BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jan Huchshorn op 06 April 2008, 18:02:25

Titel: Fleischmann 1351F loc probleem.
Bericht door: Jan Huchshorn op 06 April 2008, 18:02:25
Hallo,

Fleischmann 1351F loc, voorzien van Keuhn T145 decoder, heeft drie jaar goed gelopen. Gisteren heeft hij enige tijd tegen een opstakel op de baan aan staan slippen, waarbij hij goed warm is geworden. Vervolgens zag je bij automatisch (Koploper) bedrijf, dat hij veel te hard de stopsecties in liep. Aansluitend de snelheidstabel gecontroleerd, hierbij bleek de max.snelheid van 87 naar 132 km/h was gegaan.

Decoder uitgelezen: alles leek hetzelfde te staan.

Loc open gemaakt: geen sporen van oververhitting te zien. Collector en koolborstels (nog 3mm lang) bekeken, leek mij goed.

Loc direct zelf met de IB besturen: Gaat niet lekker, snelheid is niet goed te regelen. Vervolgens CV5 nog verder naar beneden ingesteld (van 84 naar 64) CV53 van 2 naar 3 en CV54 van 20 naar 30. Loc is nu wel weer goed te bedienen.

Daarna een nieuwe snelheidstabel gemaakt in Koploper, hierbij bleek de motor, voor mijn gevoel, behoorlijk warm te worden. En dan hangt er dus nog helemaal geen trein aan.

De stroom opname nog bekeken met de universeelmeter tussen de trafo en de booster. Loc heeft op de laagste snelheidstrap +/- 200mA nodig, bij 80km/h +/- 400mA en bij 130km/h +/- 600mA. Nu heb ik maar één Fleischmann loc dus ik kan niet vergelijken maar het is veel meer dan een moderne Roco of Marklin loc.


Mijn vraag: wie kan wat met bovenstaande of heeft soortgelijke ervaringen met oude Fleischmann locs.

Groeten Jan.
   




Titel: Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
Bericht door: HuubvG op 10 April 2008, 19:05:50
Wel laat, maar toch maar proberen je een antwoord te geven. Als zo'n motor een tijdje te warm is door overbelasting of door aansluiten op wisselstroom, dan smelt inwendig de isolatielaag, waardoor de koperdraad stroom doorlaat (opzij, naar een ander stukje van zichzelf), hetgeen ten koste gaat van de inductie (trekkkracht). De lengte van de draad wordt als het ware ingekort. Daardoor gebruikt ie ook meer stroom. Je ziet er aan de buitenkant niks van omdat ie daar het koelst is (was). Dat ziet er nog mooi blank uit zeker? Welnu, er zit niets anders op dan de motor te vervangen. Hetgeen mij niet zo'n probleem lijkt.
Titel: Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
Bericht door: Jan Huchshorn op 10 April 2008, 23:10:16
Huib,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me er bij neer moeten leggen dat de motor gesneuveld is.

Groeten Jan.