BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: MopperSmurfje op 10 April 2008, 23:24:35

Titel: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: MopperSmurfje op 10 April 2008, 23:24:35
Hallo,

Marklin heeft in model gemaakt de 83320. dit is de zogenaamde tunnellok van de SNCF met het nummer 22402TU.

Wie weet wat voor rijtuigen achter deze loc reden? Ik heb al gezocht maar kan het niet vinden.

bedankt voor de hulp!
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Anoniem op 11 April 2008, 00:00:35
Deze locs, negen in totaal, reden met goederentreinen door de Kanaaltunnel, ter overbrugging omdat de locs Class 92 / CC 92000 nog niet geleverd waren. Dat was dus in de jaren 1994 en 1995. Vanwege de gele neus - ter identificatie - en hun inzetgebied kregen deze locs de bijnaam "Yellow Submachines".

Er bestonden twee versies: TU en TTU. Ze reden in multipleschakeling met TTU + TTU of TTU + TU, een combinatie TU + TU was verboden vanwege het feit dat alleen de TTU's voorzien waren van het beveiligingssysteem TVM430 (het systeem dat o.a. in de tunnel gebruikt wordt). De 22379, 22380, 22399, 22401, 22403 en 22405 waren TTU, de 22400, 22402 en 22404 waren TU.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Petertrein81 op 11 April 2008, 07:29:52
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).

Groet Petertrein81,
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Albert Bas op 11 April 2008, 08:34:36
Fotootje ???????????????? ???
Groet, Albert.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: stig op 11 April 2008, 10:34:43
zoek maar eens met google... ::)
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Rick op 11 April 2008, 13:17:04
Ze rijden niet met rijtuigen, je moet er een goederentrein met voor de Eurotunnel goedgekeurde wagens achter hangen. En dan meteen het antwoord op de volgende vraag, hoe weet ik of een wagen geschikt is voor de Eurotunnel, en dat is simpel aan de letter "ff" in de wagenbenaming, een voorbeeld is de Sffgns (containerwagen).
Naar ik me herinner staat 'ff' niet voor geschiktheid voor de Eurotunnel maar geschikt voor gebruik in Groot-Britannie, vanwege het kleinere profiel daar.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Petertrein81 op 11 April 2008, 15:00:04
Ken jij dan nog een andere manier voor een goederenwagen om in Groot-Brittanië te komen als door de Eurotunnel?
Als hij goedgekeurd is voor de Eurotunnel moet de wagen uiteraard zijn toegelaten in Groot-Brittanië.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Remunj op 11 April 2008, 15:25:12
Boot?? ;D 8)
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Anoniem op 11 April 2008, 16:03:00
Spoorferrys over het Kanaal zijn nooit bijzonder talrijk geweest, al zijn ze er wel geweest. Wat wel een punt is, is dat toelating / goedkeuring voor Groot-Brittannië en voor de Kanaaltunnel twee absoluut gescheiden verschillende procedures zijn. Er is zat materieel wel toegelaten in GB, maar niet in de Tunnel (voor binnenlands verkeer dus). Ook het omgekeerde geval komt voor; de toelating voor de Kanaaltunnel strekt tot en met de Eurotunnelterminal in Folkestone (hoe heet dat terrein ook weer ???). Denk bijvoorbeeld aan tractiematerieel en aan de wagens van de Shuttle.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: MopperSmurfje op 11 April 2008, 17:14:22
Heeft er iemand een foto, ik heb ge-googled maar niets gevonden.

Zal wel aan mij liggen maar ik zou graag wat foto's willen zien!
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Anoniem op 11 April 2008, 17:32:08
Foto's, da's dus een beetje lastig, aangezien die dingen alleen van Fréthun naar Folkestone (Dollands Moor, daar kon ik dus niet opkomen 8)) en terug reden...in de tunnel dus ;D. De enige foto's die ik ooit heb gezien, zijn losse locs in (of onderweg van/naar) depots.

Wat ik nog wel heb gevonden - als uitzondering die de regel bevestigt - is dit: klik (http://img236.imageshack.us/img236/187/122399pn930624ro9.jpg),  een proefritje op 24 juni '93 (foto Nicolas Lelarge). Maar dat is dus bepaald niet karakteristiek voor de inzet van deze machines.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Peter Korsten op 14 April 2008, 00:14:47
Dat is niet de meest gelukkige kleurcombinatie die ze ooit op treinen hebben toegepast...

- Peter
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Anoniem op 14 April 2008, 10:26:38
Helemaal mee eens...maar ja, het zou toch maar eventjes duren en zo'n gele neus is zowel onderscheidend (je kunt ze niet verwarren met de andere 22200-en) als zichtbaar in de tunnel, dus het kan ermee door. Als definitieve kleurstelling ware het natuurlijk waardeloos geweest ;D.
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Spoors op 14 April 2008, 13:14:27
Hoi,
Hier (http://www.lrpresse.fr/trains/viewtopic.php?t=18658&postdays=0&postorder=asc&start=15) is ook wel wat info te vinden .... als je goed in Frans bent. In ieder geval deze foto:

(http://i252.photobucket.com/albums/hh30/vbtev/trains%20F/BB22379TTUDijoncopie.jpg)

Ook deze is op het web te vinden:

(http://www.railfaneurope.net/pix/fr/electric/dual/22200/beton/22370-405/bb22399.jpg)

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Tunnellok Frankrijk Engeland en vica versa
Bericht door: Anoniem op 14 April 2008, 18:43:21
Ja OK, foto's van de loc zijn er wel, maar dus niet van hun normale inzet. Alles is met proef- of meettreinen, danwel als losse loc onderweg van / naar depot, opgesteld in een depot, enzovoort.

Overigens zijn er op het forum van www.trains-en-voyage.com (http://www.trains-en-voyage.com) ook wel wat draadjes te vinden over deze machines, maar voor dat forum moet je je aanmelden.  Daar vind je ook foto's met goederentreinen van na hun Kanaaltunneltijd (ze waren natuurlijk niet direct teruggeschilderd). Als je daar zoekt op "22200 nez jaune" kom je een eind ;D.

Overigens: de ex-TTU's (die dus TVM 430 ingebouwd hebben) worden (werden?) ingezet voor wat waarschijnlijk de snelste goederentreinen ter wereld zijn (waren?), de twee treinparen voor de Sernam in de treincategorie MVGV, van Paris-Chevaleret naar Orange en Toulouse (Toulouse Raynal geloof ik). Deze rijden (reden?) met 200 km/u in de nachtelijke uren over de betreffende hogesnelheidslijnen. En dat vergt veel van die machines, vooral in het zuidoosten waar de hellingen in de LGV tot 35‰ gaan...