BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: PhantomRC op 13 December 2022, 10:43:13

Titel: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: PhantomRC op 13 December 2022, 10:43:13
Hallo,

Wie kan mij helpen aan internet links en zo in verband met de verlichting van locomotieven (voor en achter) van de Duitse spoorwegen en meer bepaald hoe ze omgaan met de plaatsing van rood en wit in hun verlichtingen per loco?

Dank bij voorbaat.
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: Dirk Baas op 13 December 2022, 10:58:28
PhantomRC,

Welke periode?
Vanaf midden 50-er jaren werd de zg A frontsein verlichting ingevoerd.
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: Ronald69 op 13 December 2022, 11:26:32
Een paar links naar websites met info over het driepunts frontsein (Dreilicht Spitzensignal).

lok13.de

de.wikipedia.org


rbd-breslau

Dit lees ik in de 1e link van Lok13.de:  Bis zur Neuordnung der Straßenverkehrsordnung im Jahr 1957, als zur Unterscheidung von der mittlerweile großen Zahl der Straßenfahrzeuge für Lokomotiven und Triebwagen das Dreilicht-Spitzensignal vorgeschrieben wurde, galt bei der DR (alt) und der DB das Zweilicht-Spitzensignal.

Het toenemende autoverkeer was dus wel de reden om dit te doen. Voor 1957 2 pit verlichting en na 1957 3 pit verlichting. Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.

rbd-breslau vermeldt het volgende: Mit dem zunehmenden motorisierten Straßenverkehr tauchten zwei weiße Lichter an der Spitze von Fahrzeugen verstärkt auf. In Städten und auf Hauptbahnen war die davon ausgehende Gefahr geringer, aber Züge auf Nebenbahnen mit dem regulären Spitzensignal wurden nachts von Kraftfahrern mit Lastwagen oder Bussen verwechselt und es kam an Bahnübergängen und parrallel verlaufenden Straßen zu einer Reihe schwerer Unfälle. Die unbenutzten, fest installierten Signalleuchten wurden von einigen Zugpersonalen trotz fehlender Regelung benutzt und erhöhten so die Unterscheidbarkeit zwischen den Fahrzeugen.
Die Bundesbahn führte zum 1.9.1957 die Umwidmung der ungenutzten Signallaternen als dritte Spitzenlaterne ein.

Ook weer vanwege het toenemende autoverkeer.
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: R.C.Grootveld op 13 December 2022, 11:33:24
Verlichting achterop de loc brandde sowieso alleen als de loc achterop reed: Dus bij (trek)duw bedrijf of opzending.

In dit kader vond ik deze link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=19745.0) in dit forum.

Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: Eric B op 13 December 2022, 11:38:49
Wellicht heb je iets aan het DB Signalbuch 1974 (https://www.klassiekebeveiliging.com/PDF/SignalbuchDB1974.pdf), gevonden op klassiekebeveiliging.com (https://www.klassiekebeveiliging.com/DB.htm)
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: PhantomRC op 13 December 2022, 11:45:07
@ Dirk Baas,

Ja ... uiteraard ... ik had een tijdperk moeten aanduiden ... mea culpa  ;) ;D ... Dus tijdperken I en II (stoom locomotieven).

@R.C.Grootveld en Ronald69,

Hiermee kan ik aan een flink stuk verder.  :D

@ Eric.B,

Direct gedownloaded want het bevat ook informatie voor de signalisatie van mijn Duitse baan ... thanks  :D
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: Karben op 13 December 2022, 13:05:04
Brandde ooit de frontverlichting in Duitsland overdag nooit tenzij de weersomstandigheden dat noodzakelijk maakten?
Titel: Re: Informatie verlichting locomotieven van de Duitse spoorwegen
Bericht door: VvKan op 13 December 2022, 13:55:57
Nee, hoorde altijd te branden (dus vóór de invoering van electrische verlichting letterlijk: branden).
Daaronder staat te lezen: Dies war kein drittes Spitzenlicht, sondern eine Signallaterne mit besonderer Bedeutung und aus diesem Grund auch nie auf Dauerlicht geschaltet, sondern zumeist dunkel.
Deze opmerking geeft mogelijk wat verwarring.  Bedoeld is te zeggen, dat de loc's mogelijk wel een derde signaallamp hadden, maar die werden niet gebruikt voor de normale verlichting.  Die was met 2 lichten.