BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Nijboer op 03 January 2023, 12:49:44
-
Hallo,
Ik heb hier een oude versie van de Fleischmann BR38 nr 4160.
Die moet even opgelapt worden, digitaal gemaakt en worden voorzien
van profi kortkoppelingen.
Nu zit er voorop de loc geen ouderwetse haakkoppeling maar een
soort beugel. Mij totaal niet bekend wat dat voor iets is.
Misschien zegt het jullie wel wat. Eraf halen kan in elk geval, maar kan
er dan ook een kortkoppeling op?
Foto geleend van het www:
(https://images.hattons.co.uk/products/4160F_3138254_Qty1_1.jpg)
Groet,
Collin
-
Dat is de standaard beugel, waar de oude Fleischmann haak in moet vallen om te koppelen.
Kortkoppeling kan hoogstwaarschijnlijk niet, omdat er geen kortkoppel mechanisme voorhanden is.
Dat wordt dan zelf knutselen.
Je zou ook een kortkoppeling beweegbaar op de uitstekende lip kinnen monteren (afzagen stuk beugel of zelf stang maken), maar zorg dat die in ieder geval kan draaien.
-
Als ik de gebruiksaanwijzing van de FMZ-versie (6 4160) bekijk, dan lijkt Fleischmann op het laatst nog een nem-schacht juist voor de voorkant te hebben ontwikkeld. Helaas kan ik geen onderdelenblad van de 6 4160 vinden.
https://www.fleischmann.de/static/version1662032330/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/BA_64160_200974.pdf (https://www.fleischmann.de/static/version1662032330/frontend/Casisoft/Fleischmann/de_DE/doc/AN/2/DE/BA_64160_200974.pdf)
-
Een KortKoppel mechaniek zal niet gaan lukken
Ik heb diverse oudere locs ,en daar is de ruimte te gering voor een KK mechaniek
Wel kan je met wat geduld er een nem schacht op zetten en een profi koppeling monteren
Als deze niet vrij kan bewegen, dan kan je de sleuf in de koppeling(houder) iets rond uit vijlen om de beweging mogelijk te maken
http://www.fleischmann-ho.nl/downloads/detailoverzichten/varia/ho-koppelingen.pdf
-
Dit lijkt mij een standaard spraakverwarring over "kortkoppeling" = Fleischmann Profikoppeling versus "kortkoppeling" = werkende kortkoppeling met mechaniek-sleuf en alles ;)
Groet, Victor
-
Kijk eens naar de Flm 4162/93.
Is ook een Br38 / P8 maar dan met lange tender.
Die heeft een normschacht in het voorloopdraaistel zitten.
Groet
Jeff
-
@ Jeff, wat heeft Collin eraan om daarnaar te kijken?
Hij heeft zoals ik het begrijp een oud model. Normschacht stond nog in de kinderschoenen en zat nog niet op dat model bestond nog niet. De beugel zat met een schroefverbinding aan het voorloopdraaistel.
Een duidelijker beeld in oude Fleischmann catalogi:
https://www.modelleisenbahntreff-nordheide.de/doc/Fleischmann1982.pdf pagina 19
-
Ik heb nog wat oude catalogi die ik zelf heb doorgebladerd, op de hierboven gelinkte website kom je immers niet verder dan 84/85.
Het P8 model met kuiptender 4162 verscheen voor het eerst in de catalogus 1985/86.
Met het nieuwe loopdraaistel met normschacht. Beetje bizar... vooraan normschacht, achteraan een kuiptender, ook helemaal nieuw maar nog wel met een oude bevestiging voor de koppeling.
Maar met dat nieuwe loopdraaistel kon dus al wel aan de voorkant een profikoppeling bevestigd worden, 6515 met normschacht dus. Achteraan kon profikoppeling 6516 gemonteerd worden.
De andere twee P8 modellen 4160 en 4161 hadden dat jaar vooraan nog het oude loopdraaistel met beugel en konden dus vooraan niet voorzien worden van profikoppeling, alleen achteraan de 6516.
In de catalogus 1988/89 is dat uiteindelijk gelijk getrokken en hebben 4160 en 4161 ook het nieuwe loopdraaistel met normschacht.
-
Colin,
Om spraakverwarring tegen te gaan is het misschien beter om eens zelf een paar foto's te plaatsen van de loc i.p.v. foto's van eenzelfde loc van het www gehaald en met name van de koppeling zelf, deze zal van onderaf genomen moeten worden om zo de bevestiging te kunnen zien.
-
Victor
Dit onderdeel is eenvoudig uit te wisselen. Dit is het draaistelframe en zit met het genoemde schroefje vast.
Dan heeft de lok een normschacht met koppeling naar keuze.
Een kortkoppelmechaniek zal het niet worden, dan moet je gaan slijpen in het onderstel.
Groet
jeff
-
Ja, zoiets gebeurde vaak in die jaren bij alle merken. Hier moet kennelijk het hele loopdraaistel worden vervangen, maar meestal gaat het om een schacht die op de plek van de oorspronkelijke koppeling past. Om die reden is er vaak een gemakkelijke oplossing voor het plaatsen van een normschacht op oudere modellen.
Overigens bestonden schachten voor uitwisselbare koppelingen al wel in de jaren tachtig. Geen idee wanneer de schacht is genormeerd, maar de norm is gebaseerd op de schacht die Roco al in de jaren zeventig toepaste.
-
Ik heb ok een oude (P8)38
In het voorloopstel it een metalen plaat,die tevens een bevestigings oog heeeft in het loopstel
Dit oog is met het loopstel vast gezet
Je zal met een nemschacht van een rijtuig afzagen en vastlijmen op deze strip een nemschacht kunnen cre eren met een profi koppeling erin
Let wel op dat je de schacht opvult tot de juiste hoogte
-
Er is nog een optie: geen koppeling voorop de loc..
Misschien net zo makkelijk. We zouden eventueel dan in een later stadium
kunnen kijken of er een profi koppeling op die plaat opgeprutst kan worden.
En ik ben mij zeker bewust van het verschil in profi koppeling vs kortkoppelmechaniek.
Bedankt voor alle input, het is mij een stuk duidelijker geworden!!!! (y)
Groet,
Collin
-
voorloopstel van de 4160/91 , heeft normschacht , loc nr 38.2977, is gewoon uit te wisselen met deze van de 38.2609
-
En ik ben mij zeker bewust van het verschil in profi koppeling vs kortkoppelmechaniek.
Mijn opmerking over de spraakverwarring was ook naar aanleiding van de uiteenlopende reacties :)