BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Railroad op 06 April 2008, 00:03:08

Titel: Marklin Signalmodule 72442
Bericht door: Railroad op 06 April 2008, 00:03:08
Hallo iedereen ik heb een probleem met mijn afrem module van Marklin t.w. 72442. Deze module bestaat uit 3 sectie t.w. 1e overgangs gebied, 2e remgebied, 3e noodstop.
Als de loc de 1e sectie inrijd dan houd ie vreselijk in en in de 2e sectie krijgt ie een schok en begint dan te remmen.
Erg soepel werkt e.e.a. niet. Wie weet raad.

Titel: Re: Marklin Signalmodule 72442
Bericht door: snelle diesel op 08 April 2008, 22:33:08
Er van uitgaande dat de schakeling altijd goed heeft gewerkt en de 3 secties juist zijn aangesloten en geisoleerd van elkaar (meten is weten), de bedrading controleren en als er aan de rails mechanisch niets is veranderd.... en het probleem bij meerdere lokomotieven speelt (Marklin hoogvermogen digitaal en geen Delta !!!!)zou ik het eens met een andere module proberen.
Zelfbouw van de module welke wel ergens op het net staat is trouwens veel goedkoper dan het Marklin exemplaar. (er zitten maar een paar componenten in).

Je zou ook nog een test spoor kunnen bouwen, los van de bestaande situatie en hier de module eens op testen. (eerst zonder seinpaal en dan met).
Sucses ermee


Voor meer info zie de volgende link.  http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm
Titel: Re: Marklin Signalmodule 72442
Bericht door: Railroad op 09 April 2008, 00:23:54
Het probleem zit dieper.
Als ik het CS aansluit met de aansluitrail dan werkt het goed.
Sluit ik het CS met de rode en bruine draad aan dan werkt het niet goed.
Op een of andere wijze gaat het hierdoor mis
Titel: Re: Marklin Signalmodule 72442
Bericht door: snelle diesel op 09 April 2008, 08:39:39
Hoe moet een CS officieel worden aangesloten aan de baan? Als ik in de gebruiksaanwijzing van de Mobile Station kijk, staat daar dat de MS met de bijgeleverde aansluitrail moet worden aangesloten. (de bijgeleverde trafo levert immers een gelijkspanning).
Verder wordt er gesproken over een belangrijke basisregel.
"Gescheiden stroomvoorziening voor het rijbedrijf en andere elektrische verbruikers".
Aan de voedingstrafo van het Mobile Station mogen geen andere verbruikers zoals wisselaandrijvingen, lampen, overweg, draaischijf, kraan e.d worden aangesloten. Hiervoor is een extra transformator (bijv. 60052 ; uitgang 16 Volt wisselspanning) nodig.