BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Banen of diorama's => Topic gestart door: Hans van der Burg op 06 April 2008, 20:44:34
-
Hallo!
Zoals beloofd hier dus een aantal foto's van mijn locatie en mijn baan.
Woonplaats Nærbø, tussen Stavanger en Egersund, zuid-westen van Noorwegen. Lange zomerdagen, zon tot 12.00 en korte winterdagen, donker om 14.30, soms heel dag als het bewolkt is. Dit alles komt door de andere stand van de zon dan in Nederland.
Omdat vele zich afvragen hoe wonen in Noorwegen eruit ziet, hieronder mijn huis, en de garage waarvan de 1e etage speciaal voor de treinbaan is gemaakt. Maximale oppervlakte was 48m2 voor deze etage, daar je anders te maken krijgt met bouwreglementen voor een huis en niet een garage, wat vele malen lastiger was.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1502.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1501.jpg)
De baan gegevens:
Spoor N, alle rails van Roco, ook de wissels. Wissels worden aangedreven door Roco onderbouw relais.
Decoders en schakelingen allemaal van Viessmann, waaronder de 5212 voor de wissels, en de 5233 voor de terug/bezetmelding.
Totale oppervlakte 26m2, 300m+ rails, ex schaduwstation, dat komt nog op nivo -1. Door de schuine wand is de tafelhoogte 60cm gemaakt, en de baan is zo ontworpen dat ik overal bijkan ten alle tijde. Voor het grote plateau aan de achterkant bij het raam, wordt een luikje gemaakt om dit te verwezenlijken. De rest is in grijp afstand.
Thema is Duits, tijdperk II,III, met bovenleiding op de hoofdbanen.
De baan is zo ontworpen dat ieder hoofdspoor uit kan komen op een ander hoofdspoor, waarbij, dankzij de ruimte de trein automatisch van richting wisselt, kortom van rechter spoor in 2-baans spoor, via een omweg op de linker aankomt. Enzowaar geen keerlussen :-) Gemiddelde maximale rijtijd is van 1,5 minuut voor het korste stuk tot 4,5 minuut voor het langste stuk, dus totdat de trein terugkomt in het hoofdstation.
Hieronder 2 overzicht foto's. Nog een heeeeele hoop te doen :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1482.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1483.jpg)
Zoals je kunt zien ben ik geen 'spanten' man. :-) Ik heb een ontwerp op de computer gemaakt van de baan en dan ga ik aan de gang, aanpassen, verplaatsen etc.... Vormgeving wordt gedaan in een combinatie met gaas, gips en styrodor(blauwe schuim). Lekker licht en makkelijk vorm te geven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1484.jpg)
Baanbetrieb in aanbouw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1486.jpg)
Klein station op 1 van de hoofdbanen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1487.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1494.jpg)
Het hoofdstation in aanbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1488.jpg)
Vertrek naar links uit het hoofdstation
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1489_1.jpg)
De 3 banen achter de grote stad. De enkele baan die bovenin ligt, ligt los, daar ik die er uit ga halen. Deze moet hoger komen, dus naar voren. Een van de hoofdbanen gaat verdwijnen achter de berg waar de enkele baan opligt. Vind het net iets te druk worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1490.jpg)
De toekomstige locatie van de grote berg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1491.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1492.jpg)
Station Schwarzwald in de maak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1495.jpg)
Hoofdbaan waarop het baanbetrieb uitkomt. Hoofdbaan gaat onder een brug door en verdwijnt dat in de berg.
Overigens maak ik eerst de baan geheel en beslis dan wat voor brug erkomt, kopen of zelf maken, vandaar dat je hier waar een brug komt kunt zien dat er gewoon hout ligt. Kwestie van eruithalen en door brug vervangen :-)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1497.jpg)
Dit is mijn werktafel, een IKEA televisie tafel, op wieltjes, welke vervolgens is aangepast om bijvoorbeeld het computer scherm te verzinken en zijn kabels weg te werken. Links de Commander van Viessmann >:(
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1498.jpg)
Dit is mijn stroom verdeelkast, gemaakt naar voorbeeld van Huib zijn website. 8 aparte stroomkringen voor wissels, seinen, verlichting en andere zaken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1499.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_1500.jpg)
En dan hier zoals een goede vriend van mij(bij sommige beter bekent als Jan uit Hoogeveen:-) )het noemt, mijn eigen winkeltje, of te wel alle bovenleiding, decoders en seinen e.d. die er nog allemaal in moeten, voordat ik uberhaupt een vlok met gips op de baan leg :-)
Hmmm, dat was het wel voor nu eigenlijk :-)
Hoop dat jullie het leuk vinden!
Groetjes,
Hans
-
Hans,
Ziet er veel belovend uit. Hou ons op de hoogte en veel plezier daar.
André
-
Groots! Ik heb geen bezwaar tegen regelmatige updates hier op het forum! ;D
Heb je ook nog een baanplan? Vind ik altijd leuk om te zien.
-
Das een flinke baan zeg, ik ben benieud naar de verdere bouwproces. Welk digi-systeem gebruik je eigenlijk, DCC? (Just me being curious)
Robert
-
Hoi!
Ja ik gebruik DCC op dit moment voor alles, gezien de Commander geen andere keuze. Maar daar ik overstap naar een andere Central ben ik vrij, indien nodig....
Heb ook een baanplan, zal hem morgen er even bijzetten!
Groetjes,
Hans
-
[hans]
Prachtig, prachtig.....
vertel eens hoe staat het met de levering van modelbouwspulletjes zijn er van die winkels in de buurt of alles via internet. Volgens mij is het land knoepersgroot.
Hoe ben je hier terecht gekomen???
Groeten uit de polder,
Frederico
-
Ik geloof dat ik nog meer jaloers ben op je woonplaats (wat een prachtig land is het toch!), dan op je modelbaan. En die is ook al heel indrukwekkend.
Ik blijf dit draadje volgen!
mvg,
Gert
-
Hoi Gert en Frederico,
mijn vrouw is Noors, 8 jaar in NL gewoond en ieder jaar op vakantie naar Noorwegen. Ieder jaar gingen we met steeds meer terugzin terug naar Nederland, dus gewoon de knoop doorgehakt. Werkte op dat moment in Engeland, dus maakte niet veel uit waar ik woonde, pendelen moest ik toch.
Bevalt goed hoor, wel wennen in het begin, maar veel ruimte en minder regeltjes :-)
De leverantie van mijn spullen? Een heel verhaal. In het kort, begonnen bij Totaltrain in September. Bestelling geplaatst voor de hele bubs, rails ,decoders, bovenleiding ga zo maar door. Goede Service van het personeel, waaronder Jan de Boer, Jaap etc... Toen die echter naar het filiaal in Hoogeveen ging, ging mijn bestelling in Castricum fout toen het werd overgenomen door de eigenaar zelf, en heb in Februari de stekker eruitgetrokken bij Totaltrain als klant, en mijn geld teruggeist plus rente, van wat er nog openstond. Hij( de eigenaar) heeft mij goed belazerd, ook met andere zaken. Gelukkig heb ik voldoende in huis om door te gaan voor een lange tijd, en heb veel aan Jan de Boer, die nu ook zijn eigen zaak opent. Super vent, weet veel, service top, gewoon perfect! Tja en ik ga bijna iedere 6 weken naar NL om in de winkels te snuffen.
Hier zijn er wel internet zaken om te kopen, net als in NL, maar ik spreek wel Noors, maar om nou trein vakjargon in het Noors te babbelen, ehh nee :P
Er zijn 2 winkels hier in het land, en N is niet zo groot. Buiten dat als ik het in Nederland koop met korting, dan is het dezelfde prijs als hier, en laten we wel zijn, Nederland en Duitsland zijn toch het topland op dit gebied, met veel gebruikers. Kijk maar naar dit forum :-)
Voor de grote dingen zoals rails e.d. gaat dit goed, maar als ik straks aan het bouwen ben, en je komt net effies een aluminium buisje te kort, of een muurtje, je kent het wel, tja dan is het lastig. Dus goed voorbereiden is een must. Stuk voor stuk en spullen in overdaad aanschaffen :-)
Is toch ook leuk, hihi ;D
Hans
-
Interessant, leuk verhaal,
't blijft een hobby, treinen en een vrouw;
je doet er ALLES voor !
Veel succes,
Frederico
-
Mag aannemen in die volgorde!? Treinen, vrouw? hahah!! ;D
Speciaal voor Gert:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/21168_v2.jpg)
Maar goed, blijft een treinenforum :-), zodra ik weer een ander verslag heb van de baan, dan komt hij er natuurlijk!
Groetjes,
Hans
-
Ik meld me even aan bij het OBB-team want dit wordt een leuk reisje ;D
Hans, ziet er veel belovend uit!
Zoals voorgaande reacties al aangeven, blijf ons op de hoogte houden!
mvg,
Sander
-
PFF zeg, wat een ruimte. Zelfs in H0 kan je hier nog prachtig werken...
Veel succes met je baan, zeker een volgertje!
-
Ook ik ga je updates zeker volgen. Wat een ruimte man, daar kan ik alleen maar van dromen. Overigens zou ik het leuk vinden als je aan je foto's de optie geeft om ze met een klikje van de muis wat groter te krijgen. Dan kan ik nog beter zien wat je daar allemaal doet.
-
Hans,
ziet er echt top uit! mooi huis ook.
tevens welkom op het forum.
-Sander
-
Hans,
Bedankt voor de foto. Was voor het laatst in 2004 in Noorwegen. Dus het wordt wel weer eens tijd. :)
Volgens mij zijn er toch wel wat meer winkels daar hoor. Ik ken er in ieder geval een in Bergen en een in Oslo. Daarnaast heeft NMJ in Drammen ook een eigen winkel, dus dat zijn er dan al drie.
Heb je in Noorwegen wel eens modelspoortentoonstellingen bezocht?
Ik geloof dat er afgelopen herfst een is gehouden in Bergen.
Komende zomer staat er een kleine tentoonstelling in de omgeving van Trondheim op de agenda.
mvg,
Gert
-
Helaas is mijn laatste bezoek al weer uit 1999. Maar ja, vanuit de VS ga je niet zo snel naar Noorwegen. Dus bouwen we maar een klein stukje Noorwegen thuis.
Er zijn in Noorwegen diverse winkels. Op http://www.mjf.no staat wel een lijstje. Maar N spoor is niet zo groot in Noorwegen dus dat zal wel wat moeilijker worden. NMJ in Strømmen heeft bijna geen N spoor en dat is wel zo'n beetje de grootste winkel.
Veel succes met de bouw.
Med vennlig hilsen,
Lolke
-
Toch wel wat leuks voor je verjaardag gekregen lolke?
-
Hoi Gert!
Ja dat klopt, er zijn inderdaad wat meer winkels, maar bv Bergen is 4 uur reizen, en Drammen 9 uur met de auto. Bijna net zo snel als naar NL vliegen, als naar Drammen vliegen, vanddar mijn keuze voor Nederland.
En inderdaad N is niet groot hier nee.
En er is zelfs een winkel in Stavanger, maar daar liggen 20 boompjes en wat Mårklin, haha! Internet daarentegen is een mogelijkheid, maar ik vind internet alleen werken voor dozen, huizen, decoders e.d. de rest moet toch echt op zicht.
Overigens gesproken met veel importeurs hier(websites) en algemene levertijd is 6 weken, en prijzen idem aan Nederland.. Dus keuze is er inderdaad, maar ach, lekker een excuus om effies naar Nederland te gaan eens in de zoveel tijd .-)
Maar goe,d houd jullie op de hoogte van de ontwikkeling!
Hans
Groetjes,
Hans
-
Komende zomer staat er een kleine tentoonstelling in de omgeving van Trondheim op de agenda.
Zo is het, dat is op 26 & 27 juli, kijk maar: www.orkhavnbanen.nl (http://www.orkhavnbanen.nl)
en ik verwacht uiteraard wel dat jullie allemaal komen kijken!
groeten,
Vincent
-
Vincent, de link werkt niet, krijg een foutmelding :P
De site zelf doet het wel dus met even wat klopwerk is
alles nog wel te bekijken ;D
Mooie site trouwens! :)
-
ach ja, ik en computers :P
maar nu doet 'ie het hoor...
-
He, dat is echt gaaf!
Misschien dat ik er wel langs ga :-)
Mooie foto's ook van die baan!
Bedankt voor de tip!
Hans
-
Weet je wat? Als Lolke ook komt, kom ik ook! ;D
mvg,
Gert
-
Gert, ik dacht toch dat je je vakantie richting Trondheim al gepland had? En nu terugkrabbelen... toch geen problemen thuis? ;D ;D ;D
-
Ssst, straks lees mijn vrouw dit draadje nog! ;D
En voor jouw informatie: de globale plannen waren dit jaar Zuid-Frankrijk, dus je begrijpt dat er nog heel wat water door de Rijn moet voordat we precies de andere kant op gaan. Maar het is nog geen juli, ha ha!
mvg,
Gert
-
Gert dit zal je helpen: Ik ben al heel lang verslingerd aan Noorwegen.
De afgelopen 4 vakanties nog maar 5 dagen met regen gehad. ( en ik ga minimaal 4weken ) Temperaturen afgelopen jaar 25 tot 30 graden.
Regio Eidfjord tot Lindesnes.
Natuur= immens , mensen top en veel rust en natuur.
( eigenlijk moet ik het niet aanbevelen want anders wordt het te druk.)
-
Klopt, we moeten niet te hard gaan roepen dat het prachtig land is en er veel op spoorweggebied te beleven valt, want de laatste keer dat ik er was kwam ik al meer auto's met NL-kenteken tegen dan Duitsers.
Wat het klimaat betreft: Ik weet dat het steeds beter wordt. Officieel is Bergen de regenrijkste stad van heel Europa. Voor wie er nooit geweest is: je kunt daar op straat paraplu's kopen uit een automaat.
Toch was het daar in 2004 zó snikheet, dat we ons ijskoude pilsje niet op een terras, maar binnen in een cafe dronken.
Enige nadeel van het land is dat je ten Noorden van Oslo geen echte snelwegen meer hebt en dus niet echt kunt opschieten. Voor de heenreis vind ik dat nooit zo erg. Maar terug is het wel wat vervelend.
mvg,
Gert
-
En nou weer terug naar het onderwerp?
;) :P
-
Terug naar het onderwerp :-)
Dit zijn de plannen. Deze maand niks, tuin-tijd, ja ook hier al lekker weer :-) En in de tuin doe je goede ideen op voor de treinbaan. Ben intensief bezig geweest, ieder weekend en avond sinds November, effies pauze.
Hierna de laatste wijzigingen aanbrengen. Dan worden alle blokken ingericht, inclusief beseining, wissels polariseren etc... Dan koploper inrichten. Nou dan is het zeker herfst, en dan gaan we echt beginnen met de inrichting.
Ik houd jullie op de hoogte, maar plaatjes zullen niet veel veranderen, meeste gebeurt onder de baan, behalve dan de wijzigingen :-)
Oh en als iemand commentaar heeft, of zoals de Engelse term is "positive feedback", dan hoor ik het graag!
En als er iemand in de buurt is, de deur is altijd open, lol :-)
Hans
-
Oh en als iemand commentaar heeft, of zoals de Engelse term is "positive feedback", dan hoor ik het graag!
Ben benieuwd naar je baanplan! :)
-
oh ja!
Komt tie dan, zitten wel fouten in en ondertussen veel aangepast, maar principe is hetzelfde....
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/garage10_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/garage10_2.jpg)
Lengte is 8 meter, breedte is 6 meter, van het hele vierkant.
De cijfertjes naast de rails geven nivo 0 tot en met 3 aan.
Niet op de tekst letten, was voor mijzelf :-)
Groetjes,
Hans