BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: ronaldvd2000 op 11 January 2023, 10:55:36
-
Hi,
Ik heb recentelijk een hele mooie Piko BR86 gekocht. De loc schijnt 40+ jaar oud te zijn en is nog nooit gebruikt. ( een soort 2e hands auto van een wat ouder persoon zal ik maar zeggen welke altijd in de garage heeft gestaan)
De loc ziet er ook ongebuikt uit, wielen etc alles is perfect schoon. De loc rijd inderdaad maar heeft wat olie / onderhoud nodig, zoals ook een decodertje...
Welnu, ik heb een fototje erbij gedaan en al de moed genhad om de 2 schroefjes los te maken. Echter heb ik het idee dat ik nu de complete wielenset + de "drijfstangen"moet loshalen. Heeft iemand ervaring hiermee daar ik anders denk dat er veertjes of andere loszittende dingetjes wegschieten / zoek raken?
Op het forum en bij Piko kon ik helaas niets vinden maar tja.. De loc is bijna antiek
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BR86-Piko-63be87145ada8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/BR86-Piko-63be87145ada8.jpg)
-
Heb je al geprobeerd de twee onderste schroeven eraf te halen die de loopdraaistellen vasthouden? Kan het zijn dat die schroeven van de loopdraaistellen ook de rest vasthouden? Of heb je dat al geprobeerd?
-
Zelf heb ik deze lok niet, maar de boutjes voor de draaistellen lijken me, eh, voor de draaistellen. En die heb je al geprobeerd, toch?
In de tweede dom van rechts zit een gat aan de bovenkant. Als daar de kop van een boutje te zien is, zal dat de manier zijn om de kap los te halen, vermoed ik.
-
Heel lang geleden heb ik er een aantal gehad, die werden voor niet zo veel geld aangeboden in een setje met twee coupewagentjes erbij. De een reed beter als de andere naar mijn ervaring.
In de derde dom zit een schroefje waarmee de kap loskomt en kun je bij de motor en wormwiel komen om te smeren.
Met de schroeven aan de onderkant komt het de hele rode "bodem" mee incl. de loopassen. Het drijfwerk is van elastische kunststof en kan losgeklikt worden. Dan kun je de assen met wielen uitnemen voor een schilderbeurt.
Bij terugplaatsen van de assen letten op de kwarttering omdat bij niet goed terug plaatsen de loc gaat zwalken als een dronken eend.
Op het plaatje zie je tussen de de 1e en 2e drijfas stroomafnemers zitten, die zorgen ervoor dat via de wielbanden van de wielen van de 2e as de stroomafname van de 1e as wordt verder geleid naar het contactpunt tussen 2e en 3e as. Werkt niet erg betrouwbaar. Beter is het om die voorste stroomafnemers van een draadjes te voorzien die direct naar de motor lopen. Dat scheelt echt enorm qua verbetering van stroomafname.
Ik heb wel twijfels of een decoder wel goed is in te regelen met het goedkope 3 polige motortje.
Succes in ieder geval!
-
Deze piko-locomotieven uit de DDR-tijd hebben vaak een niet al te soepel motortje.
Let er bij de keuze van je decoder op dat deze ook flinke piekstromen aankan.
En dan nog kan je je afvragen of een andere motor niet het overwegen waard is.
-
:-) Blijkbaar behoor ik nu ook al tot de wat "oudere" mensen. Want inderdaad het schroefje om de kap los te maken zat idd in de 3e dom.
Ik had niet goed gekeken en zonder goed licht. Nu met een goede lamp erop en een andere bril was het verzonken zwarte schroefje zichtbaar en de kap is nu los :-)
-
:D Welkom bij de Leesbril-club! ;)
Mooi dat het gelukt is. Succes met de inbouw van de decoder.
-
Ik heb wel twijfels of een decoder wel goed is in te regelen met het goedkope 3 polige motortje.
Motortjes zijn meestal voor niet al te veel geld te vervangen. :)
-
En voor dat niet al te vele geld heb je dan een exemplaar wat niet zo lomp groot is als de originele motor.