BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Krokodil68 op 10 November 2022, 21:52:53
-
Hallo,
Ik heb een Märklin E70 om gebouwd en nu is de verlichting ten opzichte van de rijrichting verkeerd om.
Kan ik bij een lopi5 dit middels CV instellingen aanpassen?
Dus kan dit zonder soldeerbout aangepast worden?
Alvast bedankt.
Groet Jeroen.
-
Waarde van cv29 met 1 ophogen: standaard Lopi5=12 ->13
Maar omsolderen van oranje en grijze draad is beter!!!
Fraçnois
-
Of omsolderen van de witte en de gele draad. Eerst uitzoeken wat er verkeerd zit, de motor of de verlichting.
-
Omsolderen is beter, want cv29 ophogen werkt niet. De rijrichting verandert dan wel, maar de verlichting verandert vrolijk mee en brandt dus nog steeds verkeerd.
Het kan wel met cv’s aanpassen. Via function mapping de rijrichtingafhankelijkheid van de twee f0 aansluitingen (witte en gele draad) omwisselen.
-
Functie mappen is onbekend terrein voor mij, ik ga mij daar eens in verdiepen.
Weet iemand waar ik er meer over te weten kan komen, het lijkt mij vooral handig om je favoriete geluiden bij elkaar te zetten.
Ik heb een Intellibox 2 en heb daar geen computer aanhangen, dus graag een uitleg als het kan zonder laptop.
in ieder geval bedankt voor de info tot nog toe.
Groetjes Jeroen
-
CV257 = 2
CV273 = 1
-
Bij die decoder is witte draad lampje vooruit .
Dus bij deze lok motoraansluiting omwisselen.
Grt. Jo
-
Jo, waaruit leid je af dat de motoraansluiting verkeerdom zit? Dat moet eerst duidelijk worden en dat kan alleen Jeroen doen.
-
Nu is de al of niet ‘verkeerde’ rijrichting bij digitaal rijden meestal geen punt. En anders kan alsnog cv29 worden gebruikt. Daar is die functie voor bedoeld. :)
-
Ik denk dat de rijrichting wel een punt is. Elke loc of treinstel heeft een voorkant en een achterkant. Bij symmetrische treinen is dat verschil niet altijd goed te zien, maar het is er wel. Als je op de centrale de loc vooruit laat rijden, dan moet dat ook echt zijn met de voorkant voor. Ik vind dat je dat eerst moet uitzoeken, en dan pas beslissen wat er verkeerd zit, de motoraansluitingen of de verlichting. En ik ben nog steeds voorstander van draadjes omsolderen. Je moet de fout herstellen waar die zit, en niet ergens anders.
-
Respect voor je opinie Klaas, maar ik lees wel erg veel ‘moet’.
Praktisch zijn alle genoemde problemen op te lossen met wat cv-instellingen. Jeroen zal wel bedenken wat hij het liefst doet.
Zelf zou ik het probleem van de verkeerde verlichting oplossen door de motoraansluitingen om te wisselen. Dat is in de regel gemakkelijker dan de verlichting omsolderen.
-
Ik heb een Märklin E70 om gebouwd en nu is de verlichting ten opzichte van de rijrichting verkeerd om.
Kan ik bij een lopi5 dit middels CV instellingen aanpassen?
Dus kan dit zonder soldeerbout aangepast worden?
Hallo Jeroen, bij het ombouwen is OF oranje en grijs (motor) omgewisseld OF wit en geel (verlichting) omgewisseld.
Aangezien het een E70 betreft en de voor- en achterzijde niet zoveel uitmaakt (geen reacties hierop aub), zou ik de aansluiting van de motor omwisselen. Dus de grijze en oranje draad. Het lichtbeeld zal dan kloppen met de rijrichting. Maar de gele en witte draad omwisselen kan uiteraard ook. Zolang je maar één van beide opties uitvoert en niet beide... :-)
Mocht na deze exercitie de rijrichting verkeerd zijn en wil je toch de rijrichting van voorzijde en achterzijde aanpassen, dan kun je alsnog CV29 met 1 ophogen. Dan wordt de rijrichting omgedraaid (inclusief het lichtbeeld). Indien CV29 reeds is opgehoogd met 1, dien je uiteraard er 1 van af te halen om de boel weer om te keren... Dit is makkelijk te controleren. Als de waarde van CV29 oneven is, is het reeds met één opgehoogd.
-
@Henk, als je moeite hebt met het woord "moet", dan mag je ook lezen: "naar mijn mening verdient het de voorkeur dat...." ;D
Mijn houding stamt uit de tijd dat ik nog werkte. Daar gebeurde het ook wel eens dat ergens een paar draden verwisseld waren, en dan waren er vaak monteurs die op een andere plek die verwisseling ongedaan maakten. Het gevolg was dat de werkelijkheid niet meer overeenkwam met de tekening.
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat er zo moeilijk is aan uitzoeken waar de fout zit en dan een paar draadjes omsolderen.
-
Vereerd te zien wat een discussie dit opleverd..... Maar ik heb de kleur conversie tabel van ESU gebruikt en dacht dus dat er geen draad verkeerd om zit. Ik zal dus uit gaan wat cabine 1 is. Op de Intellibox staat dan een pijltje omhoog. Ik denk dat ik de functies map. Als oefening. Ik hou van ieder model een lijstje met de cv bij, dus adres en snelheid en meer van dat soort data, ook hou ik in een logboek het onderhoud van de lokjes bij. Meestal is dat wel even schrikken hoe weinig je dat doet....
ik heb in ieder geval geconstateerd dat cv 29 het gehele model in rijrichting keert. Dus licht en aandrijving.
Bedankt allen in ieder geval voor de input.
Waar kan ik wat vinden over het mappen van bijvoorbeeld de licht en geluid functies?
Groetjes Jeroen.
-
Gewoon onderstaande CV's aanpassen en eventueel CV29 met 1 verhogen of verlagen.
CV257 = 2
CV273 = 1
In de gebruiksaanwijzing kan je info vinden.
-
Als ik de verlichting omdraai en de gewijzigde CV's opvraag in Lokprogrammer 5.2.1, dan zie ik dit:
CV31 = 16, CV32 = 8
----------------------
CV257 = 2
CV273 = 1
Ik denk dat je die 2 eerste CV's ook even voor alle zekerheid moet zetten, alvorens 257 en 273 aan te passen.
-
Dat heb ik gisteren ook al geschreven.......
-
alleen cv 257 en 273 is niet genoeg,
in volgorde in gegeven, ik weet niet of dat van belang is maar ik heb dat van laag naar hoog gedaan.
De gebruikte cv's zijn;
CV 31=16
CV 32=8
CV 257=2
CV 273=8
Dus de soldeer bout blijft nog even in de pitbox, ehhh im BW.
Bedankt voor alle input SUPER!!
Ik ga toch eens kijken hoe mapping werkt. ik heb een Nederlandse gebruiksaanwijzing van de lopi 5 gevonden voor de liefhebber
http://www.tsdbvba.be/handleidingen/Lopi5-NL.pdf
Voor de duitsletici....
-
Dat heb ik gisteren ook al geschreven.......
Je hebt het niet over CV 31 en 32 gehad…..
-
Je hebt gelijk. Dat had ik er bij moeten zeggen