BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: FNolden op 07 April 2008, 16:40:03
-
Ik heb twee Roco locs die digitaal worden aangestuurd. Altijd prima gereden, maar ineens reden ze beide vorige week na een hele dag goed gereden te hebben met minder dan halve snelheid.
Alles geprobeerd: baan gepoetst, gegumd, baan uit elkaar gehaald en en hele kleine gemaakt... Niets helpt.
Van het weekend een nieuwe loc gekocht - zoon was jarig en wilde een nieuwe loc - en deze doet het perfect. Het probleem zit 'em dus niet in de baan en aansluitingen etc, maar in de loc zelf. Ik het de decoders al en reset gegeven zodat ze op fabrieksinstllingen uitkomen, maar ook dat biedt geen soelaas.
Heeft iemand enig idee wat hie aan de hand zou kunnen zijn?
Alvast bedankt voor een reactie,
Frank
-
Functie F3 misschien ingeschakeld ?? ( Rangeergang )
Grtzz,
Karst
-
Hoi,
Dit heb ik ook bij een roco lok gehad. Hoop voor jouw dat het niet hetzelfde is, was namelijk een duur grapje.
Motor had schade opgelopen, uiteindelijke resultaat was ook dat hij begon te roken ( nu is dat voor een stoomlok wel leuk, maar niet als het uit de tender komt ) Heb er zelf misschien ook te lang mee doorgereden, en had misschien een goede schoonmaak beurt intern moeten houden.
Maar uiteindelijk heb ik er een nieuwe motor ingezet, en rijd weer perfect.
Roelco
-
Frank,
Bij mij deed zich dit probleem voor nadat een digitale ROCO loc nagenoeg een hele dag rondjes had gereden tijdens een opendag van onze modelspoorclub. Eenmaal thuisgekomen de loc uit elkaar gehaald, alles goed schoongemaakt en op de juiste plaatsen voorzien van een weinig olie en/of vet (in de kinetische koppelingen) en de loc liep weer als vanouds op de juiste snelheid. (heeft dus eigenlijk niets te maken of een loc gedigitaliseerd is)
Theo.
-
Bedankt voor al deze reacties. De F3 toets is het in ieder geval niet. Die hebben we al geprobeerd. Ik hoop niet dat de motor kapot is, want twee nieuwe motoren is wel een aardige aanslag op de portemonnee. Ik zal eerst de loc helemaal uit elkaar halen (hoewel ik daar niet echt naar uitkijk, want hij moet ook weer in elkaar) en op de beschreven plaatsen olien en vetten. Roco geeft wel duidelijk aan wat vet moet en wat olie moet. Ik hoop dat dit het dan maar is...
Als iemand nog een idee heeft, hoor ik het graag.
Frank
-
Het is misschien raadzaam om als je de zaak open- en losmaakt, eens te voelen hoe licht de motor draait alsmede je cardanas in de tandwielkast.
Daar mag eigenlijk geen noemenswaardige frictie zitten.
Ik heb een Roco Ludmilla die zeer regelmatig een vastlopend bronslager in z'n voorste wormwielas krijgt. Ineens niet meer op gang komen, je ziet de lichten dan ook duidelijk dimmen omdat de motor zwaar stroom trekt. Waar het door komt is me een raadsel, maar elke paar maanden kan ik die wormwielas eruithalen, het bronslager eraftrekken, schoonmaken, nieuw druppie olie en hij hobbelt weer een paar maanden. En het is ook alleen maar het voorste lager, de andere 3 lopen zoals het hoort.
-
Twee (digitale) lokomotieven die beide in een keer het zelfde probleem hebben. Ik zou eerst eens de decoders proberen te resetten op de (default) standaard fabriekswaarden alvorens het mechanisch te zoeken.
Ook zou je een van beide decoders even in de nieuwe lok kunnen proberen, als het probleem mee verhuist dan zit het dus in de decoder.
-
Peter, hij had al aangegeven de decoders gereset te hebben....
Toegegeven, twee loks die tegelijkertijd het zelfde probleem vertonen is sterk. Dit is een zaak van uitsluiten wat het kan zijn.
Worden de motoren erg heet of juist de decoders? Wat doen ze bij analoog draaien, liefst dan ook zonder decoder. Zit er friktie in de aandrijving? Wat was de situatie tijdens het probleem: 2 loks tegelijk draaiend? Probeer het eens met 1 lok, haal de anderen van de baan. Het zal de eerste keer niet zijn dat meerdere loks elkaar beinvloeden. Welke decoders gebruik je? Aannemende dat je met cruisecontrol decoders werkt is het al helemaal vreemd dat ze ineens langzamer gaan lopen, dat wijst eerder op een decoderfout dan iets anders.
-
De decoder van de nieuwe loc in 1 van de twee oudere locs gestopt en vice versa. De oude loc loopt prima, terwijl de nieuwe niet vooruit te branden is. Het zit dus in de decoder... Ik denk dat die conclusie gerechtvaardigd is. Nu de hamvraag... waar is dit door veroorzaakt? Kortsluiting? Ik weet niet of dit mogelijk is. Mijn zoon vertelde dat ze een botsing hadden gehad als laatste. Toen is hij gestopt met spelen. Daarna weer gaan spelen en begon het langzame rijden. Tenminste dat is het enige dat ik kan terughalen uit de historie.
De ene decoder is een originele Roco die in de startset zat, terwijl de andere een ESU Locpilot is. De nieuwe is weer een Uhlenbrock. Ik heb geen idee welke beter van kwaliteit zijn en welke minder. Hebben jullie nog enig advies of moet ik gewoon 2 nieuwe decoders kopen?En welke zijn dan de betere, die tegen dit soort (misschien kortsluiting) poblemen kunnen?
Iedere hulp is zeer gewaardeerd...
Frank
-
Mijn voorkeur voor decoders ligt bij Zimo. Niet de goedkoopste maar wel een van de betere op dit moment vind ik.
mvg,
Sander
-
Frank,
voordat je twee nieuwe decoders koopt.
Programmeer CV5 eens op de maximale waarde die in de handleiding staat aangegeven. ( voor de ESU LokPilot is dit 64 )
En nog even een vraag, hoe heb je de reset uitvoerd ? m.a.w. welke waarde heb je in CV8 geschreven ? ( voor de ESU LokPilot is dit 8 )
Grtzz,
Karst
-
Ik ben weer een stukkie verder en een stukkie gelukkiger. De ESU Lokpilot heb ik weer aan de praat. Ik had gewoon de verkeerde manier van reset op deze uitgeprobeerd (volgens de Roco handleiding) maar ik moest - inderdaad Karst - de CV8 met de waarde 8 vullen. Wist ik veel dat er verschillende decoders waren die allemaal anders moesten worden aangestuurd en geprogrammeerd ???. Daarna deed deze het gelukkig wel weer.
De originele Roco decoder heeft echter nog steeds nukken. Deze wil nog niet werken. Ik zal proberen deze nog te vervangen door 1 van de twee anderen die nu weer werken en zien of het ook aan de decoder ligt (denk het wel). Dan weet ik het zeker. Deze heb ik ook geprobeerd te resetten, maar dat gaat een stuk onduidelijker dan met de Lokpilot. Ik kan ook niet controleren of de reset uitgevoerd is. Maar goed... 1 nieuwe decoder is een stuk aantrekkelijker dan twee tegelijk.
Ik houd jullie op de hoogte en bedankt weer voor jullie reacties.
Frank
-
De originele Roco decoder ..............
Frank
Roco heeft nooit lokdecoders gehad. Voor ESU voorzag Roco haar modellen met Lenz lokdecoders (praat ik even over AC modellen zal voor DCC modellen ook wel geweest zijn).
Dus mss is het proberen waard de decoder op de Lenz manier te resetten (nee heb je ja kun je krijgen ;) )
Mvg, Johan
-
Roco heeft nooit lokdecoders gehad. Voor ESU voorzag Roco haar modellen met Lenz lokdecoders (praat ik even over AC modellen zal voor DCC modellen ook wel geweest zijn).
Volgens mij heb je dat niet goed.... Roco heeft wel degelijk DCC decoders in haar programma gehad. Waarschijnlijk in co-operatie met lenz gemaakt, maar wel onder Roco vlag.
Verbeter me als ik het fout heb ;D ;)
Grtz, 8) Ronald 8)
-
Ik wilde aangeven dat de laatste decoder een originele decoder was die in de loc zat van de startset. Wat voor merk dat is, weet ik niet. Ik weet wel dat het een Roco startset is, dus is de decoder voor mij een Roco. Misschien een Lenze OEM decoder. Weet iemand dan hoe deze te resetten?
Anders ga ik vanavond nog een keer wisselen tussen deze Roco (Lenz?) decoder en de decoder die werkt. Dan heb ik echt alles uitgesloten...
Frank
-
Roco heeft allerlei fabrikaten gebruikt in hun startsetspullen. Lenz is bekend, nu kennelijk ook ESU, ze hebben een tijdje decoders van HKE gebruikt (die zaten geintegreerd in de lokprint, oa. bij de BR120 en 218), het schijnt dat ze nu weer zoveel duizend decoders bij Kühn vandaan hebben gehaald die (nog) niet zijn opgedoken. Als de informatie geen resetmogelijkheid geeft, kun je nog altijd de wel te programmeren CV's naar hun originele waarden terugzetten. Bv CV5 naar maximaal, dat kan 15 zijn, of 63, of 255. Gewoon proberen.
-
Decoder in de loc van de startset is kapot. De loc rijdt prima met de andere decoder erin...
Ga maar eens kijken naar een nieuwe decoder. Heb al geprobeerd andere waarden in de CV registers te schrijven, maar dat helpt ook allemaal niet.
Bedankt voor alle hulp.
Frank