BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Fokke Boschma op 11 December 2022, 21:24:19
-
Hallo allemaal. De afgelopen jaren ben ik zo nu en dan bezig geweest met modelspoor. Ondanks alle pogingen is het nooit tot een echte modelbaan gekomen. Diverse plannen en ideeën zijn uitgewerkt, en ook hier wel eens laten zien. Zelfs al eens geëxperimenteerd met Rocrail op een testovaaltje om het rijden met behulp van pc te doorgronden. Maar tot nu toe liggen alle treinen en rails in doosjes op zolder :(.
Toch is het zonde van al die guldens en euro's die er in gestoken zijn om er niks mee te doen. Vandaar dat ik opnieuw een poging ga wagen. Niet op zolder, maar op mijn 'computerkamer'; een ruimte van iets meer dan 3 bij 2 meter. Niet veel maar al wel voorzien van boekenplanken. Dus het bijgaande plan bedacht. Misschien niet origineel, want er zijn wel meer van zulke banen lijkt me. De baan wordt samengesteld uit 4 segmenten die losgehaald kunnen worden om op tafel aan te werken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5b.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-1-639635ad82faa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-1-639635ad82faa.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-2-639635ad86626.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-2-639635ad86626.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-3-639635adc46cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-3-639635adc46cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-4-639635addab9e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/boekenplank-4-639635addab9e.jpg)
Ik wil gewoon lekker bouwen naar Nederlands voorbeeld, met het tijdperk van de jaren 70/80/90 in het achterhoofd. Het idee is dat, mocht dat ooit mogelijk worden, deze baan ook nog eens uitgebreid kan worden of in een groter geheel ingepast worden. Vandaar het 'open' einde aan de linkerkant. In dit plan is het een kopstation, maar eigenlijk een doorgangsstation. Heb een mat '54 2-tje en mat '46 2-tje, voor dienst op het achterste perronspoor. Getrokken treinen kunnen daar ook stoppen of op het voorste perronspoor. Natuurlijk moet er van locomotief gewisseld worden, dit kan via de wisselverbinding, maar nog fraaier is het om de locomotief op te sluiten en een 2e locomotief vanaf het kopspoor langs het hoofdspoor aan de achterkant van de trein te laten lopen, en natuurlijk herhaald dit zich de keren erop.
Goederentreinen komen ook langs het perronspoor binnen om vervolgens met een aantal rangeerbewegingen uitgezet te worden op de diverse sporen: een losweg, gas/brandstofinstallatie, een verhoogde koplading, een soort van uithaal/opstelspoor en een pakhuis/koelhuis. Het spreekt vanzelf dat het bedenken en oplossen van rangeerpuzzels het leukste wordt. De 4 opstelsporen rechtsonder geven ruimte aan de heen en weer gaande treinen en waar je 'buiten beeld' de treinen kunt samenstellen.
Fokke
-
Hoi, Fokke
Dat lijkt me een mooi baanplan.
Gr Koen.
-
;:)
Hi Fokke,
Mooi ontwerp.
Herkenbaar als (deel) van NS-stations.
En ik zie gelijkenis met je ontwerp van 5 jaar terug ;)
Suk6
Ronald
-
Goed ontwerp (y) Kom maar op met het bouwverslag.
-
Dit kan leuk worden (y)
-
Leuk plan, doet me een beetje denken aan minories. Weet niet waarom.
-
2 perronsporen, 1 lang (bovenste) en 1 kort met wissel.
Als die wissel dient om een loc om te kunnen laten lopen, dan kun je aan het perron welgeteld misschien 1 niet al te lange wagon kwijt. Lijkt me de moeite niet waard om dan 2 wissels extra te gebruiken. Beter, zoals je zelf ook al voorstelt, om van de andere kant een 2e loc te koppelen.
Ik zou die 2 wissels uitsparen en in een tweede loc investeren, ziet er ook veel realistischer uit.
-
Goeievoormiddag,
Soberder en wellicht meer doenbaar ontwerp dan sommige andere spaghetti- of scalextric-toestanden . . .
Je moet wel tevreden zijn met bescheiden 'van-punt-naar-punt' verkeer met fiddle yard.
Iain Rice (RIP) zou zijn akkoord geven, vermoedelijk.
-
Mooie plannen voor een "klein" maar fijn sporen plan. Zo houdt je het overzichtelijk en makkelijk te onderhouden. Je kan zo elke vierkante centimeter benutten voor detaillering. Ik kan het weten na de overstap van Groot naar Klein Bruntendijk. Veel succes met de bouw, Fokke.
Met vriendelijke groet, Klein Bruntendijk, Friesland.
Kees.
-
Op zich leuk plan, maar de perrons lijken me erg kort. De suggestie van Veroniek is daarcoor een mogelijkheid.
Ik mis nog een verbinding. Je moet nu een keer steken langs het perron om bij de loodsjes te komen. Ik zou het denk ik iets anders doen. (ik heb de omloopmogelijkheid er nog even ingelaten).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bb-63972538542e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bb-63972538542e9.jpg)
Dit is ook een alternatief, waarmee je meer perronlengte krijgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bc-6397253856862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bc-6397253856862.jpg)
Hm.Ik zie overigens wel dat het weghalen van de verbinding over de engels wissel betekent dat het korte kopspoortje niet bereikt kan worden van het bovenste perronspoor. Dat is nog een aandachtspunt ivm lokwissel. In de bovenste variant kun je die makkelijk laten liggen. In de onderste is dan nog wat aanpassing nodig.
-
Lokwissel hoeft niet aan elk perron te gebeuren als je rijdt met een mix van treinstellen en getrokken treinen.
Het bovenste spoor zou ik dan voorbestemmen voor treinstellen of als het echt nodig is een extra lok inzetten.
Groeten,
Jelmer
P.S. dit doe ik ook met mijn eigen baantje, treinstellen en trek duw op een spoor wat verder geen omloopmogelijkheid heeft.
-
Dank allen voor de reacties en suggesties!
Op zich leuk plan, maar de perrons lijken me erg kort. De suggestie van Veroniek is daarcoor een mogelijkheid.
Ik mis nog een verbinding. Je moet nu een keer steken langs het perron om bij de loodsjes te komen. Ik zou het denk ik iets anders doen. (ik heb de omloopmogelijkheid er nog even ingelaten).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bb-63972538542e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bb-63972538542e9.jpg)
Dit is ook een alternatief, waarmee je meer perronlengte krijgt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bc-6397253856862.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Boekenplank-6-6396349cb9a5bc-6397253856862.jpg)
Hm.Ik zie overigens wel dat het weghalen van de verbinding over de engels wissel betekent dat het korte kopspoortje niet bereikt kan worden van het bovenste perronspoor. Dat is nog een aandachtspunt ivm lokwissel. In de bovenste variant kun je die makkelijk laten liggen. In de onderste is dan nog wat aanpassing nodig.
Het perron is ingetekend in Scarm, en heeft nu niet de vorm die ik voor ogen heb waardoor het heel erg kort lijkt. Ik laat het doorlopen tot het uiterste puntje tussen de sporen, zo ver dat het nog 'realistisch' is. Op die manier is er meer ruimte voor wat langere treinen. Het schaduwstation laat overigens ook geen lange treinen toe, dus moet ik me tevreden stellen met treinen van maximaal 3 rijtuigen. En de plan D's en E's zijn lekke kort ;). Het gaat me echt om de sfeer en de looks van het geheel. En het rijden natuurlijk, waarbij het puzzelen met een rangeerdeel het natuurlijk leuker maakt.
Daarnaast is de opbouw van de baan ook de reden waarom ik voor deze opzet gekozen heb. De meeste wisselverbindingen van het station liggen in het middelste gedeelte, de baan wordt gemaakt uit 4 losse segmenten en bij dit ontwerp liggen ze dus mooi tussen de randen van de segmenten. Ter verduidelijking: de vorm die op de tekening aangegeven is zijn 3 segmenten, het pootje rechtsonder de 4e.
2 perronsporen, 1 lang (bovenste) en 1 kort met wissel.
Als die wissel dient om een loc om te kunnen laten lopen, dan kun je aan het perron welgeteld misschien 1 niet al te lange wagon kwijt. Lijkt me de moeite niet waard om dan 2 wissels extra te gebruiken. Beter, zoals je zelf ook al voorstelt, om van de andere kant een 2e loc te koppelen.
Ik zou die 2 wissels uitsparen en in een tweede loc investeren, ziet er ook veel realistischer uit.
Ik snap je redenering, maar ik wil/moet toch een overloopmogelijkheid hebben om een locomotief om te kunnen lopen, voor zowel een passagierstrein als de buurtgoederentrein. Dat vergemakkelijkt het rangeren, al is de ruimte natuurlijk klein/krap. Maar dat is natuurlijk ook weer de charme van het kleinschalige.
Zoals hierboven uitgelegd rij ik met korte treinen, voor de buurtgoederentrein geldt hetzelfde. Als voorbeeld neem ik de treinen naar Harlingen vanuit Leeuwarden: die bestonden vaak ook uit maar een paar wagons, compleet met VAM wagons. Die heb ik ook ;D, maar wil geen VAM-overslaggebouw op de baan. Die komen mee van een andere plaats, en gaan ook weer mee met vertrekkende trein. Dat maakt het puzzeltje nog leuker.
Er wordt digitaal gereden, maar ik twijfel nog of ik de baan in ga richten met blokken en alles wat erbij hoort. Een paar jaar geleden gestoeid met Rocrail en dat voldeed prima. Maar dat was een rondlopend testbaantje en dit is heel iets anders. Ik neig er nu naar toe om zelfs de de wissels niet te motoriseren maar met een simpel trek-duw stangetje te bedienen. De seinen moet ik nog even bekijken, wellicht die wel digitaal. Of gewoon met een simpel schakelaartje.
Vanaf volgende week voor het eerst na 31 jaar 2 weken vrij rond Kerst en Nieuwjaar, hoop dan toch wel iets te kunnen realiseren aan onderbouw en wellicht leggen van rails.
Fokke
-
Ben benieuwd Fokke, dus even een volg erbij. ;)
-
Ook maar eens even meegluren hier ;D
Er wordt digitaal gereden, maar ik twijfel nog of ik de baan in ga richten met blokken en alles wat erbij hoort.
Kan ik me wel wat bij voorstellen, maar ik zou je wel aanraden om er toch goed over na te denken en die blokverdeling er wel in te maken, kost je bij de aanleg veel minder moeite dan achteraf.
En als je alles gewoon aansluit op de CVL (Centrale VoedingsLeiding) merk je niets van die isolaties/overgangen.
-
Inmiddels zijn we alweer een paar stappen verder. Ik heb de afgelopen dagen flink nagedacht over hoe ik bepaalde dingen ga aanpakken. Aan de ene kant wil ik het me niet al te moeilijk maken en veel tijd kwijt zijn aan vervelende dingen, maar het moet natuurlijk wel goed genoeg zijn. Bijvoorbeeld: hoe pak ik het maken van de losse segmenten aan, hoe maak ik de bevestiging aan de muren (of op de al bestaande boekenplanken) etc. Ook deze opmerking zette me aan het denken:
Ook maar eens even meegluren hier ;D
Kan ik me wel wat bij voorstellen, maar ik zou je wel aanraden om er toch goed over na te denken en die blokverdeling er wel in te maken, kost je bij de aanleg veel minder moeite dan achteraf.
En als je alles gewoon aansluit op de CVL (Centrale VoedingsLeiding) merk je niets van die isolaties/overgangen.
Want als je begint met bouwen, dan wil je niet te vaak het overnieuw moeten beginnen, toch? En omdat ik een aantal jaren geleden op zich goede en leuke experimenten gedaan had met Rocrail heb ik besloten om deze baan ook via de pc te gaan bedienen. De benodigde apparatuur heb ik al, wat ik mis kan ik aanvullen. Ik heb een en ander in een schema gezet en het baanplan alvast in Rocrail en Excel getekend en daarbij alle bezetmelders, blokken en wissels ingevuld. Waarbij ik in Excel al een overzichtelijke indeling gemaakt heb welke melders op welke terugmelder/poort aangesloten kan worden. Dat heb ik toen ook gedaan bij het testbaantje en dat werkte prima.
Eén van de andere aanwinsten is een soldeerstation en een laptop via MP voor de aansturing van de baan. Rails heb ik inmiddels genoeg en ook het benodigde plaatmateriaal om alvast een begin te maken met het stationsgedeelte met de wisselstraat. Dus binnenkort begin ik ergens anders een draadje...