BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Shinkansen200 op 05 April 2008, 18:21:07
-
goedenavond,
door mijn koopgedrag over de laatste jaren, heb ik mijzelf, qua Nederlands materieel, in de periode 1960-65 geforceerd, op zich niet erg, ware het niet dat ik met een klein probleempje zit. ik heb 2 Lima mat'46 stellen, eentje in de afleveringskleuren Olijfgroen met zilver dak, en eentje in het grasgroen met gele snor en vishaken (geen reclamebanden). mijn vraag is, kan ik deze stellen zonder al te veel problemen in mijn tijdperk inzetten?
ik weet namelijk dat dat er een aantal mat'36 2-tjes nog tot het midden van de jaren 60 in het olijfgroen hebben gereden, maar is dit ook het geval geweest met enkele mat'46 stellen?
Als ik het goed heb werdt de vishaak rond spoorslag 70 ingevoerd, dat betekend dat mijn Grasgroene stel zoiezo niet inzetbaar zou zijn in het tijdperk wat ik heb gekozen, maar aangezien het grasgroen met snor al voor spoorslag 70 op deze stellen werd aangebracht (als iemand het exacte jaar kan vertellen waarin dit beggon zou ik daar dankbaar voor zijn) vroeg ik me af of er toch niet wat te smokkelen valt?
bij voorbaat dank,
-Sander
ps, hoop dat dit de juiste plek is voor deze vraag
-
De olijf groene stellen reden tot 1959 daarna zijn ze grasgroen geverfd. het is dus zowieso niet mogelijk ze correct met elkaar te laten rijden want de gele snorren kwamen pas halverwege de jaren 60 op de stellen.
Wesley
-
Wellicht dat je de vishaken van je grasgroene Mat'46 eraf kan peuteren. Zelf heb ik eigenlijk hetzelfde probleem maar af en toe moet je een oogje dicht kunnen knijpen ;).
Erik.
-
ookal heeft die geen vishaken meer, dan nog, de snorren kwamen pas halverwege jaren 60, ik geloof tussen '63 en '66 ;)
Wesley
-
Sander,
In 1966 waren alle rode biezen bij mat '46 verdwenen en reden dus rond met gele snorren en strepen.
In 1969 werd het NS vignet ingevoerd en binnen twee jaar waren alle treinstellen hiermee voorzien.
Je kan dus zeggen, dat gat van drie jaar neem ik voor lief, of je dient voorzichtig het vignet te verwijderen.
Een en ander kan je nalezen op de website www.seinarm.nl (http://www.seinarm.nl) bij het stroomlijnmateriaal.
Gerard
-
niet helemaal waar, het gat is van 1959 tot 1963(indien met logo 1969 inderdaad), hij heeft namelijk een olijfgroene die werden in '59 grasgroen met rode biezen, de olijfgrone hebben het dus niet gered tot de "versnorring" en de vishaken
Wesley
-
Sander,
Toen de NS besloot om de kleurstelling te veranderen, hebben ze echt niet in één nacht alle treinstellen overgeschilderd. Dat gebeurde pas als ze toch een nieuw jasje moesten hebben. Er is dus een lange periode geweest waarin Mat '46 in verschillende kleurstellingen naast elkaar reed.
Het is daarom geen probleem om een olijfgroene en een grasgroene Mat '46 samen op de baan te zetten. Je moet dan wel de vishaken van de grasgroene afhalen en bij de olijfgroene het dak en de schortplaten grijs schilderen.
En als je bewijs wilt hebben: In het boek "Hondekoppen en muizeneuzen" staat op blz. 10 een foto uit 1968 van een olijfgroene Mat '46 naast een grasgroene met snor.
Ton
-
Wesley, je hebt wel gelijk.
De grasgroene mat zesenveertigers met rode biezen verdwenen in 1966.
Uiterlijk 1960 was de olijfgroene versie al helemaal overgeschilderd in het grasgroen met rode biezen.
Gerard
-
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.
doe maar klik (http://bert11.homeip.net/groot1024.html?display=1&f=NU&f=-2&o=AND&q=274&q=&search=+ZOEK+&start=4)
-
En dan heb je nog de declassering.
Degene met wing en vignet heeft 1ste en 2de klas, en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.
Dat zou je dan ook moeten veranderen.
Gr. Stephan.
-
Volgens Bert Stortenbeker was de 274 nog tot in 1968 in het grasgroen met rode biezen te zien.
Zo zie je maar weer, uitzonderingen bevestigen de regel.
Gerard
-
bedankt voor de reacties, was inderdaad al bang dat dit het antwoord zou zijn,voor die '36-2 tjes was het waarschijnlijk niet meer lonend aangezien ze toch binnen korte tijd buiten dienst gingen, terwijl Mat 46 toen der tijd nog redelijk nieuw was.
En dan heb je nog de declassering... en de zilverdak van Lima heeft als ik het goed heb, ik heb deze n.l. zelf (nog) niet, 2de en 3de klas.
dat klopt inderdaad, dacht daar pas aan toen ik mijn vraag al gesteld had.
nou ja, heb ik weer een goede reden om de Mat 46 van Rivarossi te kopen als die in 2009 mischien komt ;D
kan de ' zilverdak' een mooi plaatsje in de vitrine krijgen.
-Sander
ps, Ton, heb het boek er even bij gepakt, en het is een grasgroene(?) met rode biezen ipv Olijfgroen met zilver. maar goed, je punt staat nog steeds ;)
-
[sander]
Gewoon inzetten als een museumstel, toch!
ze zijn te mooi om er niets mee te doen, anders verkopen.
groeten,
Frederico