BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: RodeDuivel op 30 December 2022, 09:00:22
-
Zie link: https://www.piko-shop.de/de/warengruppe/neuheiten-2023-428.html
-
Nog eventjes geduld en dan staat de catalogus online. Dit is een teasertje, doen ze elk jaar ;D
-
Meer dan 100 nieuwtjes is in dit geval een bijzonder grote teaser. Van de prijzen schrik ik. € 420,00 voor een Arriva GTW 2/8 in AC/Sound. Aan de andere kant grondstoffen schaarste etc heeft impact op de prijzen.
-
Ik zag de Düm bagagewagen DB tijdperk IV, die is veel gevraagd denk ik zo (y)
-
https://www.piko.de/KAT_PDF/2023/99523.pdf ;D
-
Helaas de Düm alleen in tp III en pop-kleuren. Verder voor mij persoonlijk een aantal teleurstellingen, of in elk geval niet waar ik op gehoopt had. Ach goed voor de portemonaiie
1100-tje in huisstijl zonder botsneus, nu met A-sein
2200 eerste generatie radioloc (had ik er dus net zelf een laten aanpassen....)
Een nummervariant 2000 is natuurlijk leuk voor de mensen die misgrepen
-
Dank voor de link!
-
Helaas die 2200 met blauwe zwaailichten ,ik wil met rode zwaailichten :-\
Wel leuk de Benelux ICR’s :)
-
Eindelijk een geel grijze 2200 met blauwe zwaailichten……..en dan nog een radioloc……helemaal top!
-
Nohab van de SNCB in TP3 is ook leuk.
-
Ik mis de spoor N neuheiten.
-
Is nu een ander draadje
-
Klopt, je hebt verschillende topics, alles is per schaal gecategoriseerd: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=86.0
-
Ik mis de blauw/hele ICRm stuurstand. Die was dit jaar aangekondigd voor 2023
Koen
-
Hopelijk dat die geel-grijze NS 2200 nu toch eens rode zwaailichten mag hebben, ondanks dat het plaatje anders doet vermoeden....! :angel:
-
Persoonlijk (maar ik en 2200-en...) vind het een leuke variant, maar ik had een ander nummer gekozen.
De 2268 was juist in de bruine variant al een radioloc met wat opvallender opschriften dan de rest, dus dat had juist wel leuk geweest en kun je nu eigenlijk niet meer doen. Daarna was de loc een aantal jaar geelgrijs met de grijze stelbalk, pas in 1978 werd hij herschilderd in deze standaard variant. Na de uitbouw van de radiobesturing (1990 ergens, dus lang heeft hij ook niet gereden met rode zwaailichten) werd het uiteindelijk WABCO-loc 2352
-
Het is een rare Photoshop bij de kennelijk NMBS Benelux ICR'n.
-
Een nummervariant 2000 is natuurlijk leuk voor de mensen die misgrepen
En ook leuk voor mensen die multi-tractie willen rijden (moi!). Het wordt overigens de 2006.https://www.piko-shop.de/de/warengruppe/neuheiten-2023-428/l-18/o-artikelnr_asc.html?attribv_1_2%5B%5D=NS
-
Het Tsjechische groen/witte 2e klasse rijtuig type Y… is dat nu het type dat eind jaren 90 in de nachttrein Amsterdam-Berlijn/Praag zat?
Het blauw/witte ligrijtuig heb ik weleens in een wintersporttreinen gezien rond diezelfde tijd.
-
Had wel een turquoise 1100 verwacht....die zal dan wel in 2024 komen met tegen die tijd een prijs van waarschijnlijk meer dan euro 400 :)
-
Persoonlijk (maar ik en 2200-en...) vind het een leuke variant, maar ik had een ander nummer gekozen.
Eentje uit de serie 2369 - 2383 had me wel kunnen bekoren ja, en dan met gele balk op het frame.
-
Had wel een turquoise 1100 verwacht....die zal dan wel in 2024 komen met tegen die tijd een prijs van waarschijnlijk meer dan euro 400 :)
Ja, roep dat heel hard en ze gaan het doen ook (die prijs dan). 400 euro bekt trouwens lekkerder dan euro 400, maar dat is mijn mening ;D
-
Wel een nieuwe variant van de DB Cargo 187, hopelijk zetten ze daar daar ook de pantografen op die op de 101 en 152 zitten.
Op de van brawa wachten we al 2 jaar en is een stuk duurder en of roco ermee komt?
Verder weer alles duurder, de vectrons komen aardig dicht in de buurt van de roco exemplaren qua prijs.
nu 62 euro voor een ICR, binnenverlichting los 18 euro, dus met piko binnenverlichting dezelfde prijs als de PB.
-
Ik had wel een NS 5/600 Hippel verwacht
-
Ik ook. Hopelijk is Roco zo slim om die binnenkort aan te kondigen.
Bor
-
Even off-topic: ik ben benieuwd of men bij Roco überhaupt met een NL model gaat komen na de overweldigende hoeveelheid NL modellen die in de afgelopen periode zijn uitgebracht en voor komend jaar zijn aangekondigd… back to topic.
Rob
-
Wat mij dan weer opvalt…. Een Fyra stam uitbrengen waar de lok bij hoort, en vervolgens een stuurstand die dan weer alleen te combineren is met de HiSpeed rijtuigen (zonder Fyra opschrift, die Piko dan weer niet uitbrengt) en een 11.8 loc (die LS Models in het programma heeft).
Ik hou het maar bij mijn LS Models Fyra stam en HiSpeed stam.
-
en een 11.8 loc (die LS Models in het programma heeft).
Waar zag je die 11.8 staan, die heb ik niet gezien?
Zou ik niet onaardig vinden als ze met een goede 11.8 zouden komen, want ik weet niet in welk decenia LS die van hun daadwerkelijk weer leveren zal.
(En ze geven ook geen enkele indicatie of dat wel of niet daadwerkelijk komt)
-
Genoeg weer om op mijn wensenlijstje te zetten denk ik. (y)
De 83.10 DR ep4 stoomloc brengen ze opnieuw uit, dat model hebben ze nu ook al maar aangezien ik die nog niet heb wacht ik wel op de nieuwe. Ook een set van 2 middelinstapwagens DR ep4, en de 03 DR ep3 die vind ik ook wel mooi, alleen misschien maar even wachten daarmee tot volgend jaar straks brengen ze een ep4 model uit en dan zou ik die liever blieven.
-
Ik ga voor de Belgische Diesellok 7815 Lineas A-C, met sound voor een zeer nette prijs 👍🏻
-
Waar zag je die 11.8 staan, die heb ik niet gezien?
11.8 staat er niet bij, maar dat is de enige loc die te combineren is met NS HiSpeed stam & de aangekondige 'Fyra' (oftewel Hi Speed) stuurstand.
-
Had wel een turquoise 1100 verwacht....die zal dan wel in 2024 komen met tegen die tijd een prijs van waarschijnlijk meer dan euro 400 :)
Dan moeten ze er andere draaistellen onder zetten dus lijkt het mij niet dat ze ooit met een turquoise versie komen.
Stephan.
-
11.8 gaat denk ik ook niet met Fyra opschriften op de rijtuigen?
Stuurstand dan weer wel, dus brengt piko een stuurstand uit maar 'nog' geen Hispeed stam zonder opschriften...
-
De lok van mijn werkgever, de IRP 2212, komt natuurlijk deze kant op. Verder denk ik de PKP 03 en de bagagewagen wel toe te voegen aan de collectie.
Gr Remy
-
Een BR211 staat al een tijdje op mijn wensenlijstje voor bij mijn Silberlingen en/of Umbauers, dus die nieuw ontwikkeling van de BR211 kan wel eens interessant zijn.
-
Ze zijn er snel bij met de Medway BR186 voor Belgie (y)
Lineas 7815 is interessant, maar meen te herrineren dat Rocky Rail bezig was met eenn correcte variant van deze diesel. Meen te denken dat de Piko vriant gebaseerd was op een "lijkt op".
-
klopt, is echt een (relatief gezien) behoorlijk ander loctype
-
Dan moeten ze er andere draaistellen onder zetten dus lijkt het mij niet dat ze ooit met een turquoise versie komen.
Stephan.
Niet noodzakelijkerwijs hoor. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21057.0
-
Het Tsjechische groen/witte 2e klasse rijtuig type Y… is dat nu het type dat eind jaren 90 in de nachttrein Amsterdam-Berlijn/Praag zat?
Het blauw/witte ligrijtuig heb ik weleens in een wintersporttreinen gezien rond diezelfde tijd.
Nee, wat op de foto staat is een Bg260. Eventueel zou het nog een B250 kunnen worden, beide zijn voor binnenlands verkeer bedoeld. De rijtuigen die naar NL kwamen waren van het type Bmee248. ACME heeft dit type in model gemaakt. Tillig ook, maar die zou ik links laten liggen.
Of dat blauw/witte rijtuig in wintersporttreinen werd ingezet, ik betwijfel het. Een foto hiervan zou me erg interesseren. Het is logischer dat dit rijtuigen van het type Y/B70 waren, en niet het type Y dat Piko maakt. Roco heeft recent een model in deze kleuren uitgebracht onder het artikelnummer 74787.
-
Deze bedoel ik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/137-Bcm-CD-AE-Ldd-51-54-59-41-174-63af4cb93daa3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/137-Bcm-CD-AE-Ldd-51-54-59-41-174-63af4cb93daa3.jpg)
Ski-trein van EETC, seizoen 97/98. Foto genomen bij de werkplaats Leidschendam
-
Ze zijn er snel bij met de Medway BR186 voor Belgie (y)
Lineas 7815 is interessant, maar meen te herrineren dat Rocky Rail bezig was met eenn correcte variant van deze diesel. Meen te denken dat de Piko vriant gebaseerd was op een "lijkt op".
Van mij had piko de de traxx 2 wel mogen updaten naar een expert model zoals de 101 en 152.
De piko is gebaseerd op de mak g1700.
Bestaat rocky rail trouwens nog?
-
lok de2000 in N , maar wat is dat toch met piko doen ze de gele vooruit band weer aan de verkeerde kant
vriendelijke groet
Gerard
-
Leuk weer een nieuwe geel/grijze 2200-variant (y) Wél jammer dat men er niet eentje heeft gekozen met een hoog A-sein, maar dan zonder alle toeters en bellen (digitale koppeling, sound etc). Die staat nog hoog op mijn wensenlijst.
-
Niet noodzakelijkerwijs hoor. https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=21057.0
Verrek dat wist ik niet, ik ging er altijd vanuit dat de eerste levering van 50 stuks, en dus de turquoise, met de ronde openingen hebben rond gereden. Maar dat is dus niet zo.
Dank voor het rechtzetten en laat de turquoise dan maar komen (liefst ook met een van de nummers die in je link benoemd zijn, 1101 of 1121 enzo dan klopt het model helemaal).
Dan zou de turquoise NS 1101 van Roco dus niet kloppen tenzij de draaistellen kort na indiensttreding verwisseld zijn.
Stephan.
-
11.8 staat er niet bij, maar dat is de enige loc die te combineren is met NS HiSpeed stam & de aangekondige 'Fyra' (oftewel Hi Speed) stuurstand.
Oja? Zie hier: https://www.flickr.com/photos/andrekorevaar/3589640145/in/dateposted-public/
-
Wel als je de stuurstand voorop wil laten lopen. ;)
-
Veel , wat veel . Sommige landen hebben een voorkeur om daar modellen voor te maken . Zoals Polen , veel PKP lokomotieven .
Ik zie weer die Stadler van Arriva in de nieuwe kleuren van Arriva in het noorden van het land . Maar helaas is de raamindeling nog steeds niet goed nagemaakt . Jammer hoor .
Alleen de MAV V43 in oude kleurstelling heeft werkelijk mijn belangstelling .
-
Apropos: ook van hier de beste wensen. En ik spreek gelijk de hoop uit dat men dit jaar met SBB EW1 rijtuigen voor tijdperk 3 gaat uitkomen…. (want die vind ik niét in de aankondiging en ik heb een A en een B nodig ;)).
Rob
-
Piko kijkt in ieder geval verder dan de Duitse markt. En niet alleen met de locs. Nog meer "Whitcombs". Kennelijk een succesverhaal in dat kleine kikkerlandje. Maar schijnbaar dus ook goed ontvangen overzee. Dat schept weer hoop voor andere zaken...
Groet, Raymond van den Hoven (zou veel willen maar ja, dat budget hé)
-
Die NS 2000/NS 600 zijn dat al nummervarianten?
Groet chris
-
Ze zijn er snel bij met de Medway BR186 voor Belgie (y)
Lineas 7815 is interessant, maar meen te herrineren dat Rocky Rail bezig was met eenn correcte variant van deze diesel. Meen te denken dat de Piko vriant gebaseerd was op een "lijkt op".
Die 7815 is een Duitse G1700 in een Lineas jasje, klopt voor geen meter, Mehano had ooit de correcte versie, maar hopen op een re-run🤗
-
De lok van mijn werkgever, de IRP 2212, komt natuurlijk deze kant op. Verder denk ik de PKP 03 en de bagagewagen wel toe te voegen aan de collectie.
Gr Remy
een collega dus ;)
-
een collega dus ;)
[/quote
Nog een.....]
-
Die NS 2000/NS 600 zijn dat al nummervarianten?
Groet chris
De 2006 in h0 is een nummervariant. De rest is voor de USA markt. In N was het model er nog niet, maar dat gaat dus komen in diverse NS- en zeker ook in Amerikaanse uitvoeringen.
Rob
-
Deze bedoel ik
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/137-Bcm-CD-AE-Ldd-51-54-59-41-174-63af4cb93daa3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/137-Bcm-CD-AE-Ldd-51-54-59-41-174-63af4cb93daa3.jpg)
Ski-trein van EETC, seizoen 97/98. Foto genomen bij de werkplaats Leidschendam
Type Y/B70 inderdaad, dan zou ik voor de Roco gaan. Voor de blauwe wagen links in beeld zou je kunnen terugvallen op de Tillig 74600, als je die nog kunt vinden.
-
Leuk weer een nieuwe geel/grijze 2200-variant (y) Wél jammer dat men er niet eentje heeft gekozen met een hoog A-sein
Wat dacht je van een laag derde frontsein? Die is nog helemaal niet uitgebracht door Piko. Een radioloc zoals nu aangekondigd overigens ook nog niet.
-
Ik wil met rode zwaailichten
Die kan je los bestellen bij Piko en overzetten. Of ruilen (ik ken wel iemand) :)
-
Wat dacht je van een laag derde frontsein? Die is nog helemaal niet uitgebracht door Piko.
Daar wacht ik ook op , hopelijk komt die nog
Die kan je los bestellen bij Piko en overzetten. Of ruilen (ik ken wel iemand) :)
Ja moet er dan niks aangepast worden om ze werkend te maken
-
Lineas 7815 is interessant, maar meen te herrineren dat Rocky Rail bezig was met eenn correcte variant van deze diesel. Meen te denken dat de Piko vriant gebaseerd was op een "lijkt op".
klopt, is echt een (relatief gezien) behoorlijk ander loctype
Dat kan, maar die is bijna 2 maal zo duur, en ik heb (nog) geen ervaring met dit merk in A-C ..
Verder heb ik geen flauw idee wanneer deze dan eventueel gaat komen, op de website van het merk wordt ik niet wijzer helaas.
-
Bestellen kan wel, maar wanneer het geleverd wordt....
Ik wacht al vanaf 15 augustus.
Mvg spock
-
Waar kan je deze bestelling plaatsen dan?
-
Bij elke piko winkelier. Dit gaat over de piko zwaaiilampen.
Mvg spock
-
Ik doelde op de Rocky rail, de piko is net aangekondigd dacht ik, dus bijzonder dat je het al in augustus hebt besteld
-
Ik zou er niet op rekenen dat RockyRail de Mehano 77 werkelijk opnieuw kan/zal laten uitbrengen (ik kan me laten verrassen natuurlijk)
Dat maakt de Piko Hobby variant niet minder fout natuurlijk. Ooit zal er wel een nieuwe, goede 77 komen. Misschien wel van Piko zelf.
-
Ik doelde op de Rocky rail, de piko is net aangekondigd dacht ik, dus bijzonder dat je het al in augustus hebt besteld
Kwestie van beter lezen, het gaat over de Piko ZWAAILAMPEN als losse onderdelen.
mvg spock
-
Erg benieuwd naar de nieuwe ontwikkeling van de BR 03 in DR uitvoering :)
-
De 2006 in h0 is een nummervariant. De rest is voor de USA markt. In N was het model er nog niet, maar dat gaat dus komen in diverse NS- en zeker ook in Amerikaanse uitvoeringen.
Rob
Nou, de 2006 is niet helemaal 100% een nummervariant. Afgaande op het plaatje van Piko zijn de handgrepen en het hekwerk nu crèmekleurig zoals op de 612, en niet wit zoals op de 2015. Kortom, ik heb in de loop van dit jaar een verfwerkje te doen.
Ik hoop overigens wel dat ze de bies, die cabine 1aangeeft, net zoals op de 2015 aan de goede kant zetten!
-
Nummervariant plus wat voortschrijdend inzicht? ;D
Rob
-
Ik zou er niet op rekenen dat RockyRail de Mehano 77 werkelijk opnieuw kan/zal laten uitbrengen (ik kan me laten verrassen natuurlijk)
Dat maakt de Piko Hobby variant niet minder fout natuurlijk. Ooit zal er wel een nieuwe, goede 77 komen. Misschien wel van Piko zelf.
In Modeltrein Magazine ( weet niet van buiten het nummer ) maar dat waar de 1/1 TUC rail reek 78 in voorgesteld wordt.
Bij de presentatie van de nieuwe liverie 1/1 TUC reeks 78 werd aan TUC rail een 1/87 exemplaar overhandigd, en als ik goed herriner uit het artikel, was dit een Piko met aangepaste cabine door Rocky Rail en heeft de eigenaar van Rocky Rail daar gezegd dat er een Rocky Rail 77/78 zou komen. Was enkel nog niet duidelijk of het een ganse lok zou worden, of een ombouwkit om de Piko om te bouwen.
Maar zoals meestal moeten we ook wel nuanceren : het is niet omdat een firma zegt dat ze met iets komen dat dat ook noodzakelijk zo is.
Momenteel dus enkel speculatie.
-
In dat geval denk ik dat hij na de Plan U komt, inderdaad ;D
-
https://www.piko.de/KAT_PDF/2023/99523.pdf
Link naar de Piko Neuheiten 2023 PDF. Volgens mij stond ie nog niet in dit draadje.
-
https://www.piko.de/KAT_PDF/2023/99523.pdf ;D
Vierde bericht, maar ja kan de beste overkomen. ;) :D
-
EUROTRAIN-Exklusivmodell
E-Lok 185 367-0, DB-Cargo, Ep.VI 'Günni'
71178 - DC
71179 - DC-Sound
71180 - AC-Sound
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/71180356777-1920x1920-63c0424f2dea7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/71180356777-1920x1920-63c0424f2dea7.jpg)
E-Lok 187 538-4, HSL-Logistik, Ep.VI
71192 - DC
71193 - DC-Sound
71194 - AC-Sound
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/71194356780-1920x1920-63c0424f2c7c8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/71194356780-1920x1920-63c0424f2c7c8.jpg)
Oplage hoeveelheid en levertijd onbekend. Onderdelen van de betreffende lok staan op eind januari. Deze locomotieven zullen er daarom ook wel snel zijn.
-
Voor wie geen nieuwsbrieven ontvangt. Er is een nieuw exclusief model door de Wilde 13+ aangekondigd.
Oplage 500 stuks over alle technische varianten.
Diesellok V 200 102, DB, Ep.III 'Rheingold'
71283 DC
71284 DC Sound
71285 AC Sound
Vind een handelaar/verkooppunt via: https://w13plus.de/haendlerverzeichnis/
-
Exclusief MC Vedes handelaren.
2er Set Chemiekesselwagen der VTG AG/LKAB, Epoche V
DC 72224
AC 72225
Oplage 100 stuks, geplande uitlevering 09.2023
Handelaar zoeken via: https://www.vedes.com/haendler
-
Is Piko nu echt het spoor bijster? Op de website met noviteiten van een modelspoorzaak TreintjeOost is te zien dat een Hondekop tweetjes serie 321-365 is uitgebracht in Benelux kleurstelling.
Verkeerde mal gepakt?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/FB-IMG-1693595247238-64f236975c6bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/FB-IMG-1693595247238-64f236975c6bc.jpg)
-
Je kan niet de verkeerde mal pakken als je er maar eentje hebt. Het was deze versie of niets en kennelijk was er veel vraag naar deze versie vanuit de N-spoorders.
-
Tsja... als N spoorder die gewend is dat kato en tomix oa de kleinste verschillend tussen subseries nabootsen, krijg ik niet echt het gevoel dat Piko hiermee N spoorders serieus neemt
-
Jemig wat een negativiteit. Piko zal ongetwijfeld een kosten baten analyse hebben gemaakt. Er is vraag naar een Benelux treinstel maar de oplage is kleiner dan bij H0-rijders. Het aanpassen van de mal zal dan niet hetzelfde rendement opleveren en dus wordt het niet gedaan.
Om de N-spoorders tegemoet te komen dan maar de mal gebruiken van de al eerder uitgebrachte stellen. Overigens net zo als dat bij de H0 GTW bij de Nederlandse stellen geen aanpassingen zijn gedaan tov de standaard mallen.
Je zou dus net zo goed kunnen zeggen dat ze de kleinere schaal wel serieus nemen en er aan wensen wordt voldaan. Überhaupt dat er zoveel modellen uitgebracht worden in spoor N, prachtig! (Iets zegt mij dat Kato eem grotere afzetmarkt heeft dan Piko in Nederland)
Ook Piko is een winstgevend bedrijf waar investeerders gewoon rendement willen zien. Keuzes maken dus.
-
De verkoop van de Benelux-Hondekop in H0 viel tegen waardoor Piko de aanpassingen in N niet wou doorvoeren, 't is dus de schuld van de 1:87 rijders. :P
De NS 6400 is ook op basis van de G1206 dus op zich is het niet iets nieuws bij Piko maar ik vind het wel jammer. Ik vermoed wel dat het merendeel van de N-spoorders die vroegen om de Benelux-versie geen idee hebben van de verschillen met de normale Hondekoppen.
-
Op het N-spoorforum was dit eerder dit jaar bij de aankondiging een flinke domper.
Maar hoeveel N-spoorders het treinstel hierom echt laten staan weet ik niet..
Koen
-
Voor Piko is het risico op deze manier minimaal, met het gebruik van een bestaande mal is het gewoon een kleurvariant die (vermoed ik) in een kleine batch (ik weet niet wat het minimale aantal is bij Piko) in de markt is gezet. Als ie het eerste jaar minimaal verkocht wordt zal ie t.z.t. waarschijnlijk in de ramsj terecht komen.
Rob
-
"Ik vermoed wel dat het merendeel van de N-spoorders die vroegen om de Benelux-versie geen idee hebben van de verschillen met de normale Hondekoppen."
Deze redenering slaat natuurlijk helemaal nergens op.
Alleen de schaal is kleiner niet het denk vermogen van de N-spoorders.
-
Serieus? :o ::)
Het heeft alleen niets met het denkvermogen te maken, niet iedere modelspoorder is op de hoogte van alle details van het grootbedrijf. Of worden bijvoorbeeld mat '54 en '64 niet door elkaar gehaald?
-
Het percentage zal echt niet anders zijn dan bij de H0 rijders. Er is alleen kans dat mensen de verschillen eerder accepteren omdat ze in kleinere schaal nu eenmaal minder opvallen maar de kenner ziet het echt wel.
Ik kocht de Piko 1200 en dat was absoluut een verademing tov de Trix versie, zelfs in N
-
Oh, is er verschil dan ???
-
Oh, is er verschil dan ???
Nee hoor!
Jouw producten zijn identiek aan die van Lars. :angel:
-
De minitrix 1200 is zo´n 30 jaar oud, geproduceerd van 1991 tot 1998. Piko vanaf 2016 tot heden dus ja, verschil is er echt. Ik heb even zo snel geen foto bij de hand waar ze beide op staan. Maar leeftijdsverschil doet ook veel met technieken.
De vraag was vanuit N-spoorder dusdanig dat Piko besloot om gehoor te geven aan deze wensen. Zoals @Michiel 80 en @Rick al zeggen, hebben ze besloten vanwege het HO model om de bestaande mallen te gebruiken waardoor ze uiteindelijk (even simpel gezegd) enkel de kleurstelling te hoeven wijzigen. Toen deze werd aangekondigd heb ik een klein gat in de lucht gesprongen maar toen ik de foto zag dacht ik dat het ging om een fotobewerking ter illustratie. Navraag bij mijn hofleverancier leerde mij dat dit geen fotobewerking was maar ook het uiteindelijke model zal zijn, waarna ik het gat weer snel gedicht heb. Weer wat later heb ik vernomen dat Piko er ook expliciet bij ging vermelden dat het model als basis de normale hondekop uitvoering is maar in benelux jasje, geen idee of dit ook is gebeurd.
Ik ben een paar jaar geleden bijna 2 uur bezig geweest om een vriend van mij de verschillen uit te leggen tussen Mat. 54 en Mat. 64. Ik moet wel erbij vermelden dat hij verder niks met treinen heeft. Mat. 57 heb ik die avond maar buiten beschouwing gelaten.
-
Nee hoor!
Jouw producten zijn identiek aan die van Lars. :angel:
Hmmm, wel dezelfde grondstoffen. Maar goed, voor mij is een trein een trein en ziet die Benelux er aardig uit als op een plaatje wat ik gezien heb.
(https://live.staticflickr.com/8338/8246230208_139590e091_h.jpg) (https://flic.kr/p/dyG5WU)Benelux "Hondekop" passeerd Antwerpen-Berchem op 28 juli 1981 (https://flic.kr/p/dyG5WU) by Johny Brauns (https://www.flickr.com/photos/johnybrauns/), on Flickr
-
H0 nieuwtje: https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/2023-pressenotiz-zum-roll-out-piko-h0-expert-dampflok-br-003.html (https://www.piko.de/DE/index.php/de/piko-news/2023-pressenotiz-zum-roll-out-piko-h0-expert-dampflok-br-003.html)
-
Die Piko G1206 van IRP is die nou zo roze als op de foto? In werkelijkheid is het wat tinten donkerder.
Modbreak: in het nieuw in de winkel topic is het niet toegestaan te reageren.
dit topic is alleen voor nieuwe meldingen van uitgekomen producten.
daarom zijn deze berichten dan ook afgesplitst. en verplaatst naar het piko topic.
-
Catalogusfoto's wijken nogal eens af. Even afwachten tot de eerste foto's op internet verschijnen...
Koen
-
Piko 52933 NS 2200 radiolok gelijkstroom sound
Piko 52934 NS 2200 radiolok wisselstroom sound
Piko 52932 NS 2200 radiolok analoog
Als ik naar de afbeelding van het model kijk, ontbreekt er het een en ander op het cabinedak. Hier een plaatje van het origineel (Amsterdam Westhaven, 310580). Wellicht kan Sicco, als expert, dat verklaren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Amsterdam-Westhaven-2268-310580-Bak-16-nr-780-6569ba7ec2287.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Amsterdam-Westhaven-2268-310580-Bak-16-nr-780-6569ba7ec2287.jpg)
-
Nou ja dat was bij de 2384 ook al zo natuurlijk. Sowieso heeft Piko dat soort verschilletjes niet weergegeven bij deze loc, b.v. de Webasto-kachelpijpen zijn allemaal gelijk terwijl dat niet klopt
Een radioloc eerste generatie had luchthoorns en een zender op het dak. Een radio tweede generatie had lampjes boven de cabineramen ('radiobesturing in bedrijf') en geen luchthoorns
-
Het informatie blad op de website van piko geeft cabine verlichting schakelbaar aan, heeft het model ook werkende zwaailichten?
Sorry,gevonden staat in de beschrijving, ja dus
-
De Piko 2268 is in deze uitvoering inzetbaar van 8-78, aanbrengen huisstijl 2 ( gele voetplaat), tot pakweg 85, toen de blauwe zwaailampen werden vervangen door rode.
-
De verkoop van de Benelux-Hondekop in H0 viel tegen waardoor Piko de aanpassingen in N niet wou doorvoeren, 't is dus de schuld van de 1:87 rijders. :P
De NS 6400 is ook op basis van de G1206 dus op zich is het niet iets nieuws bij Piko maar ik vind het wel jammer. Ik vermoed wel dat het merendeel van de N-spoorders die vroegen om de Benelux-versie geen idee hebben van de verschillen met de normale Hondekoppen.
De H0 Benelux Hondekoppen zijn er in 5 variaties geweest.
Dit stagneerde de verkoop, had Piko het bij 2 of 3 variaties gehouden had je een totaal ander verkoopcijfer.
Probleem is dat Piko de oplages te groot heeft gemaakt, waardoor ze lang met de treinstellen zijn blijven zitten.
Kortom: het is Piko die zichzelf in deze situatie gemanoeuvreerd heeft.
Jos.
-
De Piko 2268 is in deze uitvoering inzetbaar van 8-78, aanbrengen huisstijl 2 ( gele voetplaat), tot pakweg 85
Dat is vervelend. Het is al bijna 2024.... ;D
Bart
-
Ja je moet even Back to the Future om er wat aan te hebben ;D
-
Piko had mijn inziens de verkoop van de H0-Hondekoppen misschien nog iets kunnen stimuleren door de te smalle cabinehoekraampjes wel juist weer te geven. Hier is destijds waarschijnlijk om budgettaire en/of technische redenen voor gekozen, maar hierdoor smoelt hij niet zo.
Voor mij persoonlijk de reden om het stel niet (meer) in mijn collectie op te nemen.
Het treinstel werd weliswaar niet al te duur in de markt gezet als 'Hobby-model', maar ik had liever wat meer betaald voor een correct model.
-
Foto van de IRP door TreintjeOost. Lekker fel roze dus...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/406432976-863237049139708-4385821182352375562-n-656b285f47371.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/406432976-863237049139708-4385821182352375562-n-656b285f47371.jpg)
-
Wat jammer zeg, eerst zelf nog maar eens bekijken.
-
Ik heb de 2212 vanmiddag gekocht bij Treintje Oost. En nog wat geprobeerd te fotograferen. Het is lastig, de lichtval, wat voor licht, TL/halogeen, enz. En welk mobiel je gebruikt maakt ook weer uit want daar zitten ook verschillen in. Roze is een rotkleur qua fotografie. Het gaat al gauw naar rood als je even wat te veel nabewerkt. Ik heb de echte loc in zonlicht en bij bewolkt weer gefotografeerd en dan is het ook weer anders. Feit is wel dat de loc niet zo lichtroze is als in de folder stond aangekondigd. Dat is meer de kleur van de G2000-en van IRP (Lineas eigenlijk nu). Deze is zeker donkerder. En voor mij acceptabel. Hoe dicht het bij de werkelijkheid komt is een ? maar zet em maar neer bij de echte en in daglicht, met zon, zonder zon, in de regen, whatever. :)
-
Duidelijk verkeerde tint roze. Zonde hoor.
IRP G1206 in de bewolking:
https://flic.kr/p/2e7uqUk
IRP G1206 in de zon:
https://flic.kr/p/2iKbLBt
In beide gevallen ligt de kleur roze veel meer richting rood dan het harde roze dat Poki heeft gebruikt. Wat dat betreft is het plaatje op de doos beter gelukt dan het model zelf als ik af ga op de hier getoonde foto….
Jeroen
-
Duidelijk verkeerde tint roze. Zonde hoor.
.....als ik af ga op de hier getoonde foto….
Tja....nikszeggend dus.
En schrijf gewoon piko....
Bart
-
Duidelijk verkeerde tint roze. Zonde hoor.
IRP G1206 in de bewolking:
https://flic.kr/p/2e7uqUk
IRP G1206 in de zon:
https://flic.kr/p/2iKbLBt
In beide gevallen ligt de kleur roze veel meer richting rood dan het harde roze dat Poki heeft gebruikt. Wat dat betreft is het plaatje op de doos beter gelukt dan het model zelf als ik af ga op de hier getoonde foto….
Jeroen
Dat hij beter oogt op het plaatje van de doos had ik ook al gezien idd!
-
Als ik naar de afbeelding van het model kijk, ontbreekt er het een en ander op het cabinedak. Hier een plaatje van het origineel (Amsterdam Westhaven, 310580). Wellicht kan Sicco, als expert, dat verklaren?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Amsterdam-Westhaven-2268-310580-Bak-16-nr-780-6569ba7ec2287.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Amsterdam-Westhaven-2268-310580-Bak-16-nr-780-6569ba7ec2287.jpg)
Eigenlijk klopt geen van de piko 2200-en op het cabinedak. Bij de bruine hoort gezien de revisie datum geen antenne en geen schoorsteentje van de webasco. Ook bij de 2240 hort dit gezien de revisie datum niet. Daar waar een antenne er wel op hoort moeten het er 2 zijn.
Spoorfan
-
Conclusie:
Piko gebruikt bij de 2200 een beperkt aantal mallen. Meer mallen betekent waarschijnlijk een duurder model…..
Er blijft nu dus wat te knutselen over.
-
Nou in dit geval ligt het denk ik net even anders. Voor dit soort zaken is het niet perse nodig om verschillende mallen te maken, maar je moet wel in de ontwikkeling rekening houden met de opties van al die verschillende onderdeeltjes. Dus de mal zo maken dat al die verschillen in losse onderdeeltjes te doen zijn. Dat is toen niet gedaan, ik denk omdat de NS 2200 net is van voordat Piko die extra stap in detaillering heeft gemaakt.
Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.
-
Sicco,
Meerdere voorbereidingen en/of handelingen kosten geld. Daar wordt een model weer duurder van. De 2200 ontwikkeling is idd al weer een paar jaar oud. Tegenwoordig zal het vast wel weer beter kunnen.
Maar hoeveel heeft de modelspoorder op deze kleine Nederlandse modelspoormarkt dan nog over voor een model?
-
Zoals ze het zo doen is wel beter dan Roco, die op de een of andere manier het pietluttige detail van lange of korte handgrepen op de huiven abusievelijk zo groot gemaakt heeft dat elke nieuwe 2400 een nummer onder de 2450 moet krijgen.
Die opmerking had ik van toch niet van jou verwacht; juist de lengte van de handgrepen op de huifdeuren maakt het verschil tussen een loc uit de serie 2404-2451 en een uit de serie 2451-2529. Al zijn er in de loop der tijd ook veel deuren onderling gewisseld. Zo had de 2500 bijna alleen maar lange handgrepen bijvoorbeeld.
Ik vind het juist lovenswaardig dat Roco dit verschil erkent. Anderzijds hadden ze de mal van de kap ook met wat minder gaatjes kunnen uitvoeren zodat beide versies te maken zijn (de andere gaatjes zouden er dan naar behoefte ingeboord kunnen worden, wat natuurlijk wel meer arbeid kost en dus de prijs verhoogt. Datzelfde geldt voor de Piko 2200; geen standaard gat voor de Webasto uitlaat, maar alleen als die versie er een (of twee) nodig heeft. En dat had ook met het cabinedak gekund.
-
Nou ja ik zou niet weten waarom, bovendien heb ik het al eerder gezegd dus een echte verrassing.... :)
Ik kies liever voor meer variatie in versies en nummers dan blind staren op iets wat in mijn ogen iets weinig significants is en, je geeft zelf dat argument al, niet eens consistent gebleven is.
Met andere woorden, je beperkt jezelf (en onze keuze) omwille van iets wat daar niet tot in verhouding staat