BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Spoor010 op 21 December 2022, 18:15:48
-
Nooit geweten dat er ook treinwielen zijn zonder flens. :-[
https://www.youtube.com/watch?v=j3f4e0F_Rp4
-
Ja hoor, die zijn er al sinds het begin van de spoorwegen. Vooral bij locomotieven met vier of meer assen ontkom je er eigenlijk niet aan om de middelste assen ofwel zijdelings beweegbaar te maken, ofwel flensloze wielen of wielen met dunnere flenzen te gebruiken. Wel een erg leuk filmpje overigens, er zit toch meer speling in het wiel-railcontact dan ik dacht (maar dat kan ook aan de Amerikaanse kijk op infrastructuur liggen :-X )
Overigens zullen flensloze wielen tegenwoordig niet veel meer toegepast worden. Misschien nog hier en daar op industriesporen met krappe bogen.
-
“Onze” eerste locs ook niet op het grote drijfwiel ;)
Wat is ‘t Arend, Snelheid en de Leeuw?
-
En vergeet De Hoop niet...
-
Haha, ik wist dat er meer waren.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-61fcffe08f3fb-63a34d2cdfde0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-61fcffe08f3fb-63a34d2cdfde0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-Arend-001-61fa57ddaae17-63a34d2cd481f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-Arend-001-61fa57ddaae17-63a34d2cd481f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-61fff535147ca-63a34d2d18dba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-61fff535147ca-63a34d2d18dba.jpg)
;)
-
Weer wat geleerd. (y)
Soms sta je er met je neus bovenop zonder het te zien. :P
-
Ook op een as een wiel zonder flens en een wiel met dubbelflens is mogelijk.
Te Lugano,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EenzijdigFlensWiel-63a355c25f4f3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/EenzijdigFlensWiel-63a355c25f4f3.jpg)
-
Apart! Het wissel hoeft zo geen bewegende delen te hebben.
-
Hebben vrijwel alle funiculaires met twee wagens.
Reden is niet zozeer om een wissel zonder bewegende delen te maken maar om de kabel over te kunnen steken, die net onder de bovenkant van de rails ligt.
-
Ook de Engelse Austerity 2-8-0 en 2-10-0 stoomlocs, waarvan er na de oorlog bij NS in dienst zijn gekomen als serie 4300 en 5000 (zie de Longmoor in het Spoorwegmuseum: bij deze loc de derde drijf-as) hadden een as met wielen zonder flens om zodoende krappe boogstralen door te komen.
Rob
-
Ik heb een Triang 2-6-2 tenderloc die oorspronkelijk ook een middelste drijfas had met flensloze wielen.
Als tiener heb ik geprobeerd om er fijnere wielen onder te zetten. Die poging is op niets uitgelopen omdat de vervangende wielstellen dunnere assen hadden en toen was ik nog niet ervaren genoeg om daar een oplossing voor te vinden.
-
Ik heb de funiculaire van Brawa.
Deze werkt ook volgens het principe van wiel met flens aan de buiten zijde en vlak wiel aan de binnenzijde.
Geen bewegende wissel-tong nodig.
Ronald Visser
-
Een jaar of dertig geleden heb ik iets noordelijk van Twist, net over de grens bij Schoonebeek, een turftreintje bekeken en gefotografeerd met wielen met twee flenzen.
Zowel het diesellocje als de wagens hadden op alle wielen dubbele flenzen.
De rails waren normale smalspoorrails, de wissels waren simpeler uitgevoerd.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-61fcffe08f3fb-63a34d2cdfde0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/014-61fcffe08f3fb-63a34d2cdfde0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-Arend-001-61fa57ddaae17-63a34d2cd481f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/004-Arend-001-61fa57ddaae17-63a34d2cd481f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-61fff535147ca-63a34d2d18dba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/021-61fff535147ca-63a34d2d18dba.jpg)
;)
Zijn dit ook wielen, die zonder flens over de rails lopen of wielen, waar nieuwe wielbanden omheen gelegd moeten worden?