
Dat begrijp ik toch wel. TS zoekt een kruising met geïsoleerde kruisstukken. De echte lruising van Peco is toch wat eleganter aan te passen dah het gehak in zo’n half Engels wissel. Vooral als een dun zaagje of slijpschijfje wordt gebruikt.
-
Het is weliswaar geen antwoord op de vraag maar: waarom heb je hem niet aangesloten zoals Fissy dat aangeeft?
Zo heb ik deze dkw van Roco ook in mijn baan en dan hoef je niets door te slijpen, alleen puntstuk polariseren.
-
Idd, en dan heb je qua stroomopname in iedergeval een voordeel..
-
Tja, ik ging er vanuit dat er een reden is waarom de sporen verschillend gepolariseerd zijn. Keerlus of zo. Het roept wel de vraag op of er geen andere oplossing is, zodat beide sporen altijd dezelfde polariteit hebben of telkens maar één spoor stroom krijgt. Schakelen met een relais is al geopperd. Moet Peter even laten weten hoe deze kruising precies in de baan is opgenomen.
-
Tja, ik ging er vanuit dat er een reden is waarom de sporen verschillend gepolariseerd zijn.
Ik vroeg me ook af waarom dit zo is. Die vraag kan Peter beantwoorden. En dan het liefst door het totale sporenplan te laten zien, want misschien is het helemaal niet nodig om het zo te doen.
-
Als het geen bug maar een feature is, dan denk ik niet dat het geheel gaat werken. De kanaal voor het wiel is denk ik te klein, dan het heb kortsluiting tussen - en +.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6-1-63e8d380e6fb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/EKW10-aangepast-63e78910a36b6-1-63e8d380e6fb9.jpg)
Groet
Bernd
-
Het gaat hem denk ik niet worden met dit wissel: heb vorige week nog 2 Rocoline DKW's aangesloten en alleen de korte puntstukjes zijn geïsoleerd: met slechts 2 draadjes kreeg het hele wissel stroom dus alle overige railstukken en wisseltongen zijn onderling verbonden en dan moet je dus heel wat doorslijpen om geen kortsluiting te krijgen..............
-
Fleischmann had in de reeks Modellgleis ( vroegere messing, code 100 ) een kruising 15° , waarbij de sporen aan de buitenzijde, aan de hoek, een isolatiestuk hadden.
Fleischmann kat. nr.: 6062
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Fl-6062-kruising-15-63e950bc929e2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Fl-6062-kruising-15-63e950bc929e2.jpg)
( foto van het I-net )
-
Bedankt voor jullie reacties!
Het door mij doorgeslepen exemplaar werkt zonder kortsluiting en ontsporen.
Hier hou ik het dus bij.
Als het niet ideaal blijft/slechter wordt, ga ik met een relais werken gekoppeld met een speciale actie in Koploper om de polarisatie goed in te stellen.
Nogmaals bedankt, Peter
-
speciale actie zal toch niet nodig zijn.Je stuurt toch iets aan om de wissel om te leggen . Zet een relais gewoon parallel eraan.
-
Bedankt, maar de wissel hoeft niet omgelegd te worden, staat altijd op “kruisend” (vandaar de tegengestelde polariteiten)
Peter
-
De sporen zijn tegengesteld gepolariseerd om het aantal keerlussen te beperken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kruising-2-6409ce92eabfc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kruising-2-6409ce92eabfc.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kruising-1-6409ce92c5fbe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Kruising-1-6409ce92c5fbe.jpg)
-
Aha, dan snap ik het nu wel...