BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Torikoos op 16 January 2023, 21:09:45
-
Hallo wederom: Sommige van jullie hebben wellicht al mijn plannen voor een noord nederlandse baan , grotendeels gebaseerd op Delfzijl gezien wellicht.
Ik ben echter de laatste 25 jaar voornamelijk actief geweest met Amerikaans modelspoor. Hoewel m'n hobby ook best lang op een heel laag pitje heeft gestaan (druk met werk, verhuizing, gezin, kinderen etc) ben ik er de laatste 10 jaar weer intensiever mee bezig. In HO ben ik al een behoorlijke tijd bezig een modelbaan te bouwen wat gesitueerd is in centraal tot noord Californië. De Southern Pacific (SP), is de maatschappij die ik daarbij het leukste vind. Ik bouw dan voornamelijk rond de jaren 70-80.. Mijn baan is echter door wat ruilen van materieel ook snel om te toveren naar het domein van de California Northern (CFNR). Deze regionale spoorweg maatschappij is rond 1993 ontstaan en rijd over trajecten voormalig van de SP. Het kwam in de eerdere jaren dan ook voor dat CFNR en SP treinen naast elkaar te zien waren. De SP is in 1996 overgenomen door de Union Pacific en sinds die tijd bestaat die maatschappij dus niet meer, dus ik ga derhalve ook niet verder dan 1996 met mijn plannen. Ik zal van tijd tot tijd eens een klein beetje laten zien, maar voor de sfeer hier alvast een fotootje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-16-at-20-08-30-63c5aef7b50d0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-16-at-20-08-30-63c5aef7b50d0.png)
-
Nice! Ben benieuwd naar de vervolg foto's! :D
Southern Pacific in dat tijdperk vind ik erg charmant omdat ze zoveel mogelijk lampjes, lantaarns, seinen en andere lichtgevende objecten aan hun locomotieven leken te willen hangen.
-
Welkom terug Koos!
Ik ben (ook) gek op Amerikaanse locs dus ik ga je op de voet volgen :police: :police:
-
Altijd leuk om nog meer mensen te zien die ook iets hebben met USA treinen.
Ga het zeker volgen!
-
Koos, kom maar op! Als US en SP fan ga ik je zeker volgen! :)
-
Nu weet ik eindelijk waar die letters SP van mijn SD40-2 voor staan. Ik kocht er ooit een op MP omdat ik ... moest een SD40 hebben :o en ik had niet eens opgezocht :-X
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Mvg,
Bas
-
bedankt voor de reacties allemaal. Hier CFNR GP15-1, nummer 108, rangeerend met een aantal cement hoppers. De CFNR had deze loks overgenomen van de C&NW (Chicago& NorthWestern) en hadden een kenmerkende bel'gong' op de neus. Ik vind/vond het kleurenschema van de CFNR destijds erg mooi. (helaas tegenwoordig ook Oranje zwart, in de kleuren van Genesee&Wyoming , die tegenwoordig eigenaar van de CFNR is).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-17-at-19-13-43-63c6f3891beae.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-2023-01-17-at-19-13-43-63c6f3891beae.png)
-
Ziet er goed uit (y)
-
(helaas tegenwoordig ook Oranje zwart, in de kleuren van Genesee&Wyoming , die tegenwoordig eigenaar van de CFNR is).
Ah, dat verklaard! Ik had nog nooit van de California Northern gehoord en dus even opgezocht. De kleurstelling deed me sterk denken aan de Utah Railway. Maar die blijkt dus ook onderdeel te zijn van G&W, is dus niet zo gek dat de huisstijl overeenkomt..
-
Nu weet ik eindelijk waar die letters SP van mijn SD40-2 voor staan. Ik kocht er ooit een op MP omdat ik ... moest een SD40 hebben :o en ik had niet eens opgezocht :-X
Jij? Amerikaans? ;D ;)
-
Ja ik vind de SD40-2 gewoon erg mooi. ::)
Ik zag ooit een youtube filmpje van een amerikaanse lok in H0. En die was tot de max gepimpt met leds. Dat hele ding was een grote lichtshow geworden. Dat moest ik ook hebben. Ik heb alleen nooit meer dat filmpje terug kunnen vinden :'(.
Het leek me ook leuk om met mijn lok een flying switch (https://www.youtube.com/watch?v=G1xb1F3VsyI) te doen ;D
Mvg,
Bas
-
Ja een flying switch is een leuke manoeuvre , maar in model niet te doen, je hebt niet genoeg massa :-)
Hier nog zo'n filmpje waar de CFNR er een uitvoert. :-) https://www.youtube.com/watch?v=8aLxrLoEqkU
-
Kan met stiekem een motortje in één van de wagons... Dan ben je wel een held als je dat in model lukt 8)
-
je hebt niet genoeg massa :-)
Er past wel zoveel lood in zo'n boxcar dat die door de rails zakt, denk ik ;D
Maar het wordt inderdaad een uitdaging. Ik heb vroeger toen ik een jaar of 15 was dit semi succesvol gedaan met m'n marklin baan. Ik gebruikte schakelrails om een ontkoppelaar te bedienen. Dit werkte dan ook alleen nauwkeurig met mijn Traxxen. Achter de ontkoppelaar was een wissel en als de traxx over de wissel was, zette hij deze via een 2e schakelrail weer recht. Om de vaart in de wagons te houden lag er een flauwe helling naar beneden.
Behalve een beetje massa, zouden gelagerde assen ook geen overbodige luxe zijn.
Bas
-
Zo'n flying switch doet me erg denken aan een scene uit de serie Chuggington.
Superloco doet het even voor; setje wagens een duwtje geven, er snel omheen rijden en ze dan weer opvangen.
En weer terug naar het grootbedrijf, bij het station van Oberammergau maakte men gebruik van de zwaartekracht bij het omlopen van de lok.
Lok duwt rijtuigen terug de baan op. Lok gaat er voor weg en gaat even op een zijspoor.
Rijtuigen rollen terug naar het station, de lok gaat er weer voor staan.
In model;
De firma Viessmann heeft hele compacte aandrijving weggewerkt in een lage bakwagen. Dit principe van aandrijving is ook door Marklin aangekocht bij Viessmann om een unimog rijdend op de rails te zetten.
Groeten,
Jelmer
-
Hier nog zo'n 'flying switch'. https://youtu.be/jF9jRnIbKvY?si=xSJNkGaobhfBKW6i
-
Hoe staat het met je vorderingen? :)
-
Hoe staat het met je vorderingen? :)
Het amerikaanse project ligt eigenlijk stil. e.a. zint me niet en ik denk na hoe ik daarmee een herstart kan maken, maar m'n modelbouw focus is voorlopig even op Roodeschool gericht. E.a. aan amerikaanse activiteiten blijven voorlopig dus wel voor de lange baan...
-
No rush ;D ;)