BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: HaHoHo op 08 April 2008, 09:24:31
-
Beste forumleden,
ik ben een NS5500-tenderstoomloc aan het bouwen (bouwpakket van ModelLoco) en ben van plan deze uit te gaan rusten met ESU-locsound. Na een aantal maten te hebben opgenomen, zou de Loksound Micro (v3.5) moeten passen; ik denk zelfs ruimte te hebben voor een luidspreker. De kleine Mashima-motor (10x24) trekt maximaal zo'n 200 mA en dat is geen probleem voor de micro-decoder.
Ik heb echter wel een paar vragen waarvan ik hoop dat jullie de antwoorden kunnen geven:
- Welk geluidsbestand?
ESU kent geen geluidsbestand voor het originele geluid van een NS5500 (hoe verrassend...). Maar wat zou een goede vervanging zijn? BR64? BR38 (P8)? BR78 wellicht? Waren/zijn dit loc's met twee cilinders?
De NS5500 was een middelgrote kolengestookte tenderloc naar Engels voorbeeld met 2 binnenliggende cilinders, volgens mij voorzien van een fluit met hoge toon. Mijn versie krijgt overigens ook een bel op de ketel en het zou natuurlijk mooi zijn als ik die ook kan laten 'werken'. - Hoe zit het met de warmteontwikkeling?
Ik ben de gelukkige bezitter van een TEE-treinstel dat uitgerust is met een ESU-sounddecoder. Mijn ervaring is dat de kap waar de geluidsdecoder onder verborgen zit behoorlijk warm aanvoelt, ook al is het treinstel maar enkele minuten ingeschakeld. Moet bijvoorbeeld absoluut voorkomen worden dat de decoder in een afgesloten ruimte wordt opgeborgen (ik wil de decoder in de ketel van de NS5500 gaan plaatsen en naast de motor en het geluid ook lampjes aan gaan sluiten op de decoder dus hij zal flink aan de bak moeten!)? - Afstemproblemen?
De combinatie ESU-micro-decoder <=> NS5500 is waarschijnlijk een niet veel voorkomende combinatie in modelspoorland. Zou het kunnen zijn dat de decoder qua geluid problemen gaat opleveren doordat het bijvoorbeeld niet lekker zal klikken met de kleine Mashima-motor of hoef ik me om dat soort dingen geen zorgen te maken?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden! :)
Hans.
-
Ik denk dat de warmteontwikkeling in de Roco TEE individueel is. De kap wordt bij mij, ook na een tijd rijden, niet zo erg warm.
Mashima motoren staan niet bekend vanwege het veroorzakenn van problemen. Zorg er wel voor, dat de NS 5500 mechanisch zonder wrijving over de rails rolt.
Volgens mij kan je het geluid van een tweecilinder lok nemen, maar nog mooier is om dat geluid naar eigen behoefte aan te passen met de ESU lokprogrammer. Op internet zijn diverse oude filmbestanden te vinden met geluid van Nederlandse stoommachines.
Gerard
-
Zelf geluid opnemen of van oude films halen is nog niet zo simpel. Zo moet je geluidsfragmenten hebben voor bijv. optrekken, normaal rijden en vrijloop.
Zoek er gewoon de geluiden van een bestaande lok bij die jij mooi vindt. Neem dan wel de geluiden van een 2 cilinderlok. Voor een loksound micro heb je niet zo veel keus.
Als je in het bezit ben van een Esu lokprogrammer dan kan je elke fluit erin zetten die je wil. Hiervan staan er een aantal op de esu site. De fluiten en remgeluiden staan in een aparte Loksound Geräusche Bibliothek.
-
@Weert en L1train,
bedankt voor jullie antwoorden!
@Weert: kun jij een paar van die 'geluidssites' bekend maken? Ben ik wel benieuwd naar (ongeacht of ik er gebruik van zal maken i.c.m. de lokprogrammer; is een mooi maar ook duur speeltje!).
Hans.
-
uh, de meeste films met NS-stomers zullen geen origineel geluid hebben hoor, dat is nagesynchroniseerd. Het geluid van een BR 64 kan best een eind kloppen, das ook een gewone niks-aan-de-hand-tweecilindermachine, met bel, dus met een beetje mazzel zit die ook in de decoder. Wil je m goed laten werken dan zul je wel wat extra stroomafname in die 5500 moeten zetten want als alleen de drijfwielen stroom afnemen is het een beetje minimaal, zeker bij een geluidsdecoder geeft dat denk ik gedonder.
-
Hans, er zijn er genoeg op dit forum die zo'n programmer hebben. Ook ik heb er 1. Mocht je echt hulp nodig hebben wil ik het er best wel in programmeren.
Wil je m goed laten werken dan zul je wel wat extra stroomafname in die 5500 moeten zetten want als alleen de drijfwielen stroom afnemen is het een beetje minimaal, zeker bij een geluidsdecoder geeft dat denk ik gedonder.
Met dit punt heeft Floor helemaal gelijk. Als een Esu hapert begint hij weer opnieuw in de geluidscyclus. Dus wat extra sap op de decoder kan zeker geen kwaad!
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Hans,
Neus maar eens rond op de website van Polygoon en de Spoorwegen, http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/18697897/ (http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/18697897/).
Misschien dat zoiets je verder helpt.
Maar voor het merendeel zul je uit dienen te gaan van "Duits" geluid, aangevuld met enkele Nederlandse items.
Hoewel, volgens mij is het stoomlocgeluid in stoomlokland internationaal. Met andere woorden, er bestaat geen Duits of Nederlands stoomdialect, dus je zit altijd goed.
Geluidsbepalend zijn vooral het aantal cilinders en een stoomloc van vergelijkbare grootte. Een klein locje mag niet het geluid weergeven van een Duitse 01 of 03.
Gerard
-
Als je bij bovengenoemde website in de zoekopdracht opgeeft " stoom spoorwegen ", dan kom je nog meer fraai spul tegen.
http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/35185882/ (http://geschiedenis.vpro.nl/artikelen/35185882/)
Probeer maar.
Gerard
-
klopt, al hebben sommige locs nog aparte geluidskenmerken, bijvoorbeeld de austerities met hun niet-nastelbare lagers zodat behalve de exhaust ook nog een soort klingklong-geluid van het drijfwerk kwam. Of sommige poolse locs die naast de stoomfluit nog een tyfoon hebben. Dat klinkt heel suf ;D
-
Aan allen die hebben gereageerd:
ik ben een boel wijzer geworden. Ik heb gisteren de locsound-micro aangeschaft met het geluid van een P8 erop en ga hiermee eens lekker aan de slag. Die filmpjes waar Gerard de links van heeft gegeven, zijn trouwens zeeeer de moeite van het bekijken waard!
Mochten de geluiden op de decoder niet naar mijn zin zijn dan is een lijntje leggen naar iemand met een lokprogrammer zeker een optie. Wie weet kan ik wat geluid ter verbetering ontfutselen aan het filmmateriaal. Maar eerst maar eens gewoon aan de slag met wat ik nu heb gekocht...
Bedankt voor jullie reacties!
Hans.
PSje aan andere forumleden: laat je niet tegenhouden extra info te spuien als je denkt nog wat bij te kunnen dragen aan dit draadje; ik blijf 'm in de gaten houden...
-
Ter info: mijn eerste ervaringen met de loksound-micro:
Voor het weekend heb ik de ESU-loksound-micro (V3.5) aangeschaft en hier het geluid van een P8 op laten zetten. De decoder wordt met een rechthoekige luidspreker van 100 Ohm geleverd. Aangezien ik er niet zeker van was dat deze in de loc zou passen, had ik ook twee ronde luidsprekertjes (diameter: 13 mm, 50 Ohm) meegenomen. In serie aangesloten gelijkwaardig qua vermogen.
Afgelopen weekend de boel eens provisorisch aangesloten en geprobeerd incl. verlichting en er mee zitten spelen (lees: CV's veranderd). Het enige wat ik echt moest veranderen, was de frequentie van de cilinderslagen (uit mijn hoofd: CV57). Deze volgden elkaar te snel op.
Verder viel op dat het geluid van de rechthoekige luidspreker een stuk luider is dan de twee kleine ronde bij elkaar. Bij de ronde luidsprekers overstemde het motorgeluid de locgeluiden bij hogere snelheden. Dat wordt dus koste wat kost de rechthoekige inbouwen!
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de warmteontwikkeling. De decoder werd behoorlijk warm + in de handleiding staat dat de decoder erg warm kan worden en derhalve gekoeld moet worden (ik heb de handleiding nu niet paraat, maar ik geloof dat ze het zelfs over 'rijwind' hebben). Ik kan de decoder echter alleen in een 'windloze' ruimte kwijt, namelijk de ketel. Die blijft aan 1 kant open (de kant van de motor); van koeling is daar geen sprake.
Weet iemand of ik daarmee vraag om problemen (oververhitting)?
Hans.