BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Henk Veenstra op 24 November 2022, 11:27:30
-
Is het mogelijk om in de Hippel Railpro 604 van Roco, een condensator in te bouwen om de rijeigenschappen te verbeteren.
Zie foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/RocoRailpro604-637f46ea15343.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/RocoRailpro604-637f46ea15343.jpg)
mvg Henk
-
Hier bouwt Huib Maaskant een powerpack in een eerdere versie van de Roco 500.
https://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm (https://www.floodland.nl/aim/info_stottertherapie_1.htm)
Verbetering van de stroomafname is ook mogelijk.
Hier een draadje over allerlei technische aanpassingen aan het model.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98433.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98433.0)
-
Ik heb even gekeken
Welke decoder er inzit.Een
Esu lokpilot 4.0.
Kan ik daar ook een
Condensator op aansluiten?
Mvg Henk
-
https://www.esu.eu/en/products/former-products/powerpack/
-
Op de LokPilot 4 kan je een gewone elco (elektrolytische condensator) aansluiten of je kan het echte PowerPack van ESU aansluiten waar de vorige post naar verwijst. Zie pagina 23 van de gebruiksaanwijzing van de decoder.
https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1%5BdownloadItem%5D=71694baff72b31b9eda2534dd1f43f9d (https://www.esu.eu/en/downloads/instruction-manuals/digital-decoders/?no_cache=1&tx_esudownloads_pi1%5BdownloadItem%5D=71694baff72b31b9eda2534dd1f43f9d)
Om de beroerde stroomafname van dit model te compenseren is het PP aan te raden. Kost een paar centen, maar dan heb je ook iets dat werkt. Het is een beetje proppen bij dit model, maar Huib kreeg het voor elkaar.
-
https://www.esu.eu/en/products/former-products/powerpack/
Eens kijken of deze powerpack erin past.
Bedankt voor de tip.
mvg Henk
-
Wat is eigenlijk het verschil tussen een powerpack van Esu en een simpele condensator (met een weerstand ervoor)? Ik gebruik het tweede al een hele tijd op verschillende locomotieven en zie geen reden om voor zo een veel duurdere powerpack te gaan... ???
-
Ik zou voor deze gaan:
https://tramfabriek.nl/powerpacks.html
Op deze pagina een inbouwverslag:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102367.msg3222298544#msg3222298544
Deel 2 komt binnenkort met de verlichting, automatische koppeling etc.
Eerder heb ik een Hippel ook al voorzien van alleen de powerpack.
https://www.youtube.com/watch?v=LYUHnyiIfvg
@Waterman,
De capaciteit is ongeveer 100.000 keer zo groot. Een condensator is leuk voor een LED, maar voor een draaiende motor ben je een flinke capaciteit benodigd.
-
Wat is eigenlijk het verschil tussen een powerpack van Esu en een simpele condensator (met een weerstand ervoor)? Ik gebruik het tweede al een hele tijd op verschillende locomotieven en zie geen reden om voor zo een veel duurdere powerpack te gaan... ???
De capaciteit om stroom op te slaan is een paarhonderd tot duizend keer groter (honderduizend keer is wel erg veel Wijbe :)). Werkt dus ook bij de echte probleemgevallen. Als je de loc rijdend van de rails licht, draait de motor nog enkele seconden door.
-
tramfabriek : vergeet niet dat het powerpack je voor belgie (en vermoedelijk nl ook) stukken meer zal kosten dan de esu versie door invoertaxen en btw en inklaring van bpost (minimum 9 euro). sinds UK uit eu is geld dat voor alles wat van ginder binnenkomt.
Is dezelfde als van trainmatic en daar vind je de europese winkels die het verkopen.Dan komen er geen taxen enzo bovenop.
PS : via Royal Mail First Class en alles verstuurd vanuit Engeland.Prices ex TVA is het probleem.
-
Henk (Veenstra), als je de stekker van de decoder af knipt en de draadjes op de print soldeert past het Esu powerpack precies.
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/JWAs6n.jpg) (https://imageshack.com/i/poJWAs6nj)
(https://imagizer.imageshack.com/v2/1280x1024q90/924/mVNO0V.jpg) (https://imageshack.com/i/pomVNO0Vj)
Gr, Ben.
-
Ik zou voor deze gaan:
https://tramfabriek.nl/powerpacks.html
Op deze pagina een inbouwverslag:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102367.msg3222298544#msg3222298544
Deel 2 komt binnenkort met de verlichting, automatische koppeling etc.
Eerder heb ik een Hippel ook al voorzien van alleen de powerpack.
https://www.youtube.com/watch?v=LYUHnyiIfvg
@Waterman,
De capaciteit is ongeveer 100.000 keer zo groot. Een condensator is leuk voor een LED, maar voor een draaiende motor ben je een flinke capaciteit benodigd.
Wijbe,
Is deze powerpack van tramfabriek eenvoudig te bestellen.
Als ik het goed zie dan moet deze uit Engeland komen.
Anders ga ik voor de oplossing van Ben met de Esu powerpack.
mvg Henk
-
Er zijn ook Nederlandse winkels die dezelfde Train-O-Matic SSP verkopen. Scheelt toch weer 10-15 euro ten opzichte van de ESU powerpack.
-
https://www.dtswebshop.nl/nl/smart-power-pack-spp.html (https://www.dtswebshop.nl/nl/smart-power-pack-spp.html)
-
quote eerder gezet : Is dezelfde als van trainmatic en daar vind je de europese winkels die het verkopen.Dan komen er geen taxen enzo bovenop.
https://train-o-matic.com/partners/partners.html
-
Hoi Henk,
Als je het echt mooi wil maken: motor van sb modelbouw of eumotor. Dan heb je meteen meer plek. Ik heb dat gedaan icm LS Micro en powerpack. Kijk maar eens op YouTube voor filmpje.
En met een verlichtingsprintje is het helemaal af. ( mag daar geen reclame meer voor maken hier. Dus zeg er verder niks over 8)
-
Op deze link op het buurforum[ (https://forum.3rail.nl/index.php?topic=86061.msg1436614#msg1436614) heb ik een 2-tal foto's staan van de train-o-matic in een hippel.
-
Heb zojuist een powerpack besteld.
Even nog een vraagje aan Ben.
Je hebt de stekker vd decoder afgeknipt en de bedrading op de printplaat gesoldeerd.
Was dat een beetje te doen?
mvgg Henk
-
Dat ging prima Henk, aan de busjes waar de stekker in gaat.
-
Ik heb nu de train-o-matic powerpack binnen, maar worstel toch met de ruimte.
Kan ik de Esu decoder zo in de lengterichting erop leggen.
In de breedte gaat niet want dan kan de kap niet dicht.
Of moet/kan het zonder het zwarte omhulsel voor de cabine?
Zie wat foto's.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-1-63861f624ce85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-1-63861f624ce85.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-4-63861f6252c68.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-4-63861f6252c68.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-5-63861f62ae5cc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/PowerpackInHippel-5-63861f62ae5cc.jpg)
mvg Henk
-
Klik eens op de link van Wijbe in reactie #16
-
Ik heb een fosforbrons draadje tussen de wielen gedaan, wereld van verschil. Ik heb geen Powerpack nodig...
Deze truc: https://wiki.3rail.nl/index.php/Roco_Hippel_Stroomafname_verbeteren
Koen
-
Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.
Als het wel werkt lijkt het een zeer eenvoudige verbetering.
-
De train-o-matic powerpack kan ik lastig plaatsen.
Dus die bewaar ik maar voor een andere lok.
Nu zie ik de manuel van Esu lopilot 4.0 op pagina 24 dat een losse condensator rechtstreeks op
de decoder wordt gesoldeerd.Nu heb ik nog een condensator van 470 uf en 25 volt.
Deze heb ik ook al in een andere lok zitten.
Maar op deze schets zie ik dat er een diode en een 100 ohm 1/4 watt tussen zit.
Mijn vraag aan de kenners zijn die laatste 2 noodzakelijk?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/LokpilotPowerpack-6387220fd577c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/LokpilotPowerpack-6387220fd577c.jpg)
mvg Henk
-
Ja, de weerstand begrenst de laadstroom van de condensator, de diode vormt een overbrugging voor de weerstand bij ontladen van de condensator.
-
Hallo Henk,
Hier de plaatjes. Hou je bij de Train-O-Matic, het schema in het boekje heeft heeeeeel weinig stroom.
Optie 1:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20210407-210610-63876539ec96d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20210407-210610-63876539ec96d.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20210407-211724-6387653b06d1c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20210407-211724-6387653b06d1c.jpg)
Optie 2:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220522-134449-6387653d78358.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20220522-134449-6387653d78358.jpg)
-
Wijbe,
Ik zie 2 verschillende geplaatste
Powerpacks. 1x met de condensator aan de voorkant en de ander zit de condensator eronder.
Wat is de beste optie.
Mvg Henk
-
Als ik de plaatjes van Wybe goed bekijk, is de ene een lok waar nog een printje in zit en de andere niet (meer).
Ikzelf heb ook het printje verwijderd om plek te make.
ivo
-
Henk,
De eerste 2 foto's is voor de jouwe het meest geschikt. Wel heb ik de decoderdraden flink ingekort om ruimte te maken!
De 3e foto is van mijn 'hippel met geluid'.
Met vriendelijke groet,
Wijbe
-
Oke, dank je wel Wijbe.
Even goed bestuderen.
mvg Henk
-
Mijn Roco 500 heeft een PP samen met een ESU Lokpilot Micro. Het geheel neemt uiteraard minder ruimte in beslag. Is een optie voor het geval het niet lukt. De Micro kan voldoende stroom leveren voor dit model. Het aansolderen van de draden is wel een heel gepriegel.
Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.
Volgens mij klopt dat, omdat het een drierailmodel is. Maar je kan natuurlijk aan iedere kant een aparte stroomafnemer aanbrengen.
-
Werkt de verbetering van Koen (KNed) ook bij een niet Marklin variant? Op de afbeelding in de link lijkt het alsof er nu een connectie komt tussen alle zes de wielen.
Als het wel werkt lijkt het een zeer eenvoudige verbetering.
Oeps, dit is een echte 3-rail oplossing ja. Bij 2-rail kan je eventueel 1 van de kanten wel doen maar dan heb je dus maar een halve oplossing.
Aangezien je bij 2-rail geen sleper hebt kan je mogelijk wel weer iets doen met een klein print plaatje oid op de plaats van de sleper en daar iets met fosforbrons.
Als ik me niet vergis heb ik daar ooit hier of ergens anders op internet wel een voorbeeld van gezien.
Koen
-
Hoewel het niet mijn topic is, ben ik wel blij met de reacties. Wellicht dat het aanbrengen van een fosfordraad aan een zijde al iets doet. Dat is zo te proberen en volgens de beschreven methode totaal niet iets omonkeerbaar. Op de volgende beurs maar wat fosforbrons halen.
(y)
-
Nog even iets rechtzetten van de eerste pagina:
Wat is eigenlijk het verschil tussen een powerpack van Esu en een simpele condensator (met een weerstand ervoor)? Ik gebruik het tweede al een hele tijd op verschillende locomotieven en zie geen reden om voor zo een veel duurdere powerpack te gaan... ???
De capaciteit om stroom op te slaan is een paarhonderd tot duizend keer groter (honderduizend keer is wel erg veel Wijbe :)).
Het is een samenspel tussen electronica en capaciteit. Bij slechts een elco neemt de spanning gewoon af naarmate er stroom getrokken wordt en die spanning wordt aan de decoder aangeboden.
Daarnaast zit je met de spanningsval over de diode, waardoor je ook wat (nogal) broodnodige spanning verliest.
Zou je een elco met dezelfde capaciteit als een ultracap/supercap aansluiten, dan zit je nog altijd met datzelfde probleem: de spanning neemt gewoon af zodra je stroom uit de condensator gaat trekken, tot de spanning zo laag is dat je daar niets meer mee kunt.
Bij een powerpack zit er niet alleen een printje dat op commando van de decoder laden toestaat of verbied, maar ook een schakelende regelaar die van de erg beperkte spanning (2,5 Volt) op de capaciteit, weer iets van 12 of 14 Volt (en misschien zelfs nog hoger) maakt, ook als de spanning op de ingang (de spanning van de ultracap dus) daalt, terwijl er ook nog flink stroom geleverd kan worden (waarschijnlijk ongeveer 1 Ampère). Daarop draait een motor veel beter door én het is de reden dat de ultracap op een powerpack een speciaal type is met een erg lage inwendige weerstand, omdat er anders niet voldoende stroom uit getrokken kan worden.
Vind je dus een ultracap met een grotere capaciteit bij dezelfde spanning in dezelfde afmeting, dan is de kans erg groot dat 'ie totaal ongeschikt is voor dit werk, omdat de spanning door de hoge inwendige weerstand meteen inzakt. Dergelijke ultracaps zijn gemaakt voor het op spanning houden van CMOS-klokken bijvoorbeeld, waar het stroomverbruik hooguit 500 uA tot 1 mA bedraagt.
Overigens is het verhogen van de capaciteit, zelfs als je daar wél de ruimte voor hebt, waarschijnlijk weinig zinvol, omdat het opladen van de 1F op het Train-O-matic pack al 5 tot 6 minuten kost. Een grotere capaciteit vereist ook langer opladen.
Wat betreft de Train-O-matic variant: dank! Daar ga ik er een paar van bestellen! Ik heb wel zelf wat ultracaps en converters besteld om hetzelfde te doen en heb zelfs overwogen om het geheel zelf te bouwen om plaats te besparen, maar dat vanwege de complexiteit toch maar laten schieten.