BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Robkop op 29 October 2022, 13:51:05
-
Op YouTube ..nu .. wereldrecord Langste trein bij de Rhätische Bahn
Zie https://youtu.be/qjvz52iJafA
-
Waanzinnig! ;D
-
leuke video!
Alleen dat 'schwiezer duuts'.... man o man .... 'reciuperiere'.... :-)
Guus
-
Gewoon een kwestie van veel naar Zwitserland gaan en de taal je eigen maken. Gelukkig was het verslag niet in het Reto-Romaans...
Grüetzi,
Rob
-
wel leuk maar eigenlijk niet echt, meerdere tractie voertuigen in 1 trein , de langste trein in nederland was beter , 1 loc met 60 personen rijtuigen
vriendelijke groeten
Gerard
-
dat is ook wel lekker appels met peren vergelijken... een recht stukje in het vlakke Nederland of meervoudige klimspiralen met serieuze hellingen en bochten.... dan is dit toch echt wel een huzaren stukje.
-
Vast wel appels en peren! Als er 7 machinisten nodig waren zijn die treinstellen alleen mechanisch gekoppeld en kon eenieder zijn eigen deel regelen.
Knap hoor en een goede test voor de stroomvoorziening,
Mvrgr
-
meervoudige klimspiralen
Ze reden bergaf, van Preda naar Filisur. Ze hebben vooral stroom teruggegeven aan het net :)
-
Bergaf rijdenis wat makkelijker;ik had al medelijden met onderstations ,die de stroom zouden moeten leveren, het was dus andersom .de trein leverde stroom aan de rest van het net. :D
Peter
-
en dat terug leveren was meteen het grote probleem. het net kon de opgewekte stroom bij te hoge snelheid niet aan. ;)
-
wel leuk maar eigenlijk niet echt, meerdere tractie voertuigen in 1 trein , de langste trein in nederland was beter , 1 loc met 60 personen rijtuigen
vriendelijke groeten
Gerard
Correct, echter het record met een getrokken personentrein staat op naam van België met 72 rijtuigen, getrokken door 1 locomotief.
Ik zeg dan ook dat de Zwitsers het record helemaal niet verbroken hebben, maar een nieuw record gevestigd in een compleet nieuw genre:
De langste personentrein op smalspoor, bestaande uit treinstellen
Jos.
-
Bergaf rijdenis wat makkelijker;ik had al medelijden met onderstations ,die de stroom zouden moeten leveren, het was dus andersom .de trein leverde stroom aan de rest van het net. :D
Peter
Berg af rijden is eigenlijk niet makkelijker.
Met deze waanzinnige lengte vraagt dit heel wat van machinisten met het remmen.
Jos.
-
Zou het ? Ik mag toch aannemen dat die dingen vrijwel volledig computergestuurd rijden (dwz snelheid vasthouden, zie ook lastregeling ;D)
grtz rob
-
Er wordt alleen maar de langste reizigerstrein geclaimd en daar is niks aan gelogen.
Misschien moet NSR bij de officiële introductie van ICNG een stuk of wat van die dingen aan elkaar koppelen en het record terughalen. Of laat de infrastructuur dat niet toe?
Vraag is misschien ook waarom NSR zoiets zou doen. Destijds had het te maken met 150 jaar spoor meen ik?
-
Zou het ? Ik mag toch aannemen dat die dingen vrijwel volledig computergestuurd rijden (dwz snelheid vasthouden, zie ook lastregeling ;D)
grtz rob
Heb je bij dit soort composities weinig aan vrees ik.
De software van deze treinstellen gaat uit van het maximum in een normale dienstregeling.
In zulke composities moet je de beveiliging in de software uitzetten, en alles met de hand gaan doen.
-
Je kunt mij niet wijsmaken dat er geen automaat in zit die een ingestelde snelheid vasthoudt, bergop, bergaf, zoals ook in elke vrachtwagen, onafhankelijk van een dienstregeling.
-
Staan best leuke foto's op social
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FgP22xLWYAIrvmq-635e8a36b4369.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/FgP22xLWYAIrvmq-635e8a36b4369.jpg)
(Photo : Stadler)
Marc
-
Misschien moet NSR bij de officiële introductie van ICNG een stuk of wat van die dingen aan elkaar koppelen en het record terughalen. Of laat de infrastructuur dat niet toe?
Of een paar stellen van de nieuwe eurostar, volgens mij is 1 stel al 400m lang
-
Er wordt alleen maar de langste reizigerstrein geclaimd en daar is niks aan gelogen.
Misschien moet NSR bij de officiële introductie van ICNG een stuk of wat van die dingen aan elkaar koppelen en het record terughalen. Of laat de infrastructuur dat niet toe?
Vraag is misschien ook waarom NSR zoiets zou doen. Destijds had het te maken met 150 jaar spoor meen ik?
Bij NS moet op elke 7 bakken een conducteur, en die hebben ze nu niet. ;D
-
Je merkt toch niet of ze er wel of niet zijn dus kan het best ;D
Mvg, Johan
-
Heb je bij dit soort composities weinig aan vrees ik.
De software van deze treinstellen gaat uit van het maximum in een normale dienstregeling.
In zulke composities moet je de beveiliging in de software uitzetten, en alles met de hand gaan doen.
Dat is bij de poging in Zwitserland natuurlijk niet anders geweest ;)
-
Ik snap dat dit best een aardige lengte is voor een personen trein.
Maar dat is toch niks vergeleken een Bigboy die een 5,5 Mile ( 8 km ) goederen trein trekt.
https://www.youtube.com/watch?v=j-WvuK0l05A
Bij 11:10 hoor je dat.
En dat al in de jaren 40.
Dan kan die dame makkelijk 5,5 Mile aan personen rijtuigen trekken.
Ik vind het een lachertje. ;D
Kees.
-
Op een recht stuk ja.
Jos
-
Natuurlijk hoefde die Bigboy Sherman Hill niet op.
Dan zal de trein wat korter zijn geweest, maar nog dik boven de lengte van dat ding in Zwitserland.
Kees.
-
En als je bedenkt welke spatkrachten er op het spoor ontstaan bij zoveel wagons tegelijk die getrokken worden (eigenlijk geremd worden) ...
En als je bedenkt hoeveel treinstellen en wagons er op 1 km2 werden gereden .....
En als je het wandelpad daar ter plekke hebt gelopen weet je hoe mooi het daar is ....
https://www.bahnmuseum-albula.ch/de (https://www.bahnmuseum-albula.ch/de)
https://www.rhb.ch/de/news-events/offizieller-weltrekordversuch (https://www.rhb.ch/de/news-events/offizieller-weltrekordversuch)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bergun-traject-636004425e1cc.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/bergun-traject-636004425e1cc.png)
Alleen daarvoor wil je naar Bergün https://www.berguen-filisur.graubuenden.ch/en (https://www.berguen-filisur.graubuenden.ch/en)
Staaltje werk zoals Willem Jan Holsboer (ut Zutphen) destijds al neerzette door de voorloper van de Räetische Bahn te beginnen om per spoor vanuit Landquart naar Davos te kunnen reizen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Jan_Holsboer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Willem_Jan_Holsboer)
Kortom petje af
-
Misschien moet NSR bij de officiële introductie van ICNG een stuk of wat van die dingen aan elkaar koppelen en het record terughalen. Of laat de infrastructuur dat niet toe?
Vraag is misschien ook waarom NSR zoiets zou doen. Destijds had het te maken met 150 jaar spoor meen ik?
Tegenwoordig laat het spoor in Nederland dat soort gehobby op kosten van de belastingbetaler natuurlijk niet meer toe; dat dan nog los van het personeelstekort en nog helemaaaaal zonder in ogenschouw te nemen dat je dat überhaupt al niet toegelaten gaat krijgen in de hedendaagse spoorbureaucratie...
-
Hier loopt al een draadje over. Mod, even samenvoegen?
-
Als ik het ga samenvoegen komen allerlei reacties door elkaar te staan, niet goed voor de leesbaarheid. Tenminste, bijna zeker dat dat een probleem gaat zijn.
Ik doe deze even op slot, graag verder in het andere draadje (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104597.0), dan blijft het een beetje bij elkaar.
Reinout-als-moderator