BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: henk op 06 April 2008, 21:47:21

Titel: Railmagazine 253
Bericht door: henk op 06 April 2008, 21:47:21
Railmagazine 253 heeft weer een nette paginaverdeling tussen grootspoor en modelspoor.
De grootspoorafdeling begint met een artikel over de enorme testbaan van Siemens in Wegberg-Wildenrath. De testbaan voor railmaterieel dat op normaalspoor en meterspoor kan rijden wordt niet alleen door Siemens gebruikt, maar is een algemeen test- en certificeringbedrijf.
Hendrik Bouwknegt schreef een artikel over 10 jaar concurrentie op het Nederlandse spoor. Hij is positief gestemd over de resultaten en daar heeft hij wat mij betreft gelijk in.
Daarna nog een stuk over de Coradia Lirex. Het grootspoordeel wordt afgesloten met een artikel over 40 jaar metro in Rotterdam. Nostalgie alom, wat mij betreft, omdat ik tot de eerste generatie Rotterdammers behoor die niet beter weet dan dat er een metro is.

De modelspoorafdeling wordt geopend met de clubbaan van de Haagse Modelbouw Club. De activiteiten van de club zijn bepaald niet onbekend en het is leuk om te lezen welke technieken ze nou eigenlijk toepassen. Met karton zijn duidelijk hele mooie resultaten te bereiken.
Sinds 2001 zijn de aloude trolleybussen van Brawa (eigenlijk Eheim) uit het assortiment verdwenen. Het Nederlandse bedrijfje van H. Molmans heeft een verbeterde versie op de markt gebracht. De bussen zijn op schaal, volgen de Faller rijdraad, maar krijgen stroom van de bovenleiding en hebben een DCC-decoder aan boord.
Otto Schouwstra heeft maar weer eens een juweeltje gemaakt. Deze keer heeft het baantje de aanvoer van klei naar een kleiwarenfabriek als thema. Vooral de geluidstechniek is boeiend. Geen ingebouwd gepiep uit decoders, maar zes luidsprekers onder de baan, waarbij het geluid de rijdende locjes aan de andere kant van de plaat volgt.
Daarna nog een stuk over de ‘Silberbergstrecke’: een degelijke modelbaan naar Duits voorbeeld in tijdperk 3 van de Modelspoorgroep Den Bosch.

Tot slot de in het vorige nummer beloofde rapportage uit Neurenberg. Vind ik toch nog dingen die ik elders kennelijk had overgeslagen. Zo wist ik niet dat Philotrain met een eloc 1000 in schaal 0 gaat komen.
Op pagina 74 staat maar weer eens het handmonster van de gele Piko Hondekop 359. Volgens het bijschrift zou hij door Frank Oude Elferink zijn gespoten. Dat is toch jammer voor Bram van Oeffelt die zulk voortreffelijk werk heeft geleverd.