BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Freddy op 06 February 2023, 21:54:36

Titel: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: Freddy op 06 February 2023, 21:54:36
Dag beste mensen,
Ik heb het voornemen om mijn analoge stoomlok Fleischmann nr 4095 te digitaliseren (BR96-NS9602)
Ik heb gekeken naar de Duitse site “hp-pfeiffer.de” voor de handleiding decoder inbouw.
De ruimte in de lok is beperkt voor het inbouwen van een decoder welke ik het meest gebruik de esu LokPilot 5.

Zijn er kleinere decoders die ik hiervoor kan gebruiken ? Is zijn kleinere broer de micro LokPilot 5 hiervoor te gebruiken?
Dit type is volgens ESU te gebruiken voor kleinere schalen doch voor HO schaal kennelijk niet geschikt.
Maar dat is mij niet geheel duidelijk.

Wie heeft ervaring in het gebruik van micro decoders voor HO schaal?

Met dank voor de reactie
Freddy Wijnbergen
Titel: Re: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: DBCargo op 06 February 2023, 22:00:35
Decoders voor kleinere schalen hebben vaak niet voldoende safety margin qua maximaal verbruik van de motor. Vaak zijn ze beperkt tot rond de 0,5A (piek)verbruik op de motor. Aangezien je een ouder model wil digitaliseren, die vaak wat meer amperes lusten, zou ik persoonlijk niet gaan voor een micro decoder met een beperking qua amperes.

M'n broertje heeft voor zijn oudere spul D&H decoders gekocht bij nspoorstore. Die zijn toch wat kleiner, maar kunnen belast worden tot 1 of 1,5 A. Dan heb je wat meer zekerheid.
Titel: Re: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 February 2023, 22:04:10
De Lokpilot 5 micro kan volgens de handleiding 0,75 A leveren aan de motoruitgang. Je zou eerst de motorstroom kunnen meten om te weten of dat voldoende is.
Titel: Re: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: ArjanB op 07 February 2023, 03:27:32
Ik heb er een gewone Lokpilot 5 in gezet. De decoder tegen de achterwand in de cabine. Dan zie je als kijkt wel de decoder zitten. Maar bij huis, tuin en keuken gebruik valt het eigenlijk niet op. Je zou er een Roco machinist en stoker kunnen in plakken dan zie je niks meer. In ieder geval geen hak en breek werk

Arjan


(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/C1599945-DF27-4E70-A19C-96F0C3CDF242-63e1b6daa5656.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/C1599945-DF27-4E70-A19C-96F0C3CDF242-63e1b6daa5656.jpg)
Titel: Re: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: Martin Domburg op 07 February 2023, 07:56:24
Decoders voor kleinere schalen hebben vaak niet voldoende safety margin qua maximaal verbruik van de motor. Vaak zijn ze beperkt tot rond de 0,5A (piek)verbruik op de motor. Aangezien je een ouder model wil digitaliseren, die vaak wat meer amperes lusten, zou ik persoonlijk niet gaan voor een micro decoder met een beperking qua amperes.

M'n broertje heeft voor zijn oudere spul D&H decoders gekocht bij nspoorstore. Die zijn toch wat kleiner, maar kunnen belast worden tot 1 of 1,5 A. Dan heb je wat meer zekerheid.

500 mA is inmiddels sterk achterhaald, de kleinste Nano decoder kan zelfs al 700 mA. De meeste microsoft doen 800 tot 1000 mA, met uitzondering van de DH10c die 1500 mA aankan.
We gebruiken best vaak micro decoders voor kleinere H0 locs hoor, Decoders zijn niet meer zo schaalgevoelig als vroeger. Tegenwoordig meer motor gevoelig.

Ik zou alleen niet de micro esu gebruiken. Van alle microdecoders is deze het slechts beveiligd.

Op dit model nemen we of een normale LoPi v5, of de TrainOMatic Lokommander Mini. Persoonlijk heeft de laatste mijn voorkeur in dit model. Dezelfde rijeigenschappen als met de LoPi, maar dan voor maar 20 euro  (y)
Titel: Re: Digitaliseren en zeer krappe ruimte
Bericht door: 008200 op 07 February 2023, 09:28:52
Bij en Train-o-matic in een loc met een Fleischmann rundmotor ofwel de
Fleischmann filters laten zitten ( spoel en condensator) ofwel een Trainomatic motorfilter inbouwen.
Als je die weghaalt/weglaat dan reageert deze decoder te gevoelig op stoorpulsen (als zijnde kortsluiting),
die daarom dus weggefilterd moeten worden.
François