BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ronald69 op 10 December 2022, 21:36:36
-
Ik had een BR 65 gekocht via Ebay. Model was blijkbaar analoog want in de advertentie stond niks over digitaal.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Naamloos2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/Naamloos2.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Meegenomen naar de club om hem te laten rijden, 0,0 resultaat.(we rijden met dinamo).
Daar de kap eraf gehaald en wat bleek, er zat een decoder in.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/IMG-20221203-WA0000.jpeg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/IMG-20221203-WA0000.jpeg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
en onderop de loc zat ook iets wat op een decoder leek.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221205_190822.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221205_190822.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Decoder eens nader bekeken en deze was waarschijnlijk doorgebrand.
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221210_212303.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221210_212303.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Rest mij dus niets anders om hem weer even analoog te maken. Rood en zwart naar de motor maar waar moeten de gele en witte draad van de verlichting aangesloten worden?
(https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221210_210710.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds) (https://hosting.photobucket.com/images/dd467/heleron/20221210_210710.jpg?width=1920&height=1080&fit=bounds)
Wie kan mij helpen?
-
Standaard is de Rechter Rail Rode draad, linker rail zwarte draad.
Als je de loc helemaal analoog wil maken dan moeten de frontseinen (witte draad)
en de sluitseinen ( gele draad) vanuit de rechter rail gevoed worden , elk via een diode, naar het frame=de linker rail.
De diodes zorgen voor de lichtwisseling bij richtingverandering.
Bij Fleischmann zijn de diodes vaak kleine, grijze selenium schijfjes,
maar 'gewone' diodes voldoen ook.
NB: Zonder diodes kan ook, alleen branden dan front- en sluitseinen beide permanent.
Soldeer de rode en zwarte draden wel eerst los van het schild, want die maken zo bijna sluiting met de te lange gestripte draadeinden! Eerst even wat inkorten!
Ik zou eerst even de loc analoog testen met een gelijkstroom-trafo van 12V. Als dat werkt kun je deze loc prima digitaliseren volgens deze (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br65_flm_neu_h0/br65_flm_neu_h0.html) handleiding. Je hebt een nog iets moderner motorschild dan daar beschreven, waar de beide motoraansluitingen ( oranje+ grijs) al vrij zijn van de railspanning (rood en zwart). Althans, zo vermoed ik, wel even testen!).
Als je de loc wil digitaliseren werkt het het prettigste als je daarvoor een 6 of 8 polige decoderprikpunt inbouwt:
Esu 51950 of Esu 51951.
Succes!
François
-
Als de blauwe van de decoder niet WAS aangesloten , zie dan onderstaand schema
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DC-Loc-bedrading-verlichting-motor-639504e58b4b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DC-Loc-bedrading-verlichting-motor-639504e58b4b7.jpg)
-
Francois,
Ik wil hem eerst weer analoog hebben en later ga ik hem digitaliseren. Dat van de rode en zwarte draden is tijdelijk want ik heb hem eerst getest op werking en hij rijdt zonder kap goed. Volgens mij heb ik wel 1n4001 diodes liggen. Dan moet ik ze dus volgens het schema van Saskia aansluiten toch?
Saskia, hij is voorlopig analoog, decoder is niet meer aanwezig.
-
foutje in tekst en tekening aangepast
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DC-Loc-bedrading-verlichting-motor-63950cec5874d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/DC-Loc-bedrading-verlichting-motor-63950cec5874d.jpg)
-
Schema is ok.
Ik vraag me wel af wat dat voor elektronica is, onderaan tussen de wielen.
Als je het echt goed wil doen (en je durft het aan) zou het de motorschild ook nog kunnen verwijderen (2 schroeven).
Eerst voorzichtig de twee dopjes recht omhoog trekken, eronder zitten twee subtiele veertjes en de koolborstels.
Dan de schroeven losdraaien en het schild verwijderen. Daarna kun je de koperen collector van de rotor schoonmaken met een beetje wasbenzine of spiritus.
Let op dat tussen rotor en schildlager een heel dun doorzichtig ringetje op de as hoort te zitten.
Na verwijderen van overtollig grafietslijpsel kun je de motor weer monteren, met een heel klein beetje kogellagervet (fiets!) op de beide asuiteinden.
De koolborstels (als ze erg kort blijken te zijn nieuwe halen in de treinenshop) weer in de messing hulzen doen, met de veertjes op de iets dunnere bovenkant ervan, en dan de dopjes monteren.
De tandwielen aan de andere kant van de motor schoonvegen en van een beetje siliconenspray voorzien.
De motor zal nu vast veel soepeler draaien.
François
-
Dat printje onder de loc is een Uhlenbrock 68310 Lissy Infraroodzendertje.
Uhlenbrock Lissy is een systeem voor terugmelding met een infraroodzender onder de loc en een ontvanger tussen de rails. Via de zender wordt niet alleen de loc gemeld, maar kan ook informatie over de loc worden verzonden.
-
Ik zie op de motoraansluitingen hele stukken rood en zwart niet-geïsoleerd eindigen. Dat is vragen om problemen (kortsluiting).
Iets netter maken ?
-
De loc rijdt inmiddels weer. ik wil een ieder bedanken voor het meedenken. Ook alle solderingen zijn weer netjes.