BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Jeroen586 op 10 November 2022, 17:20:03
-
Hoi
Het lukt mij niet te begrijpen op welke plaatsen ik stroomaansluitingen nodig heb en welke wisselverbindingen geísoleerd moeten worden. Ik heb profi-rails van Fleischmann. Onderstaand plaatje geeft een globaal overzicht. Aan weerszijden is een keerlusaanwezig (zie onderstaande afbeelding)
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636cf5bcf2a78.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636cf5bcf2a78.pdf)
In feite zit er rechts een keerlusprincipe in. Die dacht ik te kunnen oplossen met Engelsewissels.
De Engelse wissels hebben bij Fleischmann de mogelijkheid stroomcircuits te scheiden door het verwijderen van een stroomoverbruggingen. Het meest practisch is de stroomgrens tussen trafo 1en2 te leggen bij de wissels die aansluiten op de engelsewissels en de wisselcombinatie nabij het rechter stootjuk.
Probleem is dat :
1. het spoor tussen wissel en engelsmann stroomloos is
2a. 1 van de 4 rijrichtingen blijft stroomloos bij gebruik van 1 trafo
2b. bij toepassing van twee trafo's worden enkele rijrichtingen dubbelgevoed door beide trafo's
v
1/ welke lassen moeten (enkel- of meervoudig) geïsoleerd worden
2/ op welke plekken moeten stroomaanslujitinge komen
mg
\Jeroen
-
Het sporenplan is niet compleet want ik zie nergens een keerlus.
Omdat je het hebt over 2 trafo's veronderstel ik dat je analoog rijdt.
-
Zo'n denkend Engels wissel lijkt me niet de oplossing voor een keerlusprobleem.
Alleen in de rechtuitstand (kruisend) zijn de kruisende rails gescheiden.
In de afbuigstand zijn ze verbonden, dus dan moeten beide circuits gelijke polariteit hebben wil je het Engels wissel berijden.
In een keerlus situatie heb je juist geen gelijke polariteit.
Groet, Victor
-
Jeroen.
Je moet er eigenlijk vanuit gaan dat het wissel niets voor je regelt en de keerlus zo maken dat het wissel geheel (dus aan beide spoorstaven) geïsoleerd begint. Je maakt dan een detectiesegment na de wissel aan beide zijden en een deel waar je stroom kunt laten ompolen. Er zijn meerdere elektronische schakelboards voor te koop die de kortsluiting die ontstaat wanneer een trein van de wissel naar het detectiespoor rijdt en deze dan vliegensvlug ompolen. Dat gebeurt dan zowel aan dei inrij- als de uitrijkant van de lus. Ik gebruik Lenz LK200 maar dat is een dure oplossing. Er ziojn vele andere merken.
Lees maar na op https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Keerlus)
Succes, Eric
-
Ik denk dat Jeroen eerst maar eens moet laten zien waar die keerlus zit. In zijn plaatje is die niet te zien.
En omdat hij waarschijnlijk analoog rijdt heeft een LK200 weinig zin.
-
Klopt, dat het in plaatje niet is te zien, maar in de tekst beschrijft hij dat. Doet niet onverlet, dat een totaalplaatje wel helderheid verschaft.
-
Hoi
hierbij de aangepaste tekening; waarbij de keerlussen zijn ingetekend:
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636dea81732cc.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/modelbaan-opzet-636dea81732cc.pdf)
(het is de opzet van de baan, in werkelijkheid is de baan groter)
@KLaas Het klopt dat ik analoog rijd.
@Victor en Eric; duidelijk dat de Engelsman geen oplossing er voor is; hoewel de handleiding van Fleischmann wel deed vermoeden dat de stroomcircuits gescheiden zijn;
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Handleiding-engelsman-636deab237d61.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Handleiding-engelsman-636deab237d61.pdf)
-
Het doet er niet toe of de circuits gescheiden zijn Jeroen. Een wissel kan dat op die manier niet voor je regelen. Uiteindelijk kom je toch ergens op een spoor met tegengestelde polariteit terecht.
-
Kijk, nu is het tenminste duidelijk waar de keerlussen zitten.
Op mijn website staan een paar oplossingen voor keerlussen in analoge spoorbanen.
https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html (https://people.zeelandnet.nl/zondervan/keerlus.html)
-
hoewel de handleiding van Fleischmann wel deed vermoeden dat de stroomcircuits gescheiden zijn;
Dat zijn ze ook... als het Engels wissel in de kruisend stand staat.
Sterker nog, je hoeft in jouw plan maar één wisselverbinding te verwijderen (de meest linkse, naar het bovenste kopspoortje), en de Engelse wissels in de kruisend stand vast te zetten, en je kunt het hele sporenplan met één trafo doen ;)
-
Bedankt,ga ik proberen
-
Maar waarom heb je dan Engelse wissels? Zodra je die krom zet, onstaat een keerlus.
Als je ze alleen maar recht wil gebruiken, kan je net zo goed gewone kruisingen plaatsen.
-
Jeroen, ik heb geprobeerd te doorgronden wat de rijmogelijkheden zijn. Door de keerlussen heb je een rondlopend circuit, dat heb ik rood gekleurd. Daarbinnen ligt een stationsgebied waar je kunt rangeren, dat is blauw.
Bij elke overgang tussen rood en blauw maak je dan een elektrische scheiding in beide spoorstaven.
Met een trafo op rood kun je rondjes rijden, met een andere trafo op blauw kun je rangeren. Als je een trein van rood naar blauw wilt laten rijden, of omgekeerd, dan moet je alleen zorgen dat op die plek beide trafo's in dezelfde richting staan. Het keerlusprobleem bestaat dan niet meer.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/roodenblauw-636f67242c057.gif) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/roodenblauw-636f67242c057.gif)
-
Aha, zie ik nu goed dat het wisselpaar rechts sowieso de enige plek is waar een keerlus ontstaat? Misschien is dat dan op te lossen met wat diodes en een koppeling van de polariteit aan de stand van het blauwe wissel daar?
-
Bedankt,ga ik proberen
Dat zou ik niet doen, mijn bijdrage was niet als oplossing bedoeld maar alleen theoretisch. Je hebt dan helemaal niets aan die Engelse wissels, en beperkte rij- en rangeermogelijkheden.
Zie Klaas zijn bijdrage voor iets veel bruikbaarders :)
Groet, Victor