BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: joespoor op 13 January 2023, 15:50:16
-
Ik lees op diverse plaatsen dat het (zacht)solderen van gietijzer onmogelijk is. In de wagons van Fleischmann zitten de draaistellen via een schroef vast aan een gietijzeren beugel waar eventueel binnenverlichting op kan worden geschroefd. Ik ben bezig verlichting met LEDs aan te brengen maar dat kan niet rechtstreeks op die beugels, maar via een gelijkrichtschakeling (digitale baan). Daarvoor wil ik de elektriciteit "aftappen" van die beugels door er een draadje op te solderen, maar dat lukt dus niet. Wat nu? Heeft iemand goede suggesties en/of tips? Dank daarvoor!
-
Je schrijft dat de binnenverlichting op de gietijzeren beugel kan worden geschroefd? Kan je de stroomdraad dan niet aan een ringetje solderen en die op de beugel schroeven?
Grtz, Ton
-
Volgens mij zijn die beugels van Zamak gemaakt.
Daar kan je niet op solderen. Zal boren en tappen worden.
Groet
Jeff
-
Kan mij niet voorstellen dat het gietijzer is, Zamak of witmetaal klinkt waarschijnlijker.
Dat is met low-melt volgens mij wel te solderen, maar dan heb je wel een soldeerbout met temperatuurregeling nodig.
-
In de wagons van Fleischmann zitten de draaistellen via een schroef vast aan een gietijzeren beugel
Nog nooit van gehoord of gezien. Ik denk, dat je iets anders bedoelt. Foto ?
-
Misschien wordt gietijzer hier verward met zamac?
-
Op gietijzer "solderen" zal niet lukken, lassen erop is al moeilijk en vraagt speciaal voor gietijzer bestemde weerstanden, zelfs zamac laat zich niet éénvoudig solderen, verbinding zal onbetrouwbaar zijn....
Of boren en tappen, al bestaat er tegenwoordig ook stroomgeleidende lijm...
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwj0sI_MnMX8AhUKKewKHS3vDh4QFnoECCMQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.mesaproducts.nl%2Felectrolijm%2F&usg=AOvVaw0S3R4eE5n4-P7rbyARnZTg
daar al aan gedacht?
;)
-
Nog nooit van gehoord of gezien. Ik denk, dat je iets anders bedoelt. Foto ?
De set wordt nog steeds verkocht (https://www.lokschuppen-berlinski.de/elektronica/licht-en-geluid/wagenverlichting/binnenverlichting-voor-zesassige-sneltreinwagons-h0)
-
@Gert
Duidelijk maar heeft toch niks te maken met:
In de wagons van Fleischmann zitten de draaistellen via een schroef vast aan een gietijzeren beugel waar eventueel binnenverlichting op kan worden geschroefd.
Dat is waarom ik een plaatje vroeg. Waarschijnlijk bedoelt joespoor die 2 grijze "deurposten" , maar als die er al inzitten kan die daar toch met een schroefje de verbinding maken ?
Of hij bedoelt iets in de bodemplaat (intern), verzwaring en bevestiging van de draaistellen.
Kortom, zonder plaatje of duidelijke uitleg is het gissen. Dus: foto svp, dan is de vraag mogelijk snel beantwoord dwz er kan een alternatieve oplossing geboden worden voor het solderen.
-
Het verhaal is toch duidelijk.
Vanaf die Zamak beugels wil hij draden naar een gelijkrichter brengen.
Dan heb je niets aan rechtstreeks contact met deze beugels.
Misschien die beugels alleen voor de mechanische bevestiging van het verlichtingsprint
gebruiken en gaatjes boren en tappen voor de draden naar de gelijkrichter.
Groet
Jeff
-
Het verhaal is toch duidelijk.
Vanaf die Zamak beugels
zitten de draaistellen via een schroef vast aan een gietijzeren beugel
Waar zitten jouw "die Zamak beugels" (welke ?) dan vast aan "de draaistellen via een schroef" ?
Als "die Zamak beugels" bij het verlichtingssetje zitten, dan zitten ze zeker niet vast aan de draaistellen.
Als "die Zamak beugels" in de wagon zitten met een schroef voor de draaistelbevestiging, dan zou een foto waarschijnlijk duidelijkheid verschaffen hoe tot een andere oplossing te komen.
Het verhaal is voor mij in ieder geval nog steeds onduidelijk, omdat ik niet weet waar vraagsteller het over heeft en er over verschillende onderdelen gesproken wordt. Zijn de beugels in de verlichting set alleen maar plastic afstandhouders om de print boven in het dak te plaatsen of hebben die ook nog een andere functie ?
Ik ga er van uit, dat er geen verlichting set aanwezig is, zodat, nogmaals, een foto zou helpen.
-
Die beugels worden bij sommige verlichting sets meegeleverd.
Er zijn ook wagens waar deze in zitten,
De beugels zijn niet te solderen,
maar hebben aan beide zijden een schroef gaatje.
Dus een soldeerlipje er op schroeven voor contact .
Grt Jo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080197-63c2c7cd9e09d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080197-63c2c7cd9e09d.jpg)
-
Precies. (y)
-
Kijk, dat is tenminste duidelijk. En de oplossing van het probleem ook. Jo, bedankt (y)
-
Die beugels worden bij sommige verlichting sets meegeleverd.
Er zijn ook wagens waar deze in zitten,
Volgens mij zitten deze altijd in de wagens, ze houden immers de draaistellen vast d.m.v. een schroef van onderen door draaistel en bak.
Aan de onderkant van de wagen rust de contactveer op schroef en wielassen, zodat de beugels onder spanning staan.
De originele binnenverlichting van fleischmann schroef je dan aan de bovenkant op deze beugels zodat deze dan ook gelijk spanning heeft. Geniaal principe dus.
Hoe je met een gelijkrichter spanning kan afnemen is al beschreven. Soldeeroog op de beugels schroeven of nog gemakkelijker gewoon een draad om een boutje op de beugels schroeven.
Bart
-
Ik zou ook de draad met een schroefje op het bestaande draadgat zetten.
Maar ik vraag me wel af wat voor exotisch metaal dat is, dat het niet te solderen zou zijn.
-
Gewoon het normale spuitgietmateriaal dat in vrijwel elk modeltreintje en speelgoedautootje voor komt.
Bart
-
Overigens met salpeterzuur gewoon te solderen met tin, meestal wel met een steviger bout omdat het materiaal warmte vreet.
-
Is mij nog nooit gelukt..oftewel: video or it didn't happen. ???
Bart
-
Sorry, mensen, dat ik nog niet heb gereageerd. Morgen!
-
Het is mij ooit gelukt om de sluitsein gaatjes van een oude Fleischmann 1200 kap (zamac) dicht te solderen (wilde het ding 'renoveren'. Eerst opgeboord zodat er een vers bloot stukje metaal zat en toen een dikke bout er op met soldeervet.
Wist ik veel dat het niet kon, ik was maar 15 of zo :) het was metaal dus ik deed het gewoon zoals een kleine groene Muppet mij ooit vertelde "Do, or do not... there is no try..."
Mvg,
Robert
-
Als ik even het (g)orakel raadpleeg, dan vind ik dat Zamak een legering is van 90% zink, aangevuld met aluminium, magnesium en koper. De letters van de elementen vormen het woord zamak. Het zijn de elementen aluminium en magnesium, die het solderen onmogelijk maken, doordat beide snel oxideren. Het soldeertin hecht hier niet aan.
Hier (https://wetenschap.infonu.nl/techniek/128792-zamak-gietlegeringen-eigenschappen-en-toepassingen.html) kun je ook vinden, dat er verschillende legeringen zijn met hun eigenschappen.
Een gaatje boren, schroefdraad tappen en een boutje kan dus wel.
-
Dat gaatje met schroefdraad zit er dus al.
Overigens ben ik er niet van overtuigd dat het niet te solderen is. Het is waar dat aluminium moeilijk te solderen is, maar het is mij wel een keer gelukt.
-
Ik heb tientallen Fleischmann rijtuigen met deze beugels voorzien van LED strips, al dan niet voorzien van functiedecoder. Ik klem de vertinde draadjes gewoon tussen de vloer en beugel en voer de draadjes onzichtbaar naar boven. Werkt prima!
-
Laat ik nou dat laatste ook bedacht hebben inmiddels, maar niettemin dank voor alle tips. Een schroefje in het bestaande getapte gaatje draaien met daar omheen een draadje heb ik ook geprobeerd, maar dan moet ik alles wel isoleren met plakband of zo omdat er anders gevaar bestaat voor kortsluiting met de ledstrip vanwege de hoogte. Ik had overigens nog nooit gehoord ban "zamac", maar er is me nu een hoop duidelijk(er) geworden. Al met al een leerzame discussie met voldoende tips. Dank daarvoor! En bedankt stoombr38 voor de foto; daardoor hoefde ik dat niet meer te doen.
-
Voor de ongelovigen onder u;
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Soldeer-63c6c3a4b9b1a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Soldeer-63c6c3a4b9b1a.jpg)
Gesoldeerd op een Märklin 3000, zamaccer kan bijna niet maar ik had even niets anders bij de hand ;D
Totaal onnodige draad op zamac frame, gewoon omdat het kan.
Bout minimaal 60 W, liever het dubbele.
Soldeerplek schoonschuren en zo snel mogelijk voorverwarmen tot soldeertemperatuur ivm voorvertinnen, eens op temperatuur nogmaals het schuurlatje eroverheen en het vloeimiddel erop (salpeterzuur) het blijft een snel oxiderend metaal (alu met zink)
Weer de bout erop en het tin smelten in het vloeimiddel op het frame, door het vloeimiddel vloeit het zoals het hoort.
Voorvertinde draad erop, samensmelten en af laten koelen zonder bewegen.
Ik geef toe, het soldeert lastig en ik heb wel eens een mooiere soldering gemaakt.
-
(y) (y) (y)