BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: peter groenendijk op 03 January 2023, 14:45:59
-
Ik heb een dubbele Engelse wissel van ROCO code 83. Daaronder een wisselmotor van MTB. Als ik die aansluit op de puntstukken. Hoe ik het ook doe, heb ik sluiting. Nu heb ik ergens gelezen, dat ik van ROCO nr 0981A ertussen moet zetten. Alleen nieuw gekocht, zit er geen beschrijving bij. Weet iemand misschien hoe het werkt of dat ik het ook zonder dit aan kan sluiten. Ik rijd digitaal van digikeijs en programma van Freiworld.
Graag een tip.
Groetjes Peter Groenendijk
-
Ik lees dubbele Engelse wissel en neem daardoor aan dat het ook gaat om een dubbele wisselmotor.
En verder zie ik geen aansluitschema. Maar heb ik wel een vermoeden.
De schakelaar ten behoeve van de polarisatie dien je aan te sluiten op het TEGENOVERLIGGEND, te polariseren hartstuk. Welke draad waar: even uitproberen.
Tenzij je dat wel al gedaan hebt is dit waarschijnlijk de oplossing. En anders even een aansluitschema meesturen.
-
Een dubbel Engels wissel bestaat niet. Wel een heel Engels wissel of een half Engels wissel.
Ik denk hetzelfde wat Veroniek zegt. In andere woorden: Met de tongen aan de linkerkant kies je de afslag aan de rechterkant, dus daarmee moet je ook het puntstuk rechts schakelen. Omgekeerd: met de tongen rechts schakel je het puntstuk links.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linksoben-rechtsunten-neu-63b48aa81e538.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/linksoben-rechtsunten-neu-63b48aa81e538.jpg)
-
Ik ben even op zoek gegaan naar welke Engelse wissel je zou kunnen hebben. Alle Roco Line hebben 2 aandrijvingen nodig, alleen de Geo Line heeft er maar 1 nodig. Zou het die kunnen zijn ?
Als het die dan is staat er bij, dat deze al gepolariseerd is. Dus niks meer nodig (oftewel kortsluiting als je daar wel iets aan doet ;) )
-
Nee, het is een engelse wissel zonder bedding en heeft 2 wisselmotoren. Alleen als ik die aansluit via de tekening, die ik van internet heb gehaald, daar staat in, dat ik de li-motor aan de re-kant moet aansluiten en re-motor aan de li-kant. Als ik dat doe heb ik sluiting. Als ik het gewoon, li bij li en re bij re. Heb ik ook sluiting. Dan gaat het aan de ene kant goed en wil ik de andere kant doen, dan heb ik sluiting.
-
Laat even zien welke tekening je van het internet hebt gehaald.
-
Met dit schema zou het moeten werken. De unterflurantrieb is je gemoemde MTB met de gele, groene en blauwe draad aangesloten op het schakelcontact van de MTB. Dat moet werken als het goed aangesloten wordt. Bij mij werkt het zonder problemen met MTB
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/scan0107-63b836a9133ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/scan0107-63b836a9133ce.jpg)
-
Ja, zo moet het. En als je kortsluiting hebt de blauwe en gele draad op de MTB verwisselen.....
-
Alle Roco Line hebben 2 aandrijvingen nodig, alleen de Geo Line heeft er maar 1 nodig.
Kleine correctie: Geo Line DKW heeft ook 2 aandrijvingen nodig.
Weliswaar niet direct van belang voor de TS maar verkeerde informatie blijft verkeerde informatie ;)
Groeten,
Bert
-
Zie ook Puntstuk wissel polariseren (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren). Het voorbeeld is een rocoline wissel. Heb er een paar gehad. Wisselaandrijving 1 doet puntstuk 2, wisselaandrijving 2 doet puntstuk 1. Dat is de truuk. Krijg je sluit moet je de draden op het relais omdraaien.
-
Kleine correctie: Geo Line DKW heeft ook 2 aandrijvingen nodig.
Je hebt gelijk. Ik was misleid door het Duits: beide Handantriebe = meervoud den Elektroantrieb = enkelvoud. Ze zetten er alleen niet bij dat je er dan 2 (Antrieb) nodig hebt. Ik mis dus "können jede "
Die beiden Handantriebe können durch den Elektroantrieb (Art.-Nr. 61195) ersetzt werden. Bron: Roco
-
Hallo medetreiners,
Heel erg bedankt voor al jullie support. Het werkt.
Ik ben er heel blij mee.
Groetjes Peter