BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: dito op 08 November 2022, 11:18:30
-
HELLO
IK gebruik, of wil gebruikmaken van de wisselaandrijving van MTB.
Bij het gebruik ervan kan men de beweging veranderen.maar dit moet men doen door een zogezegde hub
te veranderen.Dit is een zo klein dingetje dat het praktisch niet te verwisselen .
Kent iemand een methode om dit te doen.
Groetjes
Herman
-
staat toch duidelijk in de handleiding of hier :
https://www.1zu160.net/neues/news.php?id=3300
https://www.manualslib.com/manual/1609361/Mtb-Mp1.html
-
Dank voor het antwoord
Tot zover heb ik geen probleem maar wel bij het plaatsen van deze ''hub'' gaat dit niet zo vanzelfsprekend
doordat dit zo klein is en zijn er bij verlies of beschadiging geen reserves.
Groetjes
Herman
-
Heb net 3 van die dingen gekocht en er hoort een reserve bij te zitten. Mocht je hem kwijtraken kun je ook een stukje koperdraad of gelijkwaardig gebruiken :)
-
bedoel je dat metalen ding met "hub" of dat tandwieltje ? Het metalen stangetje kan je makkelijk vervangen door verenstaal.Doe ik hier trouwens op al mijn aandrijvingen standaard want dan kan je de wissel nog openrijden
-
TS bedoelt het plastic pennetje waarmee je de stelweg instelt. Kan op 3, 6, 9 en 12mm.
-
denk dat daarvoor geen vervanging is voor zien tenzij je het zelf zou maken in 3D print
-
Hi Herman,
Ja, die zijn idd teer. Intussen weet ik dat je het heel voorzichtig moet aanpakken. Zelf heb ik een stuk of 15 MP5's in gebruik.
Het pinnetje verwisselen doe ik het met een kleine platte bek tang. Zorg voor goede grip, maar niet te hard, anders gaat het kunststof pinnetje meteen kapot. Vervolgens beetje bewegen tegen de klok in, met de klok mee, tegen de klok in... en 4 van de 5 keer komt er beweging in zonder dat het pinnetje sneuvelt.... Er zitten trouwens wel reserve in het zakje voor als het toch mis gaat.
-
denk dat daarvoor geen vervanging is voor zien tenzij je het zelf zou maken in 3D print
Jawel, die zit er bij als reserve. tenminste... dat zou moeten ;)
-
oke heb hier de MP5 liggen en denk dat je het gele ding bedoeld dat extra in de verpakking zit.Heb ze nog niet geplaatst omdat ik voor servo's heb gekozen op de 4 crusiale wissels inrit station en de anderen zijn hoffman's
-
Idd, dat zijn ze. Alleen bij de mp1 is dat spul rood :)
-
Hello
allemaal goede tips, maar nu zien bij min leverancier of dat ding afzonderlijk te verkrijgen is.
Groeten
Herman
-
hoop het voor jou en laat het ons aub weten .Denk dat het een 3D printje zal worden van een vrijwilliger want staat nergens in een spare part list.
-
Een 3D print voor een kort stukje rond? Dat kan toch wel simpeler.
-
bij de MP5 is dat een plaatje met zo een klein rondje erbij.Mss moeten er eens foto's bijgezet worden dan weten we allemaal waar het juist over gaat ?
-
Niet te moeilijk denken.... die van mij heeft gewoon een koperen pinnetje gemaakt uit een stukje koperdraad... Hoe gemakkelijk wil je het hebben?
Uit mijn bouwdraadje:
(https://live.staticflickr.com/65535/49926680828_6408bc02f4_c.jpg) (https://flic.kr/p/2j4RhMS)20200523_191928 (https://flic.kr/p/2j4RhMS) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
Werkt prima!
(Klik op het plaatje):
(https://live.staticflickr.com/31337/49927199021_283894fc55_c.jpg) (https://flic.kr/p/2j4TWQe)20200523_195247 (https://flic.kr/p/2j4TWQe) by Ronald Halma (https://www.flickr.com/photos/52307730@N06/), on Flickr
-
Hello hier Herman
Een antwoord op de vraag of ik dit kleine ding bij mijn leverancier gekregen heb,
Het antwoord is njet .Geen hub.Ik zal mij moeten behelpen met een koperen hub'e.
Toch dank voor de mails.
Herman
-
In het filmpje van Ronald is duidelijk te horen dat het ding aan het werk is. Bij ons op de club gaan we de MP1 ook toepassen, maar men wil dat ze stiller worden. Ik ga zelf wat experimenteren met geluiddemping. Maar misschien is er hier ook iemand die wat in die richting heeft ondernomen. Daar wil ik dan graag ervaringen over horen.
-
He Klaas, ik heb de eerste batch die ik monteerde netjes geschroefd, maar dat geeft veel herrie.
Later ben ik dubbelzijdige foame tape gaan gebruiken, dat werkt een stuk rustiger.
-
als je de MP1 al hebt gebruiken maar anders de Mp5 nemen.Loopt rustiger. Dubbele tape is inderdaad meestal een goede geluidsdemper .Zelfs met veiligheidsvijsjes erbij al je die niet klem aandraait.Heb ik hier met al mijn k rails gedaan op kurk en geen verschil te horen met niet vastgelegd.Draai ze ze ff ertegen dan heb wel meer geluid.
-
Aan dubbelzijdig foamtape heb ik ook gedacht. Dat heb ik nog liggen. Maar je moet het dan wel meteen op de goede plek plakken. In de oortjes van de aandrijfmotor zitten sleufgaten en dat is niet voor niks. Je kunt dan nog wat verschuiven. Ik ben nu zelf bezig met een oplossing met demping waarbij dat verschuiven ook mogelijk is. Daar ga ik wat van laten zien als het blijkt te werken.
-
ik gebruik gewoon verenstaal van 0.8 of 0.6 mm ipv dat stugge.Doet het goed en je mag er wat naast zitten omdat het gewoon plooit maar de wisseltongen netjes legt.Ik rij 3 rail dus heb voordeel dat ik mag open rijden.
-
Dat "er wat naast zitten" wil ik dus niet. Ik wil de motor zo nauwkeurig mogelijk kunnen positioneren.
-
lange vijzen gebruiken dan.Netjes positioneren , aftekenen , vijzen lossen en dan tape ertussen en vijzen eruit.Doe ik al jaren met verschillende toepassingen en zelfs op de sat schotels of bij klanten in racks waar het soms op 1 mm aan komt
-
Intussen heb ik wat zitten experimenteren met geluiddemping. De eerste poging was met gevoerde scharnieren. Op 2 scharnieren heb ik strookjes van een fietsbinnenband gelijmd, zie foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1scharnier1-637103f8b1508.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1scharnier1-637103f8b1508.jpg)
Na het vastschroeven zitten de oortjes van de motor tussen het rubber geklemd. Dit geeft een goede geluiddemping en de motor is in de langsrichting nog verschuifbaar.
Nadeel van deze constructie is dat het geheel nogal breed is. Op de baan waar ze moeten komen, zitten een aantal wissels in parallelle sporen naast elkaar. In die situatie zitten de scharnieren elkaar dus in de weg.
Hoewel de geluiddemping goed is gaat dit hem dus niet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1scharnier2-637103f7cfff8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1scharnier2-637103f7cfff8.jpg)
Bij de volgende poging heb ik meer in de lengterichting gedacht. Uit 4 mm triplex een montageplaatje gezaagd. De MP1 zit daar met dubbelzijdig foamtape op geplakt. Door de sleuven is het geheel nog verstelbaar.
Het triplex plaatje is 30 mm breed en 80 mm lang.
De geluiddemping blijkt net zo goed als bij de gerubberde scharnieren.
De bevestiging aan de grondplaat is robuuster dan wanneer je de MP1 met zijn eigen oortjes vastschroeft. Die oortjes zijn nogal fragiel, wat mij betreft hadden ze wel wat forser mogen zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1montageplaat-637103f7cc76d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mp1montageplaat-637103f7cc76d.jpg)
-
Huishoudelijke mededeling: "mkb" in de titel aangepast in "mtb".
Reinout
-
Hello
De reacties waren uitstekend maar ik zou graag nog een andere vraag willen stellen.
Het ging enkel om ondergrondse wissel aansturing waarvan er veel zijn ,maar kan iemand mij een bovengrondse
aansturing aanbevelen .
Mijn reden hiervoor is dat het voor mij fysiek niet kan om onder de de baan te werken.
Groeten
Herman.
-
Zeker, ook de MP1 kan je prima bovengronds gebruiken.
Thijs
-
De 'bovengrondse' aandrijving met de geringste vormfactor is zonder meer de DCC concepts Cobalt SS
https://www.dccconcepts.com/product-category/the-cobalt-collection/cobalt-point-motors/cobalt-ss/
Nadelen:
- fidly montage, maar als het eenmaal geïnstalleerd is werkt het prima
- duur, maar als je een overloop setje kan gebruiken wordt de prijs flink gedrukt. En a.g.v. het punt hierboven worden ze nogal eens tweede hands aangeboden.
Overigens is de aanstuur eenheid tamelijk groot, maar die kan min of meer overal geplaatst worden.
Verdere voordelen:
trekt erg weinig stroom, voor een kleine-middelgrote baan kun je gewoon op de DCC aansluiten
Schakelaar voor puntstuk polarisatie inclusief
Grtz en succes,
Gerard
PS Mijn ervaring is gebaseerd op Peco wissels. En oh ja: geruisloos!
-
Hallo Thijs
Kun je er niet meer uitleg over geven zoals hoe dan de montage is
groetjes
Herman
-
zet de MP1 naast het wissel, en verbind de rode schuif aan de schuifstang van het wissel met een ijzerdraadje.