BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: brutus1 op 18 December 2022, 10:46:00
-
Wel geen Be-Ne-Lux gerelateerd onderwerp maar toch leuke webcambeelden van het Noorse Finse station. Hoogst gelegen punt aan de Oslo-Bergen lijn.
Het treinverkeer gaat hier dus wel altijd door en er wordt ook nog zonder noemenswaardige vertragingen gereden.
Vroeger waren dit de in Noorwegen geproduceerde locomotieven, nu de van oorsprong Zwitserse doordouwers.
Binnenlopende treinen naar de camera toe: 10.33, 16,20, 18,08.
https://www.bt.no/nyheter/i/pqR9V/finse
gr
Brutus
-
Och, zelfs daar gaat het mis als de omstandigheden maar voldoende afwijken van wat ter plekke normaal is. Een jaar of twee geleden lag de hele boel plat tussen Oslo en Bergen na ongewoon heftige sneeuwval.
KLIK (https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/02/19/travel-chaos-in-norway-as-landslide-closes-oslo-to-bergen-rail-line/?sh=7ae9320c7915)
-
Tegen overmacht is geen kruit gewassen Henk.
Maar ik heb veel op die webcam zitten kijken en echt onder barre omstandigheden rijdt het echt wel door.
Heb gezien op een avond met sneeuwstorm dat het echt door reed.
Blijven rijden dat is de beste remedie. Ieder half uur kwam een trein langs (cargos)
Ook in Zwitserland is blijven rijden de remedie.
RhB heeft geen nachttreinen maar bij serieuze sneeuwval wordt er nachtdienst opgezet.
Rijden rijden rijden zo wordt onder winterse omstandigheden de treindienst het langst volgehouden.
Cynisch mode aan: hier wordt bij de aankondiging van de eerste sneeuwvlok de dienstregeling al platgelegd 🙈
Mvg Johan
-
Ook dichter bij huis hadden we problemen met de vorst
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wissel-bevroren-639efcaa242bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/wissel-bevroren-639efcaa242bb.jpg)
Eerst met de kleine brander geprobeerd en gefaald, daarna de grote sievert brander uit de kast gehaald.
Remco
-
Remco, waar is dit?
Spoor N uit de koelkast zoals je onderste regel? ;)
Ronald
-
Maasoever spoorweg?
-
;D nee, geen N, ook niet mijn andere LGB hobby.
Dit is in Spaarnwoude bij https://www.facebook.com/ModelbouwverenigingHetY/ (https://www.facebook.com/ModelbouwverenigingHetY/)
Deze spoorbaan is 7 1/4 inch, tijdens de laatste voorbereiding voor de winter rijdag (als het weer a.s. vrijdagavond meezit met glühwein en warme chocomelk)
.....mijn huidige project is een 3 truck Shay , zoals deze https://allenmodels.com/locomotives/live-steam-shay-locomotive.html (https://allenmodels.com/locomotives/live-steam-shay-locomotive.html) maar dat duurt nog een paar jaar voor ik die klaar heb
Remco
-
Hier nog een lekker filmpje uit Noorwegen:
joetjoeb (https://www.youtube.com/watch?v=E6Y-1X5EdL0&t=3838s)
Ik mis altijd wel wat nuance in de opmerkingen als mensen roepen van "ja maar in Noorwegen rijden ze gewoon door".
- grote delen van het net zijn hier enkel sporig. ergo minder complexe wisselstraten en minder kans op storing.
- De verkeers intensiteit is vele malen lager. Bijvoorbeeld het streekverkeer van Trondheim naar Steinkjer is wel een schokkende 1 trein per uur door de weeks en 1 per 2 uur in het weekend.
- De voorzieningen zijn hier anders langs het spoor. wissels zijn electrisch verwarmd en op veelplekken staan sneeuwruimers. (bijvoorbeeld in Finse staat een sneeuwruimer in 1 van de tunnels.)
-
Ik kijk net op de webcam van Finse:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/thumbnail-IMG-1099-63b7e9157020e.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/thumbnail-IMG-1099-63b7e9157020e.png)
Normale winterse omstandigheden en gewoon blijven rijden rijden rijden ......................
Mvg, Johan