BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Timo de Porto op 08 April 2008, 21:13:25
-
ik zat net een artikel te lezen waarin werdt doorverwezen naar led's-buy.nl, en das een erg intressante vraag, ik heb echter een aantal vragen.
er staat vaak een aantal graden bij, bijvoorbeeld 3mm 25 graden, waarbij 3mm de diameter van de led is, maar waar staat het 25 graden voor, is dat de "toepassings" temperatuur?
voorts, knipper leds, wel eens wat over gehad met de ICT jongens op school, zijn deze gewoon universeel toepasbaar als led + voorschakelweerstand, of is dit niet de bedoeling hiervan? de ICTers gaven voorkeur aan een "eenvoudige" schakeling met een condensator en 2 transistortjes, ik moet nog bekijken of ik deze werkend krijg, zeker omdat ik probeer om en om te laten knipperen. Eventuele tips ontvang ik graag.
er staan low cost leds bij, 100 voor een leuk bedrag. zijn deze afwijkend van kwaliteit van de andere leds, of komt het verschil door het feit dat het dan wel geen "felle leds" zijn?
als laatste denk ik, je krijgt de optie om er 100 bijpassende weerstanden te kopen, voor een minimaal bedrag, waarbij je kunt kiezen uit 5 volt of 12 volt, zijn daar ervaringen mee? het lijkt mij nl wel handig, ik moet nu nl eerst een half uur reizen voordat ik bij de eerste de beste weerstandleverancier ben, en das nie handig!
verder heb ik nog geen vragen, maar omdat ik me nu wat meer in den elektronica heb verdiept ben ik ook in staat om iets ingewikkeldere oplossingen te doorgronden als voorheen, dus ik hoef geen jip en janneke voorleesboek taal meer, ik kan nu zelf pinkeltje lezen, oftewel, een iets gevorderde beginner!
Timo
-
Timo, het aantal graden is je stralingshoek bij een bepaalde lichtintensiteit.
Je hebt ook 40 graden of 60 graden leds, dat heeft niks met temperatuur te maken.
Knipperleds kunnen vaak werken op spanningen van pakbeet 2.5 tot 12 volt, dus zonder voorschakel R. Je kunt er volgens mij wel een R mee in serie zetten.
Low cost is vlgs mij meer een led die wat ruimer in z'n specifikatiejasje zit. Oftewel leds die niet strikt door de bedoelde specificatie komen, daar afgekeurd zouden worden maar nog goed genoeg zijn voor minder stringente toepassingen. Dus goedkoop. Ook een hi-intensity led kan een low-cost type zijn. Een kennis van me haalde enige tijd geleden uit China een bulkje low-cost hi-intensity dingen en was daar niet ontevreden over.
Zijn dat allemaal dezelfde weerstandswaarden voor 12V (dan wel voor 5V)? Is afhankelijk van hoeveel leds je gaat gebruiken. Als het rousprijzen zijn kun je je daar niet een buil aan vallen. Ik houd er zelf wel van zeker bij hi-intensity leds een wat ruimere sortering in weerstanden (waarden dus) aan te houden om een led mooi op een bepaalde stroom te krijgen.
Aangezien die dingen nogal eens doorlaatspanningen hebben die tussen 3 en 4 volt kunnen varieren.
Kortom, afhankelijk van wat je "in bulk" wilt gaan gebruiken kunnen ze allemaal interessant zijn.
-
Timo,
Ik heb ook niet al te veel verstand van elektronica; in jouw termen zit ik ongeveer bij De Kameleon of zo. Ik heb al wel wat zitten rommelen met LED's, waaronder die van LED's Buy.
De graden: dat zijn geen graden Celcius of Fahrenheit, maar meetkundige graden. Oftewel, 25 graden is de spreidingshoek van het licht dat uit de LED komt. Hoe kleiner die hoek, des te meer het licht vanuit de LED "naar voren" schijnt.
Knipper LEDs heb ik geen ervaring mee.
Low cost LEDs: dat zijn "huis- tuin- en keuken" LEDs. Geven minder fel en minder gericht licht af dan de duurdere types en je moet het doen met rood, geel en groen; geen wit. Ze zijn overigens wel van goede kwaliteit, maar als je bijvoorbeeld in een rijtuig TL-binnenverlichting wilt imiteren, moet je geen Low cost LEDs hebben.
Weerstanden: ik heb ze nog nooit van LED's Buy gekocht; ik bestel ze bij Conrad of neem ze mee in Houten. Gezien mijn ervaringen met LEDs van LED's Buy heb ik er wel vertrouwen in dat ze goed zijn.
-
Laatst heb ik warmwitte 5 mm led's ontvangen van Leds-buy. eerder had ik al als proef, soortgelijke leds's besteld , 60° en 15° meen ik , in de praktijk maakt het echter niet zo veel uit. zeker niet als je ze in combinatie met lichtgeleiders gebruikt. Gewoon op een papiertje laten schijnen en gekeken of de lichtkegel veel verschilt .
Gisteren heb ik twee ww led's met een weerstand van 680 Ω in serie aan een F1 uitgang van een Roco decoder met een spanning van 21,6 V gehangen. Gemeten stroom: 22 mA. Klopt volgens alle berekeningen. Toen de hele schakeling ook even aan een 9 V blokbatterij gehangen en de lichtopbrengst vd ww led's was bijna even groot. ;D dus minder mag ook, zolang de stroomsterkte maar wordt beperkt.
Ik heb ook knipperled's toegepast, een rode ter vervanging van het knipperlicht op het dak van m'n DHG 700 (op een F3 van de decoder met voorschakelweerstand, werkt prima)
Ook heb ik blauwe knipperled's om evt blauwe zwaailichten te imiteren evt mgb van lichtgeleiders. deze heb ik even getest op een batt - houder van 3V .. werkt ook mooi.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
-
oke, dus dat is allemaal een erg positief verhaal. tuurlijk wil ik wat meer verschillende soorten weerstanden in voorraad hebben, ik heb ook wel een en ander, daar niet van, maar of daarbij de juiste voor ledjes zitten weet ik niet. ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.
het gradenverhaal is dus bekend en niet van belang, de knipperleds kunnen een voeding naar speceficaties krijgen, de site is hier vrij duidelijk onder, en voor het doel wat ik voor ogen heb zijn de low cost ledjes dus prima, en de aanbieding van de weerstanden is ook goed.
dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!
Timo
-
Antwoord op al je vragen:
zie de datasheet!!!!
Conrad heeft op zn site bij de Leds vaak pdf-en staan.
Daarin staan allerlei karakteristieken. Dus ook de spanningsval en nominale
stroom. Als je dat op jouw toepassing uitrekent kom je op een serieweerstand uit die je lekker naar boven afrondt in de E-reeks zodat je zeker weet dat je dure of goedkope LED niet kapot gaat tgv te hoge stroom.
Normaal zit een LED op een goeie 3V spanning met een nominale stroom van zo'n 30 mA dacht ik. Dit verschilt wel eens een beetje afhankelijk van type en kleur.
-
@Timo,
Je bent nu een beetje aan het stoeien met LED's, maar wist je, dat je ze ook als opto-opnemer kunt gebruiken?
Dus bijv. als lichtsluis: een ledje via een voorschakelweerdstand (2x woordwaarde) aan de ene kant van de rails en een ledje gekoppeld aan bijv. een transistor, zodat de lichtstraal, als deze onderbroken wordt, als puls te detecteren aan de andere kant.
Met zo'n bulk ledjes kost dit weinig tot niets.
Gr.
Dirk
-
Leg uit, een led als lichtdetector?, en heb je hier een (simpel) schemaatje van.
Groet Stephan
-
ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.
dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!
Timo
Timo, op de Led calculator (http://www.hebeiltd.com.cn/?p=zz.led.resistor.calculator#single) kun je precies zien welke weerstanden je nodig hebt en hoe je alles moet schakelen. Ik zie alleen maar serie geschakelde weerstanden in de schema's.
Eén van de weinige situaties dat weerstanden parrallel over de Led's worden geschakeld is als het opgenomen vermogen te weing is om iets anders te laten werken. bijv een vevangled voor een autoknipperlicht die minimaal een hoeveelheid amp's moet trekken om de rest van de schakeling te laten werken.
-
Even een simpelschemaatje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Lichtsluis_1.jpg)
Rv1: Stel I led1= 12 mA, dan is Rv1 12V : 0,012A = 1000 Ohm
Voor de transistor neem je een TUN (bijv. BC108, BC148, BC557 o.i.d.)
Voor Rb neem je 10 K
Rv2 vervalt (tekenfoutje)
R=1000 Ohm
Ru=120 Ohm
Dit zijn geen kritische waarden.
Gr.
Dirk
-
Dirk,
Kan je mij dat schema eens uitleggen?
Vlgs mij zal Led 1 nooit enig teken van leven vertonen ;D
En als Led 2, Led 1 zou bemerken wat dan ???
Groetjes
Arthur
-
@Arthur,
Je hebt gelijk. De spanning is niet juist.
+12V zou -12V moeten zijn. KNAP hé ;D Kathode negatief, Anode postitief.
Wat zouden we zijn zonder ezelsbruggetjes ::)
Sorry :-[
DB
-
Hai Dirk
Je hoeft je niet te verontschuldigen hoor. Je kan ook Led 1 omdraaien, scheelt weer het maken van - 12 Volt tov 0 volt.
Maar wat mij het meest intrigeert is een LED als fotodiode, ik heb daar nog nooit van gehoord. Wel van een OC83 (voor de ouderen onder ons) als je daar de lak van afkrabte had je een foto geranium transistor.
Groetjes
Arthur
-
@Arthur,
De OC83 is mij ook bekend. Voorzichtig het kapje wegvijlen en de tor is fotogevoelig.
Neem een ledje, sluit die aan op je (dig) multimeter en schijn er met een lichtje op. Er gaat dan een stroompje lopen. Van dit principe kun je simpel weg gebruik maken.
Ik was de toepassing eigenlijk vergeten, maar ik werd door het forum getriggerd en borrelde dit weer naar boven als moergas. ;D
De truuk met de OC kwam weer in herinnering (1969) door je opmerking.
Dirk
-
Neem een ledje, sluit die aan op je (dig) multimeter en schijn er met een lichtje op. Er gaat dan een stroompje lopen. Van dit principe kun je simpel weg gebruik maken.
Nou, zo erg simpel is dat niet. Ik heb er ook wel eens mee zitten stoeien. Als je een led gebruikt als lichtdetector levert hij inderdaad een stroompje. Maar dat stroompje is zo gering dat het op een normale digitale multimeter niet te zien is. Daarvoor is die meter nog te laagohmig.
-
Doet me denken aan een voorval met m'n kleine neefje : Ik had hem laten zien dat een oude fietsdynamo gaat draaien als je er spanning op zet. Later hoorde ik van m'n broer dat de knul uren bezig is geweest om z'n fiets om te bouwen tot brommer, batterijtje achterop en een extra dynamo op de voorvork ..... :)
-
Nou santerdam,
Werkelijk schitterend, de inventiviteit van je neefje!!
En gelijk een leuke anekdote om nooit meer te vergeten.
groet,
Tom
-
leuk bedacht allemaal, maar ik heb detectiepoortjes microschakelaars gemaakt van ovenonderdelen (ik zit OOK in de horeca techniek ;D), allemaal wat minder gevoelig als dit spul.
overigens, dat het ledje een stroompje gaat geven is geaccepteerd, maar dan zal de ene kant denk ik wel een gerichte led moeten zijn, liefst met een reflector, zo'n hoogvermogens ding, en dan heb je wel erg veel licht in de duisternis, PLUS het etische bezwaar dat mijn treinen stilstaand zelf al aardig licht geven.
en als laatste, een woordverwarring ophelderen met betreffing tot het zinnetje ik zal ze trouwens niet snel in serie zetten, parralel gaat bij mij beter.
dan ga ik de site eens uitpluizen op andere leuke gadgets, en dan zal ik eens een bestelling plaatsen!
Timo
waarbij door Robkop foutief wordt gesuggereerd dat ik hierbij bedoel dat ik de weerstand en de led parralel zet, dit is niet zo, deze staan bij mij altijd in serie, maar ik bedoel dat een led bij mij altijd inclusief voorschakelweerstand parralel staat tegenover zijn broertjes/zusjes leds. hierbij doel ik niet op een schakeling om een bepaald opgenomen vermogen te veroorzaken, maar puur op het gebruik van de juiste voorschakelweerstand bij de led. dit doe ik overigens ter voorkoming van fouten in de installatie. ik heb er al genoeg moeite mee om alles knap te verlichten, dus doe ik het eerst op de kameleon manier, later stap ik misschien over op het nivo van tom clancy. (hierbij suggereer ik overigens niet dat ik hierbij onderscheid maak in boeken, slechts in het nivo hiervan, zonder iemand hiermee te willen kwetsen!)
verder, iemand nog erg nuttige tips aangaande het gebruik van ledjes als verlichting van gebouwen, do's and don'ts?
Timo
-
Timo
Je vraagt om Do's en Dont's. Ik vindt het een persoonlijke keuze. Led's zijn door hun vele bouwvormen en qua grootte tuurlijk ideaal voor modelbouw.
Ook komen er steeds warmere kleuren, of eigenlijk tinten op de markt. En mits juist gedimensioneerd een lange levensduur hebben.
Aan de andere kant vindt ik een gloeilampje in een huis nog steeds een warmere uitstraling hebben, of in straatlantaarns.
Gebruik ik geen Led's dan. Jawel hoor, zoals bij mijn Kermisatracties, of zoals nu bij de stations overkapping die ik aan het bouwen ben, de keuze voor de laatste is dat ik het gloeilampje hiervoor gewoon te groot vindt.
Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen.
Groetjes
Arthur
-
hmm, het ging vooral op gebruikstips en dergelijke, de toepassing had ik zelf al een beetje bedacht, gloeilampjes geven inderdaad een karakteristiek licht, maar ik wil de ledjes vooral gaan toepassen IN gebouwen en bouwerken e.d. , het moet net niet meer donker zijn, straatlantaarns geven al genoeg licht.
ik bedoelde vooral in hoe toe te passen, zijn er handige gadgets die het bevestigen bevorderen enzo, dat soort dingen!
Timo
-
Lijm in allerlei soorten en maten. Met een lijmpistool zet je al van alles vast. Maar niet alles komt op presenteerblaadjes, dus een beetje zelfwerkzaamheid /-inventiviteit is nooit weg. Geldt trouwens voor alles 8)
-
Bijvoorbeeld:
vorig weekeinde deze 'balk' gemaakt voor bevestiging in een puntdak van een H0 schuur. Inmiddels is het geheel zwart geverfd, behalve de schotels aan de onderzijde, die zijn wit geworden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_0523_1.jpg)
Kruidvat LED's (wit om werkverlichting te imiteren) en restmateriaal. De weerstanden zijn bijv. al 20+ jaar oud ...
Overigens vond ik deze 1 k weerstanden wat te krap: LED's brandden nog redelijk fel. Buiten de schuur voor alle zekerheid nog een 1 k weerstand in serie gezet (12 volt gelijkspanning).
Wicher.
-
hierbij schop ik louis omdat ik een nogal rare opmerking krijg, beetje jammer, denk er maar eens over na, ik stel een normale vraag, waarbij jij met iets stoms komt als: niet alles komt op een presenteerblaadje, denk je nou echt zelf dat ik daar nog achter moet komen? waarom denk je uberhaupt dat ik een vraag stel vogel? zo maak je dus geen vrienden!
Wicher, leuk idee, krijg je nu ook in de schuur de indruk of er 2 lampen hangen, of is het dan toch nog een beetje een difuus middendeel?
enne, weerstanden worden niet slechter van 20 jaar liggen toch? ze zijn hoogstens een stukkie kleiner geworden!
Timo
-
..... zo maak je dus geen vrienden!
Nee, en op de manier waarop jij nu reageert al helemaal niet. Zo negatief was de opmerking van Louis toch niet?
Maar om ook nog wat positiefs toe te voegen: wat Wicher laat zien doe ik vaak met een stripje baantjesprint. 2 of 3 of 4 baantjes breed, afhankelijk van wat er allemaal op moet komen te zitten. Vooral makkelijk in b.v. bedieningspanelen. Op de printbaantjes kun je de voorschakelweerstand solderen, en je hebt gelijk een houvast om de voedingsdraden aan vast te maken.
-
@Timo: Antwoord op je vraag?:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PICT0002_schuurlampen_s.jpg)
Wicher.
-
Klaas, de printplaat was al in me opgekomen, lijkt me inderdaad handiger om op te solderen als een styreen staafje, tenminste, zeker met mijn soldeerkunsten.
wicher, 2 mooie aparte lichtpunten, dat wilde ik zien.
trouwens, dat hokje heb ik ook nog staan, bij mij issie wat zwarter en smederij, MET ledjes in het fornuis. is de lamp op de gevel niet een beetje overkill ;D
Timo
-
wicher, 2 mooie aparte lichtpunten, dat wilde ik zien.
trouwens, dat hokje heb ik ook nog staan, bij mij issie wat zwarter en smederij, MET ledjes in het fornuis. is de lamp op de gevel niet een beetje overkill ;D
Mijn 'schuur' is inderdaad een Pola-smederij. Die buitenlamp is wat groot ja, toch is het 'H0' (van Viessmann). Op deze smederij gaat het nog, ik wilde 'm eerst op een woning zetten ::). Het uithangbord van de smederij is in onderhoud sinds het ophangen van de lamp ... (gevalletje oeps).
Van de twee witte LED's had ik nu juist gehoopt dat het resultaat op de vloer 1 vlek zou zijn, ik had ze beter onder een kleine hoek naar elkaar toe kunnen zetten; je ziet ze immers toch niet hangen.
Een LEDje in het fornuis lijkt me ook wel wat. Alleen: ik heb het geval gebouwd en wel op een beurs gekocht. Ik vind het wel goed zo.
Wicher.
-
de gemiddelde plakkert hier gebruikt faller lijm heb ik al gezien, of de variant van pola oid, in ieder geval, die met zo'n naaldje, en dat is een niet echt feilloze verbinding, grote kans dat je een stuk van het dak oid er voorzichtig af kunt "breken" beleid is alles, dat voorop, maar bij mij is het vaak genoeg gelukt, en vanwege m'n 1:35 tankbouw perikelen heb ik al heel wat plastik kitjes geplakt. ik ben overgestapt op het iets lastiger werkende tamiya extra thin, geeft minder vlekken.
overigens, ik vond de buitenlampjes in de schaal N van viessmann het mooiste, ik heb nu N kapjes op h0 formaat "stokjes" (hoe noem je dat? de steel van een lantaarnpaal?), de eerste kocht ik in een complete set, de laatste heb ik zelf laten maken door een inhuizige handigerd, die net wat beter met de draaibank overweg kan als ik! overigens, de credits voor dit idee zijn te behalen bij het modelspoormagazine en wel in het artikel over de keuvelaar kade!
Timo