BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Carl op 12 December 2022, 20:30:39
-
Enige tijd geleden heb ik een Roco V215 diesel gekocht.
Helaas als ik deze op de testbaan zet rijdt die wel maar dan komt er een bonkend geluid uit de locomotief, nu weet ik eigenlijk zelf niet zo goed wat ik er mee aan moet.
Het is een behoorlijk zware locomotief met cardan aandrijving, hier heb ik zelf nog niet zoveel mee vandoen gehad.
Nu mijn vraag, ik er toevallig iemand in de omgeving van Zuid Beveland ( provincie Zeeland ) die hier verstand van heeft en hier eventueel mee helpen wil om de locomotief weer goed rijdend te krijgen
-
grrr... eerst lezen moderator... dan de titel wijzigen.. dus.. ik stuur je even een pb ;)
-
Hoi,
Zitten de anti-slipbandjes er nog goed op? Bonken komt soms als er een deel van het bandje mist of een deel binnenstebuiten zit zodat er een slag in het bandje zit. Het kan ook een tandwiel zijn waar iets tussen de tanden vast zit, of juist een gebroken tandwiel.
Helaas zit ik in Flevoland, Dat is wat verder uit de buurt dan je zou willen...
Mvg,
Robert
-
Ik heb het vermoeden dat een van de tandwielen in de wielstellen defect is geraakt, wellicht gebroken. Mijn oude 215 heeft iets dergelijks gehad. Destijds verving ik het betreffende wielstel. Helaas heeft Roco deze wielstellen niet meer voorradig, als ik het goed gezien heb. Het betreffende tandwiel lijmen zou ook mogelijk moeten zijn.
Groet,
Bas
NB Robert is me net voor. :)
-
Hi, ik denk inderdaad ook aan een gecracked tandwiel. Ik had hetzelfde in een oude Gutzold BR120. Na wat gezoek op internet een bedrijf gevonden in Duitsland die die nog op voorraad had. Na aankomst in Australia was het euvel snel verholpen en rijdt hij weer mooi. Ik ben helaas een beetje te ver voor een bezoekje,( Port Macquarie in Australia ) en ik kom voorlopig niet naar Nederland, een beetje te koud (hier 25 graden overdag) Frits
-
Nu zijn er van de oude Roco BR215 x-miljoen gemaakt. Dus ik denk dat er nogal wat onderdelen her en der in laadjes liggen, mocht een tandwiel het probleem zijn.
-
Ik denk ook aan de hier boven genoemde opmerkingen ;D maar dat gaan we zien als de patient op de tafel ligt.
Nu is het nog even uitgesteld ivm verschillende redenen maar de bedoeling is dat we er binnenkort naar gaan kijken. (y)
Mochten er trouwens andere mensen in Zuid Beveland zich geroepen voelen, neem dan gerust contact op met de TS. ;)
-
Aan de topic starter: ik heb hetzelfde gebonk gehad bij mijn Roco 1600.
Dat was ook gebonk door een gebroken tandwiel.
Zie deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102895.msg3222341491#msg3222341491) post waarin ik twee filmpjes geplaatst heb van voor en na vervangen van het tandwiel.
En deze (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102895.msg3222310739#msg3222310739) post voor een foto van het gescheurde tandwiel.
Ik moest echt goed kijken voordat ik zag dat ie kapot was.
-
Met hoge waarschijnlijkheid inderdaad een gebroken tandwiel. Komt/kwam ook i de US scene voor en geeft idd dat bonkende geluid.
-
Idd, net zoals bij de Electrotren 1300’en.
-
Bedankt voor de reacties allemaal.
Ik heb de filmpjes van erikkral bekeken en idd het geluid komt overeen mijn het geluid uit de V215.
We gaan het binnenkort zien wat het probleem is, het heeft geen haast ;)
-
Vandaag dit topic maar eens uit het stof gehaald, het probleem van het bonkend geluid was niet meer verholpen, de locomotief was toen weer in de lade terecht gekomen ;)
Vanmiddag toch maar eens zelf aan de locomotief begonnen om te onderzoeken wat het probleem kan zijn.
Als eerste heb ik de onderzijde opengehaald en daar heb ik veel overtollig vet tussen en rond de tandwielen verwijderd, niet alles maar wel heel veel wat er niet thuis hoorde.
Zichtbare schade heb ik aan de tandwielen niet gezien.
Ook heb ik de cardans los gehad en gecontroleerd op eventuele schade, maar naar mijn idee zijn deze nog oké.
Tijdens de test kon ik duidelijk merken dat de locomotief beter van zijn plek kwam dan voorheen, bij het achteruit rijden is minder bonkend geluid te horen dan bij het vooruit rijden.
Er is dus wel vooruitgang geboekt, maar nog niet voor de volle 100 procent ;)
-
Suggesties voor verder testen:
- Ik neem aan dat bij zo’n lok alle vier assen worden aangedreven. Als je de cardanas aan een van de kanten verwijdert, kun je dan achterhalen van welk van de twee draaistellen het gebonk komt?
- Kun je ontdekken of de frequentie van het bonken overeenkomt met de draaiing van de wielen? Dan weet je dat het daar zit en niet bij een van de tussentandwielen.
- Is het mogelijk telkens een wielstel eruit te halen en dan te rijden? Dan kun je ontdekken welk wielstel bonkt
Succes!
-
....Als je de cardanas aan een van de kanten verwijdert,
Niet alleen de cardanas, maar ook de worm. Als de worm blijft zitten, en niet door de motor wordt aangedreven, dan blokkeert die het draaistel.
-
Zichtbare schade heb ik aan de tandwielen niet gezien.
Mijn ervaring (want ook ik heb ooit een gescheurd/gebroken tandwiel gehad van een Roco) is dat de scheur moeilijk te zien is. Je moet het tandwiel er soms zelfs wat voor 'open buigen' om de scheur te zien. In mijn geval had ik mazzel dat de scheur een donker streepje tussen twee tanden veroorzaakte, mogelijk door wat vuil of gewoon de as die dat veroorzaakte.
Dat het bonken verschilt in rijrichting is een bekend euvel van zo'n gebroken tandwiel.
Als je de as los hebt en het tandwiel is gescheurd, dan kan je dit soms zelfs met de hand over de as draaien.
Mogelijk heb ik wel een as met tandwiel liggen, ik heb meerdere sloop V215's liggen.
-
Hoewel ik denk dat het idd in de aandrijving zit (eens met menno, ik heb ook wel eens gedacht dat er niks stuk was wat wel zo bleek te zijn) had ik laatst een bonkend geluid door een slechte slipband. En daar was ook nog wat onder gekomen. Vervangen en loopvlak reinigen heeft het opgelost.
Maarrr, ik denk ook idd aandrijving. Vwb de tandwielen op de assen, als ze gebroken zijn zijn ze vaak ook makkelijk met de hand te draaien (tov de as). Zo kan je eea toch controleren zonder het te zien.
-
, ik heb meerdere sloop V215's liggen.
Dat vind ik nou zo moeilijk, een lok in de lade laten liggen. ??? Ik heb een problematische Roco NS 1124 (tandwielen hebben geen goede grip) en een problematische vIRM van Rivarossie (aandrijving binnenin waar ik moeilijk bij kan). De Roco vervangen door een Piko is een mogelijkheid, maar dan ligt nog steeds die andere lok in de lade je aan te koekeloeren. Ik weet het, het zit tussen de oren, maar toch...
-
Weet niet hoe het bij Menno is, maar hier zijn het restanten van Roco BR215’s die (een deel) van hun aandrijving hebben moeten afstaan.
Recent uit die restanten trouwens weer een complete BR215 gefrankensteind. Leuke nostalgie, compleet met verlichting uit alle hoeken en gaten, maar rijdt voortreffelijk. (y)
Vanwege al die restanten in laadjes is het in ieder geval niet moeilijk om aan een tandwiel of desnoods een heel draaistel te komen, zodra Carl het probleem detecteert. :)
-
Ik sluit me aan bij de liefhebbers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/215-6537bbd46093a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/215-6537bbd46093a.jpg)
Heb ook nog ergens een Lima exemplaar uit de prehistorie (een BR218 eigenlijk), maar dit was in 1986 een hele verbetering; compleet met grijze non-doorzon ramen en karige detaillering - maar wat een prachtig rijgedrag.
Geen problemen gelukkig met de aandrijving van deze veteraan... bij enkele andere Roco locs zit echter soms een scheurtje in een wormwiel, dwars op de as. Het rijdt verder wel prima. Weet iemand of dit kwaad kan?
-
Uiteindelijk zal die worm een keer doorscheuren.... dus als je ze vervangen kunt en je wilt er nog een tijd mee rijden loont zich die investering wel.
-
Dank voor de tip; vaak zijn ze nog wel verkrijgbaar, daar ze in meerdere modellen identiek zijn. Ik ga er eens achteraan. Is het dan een kwestie van het nieuwe wormwiel op een droog, vetvrij asje persen?
-
Ken de loc niet maar wss wel.
-
Herb, even om misverstanden te voorkomen, gaat het om de worm of om het wormwiel?
-
In dit geval bedoel ik de worm zelf, bij Roco zijn ze vaak rood. Hetzij op een motor as, hetzij in een lagerblokje boven de tandwielen.
-
Dank voor de tip; vaak zijn ze nog wel verkrijgbaar, daar ze in meerdere modellen identiek zijn. Ik ga er eens achteraan. Is het dan een kwestie van het nieuwe wormwiel op een droog, vetvrij asje persen?
Als de worm op de motoras zit wel. Maar meestal is het een worm op een asje met daaraan een koppeling naar een cardanas. Gemakkelijker is dat geheel vervangen. Zo wordt het door Roco ook als onderdeel geleverd.