BeneluxSpoor.net forum
Materieel => Neurenberg => H0 => Topic gestart door: 4020 281-4 op 08 December 2022, 17:54:43
-
Het is natuurlijk geen verassing meer. Geel-blauw en een blauwe KLM.
https://www.maerklin.de/de/lp/2022/koploper
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/website/Landingpages/2022/koploper/Vorankuendigung_Koploper_39425-37424_Online_Prospekt_NL.pdf
-
En dat voor maar 559 euro. Koopje, toch?
-
Die gele heeft wel erg veel zwarte ramen.
-
Leuk voor de Matrix liefhebbers! :)
-
... veel zwarte ramen ...
Ja, dat zal (jammer genoeg) wel niet veranderen ten opzichte van de eerdere versies van de Marklin of Trix Koploper. Ik denk dat dat eigenlijk, onder de streep de grootste teleurstelling is. Ook eerdere versies werden al dan niet met niet gerealiseerde doorkijken door de aangedreven kop geadverteerd.
En als t er nu niet specifiek bij staat; resultaten uit t verleden zijn hier soms wel een garantie voor de toekomst.
En toch ... :-\ wie weet ...
Jan-Peter
-
Wel vreemd dat dat bij de KLM-versie niet is...
-
Dat vroeg ik mij ook al af.
Of is de blauw/gele een soundversie en de KLM zonder sound?
-
Vermoed dat de afbeeldingen niet het uiteindelijke model representeren, maar een samenstelling van de eerdere viertjes...
-
Dat van die ramen is inderdaad opvallend. Zijn natuurlijk photoshops dus ik ben benieuwd of deze wel vrije doorkijk krijgen of niet.
De apparatenkasten onder de stellen zijn gelijk aan de eerder uitgebrachte ICM-3 en ICM-4. Terwijl ze bij deze ICM-1 stellen eigenlijk anders horen te zijn. Maar kan ook door photoshop komen natuurlijk...
Koen
-
Heren,
Grappig: volgens de folder (pdf) heeft het trst als standaardbestemming Hoek van Holland.
Hier kwamen de ICM's eigenlijk alleen als boottrein.
Amsterdam, Groningen of Enschede zou logischer zijn geweest.
CKLX
-
Cock, misschien hebben ze daar in Göppingen iets verwisseld met de Rheingold in gedachten?
-
Beide komen hier in de collectie.
-
Mooi nieuws!
-
Hopelijk doen ze wat aan de aandrijfing. De oudere Trix versies hebben al moeite een verkeersdrempel te nemen....
-
Motor met vliegwiel drijft 2 assen aan volgens de beschrijving, da's niet anders dan de oude. Bovendien hebben ze zo veel haast het stel uit te brengen dat er wellicht geen tijd is (en misschien ook geen geld) voor een nieuwe ontwikkeling, het lijkt dat men voort borduurt op de oude motorbak.
Gr, Ben.
-
Ik vrees het ook, dan maar kiezen voor een echte 1:87 variant.... 8)
-
Motor met vliegwiel drijft 2 assen aan volgens de beschrijving, da's niet anders dan de oude. Bovendien hebben ze zo veel haast het stel uit te brengen dat er wellicht geen tijd is (en misschien ook geen geld) voor een nieuwe ontwikkeling, het lijkt dat men voort borduurt op de oude motorbak.
Gr, Ben.
Kortom, (mogelijk) oude wijn in een nieuwe zak
-
Ik vrees het ook, dan maar kiezen voor een echte 1:87 variant.... 8)
Dat is toch het enige verstandige dat je kunt doen? Dat MaTrix ding is niet op schaal en vijftien jaar oud.....
-
Cock, misschien hebben ze daar in Göppingen iets verwisseld met de Rheingold in gedachten?
Ik denk dan eerder de SGM Sprinter 3 delig ;D met als bestemming Hoek van Holland.
mvg,
Matthijs
-
Matrix houdt rekening met M rails met grote wissel lantarens ;D
-
Bovendien hebben ze zo veel haast het stel uit te brengen ...
Kan je dat met feiten onderbouwen?
-
Kan je dat met feiten onderbouwen, of is het roeptoeteren?
Dit is roeptoeteren! Märklin is al een jaar of 4 bezig met het opnieuw uitbrengen van de Koploper. Het niet compatibel zijn van de Chinese mallen met de Europese spuitgietmachines is de reden dat het hele project is vertraagd. Het heeft continue de aandacht gehad van zowel de afdeling Product Management als de Nederlandse vertegenwoordiging. Bron: de Kleine Meppel
-
Als ze er al vier jaar mee bezig zijn, waarom zien we dan een afbeelding van een Koploper in de folder waarbij de motor kennelijk gecamoufleerd moet worden met een soort zwarte gordijnen?
Konden ze in al die jaren geen betere oplossing (lees: andere en minder zichtbare aandrijving) verzinnen?
Bor
-
Kan je dat met feiten onderbouwen?
Wat bedoel je met feiten? Het is klip en klaar toch, ze moeten mee in de wedloop met de twee anderen. Dan kun je je denk ik niet permitteren ergens in 2024 aan te komen kakken met een nieuw model wat wel voldoet aan de eisen van heden.
-
Je roept maar wat. Het is zoals RodeDuivel zegt, dat zijn de feiten, dus niks wedloop.
Dat het al vier jaar was wist ik niet; wel dat Märklin al een flinke poos met een ICM3 bezig was. Ik vermoed, hoe knullig het vanuit marketingperspectief ook klinkt, dat de werkelijkheid is zoals die met de KLM-Koploper wordt weergegeven (dus geen geblindeerde ramen) en dat de "gewone" ICM3 een fotobewerking is van de ICM4 uit 2012. Het zou handig zijn van de importeur of de fabrikant dat snel duidelijk te maken, want veel modelspoorders vinden die geblindeerde ramen storend (en terecht in mijn ogen).
-
ze moeten mee in de wedloop met de twee anderen.
Nee hoor. Ze zullen zich helemaal niet druk maken over de aankondiging van de concurrentie.
Marklin heeft zijn eigen markt en een klantenkring die vaak niet eens weet dat PB of ET bestaan. Zeker in het buitenland niet.
Bart
-
Wat je ziet is een adhesiegewicht rond de motor dat ongeveer twee-vijfde van de motorbak beslaat. Tot nut toe heeft Märklin het model zo gemaakt. Mogelijk kan het model zonder wanneer nieuwe stroomafnemers zijn ontwikkeld die aanzienlijk minder rolweerstand veroorzaken.
Maar ik 'denk' (geen feiten) dat Märklin het model gaat uitbrengen zoals het altijd is geweest.
-
En dat voor maar 559 euro. Koopje, toch?
Ik vind dit tegenwoordig voor treinstellen normale prijzen.
Het is apart dat de geel/blauwe een 39.... nummer heeft en de KLM-versie een 37.... nummer. Duidt dat op een bouwkundig verschil?
Dat lijkt me niet logisch te verwachten.
-
Ik vermoed......
Je vermoedt? Doe wat je predikt: kom met feiten of val anderen niet aan op woorden.... ;)
-
Tja... :)
-
Voor 599,- een compleet stel is in mijn ogen goedkoop.
Koop eens een stoomlok, dan ben je ook een 350.- tot 550,- kwijt en dan heb je nog niet eens de helft.
Er moeten nog een rijtuig of 5 of 6 achter a 75.- of als het een goederen trein is een stuk of 10 goederen wagens a 45,- euro. ::)
Ik bedoel maar.
Kees.
-
Echter, de mooiere PBModels zijn incl. geluid goedkoper. Dan is de M* toch echt wel duur.
-
Scheelt 30€ voor een vergelijkbaar model. :P
Bart
-
Ik vind 1:87 en 1:93,5 al bijna niet meer vergelijkbaar. ;)
-
Zo zonder baanschuiver valt helemaal op dat ie behoorlijk hoog op z'n poten staat.
Die prijs is ook stevig, ik kocht 't viertje volgens mij destijds voor € 277, maar toch leuk dat er een drietje bij komt! De KLM-Koploper is tijdperktechnisch niet te combineren met een viertje als ik me niet vergis.
-
Voor 599,- een compleet stel is in mijn ogen goedkoop
De adviesprijs is € 559,00. Een beetje winkelier geeft al snel een korting van zeg maar 10%. Kom je uit op circa € 499,00. Inkopen in Duitsland kan nog meer korting bij voorintekening opleveren.
-
Voor mij is het vrij simpel.
als dit model netjes is en 1:87 ga ik hiervoor…
Anders kijk ik verder.
-
Als je bedoelt 1:87 lengteschaal, dan is het model dat niet. De lengte van 86,6 cm staat erbij.
-
laat maar. als een folder al te moeilijk is...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318126606-10159590083818380-860640405495395744-n-6393bca7918fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/318126606-10159590083818380-860640405495395744-n-6393bca7918fa.jpg)
Groet, Raymond van den Hoven (zal nooit een koploper in model kopen. Voordeel van zijn tijdperkkeuze)
-
Is slordig ja. Maar de Exact Train folder van de koploper bevat ook (tekst) fouten. En op de pb models website staat ook 1 koploper afbeelding verkeerd. Dus om daarom niet te kopen is geen argument.
Koen
-
De fout bij PB zie ik niet.
-
In de shop bij de niet gemoderniseerde 4 delige koplopers staat bij de koploper met baanruimer een plaatje van de koploper zonder baanruimer. Ik heb het al in het topic genoemd maar ze zullen nog geen tijd gehad hebben om het te fixen.
Koen
-
Is slordig ja. Maar de Exact Train folder van de koploper bevat ook (tekst) fouten. En op de pb models website staat ook 1 koploper afbeelding verkeerd. Dus om daarom niet te kopen is geen argument.
Ik heb de folder van Exact Train nog niet gezien.
-
laat maar. als een folder al te moeilijk is...
https://www.maerklin.de/fileadmin/media/lp/website/Landingpages/2022/koploper/Vorankuendigung_Koploper_39425-37424_Online_Prospekt_NL.pdf
-
Heb je de folder zelf bekeken? Of heb je deze afbeelding zonder het zelf te controleren overgenomen van een Duits forum?
Bor
-
Als je namelijk wat beter kijkt, dan zie je dat het hele treinstel gespiegeld is, niet alleen het logo. Ook de tweede-klasse-cijfers zijn gespiegeld.
Dus heeft iemand in Photoshop heel kinderachtig de correcte afbeelding gespiegeld en er die sneer naar Märklin bijgeschreven.
Jammer dat je zelf niets controleert en wel doodleuk een fabrikant in diskrediet brengt.
Bor
-
Mij interesseert die persoonlijke aanval niet. Wat mij wel interesseert is juiste informatie. Mensen mogen 550+ Euro niet veel vinden, maar ik vind, (IK VIND) dat als je een product wilt verkopen, minimaal de juiste informatie mag worden gegeven aan de klanten. En als je er dan met zo'n misbaksel van af maakt, heb je mij (MIJ) bij voorbaat al als klant verloren. Het zijn geen "beginners" zoals andere merken. Die het als "beginner" veel beter voor elkaar hebben. Maar ja, als je klanten alles kopen wat los en vast zit zonder op de details te letten, dan hoef je dat zelf ook niet te doen.
Groet, Raymond van den Hoven (met Märklin in zijn collectie. Maar die nooit een fan zal worden)
-
Ik heb de folder van Exact Train nog niet gezien.
Staat wel ergens in het ET of koploper fabrikanten draadje op dit forum.
Koen
-
Mensen mogen 550+ Euro niet veel vinden, maar ik vind, (IK VIND) dat als je een product wilt verkopen, minimaal de juiste informatie mag worden gegeven aan de klanten.
In de folder van Märklin staat het logo juist afgebeeld. Als je juiste informatie zo belangrijk vindt, dan is het merkwaardig dat je bewust fake news verspreidt.
Bor
-
+1
-
Echter, de mooiere PBModels zijn incl. geluid goedkoper. Dan is de M* toch echt wel duur.
hoe weet jij dat de PB Models mooier is? ik heb alleen nog maar tekeningen gezien. En goedkoper? Tot 1 februari maar daarna is een ?
Gewoon afwachten op het nieuwe model van Matrix.
-
Gaat dit nog over nieuws van de fabrikant? Misschien kan er een draadje net als bij de ICR rijtuigen komen. Koplopers, voor welk merk ga je? Exact Train, Märklin/Trix of PB Models.
-
Draadje kunnen we maken (het is ons forum 💡)
Maar er is paniekvoetbal bij de fabrikanten….. en ondertussen hier ook hahaha
Lay down & relax , ik schat zo in dat er vast een kans komt om een model aan te schaffen 😊
En het blijft een geel blauwe slang met een hoge kop, een bijzondere kop, jammer dat die slang zoveel ruimte inneemt 😊😂😂
-
hoe weet jij dat de PB Models mooier is? ik heb alleen nog maar tekeningen gezien. En goedkoper? Tot 1 februari maar daarna is een ?
Gewoon afwachten op het nieuwe model van Matrix.
Omdat de Marklin 1:93,5 is en een zwart gedeelte voor de motor krijgt. En dat laatste heb ik van een betrouwbare bron.
Ik hoef niet af te wachten dus.
-
Betrouwbare bronnen bestaan niet in de modelspoorwereld. :angel:
Bart
-
Omdat de Marklin 1:93,5 is en een zwart gedeelte voor de motor krijgt. En dat laatste heb ik van een betrouwbare bron.
Ik hoef niet af te wachten dus.
De enige betrouwbare bron is Rob de Kleine.
-
Prima ✌🏻
-
Spoorgenoten,
Ik heb dus heel lang geleden 2 koplopers van trix gekocht. (cat.nr 22355). Ik vind het nog steeds mooie treinstellen, ondanks dat ze iets te kort zijn. Maar ik heb altijd al een KLM uitvoering willen hebben. Nu sta ik dus voor een dilemma:
1. Wachten op de uitvoering van trix en dus een iets te korte 3 delige erbij kopen.
2. Kiezen voor een klm uitvoering in schaal 1;87
3. Beide trix modellen nu verkopen en alles nieuw aanschaffen in de juiste schaal.
Het laatste is tevens de duurste optie. Maar denken jullie dat het een beetje smoelt op de modelbaan; 2 koplopers in verschillende schalen?
Groet.
-
De kleinste schaal laat je in de achtergrond rijden.
Lijken ze nog verder weg dan anders het geval zou zijn. (y)
-
Ik zou zelf nooit kiezen voor 2 verschillende lengteschalen van hetzelfde type trein. Daar ga je je ongetwijfeld aan ergeren.
Ja
Zelf heb ik alles wat geen 1:87 was weggedaan. Nooit spijt van gehad. Maar zoiets hangt natuurlijk ook van je andere treinen en budget af.
Jeroen
-
Hi
Heel eerlijk, ik heb nieuwe besteld in de juiste lengteschaal, maar mijn marklins weet ik nog niet of ik die weg doe. Misschien hou ik die dingen wel om mee te rijden en gaan de lange versies de vitrine in.
-
Heb je echte treinen ooit alleen maar in een glazen huis zien staan? Hup, rijden met die dingen, daar worden ze voor gemaakt ! :D
Jeroen
-
;D
-
De lengte valt niet zozeer op. Bij mij rijdt ook 1:93 en 1:87 naast elkaar.
Wat meer opvalt is de breedte. Marklin maakt zijn modellen ook in de breedte 1:93 en dat valt wel op naast een 1:87 model.
Bart
-
Het scheelt zo’n 1,5 cm per bak, dus bij een drietje 4,5cm. Dat ga je echt wel zien met twee dezelfde treinstellen.
Jeroen
-
De oude marklins zijn viertjes...langer dan een PB KLM stel dus. ;D
Naast elkaar op een perron het viertje achteraan en je ziet er niks meer van. (y)
Bart
-
Ik heb mijn Marklin koplopers verkocht en ga voor de PB koploper.
Voor mij is de maatvoering niet doorsluitgevend geweest maar het geluid en de schakel mogelijkheden.
Aangezien er geen schaduwstation komt op mijn nieuwe baan, vind ik het wel zo leuk dat de rangeerseinen correct kunnen branden.
-
Mijn 2 marklin koplopers en Sommige 1.93 zijn de deur uitgegaan net als mijn fleischman plan v. Toen 1:87 voor mij betaalbaar was.
(Of dit achteraf verstandig was? )
💡 maar wat er voor gekomen is, het blijft een feit dat als je er mee rijd ben je de helft aan onderdelen kwijt 😎
Doe wat je wilt, maar hoe sjieker hoe fragieler…
Mooi is het wel hahaha mooi van ver en soms ver van mooi 🤩
Mijn heerlijke metalen marklin maakt zijn rondjes, mijn heerlijk 1:87 maakt zijn schoonheid waar, meestal in de vitrine 💶
-
Hi
Heel eerlijk, ik heb nieuwe besteld in de juiste lengteschaal, maar mijn marklins weet ik nog niet of ik die weg doe. Misschien hou ik die dingen wel om mee te rijden en gaan de lange versies de vitrine in.
Martijn, ik koester nog steeds mijn Märklin 3055 (NS 1200) die al jaaaren op gelijkstroom rijdt terwijl er bij mij twee blauwe en één turquoise versie in 1:87 in de vitrine staan maar ook rijvaardig zijn. Het is puur nostalgie wat je moet blijven koesteren.
Groet,
Rob
-
De Märklin 2023 "Neuheiten" catalogus. Het laden duurt even, is een grote .pdf:
https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:da387ca8-2210-3100-99dd-fff374257bb0 (https://acrobat.adobe.com/link/review?uri=urn:aaid:scds:US:da387ca8-2210-3100-99dd-fff374257bb0)
Groet
Fred
-
Nieuwe oude 1100, best leuk voor de heb...
-
Houten steel er onder in en je hebt een leuke hamer. (y)
Bart
-
Geinig...
Ze hadden dan ook de oude blikken Plan E modellen er bij moeten doen 8)
De BR 232 (6-assige v160 variant) is ook wel een geinig ding in TEE kleuren :D
Mvg,
Robert
-
Cool, best veel om over na te denken:
- de nieuwe ouwe 1100
- de UP loks
-De pullman set (zou die op schaal zijn)
- De 103
- De 218
Pfffffff
-
Die nieuwe oude 1100, heeft dat echt zo gereden?
-
Valt wel op, Wim had een tweede kerstdag Amerikaans diesel geweld, komt Marklin ook met zo’n beest aan.
Hebben ze een bondje gemaakt of zo? ;D
En die taigatrommel was natuurlijk ook al eens te zien geweest.
Vraag voor de kenners, inzet voor reizigerstreinen was zeldzaam voor de taigatrommel, maar heeft iemand wat voorbeelden van inzet?
Groeten,
Jelmer
-
Ja Martijn, er zitten een paar leuke hebbedingetjes bij.
Vooral dat ET85 treinstel... Als daar ook enige moeite gedaan is om t geluid echt te laten lijken.
We gaan het om 13:00 ongetwijfeld zien.
Jan-Peter
-
Die 151 in spoor 1 is wel erg gaaf, nu nog een sleep zelflossers erachter. De Glacier Express Vectron heeft ook wel iets. :)
Die nieuwe oude 1100, heeft dat echt zo gereden?
Bedoel je in het blauw?
-
Leuk die Vectron Dual Mode. Maar die prijs :o
-
Geinig...
Ze hadden dan ook de oude blikken Plan E modellen er bij moeten doen 8)
Die zijn te modern, net als de TEE rijtuigen.
De 1100 kwam in 1951 op de markt. De TEE wagens in 1966, gelijk met de E03. Dat was ook het jaar dat de 1100 uit de catalogus verdween.
Voor de 1100 nu hadden ze voor de Schürzenwagen uit de 346 reeks moeten kiezen. In blauw waren dit redelijk overtuigende plan D geweest.
In 1952 kwam de 1100 speciaal voor de nederlandse markt in een turkoois jasje uit. Heden ten dage een erg gezocht verzamelmodel. Eens kijken of de geschiedenis zich herhaalt met een kleine oplage turkoois. 250 stuks of zo. Daar zou ik wel belangstelling voor hebben....meneer de importeur. ;D
Rc5 en de Di3 komen op mijn verlanglijstje.
Bart
-
Zoals gebruikelijk neemt Märklin een aantal vrijheden met historische nauwkeurigheid met betrekking tot de Edelweiss Pullman trein. Allereerst reed de Edelweiss nooit met CIWL-bagagerijtuigen, maar waren deze van de AL en NS. Bovendien is er in deze trein nog nooit een Cote de Azur Pullman zonder keuken geweest. En de vraag is of deze trein ooit door een EST Mountain 2D1 is getrokken zoals voorgesteld door Märklin. Zie voor de samenstelling de serie over de Edelweiss in Spoorweg Journaal.
Maar misschien zijn de wagons erg goed en kunnen ze in andere treinen worden gebruikt.
Met vriendelijke groeten
Fred
-
Die 1100 is dus toch een her-uitgave van een oer-model wat niet kloppend is?
Grappig dat diversen hier dat interessant vinden, mij zegt het helemaal niets. Ik zie de meerwaarde niet van zulk soort oude modellen opnieuw uitbrengen.
Is dat puur het nostalgische gevoeld van "die had mijn vader vroeger ook"?
Koen
-
Bedoel je in het blauw?
Ja. Maar lijkt er dus op dat Marklin een model maakt van haar oude model.
-
Zoals gebruikelijk neemt Märklin een aantal vrijheden met historische nauwkeurigheid met betrekking tot de Edelweiss Pullman trein. Allereerst reed de Edelweiss nooit met CIWL-bagagerijtuigen, maar waren deze van de AL en NS. Bovendien is er in deze trein nog nooit een Cote de Azur Pullman zonder keuken geweest. En de vraag is of deze trein ooit door een EST Mountain 2D1 is getrokken zoals voorgesteld door Märklin. Zie voor de samenstelling de serie over de Edelweiss in Spoorweg Journaal.
Dank voor deze opheldering Fred, voor mij denk ik wel een reden om deze links te laten liggen, ondanks dat het er fraai uit ziet
-
Is dat puur het nostalgische gevoeld van "die had mijn vader vroeger ook"?
Koen
Er zijn ouwe knarren die nog steeds met treintjes spelen. Het nostalgisch gevoel is dan niet "die had mijn vader vroeger ook", maar "die heb ik vroeger altijd in de etalage zien staan bij Merkelbach in de Kalverstraat (wie kent deze winkel nog?), maar mijn zakgeld was niet genoeg om deze te kopen". En met mijn goede pensioen kan ik deze nu wel kopen ;).
Groet
Fred
-
Dank voor deze opheldering Fred, voor mij denk ik wel een reden om deze links te laten liggen, ondanks dat het er fraai uit ziet
Zie bijgaande link met een nadere duiding van deze trein: https://historiek.net/met-de-rheingold-of-edelweiss-van-de-noordzee-naar-de-alpen/48946/
-
Er zijn ouwe knarren die nog steeds met treintjes spelen. Het nostalgisch gevoel is dan niet "die had mijn vader vroeger ook", maar "die heb ik vroeger altijd in de etalage zien staan bij Merkelbach in de Kalverstraat (wie kent deze winkel nog?), maar mijn zakgeld was niet genoeg om deze te kopen". En met mijn goede pensioen kan ik deze nu wel kopen ;).
Groet
Fred
Daar kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen. Om eerlijk te zijn: nu ik erover nadenk heb ik dat bij wat recentere modellen. Maar dat komt omdat ik nog niet zo'n "ouwe knar" ben dat ik zo'n 1100 in de etalage heb kunnen zien staan :)
Dus ik moet terugkomen op mijn opmerking dat ik dit niet snap, het is alleen een kwestie van hoe oud je was toen je als kind kwijlend voor een etalage stond :)
Koen
-
Er zijn ouwe knarren die nog steeds met treintjes spelen. Het nostalgisch gevoel is dan niet "die had mijn vader vroeger ook", maar "die heb ik vroeger altijd in de etalage zien staan bij Merkelbach in de Kalverstraat (wie kent deze winkel nog?), maar mijn zakgeld was niet genoeg om deze te kopen". En met mijn goede pensioen kan ik deze nu wel kopen ;).
Groet
Fred
Merkelbach ken ik zeker nog wel. Ook binnen geweest, meestal alleen om te kijken.
Zou Märklin nou werkelijk denken dat die honderd procent fantasie goederenwagens in Nederland verkopen? De goede koop je natuurlijk van Exact Train.
-
Gezien het steeds groter wordende aandeel 'van dat' in hun catalogus denk ik dat het antwoord ja is
-
Sowieso zal het grootste deel van de mensen 'die treinen wel leuk vinden' geen hardcore modelbouwer of treinpurist zijn. Dat is precies de doelgroep die Märklin bedient: gewoon mensen die het leuk vinden om met treinen te klooien en het niet zoveel kan schelen dat een Noorse diesel met Belgische rijtuigen langs de Zwitserse bergen rijdt. Commercieel gezien kan ik ze wel gelijk geven. In deze groep zit een groot verkoopvolume.
Maar wind je daar dan niet over op als je wel graag tot het realismegaatje gaat. Dan heb je andere merken en honderden kleinseriefabrikanten die je graag helpen. Ieder zijn ding, zolang je maar lol hebt met je hobby.
Grtz! Huib
(Die nog steeds met veel plezier af en toe zijn Märklin van stal haalt).
-
En die nieuwe US modellen zullen wel veel lomper, duurder en minder nauwkeurig worden vergeleken met enkele US merken die ze al jaren verhandelen.
Märklin is m.i. niet voor de treinpurist.
Voor mij zijn heel veel europese dingen die ze uitbrengen zeker voor verbetering vatbaar.
Ja, ik ben een klinknagelteller ;D.
-
Er zijn ouwe knarren die nog steeds met treintjes spelen. Het nostalgisch gevoel is dan niet "die had mijn vader vroeger ook", maar "die heb ik vroeger altijd in de etalage zien staan bij Merkelbach in de Kalverstraat (wie kent deze winkel nog?), maar mijn zakgeld was niet genoeg om deze te kopen". En met mijn goede pensioen kan ik deze nu wel kopen ;).
Groet
Fred
Ik heb mijn 1100 ooit bij Merkelbach als bouwpakket gekocht, toen de loc al jaren uit de catalogus was verdwenen.
-
Zoals gebruikelijk neemt Märklin een aantal vrijheden met historische nauwkeurigheid met betrekking tot de Edelweiss Pullman trein. Allereerst reed de Edelweiss nooit met CIWL-bagagerijtuigen, maar waren deze van de AL en NS. Bovendien is er in deze trein nog nooit een Cote de Azur Pullman zonder keuken geweest. En de vraag is of deze trein ooit door een EST Mountain 2D1 is getrokken zoals voorgesteld door Märklin. Zie voor de samenstelling de serie over de Edelweiss in Spoorweg Journaal.
Maar misschien zijn de wagons erg goed en kunnen ze in andere treinen worden gebruikt.
Met vriendelijke groeten
Fred
Volgens Seinarm (https://www.seinarm.nl/Treinsamenstellingen/Treinsamjaren30) reden er weg degelijk CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss..
-
MäTrix ook niets voor mij dit jaar ;D.
-
Ik ben vroeger ook als klein kind bij de firma Merkelbach geweest.
Vooral boven was erg mooi, daar reden de treinen van Marklin.
Ook dit jaar zal er van deze firma niks gekocht worden, althans, niets nieuws.
Die CIWL rijtuigen zien er wel mooi uit, maar daar ga ik geen 680,- euro voor uitgeven.
Ik wacht wel een paar jaar, dan koop ik ze wel voor de helft. ;)
Kees.
-
Ik heb de wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106028.0) berichten afgesplitst, dan kunnen we daar lekker los (en kan het hier bij Märklin blijven).
Reinout-als-moderator
-
Die CIWL rijtuigen zien er wel mooi uit, maar daar ga ik geen 680,- euro voor uitgeven.
Ik wacht wel een paar jaar, dan koop ik ze wel voor de helft. ;)
Kees.
Hier een eerste foto van de CIWL rijtuigen van Märklin:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG20230202143757-63dccfe3b4cc5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG20230202143757-63dccfe3b4cc5.jpg)
En de reactie op die foto op het Duitse Wagons-Lits forum:
Ich hoffe, das ist nur ein Handmuster, ansonsten braucht LS Models hier keine Konkurrenz zu fürchten. Dicke der Fensterstege, Tiefe der Fensterflächen, stark pigmentierter Digitaldruck statt gold aufgedruckt bei den Schriftzügen, Handläufe, Faltenbälge und vor allem deren Hänger, aufgedruckte Wagennummer über die erhabene Zierleiste, aufgedrucktes Zuglaufschild,... Märklin bleibt sich treu.
Geen groot enthousiasme dus, maar ik wacht gewoon af hoe het uiteindelijk geleverde produkt er uit ziet.
Groet
Fred
-
Na eerdere grote verrassingen (nmbs reeks1, DSB litra E) nu Tsjechische sneltreinloc serie CSD 498.1 door Märklin/Trix. Er moet tzt dan toch ook een nederlandse stomer opduiken? ;D
-
Ja een 6000 of 3900 die de pullman in Nederland kan trekken. (3700 is er al). Top idee voor Marklin/trix (y)
Groet, Mathyn
-
Gezien de uitdagingen die Artitec had met de aandrijving op de eerste koppelas van de modellen 3700 en 6300, denk ik dat een 6000 een makkelijker optie is voor Märklin/Trix. Of een 3500...
-
In de wiki lees ik dat deze loc wordt beschouwd als één van de hoogtepunten van de Europese stoomlocbouw. Te vergelijken met de Franse 242 A1 en dat genre.
https://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD-Baureihe_498.1 (https://de.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD-Baureihe_498.1)
Daarvoor bestaat vermoedelijk ook buiten Tjechië belangstelling.
Welke Nederlandse loc past in de categorie hoogtepunt uit de Europese stoomlocbouw? ;D
-
Mwah, de Deense litra E of NMBS reeks 1 zijn internationaal nou ook niet beroemd of berucht.
-
Okay, dan lijkt een overeenkomst dat het groot en indrukwekkend moet zijn.
Welke Nederlandse stoomloc valt in de categorie etc.... ? ;)
-
Alleen die poepsaaie 6300 idd... :-\
Maar goed, kan ook zijn dat Märklin/Trix aan nederland voorbij gaat.
-
En de reactie op die foto op het Duitse Wagons-Lits forum:
Ich hoffe, das ist nur ein Handmuster, ansonsten braucht LS Models hier keine Konkurrenz zu fürchten. Dicke der Fensterstege, Tiefe der Fensterflächen, stark pigmentierter Digitaldruck statt gold aufgedruckt bei den Schriftzügen, Handläufe, Faltenbälge und vor allem deren Hänger, aufgedruckte Wagennummer über die erhabene Zierleiste, aufgedrucktes Zuglaufschild,... Märklin bleibt sich treu.
Geen groot enthousiasme dus, maar ik wacht gewoon af hoe het uiteindelijk geleverde produkt er uit ziet.
Groet
Fred
LS model is geen echte eerlijke vergelijking/andere markt bijna, beter is het naast de modellen van Rivarossi te zetten, die zijn niet veel goedkoper.. om maar niet over de verkrijgbaarheid te beginnen :-\
-
Ik snap ‘m ff niet Bob…. Niet met LS vergelijken snap ik, maar wat je daarna schrijft over Rivarossi snap ik niet….
Rob
-
Alleen die poepsaaie 6300 idd... :-\
Maar goed, kan ook zijn dat Märklin/Trix aan nederland voorbij gaat.
De criteria zijn denkelijk een beetje imposant en geschikt voor (door Märklin leverbare) internationale rijtuigen.
Een beetje lollig uiterlijk zou ook moeten kunnen. Denk aan een 5500.
-
Ik snap ‘m ff niet Bob…. Niet met LS vergelijken snap ik, maar wat je daarna schrijft over Rivarossi snap ik niet….
Rob
Rivarossi rijtuigen zijn veel groffer dan die van LS, maar het is, net als bij Marklin wat minder kwetsbaar.
Een LS moet je eerst goed bekijken voor je die uit de doos haalt.
-
Artitec heeft volgens mij ragfijn aangetoond dat er geen winst te behalen is op het uitbrengen van een Nederlandse stomer, dus Märklin zou nogal gek zijn 8)
-
Artitec en Märklin zijn appels en peren...
Als Märklin stomers kan maken voor modelspoorders in België (12 miljoen inwoners), Tsjechië (10 miljoen inwoners) en Denemarken (5,8 miljoen inwoners), dan moet dat ook kunnen voor Nederland met 17 miljoen inwoners....
-
Die andere landen hebben geen kritisch forum waar elk klinknageltje besproken wordt, daarom komt er geen Nederlandse stomer. ;D
-
Als Märklin stomers kan maken voor modelspoorders in België (12 miljoen inwoners), Tsjechië (10 miljoen inwoners) en Denemarken (5,8 miljoen inwoners), dan moet dat ook kunnen voor Nederland met 17 miljoen inwoners....
Het gaat volgens mij niet om inwoners, maar om kopers. Märklin ligt in Nederland niet zo goed. Dat blijkt ook telkens weer op dit forum.
Edit: Rick zegt het in woorden van gelijke strekking iets eerder.
-
Aan de andere kant: nederland heeft een Märklinforum. België, Denemarken en Tsjechië niet bij mijn weten ;D
-
Het gaat volgens mij niet om inwoners, maar om kopers. Märklin ligt in Nederland niet zo goed. Dat blijkt ook telkens weer op dit forum.
Ik hoor bij de winkeliers altijd wat anders. Marklin heeft een trouwe veel minder kritische klantenkring.
-
Exact! Er is nog een hele wereld buiten de BNLS bubbel hoor.
Als Marklin komt met een stomer van dezelfde kwaliteit, dan ren ik naar de winkel ;)
Maar goed, het ging hier over het nieuws wat er WEL is
-
Het gaat volgens mij niet om inwoners, maar om kopers. Märklin ligt in Nederland niet zo goed. Dat blijkt ook telkens weer op dit forum.
Edit: Rick zegt het in woorden van gelijke strekking iets eerder.
Als grapje ja, gezien het bestaan van het 3-railforum ligt Marklin in Nederland beter dan in de andere genoemde landen.
Ik kan me ook niet voorstellen dat in die drie landen meer 3-railers zijn dan Nederland.
-
Märklin heef toch al eens de Nederlandse stoom markt met een NS 4900 bediend? ::)
-
in 2012 met de 37812 en de 3419 in de jaren '90
-
Van oudsher heeft Märklin altijd meer Belgische modellen gemaakt dan Nederlandse. Dat moet toch een reden hebben zou je zeggen. Ik kan me geen andere reden bedenken dan omzet.
Dat Nederland een 3-railforum heeft (dat geen Märklin-forum mocht heten) is ook niet zo relevant. Uiteindelijk draait alles om de knikkers.
Märklin heef toch al eens de Nederlandse stoom markt met een NS 4900 bediend? ::)
in 2012 met de 37812 en de 3419 in de jaren '90
Beiden een variant op de Duitse Br50. Dat lijkt me vrij risicoloos als fabrikant. Als de basis er al is zijn de grootste kosten immers gemaakt?
Maar goed, we gaan het zien. Als er een business case is, dan wordt er vast wel een oer-Nederlandse stomer gemaakt, voor jullie, door Märklin.
-
Van oudsher heeft Märklin altijd meer Belgische modellen gemaakt dan Nederlandse. Dat moet toch een reden hebben zou je zeggen. Ik
In België zijn er iets meer locomotieven van Duitse oorsprong in dienst geweest, dus dat zijn op het type 1 na ook allemaal varianten..
-
Hi,
Ik ben niet bekend met alle belgische stomers die marklin heeft gemaakt echter door de 1ste en 2de wereld oorlog is er volgens mij wel een grotere overlap geweest tussen locs die in belgie en in duitsland reden. Wellicht dat dit het verklaart?
MVG,
Adriaan
-
Er zijn als herstelbetaling (ook reeds na ww1) Duitse loc's aan Belgie geleverd, dus die zijn eenvoudiger te maken uit de bestaande modelseries. Voor Nederland kon dat eigenlijk alleen met enkele stuks van de BR55 (4145 t/m 4147) en de BR38, die vervolgens ook nauwelijks dienst gedaan hebben en in '47 weer retour gingen of gesloopt werden.
Frappant is nog steeds de Fleischmann poging om een geheel zwarte BR55 als NS loc te willen brengen (verkeerde versie, zelfs de Piko 4147 klopte beter) en de zwarte P8 als NS 3854.. dat waren ook gewoon Duitse loc's dus met rood onderstel al zullen ze in die periode wat kleur verloren zijn.
-
(https://live.staticflickr.com/2819/32794980214_fd8edaae90_h.jpg)
Deze is bijvoorbeeld al eens door Märklin uitgebracht
-
Het is een kwestie van geduld. Het heeft de aandacht.
-
Hi,
Ik ben niet bekend met alle belgische stomers die marklin heeft gemaakt echter door de 1ste en 2de wereld oorlog is er volgens mij wel een grotere overlap geweest tussen locs die in belgie en in duitsland reden. Wellicht dat dit het verklaart?
MVG,
Adriaan
Het gaat hier niet om Duitse locs die makkelijk omgekat kunnen worden naar iets Belgisch, maar om specifieke modellen van Franse, Belgische, Deense en Tsjechische locs die geheel nieuw ontwikkeld zijn:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7-39491-maerklin-dsb-damplokomotiv-full-63dd2d857574a.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/7-39491-maerklin-dsb-damplokomotiv-full-63dd2d857574a.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2274050be61e0780156672c0d24ec4101505744879-63dd2de75c696.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2274050be61e0780156672c0d24ec4101505744879-63dd2de75c696.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039480-63dd2de7daf3a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039480-63dd2de7daf3a.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/45d2e84813e4f80c69c94b95194368311663675218-63dd2de87c436.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/45d2e84813e4f80c69c94b95194368311663675218-63dd2de87c436.jpg)
Dit lijkt een nieuwe strategie van Märklin, elk jaar een andere bijzondere sneltreinloc. Vandaar mijn hoop dat Nederland ook aan de beurt komt
-
Het is een kwestie van geduld. Het heeft de aandacht.
🤞🤞🤞
-
Volgens mij was die 'Albatros' ook in Nederland tijdens NS-150 in 1989....?
Oh, en Eelco: ik help mee duimen (y)
Rob
-
Ik hoor bij de winkeliers altijd wat anders. Marklin heeft een trouwe veel minder kritische klantenkring.
Veel kopers in Nederland, ja. Maar ik denk dat naar verhouding veel van die Marklin liefhebbers meer Duits dan Nederlands materiaal kopen.
-
Klopt, ik heb maar één Märklin rijtuig en die heb ik nog om moeten spuiten ook, ze hebben niets wat ik als Nederlandse rijder zou willen hebben.
Hopelijk komt daar dan ooit verandering in.
Stephan.
-
Veel kopers in Nederland, ja. Maar ik denk dat naar verhouding veel van die Marklin liefhebbers meer Duits dan Nederlands materiaal kopen.
Ja, denk ik ook.
-
Zie hier Nederlandse stomers uitgebracht door Marklin: http://www.nlinmodel.nl/?ff5=161&ff1=36&ff9=265
4 modellen blijkbaar, verdeeld over 2 soorten.
Koen
-
Volgens mij was die 'Albatros' ook in Nederland tijdens NS-150 in 1989....
Dat waren 2 andere type locs (ook erg mooi)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230203-233924-YouTube-63dd8dd35800f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Screenshot-20230203-233924-YouTube-63dd8dd35800f.jpg)
-
Zie hier Nederlandse stomers uitgebracht door Marklin: http://www.nlinmodel.nl/?ff5=161&ff1=36&ff9=265
4 modellen blijkbaar, verdeeld over 2 soorten.
Koen
Ik zou die modellen nou niet een twee het predikaat ‘Nederlandse stomer’ geven. Het waren Duitse machines die na WO2 in ons land waren achtergebleven en voor een paar jaar her en der wat ingezet zijn. Ze behoorden, om zo maar te zeggen, niet tot de ruggengraat van de na-oorlogse NS. Eind jaren veertig/begin vijftig zijn al die Duitse karren weer teruggekeerd naar de Heimat…
Rob
-
Als er nu iets niet is wat je graag wilt hebben.
Dan ga je haar toch gewoon zelf bouwen, heb je nog iets unieks ook. :)
Kees.
-
Ik zou die modellen nou niet een twee het predikaat ‘Nederlandse stomer’ geven. Het waren Duitse machines die na WO2 in ons land waren achtergebleven en voor een paar jaar her en der wat ingezet zijn. Ze behoorden, om zo maar te zeggen, niet tot de ruggengraat van de na-oorlogse NS. Eind jaren veertig/begin vijftig zijn al die Duitse karren weer teruggekeerd naar de Heimat…
Rob
Dat klopt natuurlijk. In die zin heeft Märklin nooit echt een Nederlandse stomer op de markt gebracht.
Koen
-
Als er nu iets niet is wat je graag wilt hebben.
Dan ga je haar toch gewoon zelf bouwen, heb je nog iets unieks ook. :)
Kees.
Je moest eens weten wat ik inmiddels al gebouwd heb en waar ik nog mee bezig ben…… ;)
Rob
-
Ik zou die modellen nou niet een twee het predikaat ‘Nederlandse stomer’ geven. Het waren Duitse machines die na WO2 in ons land waren achtergebleven en voor een paar jaar her en der wat ingezet zijn. Ze behoorden, om zo maar te zeggen, niet tot de ruggengraat van de na-oorlogse NS. Eind jaren veertig/begin vijftig zijn al die Duitse karren weer teruggekeerd naar de Heimat…
Rob
Al in 1949 (de laatste locs) zelfs. Het predicaat Nederlandse stomer verdienen daarom ze helemaal niet, vind ik.
-
Nederland en stoomlocomotief en Nederlandse?
Elektrische was de toekomst, mooi zou zijn als ze dan een museum loc uit brengen, maar er is er volgens mij niet een die nog onder stoom staat..
Dus gewoon niet doen, lijkt mij verstandig.
Tover maar eens een mooi konijn uit de hoed, iets elektrisch, of een lekker dieseltje nu het nog net kan..
-
Ik ben wat positiever ingesteld, gezien de reeds verschenen en een nog te verschijnen loc in deze reeks ;D
-
Als Märklin een niet-Duitse stomer op de markt brengt, is het meestal een type waar een superlatief aan hangt, zoals grootste, snelste, laatste, ... Daarom zou ik denken dat Märklin zou kiezen voor de 6300 als ze ooit een Nederlandse stoomloc zouden uitbrengen. Immers, dit schijnt de grootste Europese tenderloc geweest te zijn (of heb ik ergens de klok horen luiden?).
-
Een nederlandse stoomlok krijg je in de rest van de wereld niet verkocht. Zelfs in nederland is er maar een beperkte markt voor. Te saai, klein en simpel. Zelfs de 6300.
Dit is het betere werk:
https://www.farrail.com/bilder/bulgarien/2017/2017-03-30-Bulgarien-Radomir-Portrait-46_03-BG7_3108.jpg
Bart
-
Ik denk dat het Märklin helemaal niet om gigantische omzetcijfers gaat.
Ze willen gewoon een topmodel tonen waar iedereen stil van wordt.
Voor winkeliers van die markten helpt het ook om klanten naar de winkels te krijgen om dat "bijzondere" model te zien.
Ik denk dat er heel wat liefhebbers er veel voor over hebben, vooral omdat het meestal om een eenmalig model gaat.
Bij Artitec was er misschien ook te veel keuze in uitvoeringen, Marklin brengt maar 1 nummer of uitvoering uit van het topmodel...
Je weet dan dat je niet te lang kunt twijfelen..
-
Niet bestellen in de winkel.
Gewoon wachten tot ze worden uitgeleverd, dan liggen ze goedkoper op de beurs.
Vaak al voordat ze in NL worden uitgeleverd bij Duitse handelaren.
Er worden er geen 2 gemaakt . ;)
Kees.
-
Een nederlandse stoomlok krijg je in de rest van de wereld niet verkocht. Zelfs in nederland is er maar een beperkte markt voor. Te saai, klein en simpel. Zelfs de 6300.
Wat Märklin mede doet met deze internationale serie schitterende stoomlocs, is appelleren aan de ‘verzamelbehoefte’ die veel märklinrijders (maar ook andere modelspoorders) kenmerkt. Dan maakt het weinig uit of de loc Deens, Belgisch, Zweeds of Nederlands is, dan moet die loc er komen om de serie compleet te maken.
En als het dan ook nog eens een schitterend uitgevoerd model is, maakt dat de verleiding alleen maar groter. Ik heb de Deense litra E bij mijn lokale handelaar gezien en dat is echt een geweldig model.
Eelco
-
Doe maar een NS 4000 dan, mooie sierlijke lok, staat erg fraai in de vitrine vooral als je alle lampjes (mits aanwezig) laat branden.
En ze kunnen ze met wat aanpassingen ook in Zweden in Limburg kwijt.
Stephan.
-
Nou Stephan, Dat zou een zeer grote kanshebber kunnen zijn denk ikzelf.
Wat artitec en philotrain al gehad en gedaan hebben is voor marklin niet meer interessant denk ikzelf.
Er is momenteel geen fabrikant die dit gaat doen, misschien piko of roco? Qua als ze het nu ontwerp opnemen Over 3 jaar weten we het dan haha
Komen er weer 3 merken tegelijk 😅
Want als er blijkbaar een toch grote kleine markt is, dan is het wel Nederland, ze komen allemaal met hetzelfde….
Wat dat aangaat heeft artitec het wel slim gedaan door lekker in het niche aantrekkelijke te gaan zitten, net als brekina trouwens
-
We gaan het zien. Maar als Märklin tzt wel met een Nederlandse stomer komt in de reeks bijzondere locs zoals die tot nu toe verschenen zijn, verwacht ik natuurlijk wel dat ik een pak roze koeken krijg in Houten ;D
-
Ik schat de kans heel klein in dat er ooit nog een Nederlandse stomer komt. De markt is al klein en wordt elk jaar kleiner.
De grootste groep klanten zit in de tijdperken IV-VI.
-
Twee pakken roze koeken dan ;D
-
Ik schat de kans heel klein in dat er ooit nog een Nederlandse stomer komt. De markt is al klein en wordt elk jaar kleiner.
Punt lijkt me dat de Tsjechische en Deense markten allebei nog kleiner zijn en er voor die landen toch fraaie stoomlocs kwamen.
Bor
-
Dan zou ik M* een mail sturen en de vraag uitzetten.
Eventueel zou Rode Duivel dat kunnen doen. Hij levert vaak info en vragen aan bij producten heb ik begrepen van hem.
-
Punt lijkt me dat de Tsjechische en Deense markten allebei nog kleiner zijn en er voor die landen toch fraaie stoomlocs kwamen.
Bor
De Zweedse markt krijgt er ook eentje.
-
Märklin zal wel gek zijn om een NL stomer uit te brengen: paginas gezeur op het Beneluxspoor forum over het kleinste detail dat niet klopt. ;) ;) ;)
Groet
Fred
-
Dan had Marklin wel meer modellen niet (meer) gemaakt ;)
-
Zo slim zijn ze trouwens niet altijd: een achterhaalde ICM op de markt brengen in 2023. Zo sneu...
-
de markt voor modellen van grote series bekende materieelsoorten raakt verzadigd. Daarom worden tegenwoordig zelfs modellen van eenlingen, kleine series en exotische voorbeelden uitgebracht. En steeds vaker van elk land iets. Een NS 3900 zou dus zo maar kunnen...
-
Twee pakken roze koeken dan ;D
Als ze het doen stuur ik een doosje op ;)
-
Deal ;D
-
;D ;D
-
Märklin heeft de Flying Scotsman aangekondigd: https://www.maerklin.de/de/lp/2023/flying-scotsman (https://www.maerklin.de/de/lp/2023/flying-scotsman)
Heel apart in 1:87 (H0) terwijl de Engels markt 1:76 (00) is.
Folder: https://streaming.maerklin.de/public-media/m/fs/NL_Sonderprospekt_Flying-Scotsman_39968_Online.pdf (https://streaming.maerklin.de/public-media/m/fs/NL_Sonderprospekt_Flying-Scotsman_39968_Online.pdf)
Groet
Fred
-
Ik zag hem ook net voorbij komen :) Je zou bijna zeggen dat ze alleen NL nog niet hebben gehad ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230224-121427-63f89c484d6d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230224-121427-63f89c484d6d6.jpg)
-
Speciaal voor de heavy-metal liefhebbers? ;D
-
zag het ook voorbij komen :).
Denk er sterk over na om de Trix versie te bestellen.
-
Heel apart in 1:87 (H0) terwijl de Engels markt 1:76 (00) is.
Ik betwijfel ten zeerste dat de Engelse markt de doelgroep is. ;D
Bart
-
Wat al eerder gezegd is: men raakt een beetje uitgekeken op al die zwarte Duitse locs en zo boort men een nieuwe verzamel-markt aan die met dit soort ‘exoten’ voorlopig nog een tijdje door kan….
Rob
-
Dit is een wel erg fraai model, je zou bijna in de verleiding komen...
-
Marklin werkt misschien weer samen met Hornby.
-
Heeft Märklin eerder samengewerkt met Hornby?
Groet
Fred
-
Met de Harry Potter set
(https://az95169.vo.msecnd.net/images/marklin/29550.jpg)
-
En waaruit bestond de samenwerking met Hornby dan volgens jou? 3Rail Wiki meldt daar namelijk helemaal niets over, dus ik ben benieuwd.
Bor
-
Ze deelde de verpakking ::)
Ik denk gezien de prijs dat ze dit keer niet hebben samengewerkt met Hornby (laat staan Bachmann)
Die Hogwarts Express was spotgoedkoop.
-
Simpelweg een Hornby-trein uitgebracht onder de naam Marklin voor verkoop op het Europese vasteland?
-
De Hornby-sets zagen er toch wel een beetje anders uit:
https://www.amazon.nl/hornby-Electric-Hogwarts-Express-Vehicles/dp/B07N88MGS3
https://nl.pinterest.com/pin/476326098068614234/
Simpelweg een Hornby-trein uitgebracht onder de naam Marklin voor verkoop op het Europese vasteland?
Dat kan niet, want Hornby maakt treinen in 00-schaal, niet in H0-schaal.
Bor
-
Op 3 rail heeft iemand de komst van de Flying Scotsman (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=20762.msg342319#msg342319) al voorspeld ;D
-
Maar stel die vraag op het 3 rail forum, daar las ik het destijds meerdere keren.
-
De Hornby-sets zagen er toch wel een beetje anders uit:
https://www.amazon.nl/hornby-Electric-Hogwarts-Express-Vehicles/dp/B07N88MGS3
https://nl.pinterest.com/pin/476326098068614234/
Dat kan niet, want Hornby maakt treinen in 00-schaal, niet in H0-schaal.
Bor
Ah nou ja, dan kan het natuurlijk niet (https://www.marklin-users.net/forum/posts/t22135-Harry-Potter-set-is-it-3-rail).
-
Geen samenwerking Hornby.
The Flying Scotsman dan he.
100% Marklin / Trix product.
bron : Marklin
-
Dat kan niet, want Hornby maakt treinen in 00-schaal, niet in H0-schaal.
En de marklin is dus ook 00 ;D
De harry potter is een door hornby aangepast model dat door marklin "vermarkt" werd.
Voor onderdelen moet je dus ook bij hornby zijn. Marklin heeft er niks voor.
Bart
-
Dat kan niet, want Hornby maakt treinen in 00-schaal, niet in H0-schaal.
Ze rijden op dezelfde spoorbreedte dus dat kan prima, het kleinere Britse profiel compenseert een en ander. Ik lees het ook op diverse fora terug (en ook in paar gelinkte berichten hier EDIT en terwijl ik dit type toegevoegde berichten ) dat de Hogwarts-trein gewoon een van origine Hornby-product is, dus in 1/76.
Deze geschiedenis hoeft natuurlijk niet te betekenen (en inmiddels ook bevestigd door Chris) dat dat voor de Scotsman zou gelden, die is immers wel 1/87
-
Oké, het kan natuurlijk wel, vanwege dezelfde spoorbreedte, maar het is natuurlijk geen porem.
Maar ja, Harry Potter wordt natuurlijk sowieso geassocieerd met kinderen en dus met speelgoed.
Bor
-
de harry potter was ook een hornby door marklin verkocht.Heb de set en uitbreiding hier staan
-
Ja, maar de Flying Scotsman is dus een serieus model, in echt 1:87. (y)
Bor
-
Ja bericht aangepast.......
Voor we weer eindeloos gaan miepen.
-
Maar wat kunnen we er achter gaan hangen....alle rijtuigen die er achter kunnen zijn alleen in schaal 1/76 beschikbaar.
Marklin/trix brengt geen rijtuigen uit om er achter te hangen.
-
Fleischmann had vroeger toch een paar 1: 87 rijtuigen voor achter hun Warship.
-
De Hornby en de Engelse Trix (gemaakt door Liliput) Flying Scotsman locomotieven (1:76) zijn 28 cm lang terwijl de Märklin aankondiging 24,5 cm lang is. Dus inderdaad een totaal andere schaal. Marklin kondigt geen engelse rijtuigen aan, dus dat is problematisch want Hornby, of elk ander merk, engelse rijtuigen passen van geen kant achter een 1:87 locomotief. In de Märklin video wordt voorgesteld er de rijtuigen van de Edelweiss of de Orient Express achter te zetten ???. Rare jongens, die van Märklin :).
En voor wie zich afvraagt hoe de Flying Scotsman er uit ziet, hier een video met Flying Scotsmannen in 00, 0 en 1:
https://youtu.be/pufI44q_9Vw (https://youtu.be/pufI44q_9Vw)
https://www.youtube.com/v/pufI44q_9Vw
Groet
Fred
-
Tja, als je de folder bekijkt kom je een USA lok tegen
de ES44AC, en dat gelijk in twee uitvoeringen
MTH heeft hem ook, in hun programma
-
Fleischmann had vroeger toch een paar 1: 87 rijtuigen voor achter hun Warship.
Ja, daar zat ik ook meteen aan te denken ,dat zijn bij mijn weten de enige BR rijtuigen in in 1/87.
-
Zijn die vanwege hun leeftijd dan niet weer in 1/82? :P
-
in ieder geval beter dan 1/76 ;) .
-
Zijn zeker niet 1:82, ik denk echt wel 1:87. Zo oud zijn ze nu ook weer niet ( vergeleken bij mijn eigen leeftijd ;D)
-
Ja, daar zat ik ook meteen aan te denken ,dat zijn bij mijn weten de enige BR rijtuigen in in 1/87.
Lima heeft in de begintijd ook wat spul gemaakt voor de Britse markt in h0. Het verkocht niet geweldig en na een tijdje zijn zij overgestapt op 00.
Christian
-
zojuist even uit nieuwsgierigheid de marklin S3/6 voor mijn harry potter hornby rijtuigen gezet en merk geen verschil op met de hornby HP lok ervoor.De rijtuigen zijn niet hoger of lager dan de lok van marklin. Mss zijn de LNER van hornby dan best mogelijk.Alleen een verdeler vinden in europa of je betaald je blauw aan invoer rechten en taxen
-
Maar wat kunnen we er achter gaan hangen....alle rijtuigen die er achter kunnen zijn alleen in schaal 1/76 beschikbaar.
Marklin/trix brengt geen rijtuigen uit om er achter te hangen.
Hang je er toch wat anders achter ? Als ik zie op hoeveel 'model' banen de eloks zonder bovenleiding rijden moet dat ook niet zo'n groot probleem zijn...(of je zet m in de vitrine, waar al mijn eloks, vanwege ontbreken BL ook hun tijd doorbrengen)
-
zojuist even uit nieuwsgierigheid de marklin S3/6 voor mijn harry potter hornby rijtuigen gezet en merk geen verschil op met de hornby HP lok ervoor.De rijtuigen zijn niet hoger of lager dan de lok van marklin. Mss zijn de LNER van hornby dan best mogelijk.Alleen een verdeler vinden in europa of je betaald je blauw aan invoer rechten en taxen
Dat het lijkt te passen, komt door het kleinere ruimteprofiel van de Britse loc en rijtuigen
De Flying Scotsman zal daardoor in 1/87 een stuk compacter ogen dan een S3/6, en dan ziet er dus juist vreemd uit, rijtuigen die dan misschien opeens hoger zijn dan de loc
-
een idee welke lok dan wel evenwaardig zou zijn ? Kan hier wel ff kijken in de collectie en deze er voor zetten om te vergelijken.BTW als je de S3/6 M en de hornby naast elkaar zet is er geen verschil in alle maten.
-
Hier een Lima 1:87 Engelse locomotief met een Hornby Engels 1:76 rijtuig. Ik vind dat het niet echt bij elkaar past (maar dat is ook maar een mening).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1090892-63f9245f6f15b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1090892-63f9245f6f15b.jpg)
Groet
Fred
-
Ik vind het een moedige stap van Marklin om de Flying Scotsman uit te brengen. Of ik hem ga kopen weet ik nog niet. De prijs is even iets om over na te denken.
Ik hoop vooral dat de sound ook echt de sound van de Flying Scotsman is en niet de standaard geluiden die Marklin in de database heeft.
Zelf heb ik trouwens meerdere Hornby A3's. Wat ik een groot voordeel vind van zowel de Hornby als de Marklin/Trix stoomlocs is het feit dat de aandrijving in de loc zit. Natuurlijk is dit realistischer, maar ik vind het technisch ook makkelijker met bijvoorbeeld een decoder plaatsen. Even de behuizing van de tender loshalen, decoder plaatsen en klaar ben je. De Artitec 3700 is daar nog zo'n voorbeeld van.
-
Ik denk dat ik maar eens plek in de voorraadkast ga maken voor een doos roze koeken ;D
-
Ja ja ja. Als se h4t doen, van harte
-
Ik vind het een moedige stap van Marklin om de Flying Scotsman uit te brengen. Of ik hem ga kopen weet ik nog niet. De prijs is even iets om over na te denken.
Ik hoop vooral dat de sound ook echt de sound van de Flying Scotsman is en niet de standaard geluiden die Marklin in de database heeft.
Zelf heb ik trouwens meerdere Hornby A3's. Wat ik een groot voordeel vind van zowel de Hornby als de Marklin/Trix stoomlocs is het feit dat de aandrijving in de loc zit. Natuurlijk is dit realistischer, maar ik vind het technisch ook makkelijker met bijvoorbeeld een decoder plaatsen. Even de behuizing van de tender loshalen, decoder plaatsen en klaar ben je. De Artitec 3700 is daar nog zo'n voorbeeld van.
Van de Flying Scotsman zullen inmiddels in het VK een heleboel geluidsfiles zijn, dus daar ben ik niet zo bang voor. Wat wél een probleem zou worden is het geluid van een NS 3900 (als ze die over een tijdje zouden gaan uitbrengen….. :laugh:).
Rob
-
Als je de al deze Europese stoomlocmodellen van Märklin naast elkaar legt, lijkt er een duidelijke filosofie achter te zitten: elegant, buitenliggende cilinders, drie of vier aandrijfassen.
Volgende model: een NS 3600 in de uitvoering met het gestroomlijnde machinistenhuis? Misschien zelfs in het NCS-geel? Dat zou mooi zijn... En passen in de serie.
-
Nee, Bello wordt het. ;) Lees het interview met de importeur maar, in de Railhobby Special over Neurenberg. Voldoet ook (min of meer) aan bovengenoemde criteria...
-
Als dat zo is dan ben ik zeer benieuwd met welke fictieve rijtuigen zij dan komen, immers passende rijtuigen zijn er niet.
Zal wel weer uitdraaien op vernederlandse Donnerbüschen zoals bij de VSM wagens.
-
Bello? Zo'n lullig tramlocje in een internationale sneltreinlocs? Alsjeblieft zeg... NS 3500, 3600 of 3900 ligt dan meer voor de hand.
-
Ik denk dat Märklin een speciale Nederlandse loc niet aandurft, met al dat gezeik wat er mis mee is ;D
-
Nou zeg, dat er nooit iemand eerder op deze ontzettend hilarische grap gekomen is! En dan die kwinkslag er nog bij, dat doet je wel even nadenken.... phoe
-
Hoezo, grap ?
-
Ik vind het juist wel mooi dat Märklin helemaal sch*t heeft aan of iets echt klopt of bestaan heeft of niet :) En hun fans denken er net zo over en dat is ook mooi. Vind ik.
-
Ik kon het niet beter omschrijven :)
-
Ik vind het juist wel mooi dat Märklin helemaal sch*t heeft aan of iets echt klopt of bestaan heeft of niet :) En hun fans denken er net zo over en dat is ook mooi. Vind ik.
In het verlengde daarvan: Frans Jeltes, in vroeger dagen de ‘filiaalmanager’ van Märklin Nederland, zei ooit eens: ‘… het maakt me niet uit hóe ze over Märklin schrijven, áls ze er maar over schrijven…’ ;)
Rob
-
Wat wél een probleem zou worden is het geluid van een NS 3900 (als ze die over een tijdje zouden gaan uitbrengen….. :laugh:).
Ik ben voor :D
-
Als je de al deze Europese stoomlocmodellen van Märklin naast elkaar legt, lijkt er een duidelijke filosofie achter te zitten: elegant, buitenliggende cilinders, drie of vier aandrijfassen.
Volgende model: een NS 3600 in de uitvoering met het gestroomlijnde machinistenhuis? Misschien zelfs in het NCS-geel? Dat zou mooi zijn... En passen in de serie.
Volgens mij is de constante indrukwekkend met internationale uitstraling.
-
Of wat ook grappig zou zijn, dat ze een 3700 maken maar er dan een "Potvis" van maken ;D Gewoon om ons te zieken.
-
Met een 3700 ziek je me al genoeg. :-X
Bart
-
Zieken? Dat zou toch prachtig zijn! Ik, als stroomlijnliefhebber, zou 'm meteen bestellen!
Groet
Fred
-
Het is toch wat met Marklin……..
Het is nooit goed of het deugt niet 🙈
Mvg Johan
Deze bedoelde ik dus. Sorry.
Groet,
Hans
-
Is het een idee dat de berichten over de 1707 een eigen draadje bij materieelbespreking krijgen?
Jeroen
-
Heppik gevraagd