BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: KNed op 19 January 2023, 23:19:28
-
Modbreak:
De berichten hieronder zijn afgesplitst van het draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=100948.msg3222366733#msg3222366733) over de wadloper. Er is een poging gedaan om een scheiding te maken tussen vraag aan fabrikant en de handleiding discussie.
Er is geenszins getracht argumenten of discussie te verbouwen dan wel te beïnvloeden
Duikeend als moderator
originele bericht:
Ook ik vind het een gemis als er geen papieren handleiding bij zit. Ik zie dat toch vooral als dat een fabrikant (van modeltreinen of wat dan ook) zich er makkelijk vanaf maakt. Klinkt ook wel leuk dat je niet onnodig papier gebruikt, goed voor het milieu, etc. Maar Ik denk dat de meerderheid van de klanten de handleiding zelf alsnog print... Dus dat argument gaat niet op.
Het stuk handleiding over garantiebepalingen etc mag van mij wel online. Maar een overzichtje van de standaard decoder instellingen en mogelijkheden is gewoon een must om op papier te hebben.
Een QR code oid naar een webadres is goedbedoeld maar als bedrijf is het gewoon ontzettend lastig om dat over 10 jaar nog steeds in de lucht te houden. Website systemen veranderen natuurlijk, en je moet er dan maar net aan blijven denken dat je die webadressen in de lucht moet houden.
De servicegerichtheid en communicatie van PB is dan wel weer bovengemiddeld goed!
Koen
-
Maar Ik denk dat de meerderheid van de klanten de handleiding zelf alsnog print... Dus dat argument gaat niet op.
Nee, jij denkt dat dat argument niet op gaat. Dat is wat anders.
Maar ik vind het helemaal niet erg hoor. Gewoon op de ipad. Het is wachten totdat Ikea daar ook mee komt en ik zie in de modeltreinmarkt de rest zo volgen.
Het zou kunnen dat de QR niet meer werkt idd, maar een PDF of een vorm van tekstbestand bestaat over 10 jaar echt nog wel.
-
Pffffff, wat een uitspraken weer: iemand die zich ergens makkelijk vanaf maakt.
Koen, verwar jouw mening niet met hoe anderen ergens tegenaan kijken. Ik hoef helemaal niks op papier, want ik raak papier kwijt. Ik hoef niks op papier, want ik wordt iebelig van een handleiding in 30 verschillende talen. 70 pagina's papier die ik 1 keer lees. Ik hoef ook niet iets wat tot in lengte van dagen beschikbaar wordt gesteld door een fabrikant, want ik kan niet verwachten dat een fabrikant dat doet.
Dat jij het graag anders ziet, prima. Maar fabrikanten maken, met de huidige stand van zaken, keuzes. Dat heeft niets te maken met makkelijk.
-
Nou, dat ben ik niet met je eens Martijn. Ik denk dat Koen wel degelijk een punt heeft. hij geeft aan dat hij graag die handleiding wil.
En dat veel klanten hem alsnog zullen printen. Jij geeft aan hem niet te willen. Prima, dat kan. En er zijn ook meerdere mensen die hem wel op papier willen.
Als je gaat kijken naar het bedrijfsleven dan zie je dat ondanks de vergaande digitalisering er nog steeds een hoop geprint wordt. gewoon omdat men dat toch fijner vind om te lezen.
Dat een bedrijf als, ik noem maar wat, ikea zijn handleidingen niet meer print is een pure kosten besparing. Om diezelfde reden zijn ze eerst overgestapt van land specifieke naar generale dan wel meertallige handleidingen. gewoon om dat dit eenheid creëert in de productie. dat weten we allemaal en dit kun je denk ik ook wel zien als "makkelijk" vanaf maken door de ikea..
Nu is een ikea kast toch wel wat anders dan een modeltrein. En ik denk dat je die 2 niet moet vergelijken. Een ikea kast is een gebruiksobject (waarbij er maar weinige zijn die de handleiding zullen bewaren).
Een modeltrein is een verzamel object dat zijn waarde deels ontleent aan de handleiding. immer zijn modellen meer gewild als ze in ovp zitten en compleet met onderdeeltjes EN handleiding.
Blijkbaar vinden verzamelaars het toch erg belangrijk dat het compleet is en hecht men hier waarde aan.
Dit is overigens niet alleen bij treintjes zo. kijk maar eens wat een exorbitante prijzen er soms betaald worden voor lego handleidingen.
En van die modellen zijn de beschrijvingen ook gewoon op internet te vinden.
Er is dus blijkbaar een behoefte aan een papieren handleiding, als is het alleen maar voor de heb.
En wat betreft die digitate handleiding; de handleidingen op lego.com waren altijd een pdf en zijn nu alleen nog maar met de app te bekijken.
Vooruitgang heet dat. maar die app doet het niet op een wat oudere ipad en raad nu eens welke ipad mijn kinderen hebben. precies, de oude van bijvoorbeeld opa en oma.
en die kunnen dus hun sets niet meer bouwen omdat de digitale handleiding niet of lastig toegankelijk is.
En als ik vraag wat ze willen dan geven ze aan dat ze het maar niks vinden als er geen papieren handleiding is.
Kortom, ik denk dat elke verhaal 2 kanten heeft en het is goed om beide kanten te belichten.
-
Nou, dat ben ik niet met je eens Martijn. Ik denk dat Koen wel degelijk een punt heeft. hij geeft aan dat hij graag die handleiding wil.
Als Koen z'n trein heeft ontvangen kan hij de handleiding gewoon downloaden. En een modeltrein is geen verzamelobject, het is gewoon speelgoed. Die handleiding die zgn mist doet er niet toe als het gaat om de restwaarde.
-
Modeltreinen zijn wel degelijk verzamelobjecten. Er zijn legio mensen die ze alleen in de vitrine zetten. En een model is in het algemeen meer waard in de OVP.
Tegenwoordig staat er trouwens vaak juist bij dat het geen speelgoed is.
-
En een modeltrein is geen verzamelobject
Ow, nou euh, dan vraag ik me af wat ik de afgelopen 30 jaar dan aan het doen ben geweest en al die kasten bij mij in huis betekenen..... :o ::)
-
Hoarding Sicco, hoarding..... ;D ;)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Verzamelstoornis ;)
-
Een modeltrein kan wel degelijk een verzamelobject zijn.
Een speelgoedtrein is dat over het algemeen niet, tenzij het een (hele) oude is.
Over het verschil tussen model- en speelgoedtreinen is op dit forum al genoeg geschreven, laten we dat hier verder niet gaan herhalen.
Wel mag duidelijk zijn dat PB Models modeltreinen produceert en levert.
-
En als iemand zijn Wadloper als verzamelobject wil verkopen, dan is die in originele staat meer waard over het algemeen, dus zonder handleiding? Dus daar hoef je niet voor te printen...
-
Hi Duikeend
Ik zeg ook niet dat het niet moet, maar ik vind het te ver gaan als iemand zegt dat iemand zich er makkelijk vanaf maakt. De rest van mijn verhaal is precies wat jij zegt (en dus zijn we het eens ;)): er zijn twee kanten (of zelfs meerdere) en dan is het aan de fabrikant om daar een keus in te maken. Dat hoeft dan niet jouw keus te zijn, maar het is gewoon een keus. Efficiëntie heeft niets te maken met makkelijk eraf maken, ook duurzaamheid niet. En dat er dingen veranderen, tja...... ik heb ook nog ergens een 6310 liggen.... ;D
Wat verzamelwaarde betreft: een handleiding die er nooit bij heeft gezeten is dus nooit een onderdeel van het product geweest en verhoogt dus geen waarde. Dat veel mensen hem wel zullen printen, spaart iig weer het papier uit van de mensen die het niet doen. Enz enz enz
-
De waarde wordt voor verzamelaars bepaald door compleet, staat en verkrijgbaarheid. Een model van PB is compleet zonder papier.
PB levert geen handleiding mee op papier maar in pdf. Wil je m op papier, dan print je m uit.
Ik snap werkelijk de fuzz niet.
Overigens wel eens een handleiding voor een decoder uitgeprint? Heb ik m toch liever als pdf.......
Gr/H
-
Juistem Huub, al was het alleen maar vanwege [Ctrl+f] ;D
-
Zo is het Huup. Bovendien daalt de waarde van een modelletje snel als er een nieuwe producent komt.
-
Precies en ook daarom, Eric!.
-
Ik zeg ook niet dat het niet moet, maar ik vind het te ver gaan als iemand zegt dat iemand zich er makkelijk vanaf maakt.
We hadden het natuurlijk dit weekend er al over: hoe je een boodschap ontvangt is van heel veel factoren afhankelijk. ik lees het als iemand die zijn mening geeft. en dat gebeurd hier op BNLS wel eens vaker ;D Hoe jij hem ontvangt lijkt anders te zijn dan ik dat doe. en dat is prima. daar kunnen we lekker over stoeien (uiteraard niet in dit topic maar ik denk dat een deel zo toch verplaatst dan wel geveegd gaat worden.
dan is het aan de fabrikant om daar een keus in te maken.
Helemaal mee eens. en dan is het aan de (potentiele) klanten om gaan te geven wat zij graag willen.
ik heb ook nog ergens een 6310 liggen.... ;D
je loopt toch niet mijn phone te dissen ;D
Wat verzamelwaarde betreft: een handleiding die er nooit bij heeft gezeten is dus nooit een onderdeel van het product geweest en verhoogt dus geen waarde.
en dat was ook niet wat ik beargumenteerde. ik stel dat blijkt uit reactie en waarde toekenning dat sommigen een geprinte handleiding wel belangrijk of fijn vinden.
Overigens vind ik het wel jammer om te moeten constateren dat er over de individuele hobby beleving zo'n discussie ontstaat.
Dat ik wel een handleiding wil is mijn beleving, niet die van een ander.
ja, ik vind het fijn als ik bij mijn baan sta of op de club of waar dan ook, dat ik dan gewoon in de doos waar mijn waardevolle modelletje in zit ook een handleiding heb.
Mag ik dat ook aangeven of moet ik verdedigen waarom?
-
Waarom ga je er op door Duikeend, het feit dat iemand graag een handleiding wil is toch niet bepalend voor wat een fabrikant moet doen?
-
diezelfde vraag kan ik jou ook stellen: waarom mag ik dat niet aangeven aan een fabrikant?
is er verschil tussen aangeven dat je iets 1/87 wil in plaats van 1/93 en aangeven wat je er graag bij wil?
ik denk van niet.. ;)
-
Tuurlijk mag je dat aangeven, Duikeend. Wie weet verandert PB haar beleid indeze. Overigens zou ik in jouw geval de handleiding alsnog printen. Per slot past alles op 1 A4, wat makkelijk in de doos past.
-
Nieuw speeltje gekocht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230120-095449-63ca58270c01b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230120-095449-63ca58270c01b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230120-095743-63ca582702ba9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230120-095743-63ca582702ba9.jpg)
95% van de letters worden nooit gelezen en zijn daarmee voor niets geprint en geproduceerd, en dat maal het aantal door Sony geleverde modellen.
Anno 2023, en ook in 2022 al, zou je dat niet meer moeten willen. Ik snap ook dat de handleiding voor een modeltrein wat korter is dan voor een videocamera, en dat is dan ook een reden te meer om te begrijpen dat PB de keuze voor printen bij eindgebruiker laat. Niet vanwege de kosten, maar ook vanwege de ecologische voetafdruk.
-
Modbreak: ok, de discussie mbt geprinte handleiding is afgesplitst van het originele draadje.
-
Modeltreinen zijn wel degelijk verzamelobjecten. Er zijn legio mensen die ze alleen in de vitrine zetten. En een model is in het algemeen meer waard in de OVP.
Tegenwoordig staat er trouwens vaak juist bij dat het geen speelgoed is.
Interessant. Dan wordt het tijd dat de fabrikanten met twee versies van hun modellen komen. Één compleet met binnenwerk voor de rijfunctie, en één (veel goedkopere) zonder motor decoder etc. voor in de vitrine.
Rian
-
Del Prado maakt al standmodellen in N.
-
Overigens wel eens een handleiding voor een decoder uitgeprint? Heb ik m toch liever als pdf.......
Dat vind inderdaad hét voorbeeld van een onzinnig meegeleverde handleiding
1: Meestal heb je meerdere decoders van het zelfde type en kun je een verzameling handleidingen beginnen
2: Zeker die van ESU zijn voor een normale sterveling nauwelijks te lezen, dus worden óf alsnog uitgeprint óf op het scherm bekeken
-
Één compleet met binnenwerk voor de rijfunctie, en één (veel goedkopere) zonder motor decoder etc. voor in de vitrine.
Ook dat is hier op het forum al vaker besproken.
Eindconclusie was keer op keer, dat het weglaten van de aandrijving niet per se tot een lagere verkoopprijs leidt.
De besparing aan materiaal/onderdelen, wordt veelal teniet gedaan door de noodzakelijke aanpassingen in het productieproces.
-
Duit in het zakje: ik mistte bij de Wadloper ook de papieren handleiding. Dus geprint en in het doosje gestopt. Met name vanwege de koppeling tussen de bakken denk ik dat een handleiding geprint wel handig was geweest. Ook voor mensen die de koppeling niet goed in elkaar krijgen en mogelijk beschadigen. Heb je minder last van aansprakelijkheidsdiscussies vermoed ik als je er wel een papieren handleiding bij had gedaan.
Verder lig ik er niet van wakker: ik ben vooral zeer enthousiast en blij en tevreden over dit uitstekende model. Petje af voor PB models (y) (y). Zeker als eerste model een topprestatie. En benieuwd naar de Koploper en wat er nog meer in het vat zit.
Overigens heb ik bij veel modellen die ik zelf bouw uit kitjes of losse etsplaten en onderdelen ook geen handleiding ;D ;D. Maar soms zou dat wel handig zijn als je een wat langer geleden gebouwd model eens uit de kast trekt en het loopt niet meer naar je zin. Moet ik dus zelf eens gaan doen ;).
-
Handleiding: ja graag! En het liefst gedrukt, geen laserprint. Al is iets beter dan niets. Een A4tje met wat basis informatie en hoe het model open te maken is voldoende, decoder installeren enzo. Hoeft geen boekwerk te zijn. De beleving bij het openen van een doos is heel belangrijk om merktrouw te worden. Geen papiertje erbij voelt als "niet af" of tweedehands gekocht. Kijk hoe Bachmann dat doet met zijn Midland Pullman. Infoboekje over het origineel, certificaat, Pullman menu en figuurtjes. Dat is pas een feest. Heb het model gekocht juist omdat het zo'n mooi pakket was. Zoveel hoeft natuurlijk ook niet, maar als PB al zo'n mooie doos erbij levert en een zacht doekje, dan mist een welkom door middel van een fijn briefje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Bachmann-30-425-Class-251-Midland-Pullman-Train-Pack-63ca7bafb6102.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Bachmann-30-425-Class-251-Midland-Pullman-Train-Pack-63ca7bafb6102.jpg)
-
Ja, ik heb ook wel een zwak voor een mooie gedrukte handleiding zoals Artitec bij de Hondekoppen heeft geleverd.
Van het milieu-argument ben ik niet erg onder de indruk bij een model dat uit China deze kant op moet komen en in de hedendaagse luxueuze verpakkingen wordt geleverd.
-
Sorry dat mijn reactie zoveel losgemaakt heeft :)
Het is inderdaad erg afhankelijk van de persoon. De een heeft van bepaalde zaken wel een handleiding, de ander weer niet.
Ik ben best wel digitaal ingesteld maar van bepaalde producten heb ik toch liever een ouderwetse papieren handleiding.
Van duur speelgoed/verzamelobjecten/producten vind ik het wel een must als er een handleiding bij zit. Vandaar mijn opmerking over "makkelijk ervanaf maken".
Bij een decoder zou ik het dan weer minder erg vinden als dat alleen digitaal komt.
Nou ja, ik heb (nog?) geen modellen van PB, maar als ik ik die zou kopen dan print ik een handleiding. En ik hoop dat PB handleidingen voor altijd ergens op de website vindbaar houd. Bijvoorbeeld ESU doet dat ook heel netjes met handleidingen voor producten die allang niet meer in de handel zijn.
Koen
-
De website Het Groterdam Project is dit jaar precies 20 jaar online.
De eigenaar van deze site is ook eigenaar van de website van PB Models. 8)
Dus dat zal best wel los lopen.
Dat stukje met de handleidingen blijft netjes online en krijgt zelfs updates en klanten die een nieuwsbrief ontvangen van PB Models krijgen dan de updates gelijk mee.
Daarbij gaan we er maar vanuit dat over 20 jaar PB Models zelf ook nog gewoon online staat ;D
@Sven : Dan zal je qua Koplopers best wel tevreden zijn. ;)
-
Ja, ik maak regelmatig gebruik van oude info van je site (y)
Koen
-
Een Wet van Murphy in de elektronica:
- Handleidingen worden standaard mee geleverd in swahili, (oud Kantonees) chinees, koreaans en urdu.
Kortom, je doet het nooit goed!
Ik ben niet gehouden aan allerlei handleidingen of (incomplete) onderdelen formulieren die, meestal 15 jaar later, al minimaal 3x geupdate zijn of nu verkrijgbaar zijn bij een andere leverancier inclusief bijbehorend artikelnummer. Ik vind het alleen wel erg prettig als een en ander "gewoon" langdurig om "de Internets" te vinden blijft.
Overigens heb ik een aantal aangedreven rijdende originele producten van att en daarin zit ook maar het meest minimale bijgesloten, in 1 taal. En elke keer dat je die doos openmaakt moet je dat weer aan de kant leggen, en later weer terugstoppen....
Ncio
-
Weggooien kan natuurlijk ook. ;)
Korte handleiding met in elk geval hoe het model te openen, decoder plaatsen e.d. vind ik wel handig want dan heb je die gelijk bij de hand. Uitgebreide handleiding heb ik dan weer liever digitaal, dat zoekt makkelijker.
Mooie handleiding met wat historie van het voorbeeld geeft inderdaad een 'luxe' gevoel. Kaartje met handtekening en naam van de eindcontrole of monteur wordt bij sommige producten ook wel gedaan, allemaal om een luxe en kwaliteitsuitstraling te geven. Hoeft van mij dan weer niet.
-
Korte handleiding... (y)
Zeker wanneer de ingesloten handleiding netjes in het doosje past en in elk geval een 'hoe open ik dit ding zonder wat af te breken' beschrijving bevat. De rest op internet is wel handig (maar vast niet voor iedereen). Wel graag ook versiebeheer, zodat van de oudere exemplaren ook de juiste versie beschikbaar is.
-
Ik wil de handleiding als PDF. Papier raak ik kwijt, PDF'jes sla ik op (ja ook op een backup) "belangrijke" dingen knip en plak ik naar 1 (of 2) A4'tje(s) als very short manual.
Ik vind dan wel dat die PDF op een USB stickje meegeleverd moet worden, de vorm van de stick moet gelijk zijn aan het model en de achterkant moet uiteraard bedrukt worden met een PB logo, dan kunnen we weer 100 pagina's vullen over de bedrukking van de meegeleverde USB-stick en de details. :angel:
-
Een gedrukte 'quick start guide' gecombineerd met een simpel usb-stick'je met de rest van de documentatie lijkt mij persoonlijk de ideale oplossing en komt de uitstraling van het product ten goede.
Tom