BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: amber op 06 April 2008, 21:47:08
-
Ik ben van plan de grote tafel die er nu staat te slopen en over te stappen op modulebouw. Op die manier heb ik niet de hele tijd een grote baan in n toch klein huis staan. Tevens kan ik zo wat langere rijlengtes maken. Maar ik ben verder niet bekend met het bouwen van modules, vandaar dus dit topic. Ik ben er ondertussen achter dat je het beste telefoonstekkers kunt gebruiken tussen de verschillende modules voor de stroomvoorziening/ringleiding. Maar hoe zorg ik er voor dat de rails recht tegenover elkaar ligt? En hoe zorg ik er voor dat er geen hoogteverschillen zijn? Wat is de makkelijkste manier om de poten weg te klappen zodat de modules aan de wand gehangen kunnen worden? Of is er een andere, handigere, methode om de modules op te bergen?
Tot zo ver mijn eerste vragen. Ik rijd overigens N spoor en anloog. Omdat het een prive baan is, hoeft het niet te voldoen aan NEM normen en zullen er ook vaste modulecombinaties zijn, bv het station (gepland staat 2 modules van elk 1 meter)
-
Hallo Amber,
kijk eens bij NED Track, deze hebben normen voor de modules ook al wil je daar zelf niet aan voldoen kan het mogelijk helpen bij het idee hoe een module te bouwen.
Ook kunnen de Hobbytrack normen je mogelijk helpen, ondanks dat dit H0 is. Deze normen hebben ooit (rond 1980-1985) in de Railhobby gestaan, mogelijk kan iemand zeggen welk nummer dit was?
Groeten,
Christoph
-
Maar hoe zorg ik er voor dat de rails recht tegenover elkaar ligt?
Bij het rails leggen twee modules aan elkaar koppelen, rails gewoon doorleggen en na afloop precies op de scheiding doorzagen.
En hoe zorg ik er voor dat er geen hoogteverschillen zijn?
Nauwkeurig werken.
Wat is de makkelijkste manier om de poten weg te klappen zodat de modules aan de wand gehangen kunnen worden? Of is er een andere, handigere, methode om de modules op te bergen?
Wegklapbare poten is niet handig, in ieder geval lastig te maken. Zeker als je modules maakt die maar 1 meter lang zijn. De poten worden dan nl. langer dan de modulebak.
Losse poten is handiger.
-
Modules kun je ook stapelen (zo gaat dat bij ons op de club ook).
Er worden dan extra stukken op de kopse kanten gezet zodat er gestapeld kan worden.
De stap voor wat Klaas aangeeft tav het doorzagen v.d rails bij de module overgang:
Maak eerst een pas systeem tusen de modules (pen/gat) zodat je zeker weet dat de modules op elkaar passen.
Kees-Jan
-
Maak eerst een pas systeem tusen de modules (pen/gat) zodat je zeker weet dat de modules op elkaar passen.
Daar zijn de meningen over verdeeld. Ik doe dat per definitie niet.
Als twee modules voor het eerst gekoppeld worden (dus nog voordat de rails er op liggen) dan zet ik ze met lijmklemmen aan elkaar. Daarna boor ik twee gaten in de kopschotten door en door van 7 mm. Daar steek ik dan slotbouten met vleugelmoeren in van 6 mm. Kun je altijd nog een millimeter rommelen in alle richtingen.
-
Ik boor die gaten in de kopschotten nog voor de bak gemaakt wordt in de losse kopschotten door ze opelkaar te leggen (das nog handiger). Daarna de bakkies er bij bouwen.
Kees-Jan
-
Ik heb een mal gemaakt waarin de gaten voor de bouten voorgeboord zijn.
Daarna bij elk kopstuk van elke te nieuwe modulebak even deze mal erbij
pakken. Dat werkt tot nu toe erg handig.
Verder heb ik aan één kant van elke module steeds de bouten met z.g.
bruislijm vastgelijmd, nadat ik eerst de bakken tegen elkaar heb gelegd.
Op die manier zitten de bouten dus steeds vast in de betreffende bak.
Leek mij gemakkelijker bij het opbouwen (als je met shows meedoet enzo).
Groet, Wim
-
rails doorleggen over de module bakken en de module bakken een mm of 2 uit elkaar houden dmv karton/stukje dun hout.
Dan doorzagen en de rails vervolgens tot op de bak rand afvijlen. Werkt perfect, je hebt zo een strakke overgang.
mvg,
Sander
-
Sander, bij jouw methode kom je bedrogen uit als de sporen niet haaks over de scheiding lopen. Ik doe er alleen maar een stukje plastic folie tussen om te voorkomen dat de bakken aan elkaar gelijmd worden.
-
rails doorleggen over de module bakken en de module bakken een mm of 2 uit elkaar houden dmv karton/stukje dun hout.
Dan doorzagen en de rails vervolgens tot op de bak rand afvijlen. Werkt perfect, je hebt zo een strakke overgang.
Dit werkt prima zolang de overgang haaks op de rails staat. Maar zodra de overgang onder een hoek staat, ontstaat er een verschuiving tussen de 2 modules.
Je zaagt immers bij het doorzagen van de rials al gauw 2mm weg. Bij N-spoor van 9mm is dit een groot verschil. Ontsporingen zijn dan ook gegarandeerd.
Alternatief:
Leg de rails op 1 module tot de rand.
Monteer aan de rand van de modules een geleiderail door bijvoorbeeld latten langs de modules te klemmen.
Laat de module1 met spoor iets zakken, zodat de spoorstaven net onder de bedding van de andere module ligt.
Je kan nu de lege module2 voorzien van spoor. De plaats bepaal je door het spoor tijdelijk over module1 heen te laten lopen.
Daarna het spoor op module2 vast zetten, modules los maken, en het overtollige spoor afzagen.
Succes!
Mark
-
[THE LOT OF US]
ROCO zaagje, minder dan een halve milimeter zaagsnede.
-
Je zaagt immers bij het doorzagen van de rials al gauw 2mm weg. Bij N-spoor van 9mm is dit een groot verschil. Ontsporingen zijn dan ook gegarandeerd
Nog nooit geen last van gehad.
-
Jacob,
Je hebt gelijk want ik heb met verbazing op Eurospoor staan kijken bij een N modulebaan waar ook "enorme" gaten tussen de modules zaten en alles bolde er vrolijk overheen.
Maar het lijkt me dat als de afstand kleiner is het treinen verloop rustiger is.
Kees-Jan
-
Het gaat erom om de bakken zeer precies en strak tegen elkaar te zetten,
elke keer weer.
Ik gebruik aan de zijkanten scharnieren waarvan de pinnen zijn vervangen door 10-duimers en in de kopschotten twee m8 slotbouten met vleugelmoeren.
En dan zorgen dat het geheel waterpas staat en blijft staan.
-
@Jacob
Heb je daar een foto van? en wat zijn 10-duimers??? :-[
-
Op http://www.nproject.nl/modelspoor/bakovergangen-voor-modules.html zag ik ook een voorbeeld met scharnieren. Alleen zijn daar de standaard pennen gebruikt.
-
10-duimers zijn uit de kluiten gewassen spijkers.
-
Goed, bedankt voor de vele vele reacties! Blijf ik alleen nog met het vraagstuk van de poten zitten. Tafelpoten zijn te klein (ben tot nu toe max 80cm tegen gekomen) en met losse poten zou ik niet weten hoe ik dat moet oplossen. Moet ik bij elke poot op exact dezelfde afstand een gat boren? Of heeft iemand anders nog tips m.b.t. de poten?
-
bij sommige modulebanen lost met het poten probleem heel handig op . Je hebt van die hele goedkope "opklapschragen " bij gamma, praxis, bouwmarkt.
Even uitklappen et voila een prima steun voor de module bak. Ingevouwen vrijwel geen plaaats , spotgoedkoop en toch stevig.
-
Als je dan toch aan het maken van de poten toe bent, maak deze dan met een stelbout aan de onderkant van de poten, dit scheelt namelijk in het hebben van problemen zoals wiebelen op een ongelijkmatige vloer.
Overigens kun je de uiteinden van de rails bij de overgang op een stukje printplaat solderen, wat het onherstelbaar beschadigen van de rails tegengaat bij mogelijk stoten of er met je kleding achter blijven haken.
Dat stukje printplaat dan uiteraard wel goed vastzetten op de modulebak, maar dat spreekt voor zich denk ik ;)
Met vriendelijke groet,
Peter.
-
Ik maak de poten inklapbaar door een vurenhouten balk van 34 bij 34 mm te laten scharnieren om een inslagbout.
De balk is geborgd op de bout door een zelfborgende moer.
Vergrendeling gebeurt door een tweede bout.
Onderaan de balk zit een indraaimoer.
Daar draai ik een stuk draadeind in met onderop een deurstopper. De deurstopper is met 3 moeren geborgd.
Het draadeind dient ter (fijn)afstelling van de hoogte en ter bescherming van de vloer. Daarnaast is het draadeind snel grote stukken (tot 15 cm) in de draaien door er een boormachine op te zetten.
Ik maak per module slechts 2 poten. De andere kant van de module steunt dan op de aangrenzende bak.
Mark
-
Kijk eens op mijn SITE (http://modelspoorh0.nl) daar ben ik nu ook bezig met modules.