BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jan Willem Wildeman op 11 April 2008, 16:31:28

Titel: Sluitseinen Rheingold 1951
Bericht door: Jan Willem Wildeman op 11 April 2008, 16:31:28
Welke sluitseinen werden er in Nederland op de Rheingold van 1951 geplaatst? Deze trein bestond uit Schürzenwagen en die hadden voor zover ik weet geen vaste sluitseinen maar borden of lantaarns.

Werden daar in NL gewoon de sluitlantaarns uit het "stoomtijdperk" opgezet, of bleven de duitse lantaarns zitten? De eerste optie lijkt me het meest logisch, ik neem aan dat bij de locwissel ook de lantaarns mee terug gingen.

Reden voor mijn vraag is natuurlijk dat ik deze trein in model heb rijden zonder sluitseinen. Die wil ik er op gaan zetten, maar dan wel liefst de juiste....

groeten,

Jan Willem
Titel: Re: Sluitseinen Rheingold 1951
Bericht door: modelspotter op 11 April 2008, 16:44:14
De NS "zandlopers" zaten op alle treinen. Eerst nog hooggeplaatst, maar in het begin van de jaren vijftig naar halverwege de kopwand.

Nachttr. hadden brandende petroleum sluitseinen.

De Rheingold en Loreley hadden beide in de winterdienst 1956 nog Schürzenwagen (dus op dat moment in de Rhg. alleen A = 1e klassers, zeven ramers), daarna 26,4 m rijtuigen met el. sluitseinen. Eerst ook hoog daarna in het midden.

Modelspotter