BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hugo Baart op 26 December 2022, 22:10:59
-
Op mijn nieuw te bouwen modelbaan heb ik aan de achterkant een dijklichaam van ongeveer 5 cm. hoog. Ik heb ruimte gelaten tussen het dijklichaam en achtergrond om daar een zeilbootje te laten varen. Boven het dijklichaam zie je alleen de zeilen van het bootje. Nu wil ik dat bootje voort laten trekken middels een koord. Links het motortje met daarop gemonteerd een verticaal wiel en rechts een asje me eveneens een verticaal wiel. De bedoeling is dat aan het eind het bootje verticaal onder de baan verdwijnt en op zijn kop aan de andere zijde verticaal naar boven komt. Dat is niet nieuw. Ik heb ooit op een tentoonstelling dit al eens op een Engels baantje gezien. Om nu niet het wiel opnieuw uit te vinden wil ik vragen wie hier ervaring mee heeft. Met name hoe houd ik het trekkoordje op spanning.
ik hoor het wel.
-
Het makkelijkste is inderdaad een wiel aan de ene kant en een wiel aan de andere kant.
Één van de wielen aandrijven. Geef de wielen een grote diameter 10 of 15 cm.
Over de wielen niet een draad spannen, maar een plat lint. Jute "keperband" of iets dergelijks (is zoekwoord)
Het wiel met de motor een vaste opstelling geven (de as blijft op zijn plaats)
Het andere wiel zal de band strak moeten houden. Deze zal dan ook moeten kunnen verschuiven. in de lengte richting van de band.
Middels één trekveer of twee wordt de band strak getrokken.
Een 2e mogelijkheid is beide wielen een vaste plaats te geven. Een derde wiel wordt in het midden van de onderste band zijde geplaatst die door een gewicht de band strak houdt.
Een 3e mogelijkheid is twee wielen op een vaste plaats. ipv de band direct aan elkaar te naaien er een stuk elastiek tussen maken.
Dit elastiek houdt de band dan strak.
Maak een rechthoekig stukje hout en maak daar het zeil etc op vast. Dat stukje hout op de band aan de buitenzijde vastmaken. Doe dat middels een nietje oid en dan exact in het midden van het houtje. Anders kan deze de bocht niet maken. Door het gewicht van het zeil en de masten komt er veel kracht op het nietje of spijkertjes.
Tekening volgt.
Ronald Visser
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bootje-63aa1855ba5ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bootje-63aa1855ba5ab.jpg)
-
Je weet al hoe je het bootje beweegd
Het draadje op spannig houden net als een ouderwetse radio de zendernaald draad
Een kabel/touwtje met aan beide zijde een lus geknoopt,en daar een veertje tussen zetten
De sterkte van het veertje bepaalt de spanning van je kabel/draad
-
Je vergeet één ding Jerry, in oude radio's gaat het veertje in de draad van de afstemming nooit over een wiel.
Dat is geen rondgaand- maar een pendelsysteem.
Gaat hier dus niet werken ...
-
Hier kan ik iets mee. Met name de wielen. Ik had het idee te kunnen volstaan met wieltjes van ca. 4 cm. maar ik zal zien wat grotere wielen te bemachtigen.
Ook het koordje vervangen door een band is een goed idee. Ten slotte het geheel op spanning houden moet ook lukken. Ik zal het eindresultaat ter gelegener tijd publiceren. Nogmaals mijn dank.
-
En maak het bootje vast aan de boegzijde voor de sleepkabel. Hierdoor zullen de zeilen altijd goede kant op staan. Een zeilboot kan namelijk normaal gesproken niet achteruit zeilen.
Groeten Maarten
-
Heeft Loek Bronkhorst op een van zijn banen al niet eens zoiets gedaan?
Bor
-
Volgens mij heeft hij een hele trein over de poort in Nijmegen getrokken.
Toen kwam daar ook nog eens het fietsertje uit de hoge hoed.
Ronald Visser
-
Dat Loek Bronkhorst dit met een complete trein heeft gedaan klopt. Waanzinnig hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen. Ik heb nog getracht ,voor informatie, contact met Loek te krijgen maar dat is niet gelukt. Vandaar mijn oproep op Beneluxspoor.
Overigens komt op mijn nieuwe baan ook nog een Magnorail met fietser en auto. Ja en er rijden ook nog treinen. Een redelijk eenvoudig spoorplan. Mijn interesse gaat meer uit naar scenery bouwen. Zoiets als ik bij "De Niggende Saligheyd" heb gedaan maar dan veel kleiner 1,5 x 0,5 een kijkdoos dus. Ik zal mijn vorderingen wel laten zien.
-
die baan van Loek Bronkhorst heet "Rumelaarseweg"
Hij maakt vooral gebruik van horizontale wielen waar een band omheen loopt. De voertuigen gaan dan niet hangen als ze de hoek omgaan, maar worden op een ondergrond meegesleept.
ik stond afgelopen Eurospoor met mijn baan naast hem en kon achter de schermen meekijken.
https://www.youtube.com/watch?v=Czwre2RPkhM&t=44s
-
Even inhakende op Ronald in reactie #1 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105427.msg3222359606#msg3222359606), kijk ook eens naar tandriemen en de daarbij behorende wielen.
Degelijk spul en daardoor m.i. prima geschikt voor langdurig betrouwbaar bedrijf.
-
die baan van Loek Bronkhorst heet "Rumelaarseweg"
De baan waar hiervoor op gehint werd was een andere, de Hezelpoort. Ook van Loek Bronkhorst maar de treinen op het viaduct gingen daar wel over de kop.
https://youtu.be/tFCGsNvki1Y (https://youtu.be/tFCGsNvki1Y)
Heb nog geen beelden gevonden van het mechanischme, meen daar ooit wel eens iets van gezien te hebben online.
-
Heb ook weleens een nederlandse baan gezien waarbij een tjalk heen en weer vaart maar dus niet over de kop gaat. Verder rijdt er een trammetje en zwemmen er dacht ik zwanen.
Ben de naam kwijt maar misschien zegt het iemand hier iets?
-
Dat is ‘De Graafstroom’. Google maar eens.
-
Precies! (y) Prachtig toch!
Zo kan een bootje dus ook ‘varen’
Thanks marc!
-
de Hezelpoort is een ouder baantje Van Loek uit 2010.
het is beschreven in modelspoormagazine 97. Bijgaand foto hieruit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1242-63ac37754faa1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-1242-63ac37754faa1.jpg)
-
(y)
Er is verschil met de methode Bronkhorst, en dat is dat de trein bij begin en eind van de baan wordt genomen, om 'm om te draaien, terwijl andere objecten (zwaan, zeilboot e.d.) rondjes draaien in een horizontaal vlak (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=101246.0).
https://www.youtube.com/watch?v=NSKO65Zf-RI (https://www.youtube.com/watch?v=NSKO65Zf-RI)
https://www.youtube.com/watch?v=3U4Vopwkk8A (https://www.youtube.com/watch?v=3U4Vopwkk8A)
(impressies van de baan op Ontrax 2019)
https://www.youtube.com/watch?v=DYUr4iHX28U (opbouw en afbraak van baan per tentoonstelling)
Vincent de Bode c.s. uit Hillegom (https://www.dehillegommer.nl/nieuws/algemeen/42075/hillegommer-vincent-de-bode-stopt-ziel-en-zaligheid-in-modelspoorbaan-) met modelbaan De Graafstroom
Om andere ideetjes op te doen zou je ook kunnen kijken bij twee knutseldraden bij de buren:
Project ketting aandrijving boten in haven (Wheels, 2019) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=75255.msg1298931#msg1298931) en Bootje varen - gelukt (Jongslog, 2019) (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=47552.msg1299921#msg1299921).
Ze bouwen elk een eigen aandrijving op basis van verschillende vereisten. Jongslog b.v. wil elektriciteit op de boot, gebruikt producten van Conrad, en komt daarmee op een totaal andere aanpak uit. Wheels gaat uit van producten van Ali, in plaats van die van Maketis (Magnorail), maar doet er feitelijk het zelfde mee (zijn aanpak verschilt alleen op details).