BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: heuvelbaan op 23 November 2022, 11:39:26
-
Ik heb een schema om een Roco 10764 booster aan te sluiten op een DR5000 centrale.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/aansluiten-roco-booster-637df7dff0e81.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/aansluiten-roco-booster-637df7dff0e81.jpg)
Maar hoe sluit ik nu een 2e Roco 10764 booster aan?
-
Zo iets? telefoonkabelsplitter (https://www.allekabels.nl/rj11-kabel/7399/1295374/telefoon-splitter.html?gclid=CjwKCAiApvebBhAvEiwAe7mHSDbRhR_5QfuxTFdIJP4WL4Paf4J5adSMY2zLkKWQM_2zjrOipsp-MRoCwsUQAvD_BwE)
Deze is van allekabels, maar in de bouwmarkt hebben ze die dingen ook.
-
Dank je klaas,
Zou het echt zo simpel zijn? ::)
Die splitter heb ik nog wel ergens liggen.
-
Dit lijkt me niet de bedoeling. Op je schema is de DR5000 verbonden met de boosteruitgang van de 10764 en dat is niet erg logisch. Volgens de Roco-website mag de 10764 niet als booster worden gebruikt.
Sluit in plaats daarvan de multimaus aan op de master ingang van de 10764 en sluit een Roco booster 10765 aan op de boosteruitgang van de 10764. Op de 10765 kan je vervolgens weer een volgende 10765 aansluiten enz.
-
Er is heel weinig verschil tussen de 10764 en de 10765, ik geloof dat het hele verschil een aansluitpunt is. De 10764 is prima te gebruiken als booster, ik heb er 4 in een cascade aangesloten, alle 4 als booster. De 10764 is via MP of Ebay makkelijk te krijgen, de 10765 kom je veel minder tegen.
Groet Meino
-
Een paar jaar geleden was hier een topic over het gebruik van de 10764 als booster. De conclusie was toen: dat kan gewoon, zonder aanpassingen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.75 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.75)
Bijkomende vraag is of je wel zo veel boosters nodig hebt. Rijden er zo veel treinen op je baan?
-
Sluit in plaats daarvan de multimaus aan op de master ingang van de 10764 en sluit een Roco booster 10765 aan op de boosteruitgang van de 10764. Op de 10765 kan je vervolgens weer een volgende 10765 aansluiten enz.
Dit gaat niet werken als je de DR5000 als centrale wilt gebruiken en de roco MM als handregelaar.
Door de MM op de master ingang van een 10764 te zetten maak je van de MM de centrale. En gebruik je de 10764 gewoon als booster.
En wordt de DR5000 dus overbodig.
Zoals hierboven al aangegeven zijn ze intern gewoon bijna gelijk. De 10764 heeft zelfs de aansluitingen op de print zitten voor booster in, de connector is er alleen niet op gezet. (heb er zelf 1 open gemaakt en de connector zelf alsnog aangebracht ) Al is zelfs dit niet echt nodig zoals hierboven ook al aangegeven.
Roelco
-
Een paar jaar geleden was hier een topic over het gebruik van de 10764 als booster. De conclusie was toen: dat kan gewoon, zonder aanpassingen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.75 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=13491.75)
Bijkomende vraag is of je wel zo veel boosters nodig hebt. Rijden er zo veel treinen op je baan?
Er zullen circa 20 treinen gaan rijden, wel is waar niet allemaal tegelijker tijd.
Maar de treinen die stilstaan in het station en schaduwstation gebruiken ook stroom door de verlichting. :angel:
-
Front en sluit verlichting is verwaarloosbaar. Rijtuig verlichting telt wel mee. Maar een knappe ledstrip verbruikt ook niet zo veel.
Zelf reken ik ongeveer een halve ampère per rijdende trein. In de praktijk is het meestal minder dan dat.
Mvg,
Bas
-
En dan is natuurlijk ook de lengte van de baan, oftewel de afstand van de locomotief tot de centrale, van belang om te weten of een of meer boosters nodig zijn.
-
Hoezo? Als je ringleiding niet te dun is, maakt dat toch precies niets uit?
-
De grootte van de baan doet er inderdaad niks toe. Tenzij het gaat over afstanden van meer dan 100 meter.
-
Uit de BNLS encyclopedie (cursivering door mij) :
"Een booster kunt u gebruiken om het railsignaal te versterken van een centrale die dat zelf niet doet, of voor een modelbaan die te groot is, of wanneer u teveel treinen heeft, waarvoor een enkele booster of centrale niet genoeg stroom kan leveren"
-
Ik ken niet de hele encyclopedie uit mijn hoofd en wist ook niet dat dat er staat. Maar bij "te groot " moet je wel aangeven wanneer een modelbaan te groot is.
-
Van
dale Bas: te groot = als je modeltreinen meer stroom trekken dan je centrale leveren kan ;D
-
Front en sluit verlichting is verwaarloosbaar. Rijtuig verlichting telt wel mee. Maar een knappe ledstrip verbruikt ook niet zo veel.
Zelf reken ik ongeveer een halve ampère per rijdende trein. In de praktijk is het meestal minder dan dat.
Mvg,
Bas
Met 20 treinen met ledverlichting en Elco's kom ik dus (vooral bij opstarten met lege Elco's) al een heel eind.
Vandaar dat ik 2 (en misschien wel 3) boosters wil gebruiken.
Een DR500 centrale levert circa 3 ampère.
Met circa 16 treinen in het schaduwstation, waarvan ongeveer de helft verlichting heeft is dat misschien al krap en moet er nog een 3e booster bij.
Hoe wordt mijn baan dan aangesloten?
1. De Dr6000 is voor het schaduwstation met 16 opstelsporen, eventueel kan ook hier een 3e booster aangesloten worden.
2. Een klimspiraal met 10 blokken, dus maximaal 5 treinen tegelijkertijd. Booster 1.
3. de hoofdbaan met 6 stationsporen en 5 goederensporen, ook hier maximaal 5 teinen tegelijkertijd. Booster 2.
-
Je kan natuurlijk je schaduwstation spanningsloos zetten ::) Scheelt je wel een booster ::) En je hoeft niet telkens de geluidsfuncties uit te zetten ;D