BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Besselspoor op 02 January 2023, 11:59:51
-
Omdat het een project is wat uiteindelijk meer behelst dan een middagje knutselen aan wat rommeldoos delen, geef ik hem toch maar een eigen draadje in plaats van "wat maak ik van de restjes".
Afgelopen beurs in Houten in een bak met restjes het lijk van een Lima mat 46 opgegraven. Eerste indruk was dat het ding vuil was en alleen het middendraaistel miste.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46a-63b294e8755d6.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46a-63b294e8755d6.png)
Bij nader inzien wat het geheel toch wat verder in ontbinding, een knutselvaardige prakkizeerder had er heel bijzondere constructies ingefrot. Een schuifschakelaar op het dak voor bovenleiding, een vaag plaatje met geleidestrips en gloeilampjes die via een magneetschakeling bediend konden worden en nog veel meer lijm- en verfsporen van onduidelijke herkomst. En geen 1e klasse interieur meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46f-63b295bd1fbf6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46f-63b295bd1fbf6.jpg)
Mijn sympathie voor de outcast is wel een trigger om hier nog wat van te maken, ik wil toch een mat '46 in deze kleurstelling op de plank hebben.
-
Uitgangspunt is dan wel dat de kappen gefatsoeneerd kunnen worden. Ondanks alle verherbouwactiviteiten lijkt de buitenzijde vrij onbeschadigd.
Dus leegtrekken, schoonmaken en poetsen, vooral de ruiten binnen en buitenzijde.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46g-63b296b1bfb20.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46g-63b296b1bfb20.jpg)
Juist, de buitenzijde blijkt na een goede wasbeurt mooi genoeg om er wat van te maken.
Stap 1 is het scheppen van een middendraaistel. Uit een ver verleden had ik in de rommeldoos 2 draaistelzijkanten liggen, het streven is immers niets te hoeven kopen voor de wederopbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46h-63b296ed9c835.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46h-63b296ed9c835.jpg)
Ik wist gelukkig nog ongeveer hoe Lima het concept bedacht had. Het lijkt allemaal goed te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46j-63b297af7ea8f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46j-63b297af7ea8f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46k-63b297af7e969.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46k-63b297af7e969.jpg)
Dat is stap 1, dan nu even op Seinarm.nl kijken wat de interieurindeling ook al weer moet zijn. 1e klasse is vooral een 2+1 indeling, die kan ik wel uit oude Hondekop interieurtjes zagen om op een nieuwe basis te plakken. Tussenwandjes met schuifdeuren haal ik uit de doos met Mastica plan E stukjes, die moet ik zodanig verbouwen dat de deur uit het midden staat. Leuk detail zijn de schuine toiletruimtes, die heb ik ook van Plan E stukjes gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46e-63b298a7c7642.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46e-63b298a7c7642.jpg)
Dat wordt wel een beetje naar m'n zin, zo gedetailleerd als bv de Artitec hondekoppen hoef ik niet te gaan. Wel komen er nog imitaties voor staanders van de bagagerekken in. En ik maak wat plafondstrips waar ik spanning over kan verdelen en ledlicht op aansluiten.
Voor we het definitief afmaken eerst even passen of het allemaal in de behuizing gaat zoals bedacht:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46b-63b299377d2e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46b-63b299377d2e0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46c-63b299377f46c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46c-63b299377f46c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46d-63b2993799fc5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46d-63b2993799fc5.jpg)
Ik ben niet ontevreden. Dan ga ik de bagagerekken er tussenplakken en wat passagiers aanbrengen en kunnen we kop-en sluitverlichting gaan verzinnen. Uit een vroeger Hondekopproject heb ik nog geëtste lampringen en stuurtafels van Frie liggen, wie wat bewaart... gaat nu goed van pas komen. Wordt vervolgd.
-
Verder: het middendraaistel voltooid met zijkantjes. Die blijken van een voorste draaistel te zijn en niet met het zwaardere verenpakket uit het midden. Voorlopig moet het maar even zo. Ook sluit de gebruikte basis niet helemaal aan, dus in het midden een drager gemaakt om de zijkanten aan te hangen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46m-63b2a8f3d937e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46m-63b2a8f3d937e.jpg)
Volgende stap is het draaistel van het ongemotoriseerde deel van nieuwe stroomafname te voorzien. De plaatjes die met halvemaantjes op de wielen rusten zijn verdwenen, dus maar wat met fosforbrons geschapen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46n-63b2a8f3d4d1b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46n-63b2a8f3d4d1b.jpg)
Dan kunnen we ons nu op wat frontseinwerk gaan richten.
-
Leuk project Bessel, altijd gaaf zo'n vondst in de rommelbak!
Op mijn to do-lijstje voor als ik mijn exemplaren ga verbeteren staat ook de hoogte; ik meen ooit te hebben opgemeten dat dit model, zoals bijna elke Lima, te hoog op de pootjes staat. Is dat ook jouw bevinding en ga zo ja ga je er wat aan doen?
-
Nou primair is het zaak eerst genoeg pootjes te creëren ;D maar er is onder de schorten weinig ruimte om dit stel nog veel te laten zakken. In tegenstelling tot de DKM diesels valt het ook wel mee, ik zal hem eens naast de Artitec HK zetten.
-
Was het niet zo dat de Holland Rail/DKM hoger is dan de Lima mat'46. Best wel knap eigenlijk! :D
-
Goed, het stel naast de HK4 gezet en hij staat inderdaad zeker 2mm hoger...het draaistel is als geheel ook iets hoger en grover uitgevoerd, maar er is nog marge.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230102-211250-062-63b33c2ecb7f0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230102-211250-062-63b33c2ecb7f0.png)
Dus steuntjes er afgesneden en lagere dragers gemaakt, zo dat er nog net voldoende bewegingsvrijheid is, ook op kleine oneffenheden.
Dat scheelt toch...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230102-211351-293-63b33c67d0336.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230102-211351-293-63b33c67d0336.png)
Verder zakken gaat niet zonder de vorm van het draaistel aan te tasten.
-
Heel leuk hoe een sloop exemplaar weer een nieuw leven krijgt, ik blijf het volgen ;)
-
Ik doe mn best, ik heb er veel lol in.
Middendraaistel ook iets gecorrigeerd qua hoogte, het sluit ook mooi aan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230102-215845016-63b348beec469.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230102-215845016-63b348beec469.jpg)
De HK4 is overigens wel érg laag: dus nog even vergeleken met de Pec. Ik denk dat het prima is zo. Oh ja, en het stel is inmiddels voorzien van de wat subtielere Piko Hondekop stroomafnemers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230102-215658795-63b34931a909a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230102-215658795-63b34931a909a.jpg)
-
Ik zou niet teveel verlagen anders lopen de draaistellen vast bij het uitzwenken en de wielflenzen komen tegen de onderkant van het onderstel wat rolweerstand oplevert.
Mijn 46'ers koppel ik met de Pec en het hoogteverschil is mij niet opgevallen.
Wat je zou kunnen doen als je gekoppeld wilt rijden dit dan doen met de Pec samen als overgang. Niemand die er dan wat van ziet.
Rob
-
Ik vind het een duidelijke verbetering Bessel! Ik weet waarom dit op mijn lijstje stond. Benieuwd hoe je het precies hebt gedaan.
-
Knap werk Bessel (y)
Waar ga je de decoder plaatsen? :angel:
-
Gaaf verhaal hoor!
-
Zo, die mat '46 is weer springlevend, tof gedaan!
-
Knap werk Bessel (y)
Waar ga je de decoder plaatsen? :angel:
De decoder zou ik grijs spuiten en boven op het dak monteren - als een set rijweerstanden 😄
-
Ik vind het een duidelijke verbetering Bessel! Ik weet waarom dit op mijn lijstje stond. Benieuwd hoe je het precies hebt gedaan.
Er zijn verschillende methodes, zoals het uitzagen en aanpassen van de bodemplaat waar de draaistelsteunen op rusten. Ik heb er voor gekozen de ronding van de steuntjes er af te snijden en aan de achterzijde een passend plaatje te lijmen waar het ronde boveneind van is omgevouwen. De steunen zorgen niet alleen voor positionering in de hoogte maar houden het draaistel ook in het midden. Ik zal er vanavond een duidelijke foto van maken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draai-63b3e0ccd56a0.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/draai-63b3e0ccd56a0.png)
Voordeel van het geheel zelfgemaakte middendraaistel is dat deze al iets lager gepositioneerd is dan het origineel. Ik weet even niet waar bij de Lima versie de punten zijn waar de bakken op rusten, maar die moeten denk ik ook wel aan te passen zijn.
Knap werk Bessel (y)
Waar ga je de decoder plaatsen? :angel:
Grappig dat men tegenwoordig digitaliseren als vanzelfsprekend ervaart ;D Maar tegen de tijd dat die fase van toepassing is, biedt de bagageruimte in het motordeel daar voldoende plaats voor. Er ligt nu een grote elco voor de ledverlichting, een decoder past er ook wel bij. Voordeel is dat ik de ramen met een matte folie heb geblindeerd, dat staat veel fraaier dan met zwart afdekken maar maakt wel ongewenst inkijken onmogelijk.
-
Ik vind digitalisering verre van vanzelfsprekend. De echte mat' 46 deed het ook prima zonder halfgeleiders aan boord. Wat er niet in zit kan ook niet kapot. :angel:
-
Grappig dat men tegenwoordig digitaliseren als vanzelfsprekend ervaart ;D .
Ik zou toch zweren dat ik hier laatst een gevraagd advertentie zag voor een multimuis.. :angel: ;D ;D
-
Rustig opbouwen he, ik heb op dit moment precies één locje digitaal (met sound) in de collectie. :)
Voorlopig moet ik eerst alle front-en sluitseinen nog bedenken, maken en aansluiten, er zit niks meer in.
Ik zou niet teveel verlagen anders lopen de draaistellen vast bij het uitzwenken en de wielflenzen komen tegen de onderkant van het onderstel wat rolweerstand oplevert.
Rob
Ik heb zover verlaagd dat het nemen van een R2 radius mogelijk blijft, daarmee klopt de bakhoogte tov de HK4 precies zo als op foto's van de museumstellen mat 46&54.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46-54-63b411621172c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/46-54-63b411621172c.png)
In het uiterste geval zou ik nog een inkeping aan de achterkant van de schorten kunnen frezen, die zijn nou eenmaal niet zo mooi dun als die op jouw mat '46-4 ;D
-
De Lima wielen vervangen door die van Roco o.i.d. doet ook wonderen.
Ik zou me niet al teveel zorgen maken over het hoogte verschil. In het echt was dit ook zo. Het verschil komt door het verschillend afslijten van de wielen en het afstellen van de veren.
(https://live.staticflickr.com/65535/52061442895_a66cad1c6d_k.jpg) (https://flic.kr/p/2njuvbp)mat 46, pec, mat54 (https://flic.kr/p/2njuvbp) by Edwin De Bruin (https://www.flickr.com/photos/187100198@N05/), on Flickr
Rob
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241129-151742-6749d116d7458.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-20241129-151742-6749d116d7458.jpg)
Omdat ik een project met een identiek euvel heb gevonden ga ik maar gewoon verder in het topic van Bessel. Voor mij is ook de eerste stap om een nieuw middendraaistel te bakken. Met de foto uit dit draadje kom ik een heel eind. Ik vraag mij alleen af hoever de bakken bij een Limarossi mat'46 uit elkaar staan. Is er iemand die dat handig even kan opmeten dan kan ik daarna de pinnetjes plannen die in de bakgeleiders moeten vallen. :-)
Mvg, Paul
-
Niemand heeft hier blijkbaar een mat'46 paraat liggen, maar ik heb het bij een complete van mijn buurman kunnen opmeten. De pinnetjes staan exact 44mm uit elkaar. Ik kan weer verder :)
-
Paul,
Ik heb nog wel een middendraaistel voor je liggen, belangstelling?
Rob
-
Oh, dat maakt het leven wel een stuk eenvoudiger. Ik heb zeker belangstelling Rob!
Mvg, Paul
-
En anders staat er nog 1 te koop op https://johanvoermans.nl/diversen/23229-jv1032-lima-voor-mat-46.html
-
Heb je dat wel eens goed bekeken? Dat is volgens mij een draaistel van een Duitse ICE ;D
-
Ik had het ook al gevonden, maar het lijkt mij niet erg bruikbaar
-
Dat van de afbeelding klopt; mijn ervaring is alleen dat de plaatjes wel eens niet kloppen maar dat de omschrijving leidend is.
Op het moment dat je daadwerkelijk bestelt stuurt de eigenaar ook altijd nog een email om te bevestigen.
-
Aha! Dan is het de moeite om even te informeren. Dank voor de tip!
Mvg, Paul
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125332-846-67829d4457373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125332-846-67829d4457373.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125343-916-67829d56b41b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125343-916-67829d56b41b1.jpg)
Ik heb een paar maanden geleden een mat '46 van het merk combispoor gekocht bij mch Hilversum. Het is een apart geheel. Maar aan één kant zit een vaste koppeling; er zit een roco-draaistel onder. En ik heb het idee dat de afstand tussen de bakken wat groot is, 9mm.
Kloppen de verhoudingen?
Daarnaast is de onderkant wat gaan zakken ten opzichte van de wagenbakken. Hoe zou ik dat probleem kunnen oplossen?
Gr. Frank.
-
Hi,
Vergeleken met foto in post 8 is het inderdaad een vrij grote afstand tussen de bakken.
Het nummerschildje ns 274 komt mij zo ook vreemd voor. Ook dat lijkt op de eerdere prent beter.
Succes.
-
Mooie aanwinst. Combispoor was een merk uit begin jaren '80. Hun mat'46 model was op schaallengte en dat was heel wat in die tijd. Dat de bakken wat ver uit elkaar staan heeft er mee te maken dat kortkoppelingen en de bijbehorende mechanieken toen nog iets exotisch waren. Dit was wat er mogelijk was. Het model is van resin en dat vervormt wat over tijd geloof ik. Dat zal ook met de onderbakken gebeurt zijn. Volgens mij kan je dat oplossen door ze te verwarmen en dan in de juiste vorm te fixeren, maar dat moeten de resin ervaringsdeskundigen maar vertellen. Hoe dan ook is het een fraai periodestuk
-
Heren, dank voor de opmerkingen.
Ronald: dat nummerbord valt me nu ook op; je hebt gelijk, het is (te) groot. Aan de andere kant is dat ook zo.
Ook 'niet roken'-bordjes zitten er niet op.
Paul: dank voor de raadgeving, ik hoop, dat deskundigen goede tips weten. Ik kan zelf wel wat simpele dingen verbeteren, maar zo mooi als jij dat kan, daar ben ik , mezelf kennende , vrees ik een beetje te slordig en ongeduldig voor.
Aan Is dit nu zo'n voorbeeld van een geval: "dat model wil ik graag hebben, de winkel gaat sluiten, de prijs lijkt redelijk en dan kijk je toch wat minder kritisch", blijkt vaak achteraf. Aan de andere kant: het staat 99,99% van de tijd in een vitrine en als onderdeel van Nederlands materieel ben ik er blij mee.
Gr. Frank
-
Bewonder al uw verbouwingen maar wanneer komt er een serieus model op de markt? 😎👍
Artitec ,Roco oid?🤷♀️
-
Van Artitec is al langer bekend dat er geen nieuwe gemotoriseerde treinen meer komen. Wat Roco betreft is het wachten op de aankondigingen van nieuwe modellen, ergens in de komende weken… en voor de rest van de merken waarvan op dit moment nog niets bekend geldt hetzelfde als voor Roco.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125332-846-67829d4457373.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125332-846-67829d4457373.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125343-916-67829d56b41b1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250111-125343-916-67829d56b41b1.jpg)
Ik heb een paar maanden geleden een mat '46 van het merk combispoor gekocht bij mch Hilversum. Het is een apart geheel. Maar aan één kant zit een vaste koppeling; er zit een roco-draaistel onder. En ik heb het idee dat de afstand tussen de bakken wat groot is, 9mm.
Kloppen de verhoudingen?
Daarnaast is de onderkant wat gaan zakken ten opzichte van de wagenbakken. Hoe zou ik dat probleem kunnen oplossen?
Gr. Frank.
Ik had dat ook bij dit model . Jaren geleden opgelost met een aluminium U profiel wat bovenop de kromgetrokken bodem ligt en doormiddel van één of meerdere boutjes heb ik dat in een paar weken tijd stukje voor beetje weer omhoog getrokken .
Profiel zit er nog steeds in zonder dat dit te zien is en alles blijft netjes recht
-
Bedankt voor de tip. En misschien hoeft het niet eens een U-profiel te zijn, maar voldoet een stevige strip.
Ga ermee aan de slag.
Gr. Frank.
-
Een strip gaat ook buigen , een hoek profiel zou wel kunnen .
-
Help! De mat'46 is krom. Leve de mat'46 :D
-
Een strip gaat ook buigen , een hoek profiel zou wel kunnen .
Heb je een punt, maar hangt denk ik van de dikte van de strip af.
Er zit ook interieur in de bakken en dat lijkt me aan het onderstel vast te zitten. Dan zou een dun, hoog profiel misschien kunnen.
Gr. Frank.
-
Door al dat gebabbel over de Rivarossi uitvoering ben ik maar weer eens verder gegaan met mijn Lima exemplaar. Zoals gezegd vervang ik de rondmotor door een Roco motordraaistel van een OBB 2045 dieselloc volgens recept van Rob Bennis. Omdat ik een hekel heb aan zagen en vijlen in zamac heb ik het frame gedeelte maar laten zitten. Ik plaats daarvan heb ik wat messingplaatjes op maat gezaagd. En dat valt niet tegen. De motor komt uit een gesloopte printer/scanner combinatie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250126-170119-67965c88d4bf0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250126-170119-67965c88d4bf0.jpg)
-
Met een flink vliegwiel zo te zien 🙂
-
Zeker!
-
Eerste test is gemengd nieuws. Hij loopt echt supermooi en rustig, alleen de topsnelheid is bij lange na niet de 140 schaalkilometers die je wil hebben. Ik denk dat deze motorunit naar de DE1 gaat verhuizen, dan krijgt deze wat anders
-
Iets meer omwentelingen uit de motor nodig dus? ...
-
Eerste test is gemengd nieuws. Hij loopt echt supermooi en rustig, alleen de topsnelheid is bij lange na niet de 140 schaalkilometers die je wil hebben. Ik denk dat deze motorunit naar de DE1 gaat verhuizen, dan krijgt deze wat anders
ik denk dat ik die motortjes ken... heb een vergelijkbaar motortje een keer in een roco 1100 gebouwd,,,, was ook geen succes ivm trage snelheid ;D
-
Ja precies. Aan de overbrenging in het draaistel valt niet zoveel te wijzigen
-
Meestal moet je een Lima temmen. Dit is gelijk wel weer het andere uiterste
-
Paul,
Roco heeft de mogelijkheid om de worm en wormtandwiel te te wisselen voor een langzame en een snelle versie. De rode worm is de langzame en de gele worm is de snelle.
De TEE RAM/DEIV had daar ook last van weet ik en daar heb ik toen zo een setje voor besteld. Die heb ik vast nog ergens liggen om te kijken welke nummers dat zijn.
Als je het een en ander wilt nalezen dan google even met de woorden 'getriebe roco langsam' dan lees je dat dit probleem vaker voorkomt.
Als anderen hier meer over weten dan graag aanvullen!
rob
-
Aha, dat is een goede tip Rob! Ik ga even wat research plegen. Met een beetje geluk kan ik dan gewoon de door mij bedachte motor toch gebruiken. Die blijft zo lekker onder de ramen en dat is best prettig
-
Ik vond nog een plaatje waar beide wormen en wormwielen opstaan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wormaandrijving-679691a1271c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/wormaandrijving-679691a1271c8.jpg)
De gele is de snelle en de rode is langzame versie.
Rob
-
Dank! Dan gaan we maar eens op zoek naar ein gelbe Snecke und Sneckenrad van Roco :D
-
In mijn TEE Ram heb ik indertijd ook de wormsets vervangen,
Op de foto het etiket op het zakje. Kan je helpen bij het zoeken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250126-210929-6796987193d04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/20250126-210929-6796987193d04.jpg)
-
Dankjewel Klaas! Das inderdaad handig
-
Paul,
Dit is niet het juiste opvoersetje. Ik heb hem hier liggen en het proberen in te bouwen maar helaas hij past niet. De worm is groter qua diameter dan die er inzit en past niet in het frame.
Jammer :'(
Welke het wel moet zijn weet ik niet.
Hier nog een filmpje van de meting van de snelheid met behulp van de Piko meetwagen. De schaalsnelheid is max 100 km/u, hij zou dus sneller moeten gaan. Het origineel had een maximum snelheid van 120 km/u. Het kon harder maar was dan niet erg comfortabel meer.
https://www.youtube.com/v/oukVsqFPSuk
Rob
-
Ik heb het er met experts over gehad Rob en een gele worm van de juiste breedte schijnt niet te bestaan. Ik ga even op zoek naar een motortje dat net iets meer toeren maakt!
-
ik vond nog een overzicht van de de Roco gebruikte motoren en de toerentallen via deze link (https://www.altemodellbahnen.de/t59764f177-Roco-uebersicht-der-unterschiedlichen-Motore.html)
Helaas staan de gegevens van de Roco motor er niet bij, onderdeel nummer 85049.
rob
-
Hier nog een filmpje van de meting van de snelheid met behulp van de Piko meetwagen. De schaalsnelheid is max 100 km/u, hij zou dus sneller moeten gaan. Het origineel had een maximum snelheid van 120 km/u. Het kon harder maar was dan niet erg comfortabel meer.
Rob
Het ijken van mijn locs en treinstellen doe ik ook met de Piko Meetwagen, maar ik vind de snelheid van de treinen altijd te hoog om te zien.
Daarom rijd ik niet harder dan 100km/h met reizigerstreinen op schaalsnelheid en rond de 70km/h met goederentreinen.
Met deze snelheden komt eea natuurlijker over op de modelbaan, vind ik.
Maw; ik zou met niet te druk maken over een langzaam rijdende trein, de mooie groene slangen in jouw filmpjes vind ik altijd met een noodgang hun rondjes maken, juiste schaalsnelheid of niet en dat vind ik tekort doen aan de mooie modellen.
Dat is mijn mening over modelsnelheid maar dat zal wel net zo'n discussiepunt zijn als de juiste kleur. ;D :P :angel:
-
Volgens mij heb ik er een motortje inliggen dat 8500 toeren draait. Dat is op te lossen
-
Ik heb nog een paar van die oude 0913 motoren (zoals ook in de oude Roco 2200 en Blokkendoos zat. @Rob jij stelde laatst dat die motor het niet lekker deed op digitale aansturing. Is dat een ervaring die meer mensen delen? Ik houd dit treinstel voorlopig analoog hoor (@#$_& digitale kermis), maar stel dat ik in een vlaag van verstandsverbijstering (of verruiming) alsnog voor de bijl ga dan is het natuurlijk wel handig dat de gebruikte motor gewoon kan blijven zitten :)
-
Dit project gaat met vallen en opstaan.ik loop nu tegen een paar dingen aan die voor mij nieuw zijn, maar waar genoeg draadjes over bestaan. Wat ik nu bijvoorbeeld ervaar is dat het middendraaistel steeds uit de rails wordt getrokken. Het is een origineel Lima draaistel dus dat had ik niet verwacht. Ik wil de stroomafnemers vervangen door 0,35 mm fosforbronsdraad en dunnere, soepeler draadjes aan solderen naar een middenstekker op de balg. Dan kan dat in elk geval niet wringen. Ook zit ik er aan te denken om trekveertjes tussen de pinnetjes en de bakken aan te brengen zodat de kortkoppelingen terugkomen. Ik weet niet of ik slimmer moet proberen te zijn dan de ontwerper van Lima, maar het is het proberen waard
-
Hoi,
Mijn ervaring bij de Lima/Rivarossi draaistellen is dat meestal de draden aan de stroomafnemers de boosdoener zijn. Zeker bij de Lima zijn deze wat stugger, en als ze te ver in de bak steken dan is er niet genoeg draad om mee te bewegen met de bewegingen. Ook kunnen er aardbeien bramen aan het plastic van de V-vormige geleiding zitten die een soepel bedrijf tegenwerken. Mits alles soepel werkt zou het Lima ontwerp moeten volstaan. Een extra veertje om het draaistel recht te trekken zou kunnen helpen, dat hebben ze ook zo gedaan bij de Thalys/TGV met dezelfde constructie. Zelfs in de huidige Jouef modellen. Wel is daarbij een gewichtje onder in het draaistel gemaakt. Dat kan eventueel ook nog.
FRIE maakt overigens fraaie vervangende draaistellen waarbij de stroomafname via de aslagers loopt. Wellicht ook de moeite (y) .
Mvg,
Robert
-
Dank voor de tips! Ik wil deze proberen met tweaks op de rails te houden. De FRIE draaistellen ga ik nog wel eens bestellen voor een zelfbouw Hoek van Hollander! :)
-
Paul,
Het Jakobsdraaistel werkt over het algemeen beter als je de andere bak er ook aan hangt. Die andere bak zorgt er voor dat hij beter wordt geleid door de bochten.
Rob
-
Dat is dus de grap Rob. Hij ontspoort voornamelijk met die tweede bak er ook aan en niet los. Enfin, ik ga het gewoon oplossen
-
Het kan natuurlijk ook dat ik het Jacobs draaistel verkeerd om had gemonteerd zodat de draadjes niet de kortste weg naar de gaten in de bodemplaat hadden af te leggen.... :-[
-
:D :D :D :D :D
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250203-194225-67a1100573e14.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/IMG-20250203-194225-67a1100573e14.jpg)
Voor elkaar! Met een oude Roco motor. Hij is nu op snelheid en ontspoort ook niet meer! :D
-
Draadjes kort ik nog in en werk ik netjes weg :angel:
-
Ik word helemaal gek van die mat 46. Na het netjes wegwerken van de draadjes trekt hij het middendraaistel weer steeds uit de rails. En als overmaat van ramp breken de draadjes daar af.
Nu ben ik vast niet de eerste die simpel wordt van deze Lima constructie, maar ik wil toch een poging doen om er definitief mee af te rekenen. En dan heb ik om te beginnen beter materiaal nodig. Wie heeft er een goede tip voor soepel dun draad (wat toch dik genoeg is om stroom naar de motor te voeren)? Tot op heden sloop ik daar oude USB kabels en telefoonladers voor, maar dat is toch niet ideaal
-
Wat oudere datakabels Paul, die met DB9 en DB25 connectoren, die hebben vaak dunne soepele aders.
Moet het heel soepel ..?
Kijk of je nog ergens bij een kringloopwinkel een (liefst defecte) draaitafel/pick-up kunt vinden, daar zitten hele soepele draadjes in de toonarm.
-
Goede tips Eric, ik heb laatst een goedkope pickup voor 5 euro gekocht bij de kringloop alleen vanwege de naald. Ik zal eens kijken wat er precies in de toonarm zit!
mvg, Paul
-
Een extra veertje om het draaistel recht te trekken zou kunnen helpen, dat hebben ze ook zo gedaan bij de Thalys/TGV met dezelfde constructie.
Robert
Ik dit heb ooit met een stukje zwart haarelastiek, door een gat en de eindwanden en dan door de balg getrokken waarmee ik de bakken iets tegen elkaar aantrok, opgelost.
Het bleek dat bij het rechttrekken na een bocht het mechanisme te veel klemde en het draaistel dus scheef bleef en uit de rails liep.
Nadeel van deze actie is dat de bakken niet meer gescheiden kunnen worden.
Stephan.
-
Niet meer eenvoudig gescheiden, maar als het nodig is lukt het altijd ;)
Ik vind het een aanvaardbaar compromis, dit is ook om gek van te worden. Hierna ga ik maar iets bouwen zonder jacobsdtaaistel. Een mat40' tweetje bijvoorbeeld
-
Hoi,
Ik heb even een tekening geproduceerd die wellicht helpt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/draadjes-67a5eb3c35ec9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/draadjes-67a5eb3c35ec9.jpg)
Als je het doet zoals aangegeven in het rood dan heeft de draad genoeg speelruimte om te wiebelen en mee te bewegen met de bewegingen. Het blauw/paarse streepje moet de stroomafnemer in het draaistel voorstellen :P .
Succes met friemelen! (y)
Mvg,
Robert
-
Oh dat helpt zeker Robert! Veel dank voor je artistieke bijdrage in Oaint. Ik sla hem even op! (y)
-
Die tekening is geweldig (y) (y) (y) ;D