BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: T.Trein op 13 November 2022, 12:39:10
-
Gisteren in Houten een Trix 16875 Traxx gescoord.
Op de beurs een baantje gevonden waar deze even digitaal getest kon worden puur om te weten dat loc digitaal rijd en dat het geluid werkt.
Bij thuiskomst even op de eigen testbaan gezet om uitgebreid te kunnen testen.
De loc was ingesteld met start vertraging van ongv. 4 seconden. Het is een E-lok en in het echt komen die ook niet direct opgang die moeten even vermogen opbouwen en dan vertrekken ze.
Goed, even ome google opzoeken, en idd met CV63 op 0 geen last meer van start vertraging. Echter... Lok komt vrij abrupt in beweging en ook van rijrichting wisselen gaat niet soepel naar stilstand. Al wat verschillende instellingen van optrek en remvertraging geprobeerd, zonder succes. Ook blijft de lok tussen snelheidsstap 32 en 64 dezelfde snelheid rijden, en langzamer dan stap 31 om bij stap 65 dan vooruit te schieten. In de manual staat geen cv voor middensnelheid. We hebben al een fabrieksreset gedaan.
Iemand een idee hoe dit op te lossen? (Buiten contact opnemen met de handelaar)
-
DCC ? Selectrix ? Een van de twee uitgezet ? Welk merk decoder ? Welk type decoder ?
Dat in het algemeen.
Specifiek: CV63 misschien op een korte tijd zetten ipv 0 ? Startspanning verlagen (CV2) ? Middensnelheid normaal op CV6 (andere merken) maar ik weet niet zeker of dit volgens NMRA verplicht is. Dus uitlezen, en als dat geen resultaat geeft zit die er vermoedelijk niet in. Maar lijkt mij sterk gezien het rijgedrag over de verschillende rijstappen. Maximum snelheid (CV5) verlagen ? Standaard snelheidscurve herstellen ? (Fabrieks
reset verandert deze instellingen misschien niet)
-
VvKan bedankt voor de reactie, Hierbij aanvullende informatie.
Wij rijden DCC (DR 5000 centrale), Ik wist niet dat 1 van 2 uitgezet kon worden en dus ook geen idee hoe dat moet.
Merk Decoder en type, Trix of Selectrix. In de beschrijving staat SX1: 01-632, uitgebreid 00-274 vermeld dat doet ons vermoeden het Selectrix SX1 type maar die cv omschrijvingen en waardes komen niet overeen met wat we uitlezen.
CV63 veranderen heeft geen invloed hebben we gemerkt.
Start spanning helaas ook niet.
Middensnelheid niet aanwezig op CV6 Maar kunnen ook niet vinden op welk CV wel.
CV5 heeft ook geen invloed helaas.
Standaardsnelheidscurve herstellen? Geen idee welke cv waarde dat zou moeten zijn.
Ik ben best verrast over de minimale hoeveelheid informatie die te vinden is omtrent de decoders van trix.
Ik wacht in spanning af.
Mvg, Thomas
-
In CV29 bit 5 (zesde bit) is door de NMRA verplicht de keuze tussen de oorspronkelijk ingestelde snelheidscurve en de "zelfgemaakte" curve. Kijk daar eens naar.
-
Nope, dat is bit 4! En die is niet instelbaar. https://static.maerklin.de/damcontent/1a/61/1a61f9041530f13e28611f2d71ec1e7a1566485907.pdf
-
Foutje, bedankt, moet uiteraard 4 zijn.
Maar in de lijst waar je naar verwijst staan een heleboel CV's niet eens aangegeven, dus het lijstje is niet volledig.
De CV29 staat blijkbaar standaard op 14. Dat kan dus eerst gecontroleerd worden. Als ik dus lees 2+4+8 is bit 1, 2 en 3 gesteld, dan zie ik ook dat er in de 4e regel vooraan "Bit 3" is weggevallen. Die staat voor DCC, Selectrix en DC. Die zou wat mij betreft ook op " uit " kunnen staan, zodat CV29 dan de waarde 6 krijgt ( = alleen DCC).
Wat dan nog steeds niet duidelijk is, is of Bit 4 wel degelijk zou kunnen bestaan. Want, hoe zou anders zo'n slechte curve ontstaan zijn ? Zoals de loc nu rijdt is toch nooit de bedoeling geweest ? (neem ik aan).
En als dat wel de bedoeling is geweest, dan heb ik er maar 1 woord voor: miskleun.
Dus eerst controleren of CV29 op 14 staat of op een andere waarde.
En de handleiding behoort tot de categorie: onbruikbaar, want er staat niks in. Tenzij de decoder dus ook niks kan.
-
Hallo Thomas,
Over het algemeen wordt de optrekversnelling geregeld door CV3 en de afremvertraging door CV4. Als je de baan aanstuurt via een treinbesturingsprogramma worden de waarden van CV3 en CV4 meestal op een lage waarde (bijvoorbeeld 2) gezet. Als geen PC gebruikt kun je deze CVs op een waarde zetten, waarbij de trein mooi optrekt en netjes afremt.
In het verleden stonden de meeste decoders standaard ingesteld op een driepunts snelheidscurve met CV2 (beginsnelheid), CV5 (maximum snelheid) en CV6 (middensnelheid). Tegenwoordig staan de meeste decoders op een 28-punts curve (CV67 - CV94). Zoals gezegd kon je tussen deze twee systemen kiezen via bit 4 van CV29, maar tegenwoordig zijn de meeste decoders vast op de 28-punts curve gezet en kun je niet meer naar de, in mijn ogen veel handzamere, driepuntscurve.
-
Ik wordt weer bijgespijkerd waarvoor dank.
Maar als deze decoder van origine op de 28-punts curve zou staan, dan is dat toch een uitermate slecht, frustrerend rijgedrag ? Dat kan nooit kloppen.
Ik blijf denken dat er met deze decoder "geknoeid" is, en dat de verkoper er ook niet meer uitkwam, dus.......
UItlezen en dan verder kijken.
En als ik een decoder zou tegenkomen, die mij afhankelijk maakt van wat een ander er van vindt, dan komt die er bij mij niet in. Of vliegt er uit.
Ik beaam je in mijn ogen veel handzamere, driepuntscurve.
-
't is Minitrix. Da's tegenwoordig bijna altijd vanuit de fabriek digitaal met sound. Ook in dit geval.
Trix-decoders zijn iha D&H decoders met minder instelmogelijkheden (en een beperkte handleiding).
-
Hallo Dirk,
Vanochtend de cv's uitgelezen t/m 72 en mooi bijgehouden in een Excel bestand zoals we doen met elke loc die we hebben.
Bij toeval is er vanaf cv 67 t/m 72 een noload melding.
In het verleden stonden de meeste decoders standaard ingesteld op een driepunts snelheidscurve met CV2 (beginsnelheid), CV5 (maximum snelheid) en CV6 (middensnelheid). Tegenwoordig staan de meeste decoders op een 28-punts curve (CV67 - CV94).
Ik neem aan dat dit toch wel aan te passen moet zijn.
Mvg, Thomas
-
En, wat was/is CV29 ?
-
CV29 Staat gewoon op 14.
-
OK.
Dan neem ik aan, dat we het over fabrieksinstelling hebben.
Maar ik kan nauwelijks geloven, dat er vanuit de fabriek zo'n slecht functionerende snelheidscurve wordt geprogrammeerd, en nog vast ook.
Maar dat betekent, dat ik het ook niet meer weet. (gebeurt wel vaker ;)) Misschien geval van verkeerde aankoop ? (hiermee zijn anderen gewaarschuwd !)
Ik hoor echter niemand anders hier, die misschien ook deze loc heeft. Zou toch interessant zijn hoe de ervaringen daar mee zijn, dus of het een algemeen probleem is of dat er toch iets met jouw loc mis is.
-
Als het een D&H decoder betreft: deze hebben geen via CV instelbare kurve.
Er zijn vaste curves in CV 48 opgeslagen. Ik denk ook eerder dat de motorregeling totaal niet klopt voor deze lok en dat je daarmee moet gaan stoeien.
Om te beginnen zou ik eerst CV9, CV12 en CV48 en CV50 op 0 zetten, en CV29 op 6.
Daarna stoeien met CV56 t/m 59.
https://doehler-haass.de/cms/media/pdf/DH05C_DH10C_DH16A.pdf
Bart
-
Als het een D&H decoder betreft:
Dat is nog maar de vraag. Trix-decoders waren meestal gemaakt door D&H, maar wel als beperkte uitvoering (met minder instelmogelijkheden). Een handleiding van D&H is dus niet 1:1 toepasbaar als de decoder door D&H gemaakt is.
Volgens mij worden de laatste tijd Trix-decoders niet meer door D&H gemaakt, maar ik weet niet door wie wel.
Als ik naar de handleiding van deze loc kijk (is te vinden op de website van Trix), dan lijkt het alsof de decoder in de printplaat is geïntegreerd. Is dan de vraag door wie die gemaakt is.
@Thomas: als je duits goed is, dan kun je het eens op het forum van 1zu160.net proberen.
-
Kun je eens vertellen wat er in cv8 staat?
Als het 97 is het idd een D&H
Als het wat anders is ... dan niet
Guus
-
Cv8 = 131...
-
D&H boekje aan het door lezen. Cv261=decoder nummer, als we die uitlezen krijgen we 141 en dat zou dan een DH14B zijn. Iemand die dat kan beamen of dat zou kunnen kloppen?
-
cv8 = 131: Trix Modelleisenbahn dus een 'echte' minitrix decoder
Wat dat betekend weet ik niet ...
Durf je een foto te maken van de decoder?
Dat zou veel duidelijkheid kunnen geven
Guus
-
misschien cv7 en cv262 ook nog even uitlezen voor de versie van de firmware?
-
Cv7=27
Cv262=3
Een foto maken durven we wel, weer even een factory reset gedaan en gaan eerst dit nog even doorzetten.
Om te beginnen zou ik eerst CV9, CV12 en CV48 en CV50 op 0 zetten, en CV29 op 6.
Daarna stoeien met CV56 t/m 59.
-
Kapje eraf gehaald en decoder bekeken, Het is een D&H dh14b naar ons vermoeden. De tekst op de chip D&H-2 SDH is er met flinke moeite en een loep af te lezen. En komt overeen met een afbeelding van dh14b op de site van Domberg.
Geen van de suggesties hebben helaas effect gehad.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221114-195316-63729169ba4e9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/IMG-20221114-195316-63729169ba4e9.jpg)
Voor vanavond is het testen en proberen even klaar.
-
cv8 = 131: Trix Modelleisenbahn dus een 'echte' minitrix decoder
Wat dat betekend weet ik niet .
Op zich niks, behalve dat het een marklin/trix decoder betreft.
Alle loks van marklin/trix die met een decoder geleverd worden, of losse decoders van marklin hebben deze code. De fabrikant kan esu, marklin, d&h of wie dan ook zijn.
Ik ga van d&h in dit geval uit.
Documentatie:
https://doehler-haass.de/cms/pages/produkte/fahrzeugdecoder/dh14b.php
https://doehler-haass.de/cms/pages/haeufige-fragen.php#a2aba
Bart
-
Idd is het hart een d&h chip
Maar welke fw er in zit ….
Ik moet even wat cvs uitlezen van een echte d&h decoder
Je hebt trouwens het beroemd beruchte groen 3x3 componentje op de print.
Het advies is om deze te overbruggen met een draadje, bij andere loks zorgt dit component ervoor dat de lok soms zo maar stopt.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6372aacb838f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Knipsel-6372aacb838f0.jpg)
Hopelijk beantwoord dit de vraag over Merk, versie, firmware
Maar welke fw er in zit ….
Je hebt trouwens het beroemd beruchte groen 3x3 componentje op de print.
Het advies is om deze te overbruggen met een draadje, bij andere loks zorgt dit component ervoor dat de lok soms zo maar stopt.
Ik ben niet van plan om te gaan knoeien met de printplaat. Ga morgen in ieder geval even bellen met de verkoper om te kijken wat de mogelijkheden zijn.
-
Bij D&H is het zo dat je de firmware kunt bepalen aan de hand van 3 cv's: cv261.cv264.cv7
Jij hebt dus blijkbaar versie 3.8.27 in je decoder ... dat klinkt als 'oud', mijn D&H decoders hebben allemaal 3.12.050
Ik heb mn D&H programmer even aangesloten en gekeken welke firmware er allemaal is voor een DH14
Er zijn blijkbaar 2 hardware versies, een DH14A en DH14B, hoe hoger de letter, hoe hoger de hardware revisie van de decoder.
Voor de 14B is er geen versie 3.8.27 te downloaden, ik meen dat versie 3.9.47 de eerste versie is die voor die decoder te downloaden is ..
Toen de 14A gekozen en zie daar ..... daarvoor is een versie 3.8.27 te downloaden, de volledige filenaam is 66840A_3_8_27_SDH119-0..... (rest staat niet meer op de foto)
Dus ... jouw decoder is zeer waarschijnlijk een minitrix 66840A
Het goede nieuws is dat bovenaan het rijtje firmware ook een versie 3.12.50 staat ... De decoder is dus te upgraden naar de laatset D&H firmware, dat is dan 4 versies verder
(3.8.x->3.9.x->3.10.x->3.11.x->3.12.050)
Geen idee wat firmware versie 3.8 allemaal goed en fout doet ...
Ik ken je lok verder niet maar denk uit jouw foto's op te maken dat er op de print van de lok het geluidsdeel zit die waarschijnlijk via SUSI wordt aangestuurd.
groet,
Guus
-
Mijn aanpak voor de motorregeling:
cv9 op 1, dat is 16 khz ...
cv29 op 2, analoog uit, railcom meuk uit
cv50 op 1, 2 of 3
Daar zou je eigenlijk 'goed' mee kunnen rijden.
Even uitlezen wat er in cv3 4 en 5 staat
cv3 en cv4 op waarde 3 zetten... waarschijnlijk stonden ze wat hoger omdat het een geluidslok is ....
Guus