BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: becasse op 16 December 2022, 09:36:40
-
Beste Beneluxers,
Na een roerig en zeer aangenaam weekeinde in Mellrichstadt wilde ik u even attenderen op het volgende;
Wunder komt met zelflossers naar Nederlands voorbeeld! De prachtige blauwe zwenkdakwagens en ook een TP.III zelflosser.
Drie jaar geleden heb ik Günter Wunder gevraagd om dit type wagens, dat in spoor 1 in messingkwaliteit node miste. Ik bezorgde hem tekeningen en heb hem eindeloos aan de kop gezeurd...met succes! De wagen slaat in als een bom en er worden er flink wat besteld. We zijn de Dinglerwagens van €1350,- gewend dus dit is vergelijking erg voordelig. De meest complexe wagen om te patineren trouwens, dat realiseer ik me nu opeens :'(
Michiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B8AEF668-21F6-48A9-9077-DCC372A2CED9-639c2ddf0187c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/B8AEF668-21F6-48A9-9077-DCC372A2CED9-639c2ddf0187c.png)
-
Wilde ik net Märklin wagens gaan "vernederlandsen"... ;)
Mooi initiatief, belooft een mooie wagen te worden (y)
-
Ja, hoe vaak ik wel niet modellen heb gesuperd en dat er dan een supermodel komt....V100 & V60 van KM1 bijvoorbeeld.....dan ben je net op tijd!
-
Mooie wagen (y)
Wanneer wordt deze wagen dan uit geleverd door Wunder ?
-
Verhip,
Inderdaad NS epoche IIIb, roodbruine opbouw.
Tja, blijven zeuren dus. Misschien maar gaan doen bij KM1, opdat de 01 ook eindelijk eens geleverd gaat worden :)
groet
-
Hoi Michiel,
Wunder kennende worden dit prachtige modellen. Ik ga er eens over nadenken of er bij mij ruimte is voor een NS-er, naast een of twee DB-ers.
@ Edwin. Ze staan aangekondigd als "Neuheiten 2023". Of de uitlevering ook 2023 zal halen, zou ik niet durven zeggen. In ieder geval kan een mogelijk decoderprobleem de uitlevering niet in de weg staan.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Kan hij er ook een in 0 maken
-
Hmm, verleidelijk…. :)
Een NSer is wel erg leuk in 1 !
-
tja,
ik houd me strikt aan IIIa
Ook een beetje zelfbescherming ;)
-
Alleen al vanwege de vele zichtbare details is het een interessante wagen.
Misschien maar gaan doen bij KM1, opdat de 01 ook eindelijk eens geleverd gaat worden :)
Als ik het goed begrepen heb, laat de productie van de 01 nog op zich wachten. Wegens verschillende factoren is het nog maar de vraag of deze loc nog wel als Classic-model uitgebracht kan gaan worden. Als dat niet mogelijk is, zou een 01 in messing een optie zijn, maar dat betekent een aanmerkelijke prijsverhoging en wederom vertraging. Men wil begin 2023 hierover een besluit nemen. Dit las ik op s1gf.de, maar ik kan het bewuste bericht zo snel niet terugvinden.
Groet,
Bas
-
Beste beneluxepopjes,
Günter Wunder is zelf spoor 0 rijder, maar produceert geen 0 meer. Want de spoor 0 klanten zijn lastige klanten; zo is ook Bees’Modellbahn ook gestopt met het verkopen van spoor 0. Te veel gezeur en lastig doen, had ik begrepen.
Nu zijn spoor 1 liefhebbers ook geen engeltjes maar de nullers schijnen het wel heel bruin te bakken! Heb ik persoonlijk nooit gemerkt trouwens.
Dus geen zelflosser in 0. Er is wel een heel fraai kunstoffen Schnellenkamp-model geproduceerd als ik me niet vergis. Deze zou makkelijk te voorzien zijn van nieuwe beschrifting.
Ik zou met een lever tijd van 1,5 jaar rekenen. De modellen worden gebouwd in Korea dus geen China- drama.
Ik ga ook voor de NS wagen. Die reed net zo goed in Dld en als ik tzt een NS sikje heb zou dat een leuke combi zijn. Ik vraag me af hoe het in Nederland zat met computernummers? Was dat net als bij de oosterburen vanaf 1968 plots ingevoerd of zou hij ook zo in IVa rondkarren? Dat is toch wel mijn favo tijdperk momenteel.
En dan nog twee zwenkdakwagens DB epoche IV... dan ben ik weer blut.
Michiel
-
Michiel, computernummers zijn zelfs al voor 1968 aangebracht op goederenwagens (vanaf 1964). Bij de enorme aantallen die rondreden toen, was een plotseling invoeren natuurlijk geen optie.
Je kunt er wel vanuit gaan dat in 1969 de oude nummering was verdwenen, althans op wagens die echt dienst deden. Personenrijtuigen die op de nominatie stonden te worden afgevoerd, werden vaak niet meer omgenummerd (blauwe blokkendozen). Zie onderstaand voorbeeld van omnummeren uit 1965 (bron: HUA)
https://hetutrechtsarchief.nl/beeldmateriaal/detail/eddc5ddc-050b-565d-ac5e-979e52c717af
-
De blauwe Tds vind ik een mooie wagen die ik misschien wel ga bestellen
-
De 210 en 218 die is aangekondigd lijkt mij ook wel wat….
-
Geweldig een NS-er te zien van een voor mij onbekende fabrikant. Ben wel gecharmeerd van de Otmm 70 de 16073 (A-D) dus. Ga er een nachtje over slapen. € 50,- meer für "finescale" maar ik zie niet wat dat concreet betekent. Iemand ervaring?
-
Ik zou met een lever tijd van 1,5 jaar rekenen. De modellen worden gebouwd in Korea dus geen China- drama.
Ik heb één Wunder wagen; aangekondigd in juni 2017, geleverd in juni 2020. Dus wellicht rekening houden met 3 jaar?
Groet
Fred
-
Interessant.
Het plaatje in de eerste post laat een deel van de folder zien.
Op de website staat de volledige pdf versie:
https://wunder-modelle.jimdo.com/app/download/9163863820/Otmm70_Flyer_A3_2212_FA.pdf
Koen
-
@ Frank, dank voor de info . Dan ben ik benieuwd welk nummer de IIIb heeft. Kom ik wel achter en meld dat dan.
@Fred; aantallen bepalen mede de snelheid. Ik denk dat Wunder deze modellen relatief snel wil uitbrengen ;)
@golfer; ga je er mee rijden? Dan NEM. Of je moet FS wissels hebben maar dan zou je dat wel weten. Zet je ze in de vitrine? Dan scale. Of je moet-net als ik- met Hosenträger-railmateriaal aan de gang willen...dan ook scale ;D
Michiel
-
Geen dank. In RM 400 staat in het artikel over Noord-Scharwoude Dorp een kleurenfoto uit 1965 waarop een groentewagen met computernummer.
-
Dat is interessant nieuws.
Iemand een idee wat er vooral in de blauwe NS uitvoering werd vervoerd ?
-
In de blauwe NS uitvoering werd vooral kunstmest vervoerd.
-
@golfer; ga je er mee rijden? Dan NEM. Of je moet FS wissels hebben maar dan zou je dat wel weten. Zet je ze in de vitrine? Dan scale. Of je moet-net als ik- met Hosenträger-railmateriaal aan de gang willen...dan ook scale ;D
Michiel
Dank voor je antwoord. Tot nu toe was ik een rijder ;D Geen idee wat Fs wissels zijn maar de firma Hosenträger had ik gevonden tussen de sponsors in de folder. Erg mooi vast, maar hoewel ik een woordje duits spreek begrijp ik bij hun site niet wat ik zou bestellen. Teveel keuzes en zelfbouw lijkt me. Nee, ik begin nu met spoor 1 en denk dat de rails van Märklin uit de vm. Hubner serie (voorlopig) mooi zat zijn.
-
Beste beneluxepopjes,
Günter Wunder is zelf spoor 0 rijder, maar produceert geen 0 meer. Want de spoor 0 klanten zijn lastige klanten; zo is ook Bees’Modellbahn ook gestopt met het verkopen van spoor 0. Te veel gezeur en lastig doen, had ik begrepen.
Nu zijn spoor 1 liefhebbers ook geen engeltjes maar de nullers schijnen het wel heel bruin te bakken! Heb ik persoonlijk nooit gemerkt trouwens.
Dus geen zelflosser in 0. Er is wel een heel fraai kunstoffen Schnellenkamp-model geproduceerd als ik me niet vergis. Deze zou makkelijk te voorzien zijn van nieuwe beschrifting.
Ik zou met een lever tijd van 1,5 jaar rekenen. De modellen worden gebouwd in Korea dus geen China- drama.
Ik ga ook voor de NS wagen. Die reed net zo goed in Dld en als ik tzt een NS sikje heb zou dat een leuke combi zijn. Ik vraag me af hoe het in Nederland zat met computernummers? Was dat net als bij de oosterburen vanaf 1968 plots ingevoerd of zou hij ook zo in IVa rondkarren? Dat is toch wel mijn favo tijdperk momenteel.
En dan nog twee zwenkdakwagens DB epoche IV... dan ben ik weer blut.
Michiel
Jammer had er best 1 of 2 in 0 willen kopen.
-
Alleen al vanwege de vele zichtbare details is het een interessante wagen.
Als ik het goed begrepen heb, laat de productie van de 01 nog op zich wachten. Wegens verschillende factoren is het nog maar de vraag of deze loc nog wel als Classic-model uitgebracht kan gaan worden. Als dat niet mogelijk is, zou een 01 in messing een optie zijn, maar dat betekent een aanmerkelijke prijsverhoging en wederom vertraging. Men wil begin 2023 hierover een besluit nemen. Dit las ik op s1gf.de, maar ik kan het bewuste bericht zo snel niet terugvinden.
Groet,
Bas
Bas, bedankt.
Tussen bestellen en leveren bij KM1 is best een ding. Heb bij anderen ook bestellingen uitstaan en dat gaat eigenlijk beter. Tja, kom ik zo'n grote lok tegen in IIIa dan pak ik mijn kans en bestel KM1 wel af.
-
@ Bas en Ad
Wat betreft info over de BR 01 van KM1, hier is een link naar de site van Spur1 met wat info uit 2e (3e?) hand: https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=38800&pageNo=2&highlight=br+01+altbaukessel
In bijdrage 26 wordt er iets over gezegd.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
In de link wordt inderdaad veel uit de doeken gedaan, Wies. Toch vond ik na een zoektochtje de bedoelde bijdrage in een ander topic terug. Zie hier (https://s1gf.de/index.php?page=Thread&postID=198594#post198594).
- Die Formen für Fahrwerk und Tender der Altbau 01 können immer noch nicht nach China eingeführt werden. Bis ca.Februar 23 will man entscheiden, ob man die Lok in der angekündigten Ausführung bauen kann oder sie als Vollmessinglok mit deutlich höherem Preis bringen wird.
En nu snel weer terug naar de zelflosser van Wunder.
Groet,
Bas