BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: wacco op 21 January 2023, 13:25:32
-
Hallo,
Ik ben bezig een FLM BR103 te digitaliseren, doe dat voor de eerste keer.
Heb daarvoor de instructies gebruikt van deze youtube uitleg :
https://www.bing.com/videos/search?q=fleischmann+br+103+umbau&docid=608014138142502617&mid=5F802C8915EA5D523AC85F802C8915EA5D523AC8&view=detail&FORM=VIRE (https://www.bing.com/videos/search?q=fleischmann+br+103+umbau&docid=608014138142502617&mid=5F802C8915EA5D523AC85F802C8915EA5D523AC8&view=detail&FORM=VIRE)
Als centrale gebruik in de digikeijs DR5000.
Als decoder gekozen voor Kuehn N045
Decoder aangesloten, en motor vrijgemaakt van massa, door deze met tape te isoleren.
Werd niet in uitleg gedaan, maar kan volgens mij geen kwaad.
Wel een verschil is dat de railspanning niet met een sleepcontact wordt overgebracht, maar met draad.
Ik kan hem in de DR5000 uitlezen en aanpassen.
Ingesteld op adres 4, en CV29 op 6.
Bij test kan ik wel beide lampen sturen, maar zodra ik probeer te rijden gaan de lichten om en om 2x knipperen.
Kan er maar niet achter komen wat er mis is.
Hopelijk heeft iemand dit ook al eens meegemaakt, en op kunnen lossen.
Zou fijn zijn want ik heb nog een loc die aangepast moet worden
-
Hoi, kan de oorzaak zijn van verkeerde instelling van aantal stappen aansturing.
Grt.Wim.
-
@Wim,
Dankje voor je reactie.
Maar welke stappen (CV waarden) zou ik dan moeten controleren en wat zouden de waarden dan moeten zijn?
Zoals ik al vermelde is dit de eerste keer van ombouwen, en zoals altijd kan ik nog een hoop leren....en dit lijkt een prima plek om dat te doen.
-
Dat betekent dat je centrale de loc aanstuurt met (bijvoorbeeld) 128 rijstappen, terwijl de decoder
ingesteld staat op (bijvoorbeeld) 28 rijstappen.
Knipperlichten kunnen ook betekenen: overbelasting! Dat zou betekenen dat er toch een foutje is
ingeslopen tijdens het ombouwen.
Groet,
Collin
-
28 of 127 rijstappen maakt niet uit.
Maar als de decoder op 14 rijstappen staat ingesteld, dan wel.
Groet, Bas
-
CV29 staat ingesteld op waarde 6, dit is volgens mij goed.
28/128 stappen analoog mogelijk.
Ook geprobeerd op CV4, maar geeft zelfde resultaat.
Ook waarde 2 geprobeerd, maar dan werkt er niets
Verlichting brand wel, en kan ook wisselen als rijrichting wordt veranderd.
Maar als ik hem wil laten rijden, krijg ik knipperende lichten en trein beweegt niet.
Ook al andere Kuehn N045 geprobeerd, maar zelfde resultaat.
Ook geprobeerd dat alles van massa af is, maar dan branden zelfs de lichten al niet meer.
-
Heb je het ook daadwerkelijk doorgemeten?
Misschien een foto van hoe je het hebt aangesloten?
-
Hoi, heb je een multimeter? Dan moet je even controleren of de beide motor aansluitringen helemaal vrij zijn van andere connecties, zeker naar massa! Veel Fleischmann locs hebben een motor aansluiting permanent aan massa hangen, soms is dit simpel op te lossen door een printbaantje weg te halen.
Kan je een foto maken van de motor aansluitingen? (zie 'plaatje uploaden' in de linker kolom) Dan kunnen wij nog beter helpen.
Mvg,
Robert (die veeeeel langzamer is dan Dave....... :P )
-
Bedankt Robert,
Dat is precies wat ik zeg ::)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BR103-met-Kuehn-N045-63cc2d0e8b822.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BR103-met-Kuehn-N045-63cc2d0e8b822.jpg)
Alles gecontroleerd, enkel massa bij doormeten op printbaan waar zwarte draad van decoder op zit.
Als ik ook daar massa weg haal, doet ook verlichting het niet meer.
Ook maasa bij beide verlichtingen.
Solderingen zien er niet uit, is intussen al wel 10x los en vast geweest :'(
-
Ik heb eens de Kuehn N045 decoder op het net opgezocht, omdat ik deze decoder niet ken.
Blijkbaar is dit een decoder voor N-spoor.
De maximale motorstroom is 0.8 A.
Misschien verbruikt uw motor een beetje teveel stroom, en rijdt de loc daarom niet.
Het is toch al een oude loc hé, dus misschien zit het probleem in de motor.
-
Loc is ook N.
Is wel een oudje, maar waarom dan die knipperende lichten.
-
Het is wat lastig te zien, maar het lijkt dat op de bovenste baan een zwarte Èn grijze draad zit.
Dat kan niet.
-
Nee, zwarte zit op lange print aan, en grijze op motor aansluiting
-
Sorry, kijk zelf verkeerd.
Zwarte draad is van decoder.
Grijze draad komt van railspanning.
Loc is niet met sleep contacten, maar met draad van onderstel naar print banen.
Aan 1 zijde 2x grijs (voor en achter ), andere zijde 2x zwart naar printbaan
-
Reed de loc goed voordat je begon met de ombouw?
Tom
-
Deze tweedhands gekocht, volgens verkoper volledig gecontroleerd en goed rijdend.
Ik weet het,.....controleer dit zelf.
Maar verkoper was profesioneel in en verkoper modelspoor.
-
Dan zou ik dat nu alsnog controleren. Haal de draadjes van decoder naar de motor even los en zet eens een analoge spanning op de motor. Loopt de loc dan wel, dan kan een mechanisch probleem worden uitgesloten.
Als de loc 'zwaar' loopt trekt de motor wellicht meer stroom dan de decoder kan leveren (inclusief verlichting 0,8A). Het knipperen van de lichten waarschuwt daarvoor. Een kortsluiting lijkt niet aan de orde aangezien je aangeeft dat de verlichting wel wisselt met de rijrichting. Ik neem dus aan dat de loc met brandende verlichting stil kan staan.
Tom
-
Ik lees in de start van je draadje dat je de motor in insolatoe tape hebt gewikkeld. Nu vind ik dat een beetje vaag en zou daar graag een foto van zien indien mogelijk. Beter is het m.i. om de koolborstels gewoon te isoleren van elkaar. Heb je ook de spoel en condensator weggehaald want dat kan ik ook niet uit je verhaal halen. Heb zelf ook een 35 jaar oude FLM BR103 gedigitaliseerd dus weet er wel iets van.
-
Kuehn adviseert om spoel en condensator niet te verwijderen.
Tom
-
Dat kan, ging even uit van mijn eigen situatie waarin ik een ESU decoder gebruik en die dingen zijn zwaar allergisch voor spoelen en condensatoren. Blijft dan nog wel het koolbostelpunt uitstaan. Zijn die geisoleerd t.o.v. elkaar en ook niet verbonden met het huis van de motor? Meten is weten.
-
Spoel en condensator zijn inderdaad weggehaald....wist niet dat het geadviseerd werd om deze niet weg te halen :-[
Motor geisoleerd, geeft geen contact met massa.....dus lijkt in orde te zijn.
Analoog rijden zal wat moeilijker gaan, printbanen zijn immers aangepast en spoel en condensator zijn weggehaald.
Wilde eigenlijk een DH10c inbouwen, maar hier is erg slecht aan te komen (chip te kort)
Alternatief voor de DH10c is de PD10MU van dezelfde firma.
Is ook voor 1A, dus wat meer vermogen.
Heb deze nu besteld in duitsland, ff wachten tot deze binnen is.
Kijken of dat beter gaat.
Alternatief is terug plaatsen van spoel condensator, en dan weer maar hopen dat het dan wel werkt :-\
Ik heb nu zoveel keer de boel los en weer vast gesoldeerd, dat ik mij een beetje schaam hoe e.e.a. eruit ziet :'(
-
Wel een verschil is dat de railspanning niet met een sleepcontact wordt overgebracht, maar met draad.
Dat is sowieso niet origineel, ik zou zoals gezegd eerst testen of de loc wel rijdt. Het zou ook nog kunnen zijn dat de tape de motor blokkeert en er verder niets aan de hand is.
-
@Rick,
Is inderdaad niet orgineel, maar 1 van de sleepcontacten was gebroken en daarom is dit met bedrading opgelost.
Motor draaid handmatig soepel rond, geen blokkade van tape of bekabeling
-
Ook zonder spoel en condensator zal de motor op een analoge spanning gewoon lopen. Blijft de moeite waard om de motor even los te koppelen van de decoder en te testen of de loc dan wel goed loopt.
Les 1 van het digitaliseren van een loc is je nu wel duidelijk verwacht ik ;D
Tom
-
Les 1 uitgevoerd :)
Loc is analoog getest, rijd normaal ook op lage snelheid geen schokken.
Hopelijk met ander type decoder wel aan de gang te krijgen.
Maar dan nog, zou ik graag wten waarom de Kuehn decoder niet werkte.
Schijnt toch een van de messt verkochte decoders te zijn.
Hopelijk dat de PD10MU van Doehler & Haass wel goed gaat werken
-
De Kuehn is een veelgebruikte decoder voor N. Je zou het eens zonder verlichting kunnen proberen. Ik neem aan dat er gloeilampjes in de loc zitten. Die snoepen een stukje van het maximale vermogen van de decoder. Normaal gesproken zou dat de pret niet mogen drukken.
Een andere optie is om het printplaatje in de loc als testje te omzeilen. Dus oranje/grijs van de decoder rechtstreeks aansluiten op de motor en het dcc signaal van de centrale op zwart/rood. Reageert de loc dan wel?
Tom
-
Het kan ook een foutje van de Kuhn decoder zijn.
Ik heb er inmiddels ook een heel stel van gekocht door de jaren heen.
Met de N045 heb ik al een paar probleem gevallen gehad.
Waaronder sluiting op de niet aangesloten motor.
In alle gevallen een soldeerfout op de decoder zelf.
Groet,
Collin
-
Sorry, kijk zelf verkeerd.
Zwarte draad is van decoder.
Grijze draad komt van railspanning.
Loc is niet met sleep contacten, maar met draad van onderstel naar print banen.
Aan 1 zijde 2x grijs (voor en achter ), andere zijde 2x zwart naar printbaan
Volgens mij gaat het hier fout : grijs moet op motoraansluiting en zwart op de rails. Of ik moet me heel sterk vergissen.