BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: San-Markos op 27 October 2022, 16:19:21
-
Beste allen,
Afgelopen periode heb ik de onderbouw van mijn nieuwe baan afgerond. Ik ben dan nu ook toe aan het leggen van spoor. Zo ook in de klimspiraal. De klimspiraal bestaat uit 2,5 omwentelingen. Op deze omwentelingen komt R4 en R3 spoor te liggen van Roco line (zonder bedding). De R4 gebruik ik voor het stijgende (buiten)spoor, de r3 voor het dalende (binnen)spoor.
Hoeveel blokken moet ik gebruiken voor mijn klimspiraal? Het is niet de bedoeling om te stoppen in de klimspiraal, dit vanwege het al aanwezige schaduwstation aan de onderzijde van de baan.
Bij een eerder pendelbaantje maakte ik gebruik van 2 melders per blok. Uiteraard moesten locomotieven hier op de centimeters kunnen stoppen. Is er een meerwaarde om in mijn klimspiraal gebruik te maken van twee melders ipv 1 melder per blok? Mocht 1 melder per blok voldoende zijn dan kan ik er eventueel ook voor kiezen om nog meer blokken per omwentelingen te gebruiken.
Ik ga gebruikmaken van het volgende:
DR5000
iTrain 5.1 (semi)automatisch rijden
Bezetmelders (moeten nog aangeschaft worden)
Servomelders Digikeijs 4024 met puntstukpolarisatie
Mochten er onduidelijkheden zijn dan licht ik dit graag verder toe. Verder zou ik erg graag jullie adviezen ontvangen.
Een fijne middag toegewenst.
Wat afbeeldingen voor de beeldvorming:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Klimspiraal-635a92004d3ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Klimspiraal-635a92004d3ac.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Spoorplan-80-cm-635a92756f70c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Spoorplan-80-cm-635a92756f70c.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Spoorplan-60-cm-635a928bc6209.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Spoorplan-60-cm-635a928bc6209.png)
-
Het is je natuurlijk helemaal vrij om het te doen zoals je zelf wilt.
Zou met blok lengtes rekening houden met je langste treinen. En voor een klim spiraal vind ik het persoonlijk wel fijn als een trein niet echt stopt. Hij kan beter blijven rijden dan dat hij tijdens de klim weer op snelheid moet komen, zeker voor langere treinen. Ik heb ze dus ruim langer dan mijn langste trein.
Betekend wel dat voor kortere treinen ze meer afstand hebben dan noodzakelijk zou zijn.
Je kunt natuurlijk ook kiezen voor kortere blokken en een trein meerdere blokken bezet te laten houden.
Dus geheel wat je zelf wenst.
Daarnaast rij ik zelf met koploper, en dan is 1 melder op zich prima, je rijd maar 1 kant op, en er zijn mogelijkheden om te zorgen dan een trein niet direct afremt als hij een blok inrijd en het volgende blok is bezet.
Verder is een klimspiraal niet veel anders dan een gewoon stuk baanvlak wat betreft de blokindeling.
Groet,
Roelco
-
Hoi Mark,
Ik heb mijn klimspiraal wel in blokken ingedeeld met 1 melder per blok. De snelheid is van begin tot eind hetzelfde en netjes afremmen is niet nodig.
Ik heb wel meerdere blokken waardoor de klimspiraal ook als opstelspoor gebruikt kan worden.
In neerwaartse richting is dit wel handig want anders moeten de treinen vóór het klimspiraal wachten tot de trein in het klimspiraal er weer uit is.
In opwaartse richting is dit handig omdat anders het uitgaande spoor van het schaduwstation bezet blijft tot de omhooggaande trein uit het de klimspiraal verdwenen is. Het bevordert dus de doorstroming in het schaduwstation.
-
Mijn eerst impuls was: als je wilt dat de treinen in de spiraal blijven doorrijden, maak er dan 1 blok van. Nadeel is dan wel dat er pas een volgende trein de spiraal in kan als de voorganger er uit is. Als je niet zo lang wil wachten, dan moet je meerdere blokken maken, dan kunnen er meer treinen tegelijk in de spiraal rijden. Hoeveel, dat hangt van de rest van de baan af. Als je wil dat de treinen in de spiraal niet stoppen, dan moet je er wel voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt ook ergens naar toe kan. Want als die trein niet verder kan, dan komt alsnog alles in de spiraal tot stilstand.
-
Ik heb in mijn klimspiralen ook meerdere blokken zitten. Zoals Klaas al aangeeft ben je anders heel beperkt in een vlotte doorstroom.
Je kan natuurlijk een stopverbod voor die blokken aangeven zodat de boel blijft rijden. Maar kunnen er wel meer treinen tegelijk rijden.
Met jouw spiraal zou ik denken aan 3 blokken. Ongeveer 1 per winding.
-
Beste allen,
Hartelijk bedankt voor jullie reacties. Deze waren voor mij zeer verhelderend. Ik denk dat ik inderdaad voor 1 melder per blok ga en een blok toewijs aan elke halve omwenteling. Ik denk dat ik in ga stellen dat de locomotieven niet mogen stoppen in de klimspiraal en allemaal een vaste snelheid krijgen. De instellingen kan ik uiteraard later nog aanpassen als mij dit niet bevalt. Qua bekabeling is het overigens wel prettig om nu bepaalde keuzes te maken.
Mijn treinen krijgen idd ook een vaste rijrichting.
Ik kan nu weer verder.
-
Ik denk dat ik in ga stellen dat de locomotieven niet mogen stoppen in de klimspiraal en allemaal een vaste snelheid krijgen.
Klinkt een beetje tegenstrijdig. Als de treinen niet mogen stoppen, waar heb je dan blokken voor? Zoals ik eerder schreef, je moet er voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt direct ergens naar toe kan. En de volgende ook, enz.. Als dat niet lukt dan komt de hele karavaan alsnog stil te staan, of je nou 1 blok hebt of 10.
-
Door gebruik te maken van meerdere blokken in de klimspiraal hoop ik de treinen dichter op elkaar te kunnen laten rijden en de doorstroom te bevorderen. Ik begrijp dat de rest van het baanplan hier ook grote invloed op heeft.
Nu meer blokken maken is eenvoudiger dan deze later nog toe te moeten voegen. Mochten er tegen die tijd toch teveel blokken zijn dan kan ik er altijd een paar opheffen.
-
Klinkt een beetje tegenstrijdig. Als de treinen niet mogen stoppen, waar heb je dan blokken voor? Zoals ik eerder schreef, je moet er voor zorgen dat een trein die uit de spiraal komt direct ergens naar toe kan. En de volgende ook, enz.. Als dat niet lukt dan komt de hele karavaan alsnog stil te staan, of je nou 1 blok hebt of 10.
Als je rijdt met software heeft het wel degelijk invloed op het vlotte verloop volgens mij, de software kijkt verder dan 1 blok.
Dirk
-
Mark,
Wat is de reden dat je treinen niet mogen stoppen in de klimspiraal? Wat wil je hier mee bereiken?
-
Beste Albert,
In principe heb ik er geen problemen mee dat ze stoppen in de klimspiraal. Echter heb ik een opstelspoor in mijn schaduwstation waar treinen kunnen stoppen. Dit heeft dan ook de voorkeur (lijkt mij) om de doorstroom te bevorderen.
-
Hoi Mark,
Als je helemaal geen blok hebt in je klimspiraal moet een trein dus in 1 keer door kunnen rijden vanaf dit opstelspoor naar het eerste blok na de klimspiraal. Dat is prima natuurlijk maar ik vraag me af of de doorstroming niet beter gaat als je wel 1 of meerdere blokken in de klimspiraal maakt.
Ik weet niet welke software je gaat gebruiken, maar in Rocrail kun je dit vrij snel testen zonder ook maar een stukje rails te leggen.
Ik heb een video gemaakt over de werking van mijn klimspiraal en schaduwstation: https://www.youtube.com/watch?v=75jBlwBOVoY&list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa&index=34&t=26s (https://www.youtube.com/watch?v=75jBlwBOVoY&list=PLV0HmPHKLZR5aYpyBt5Hq8WI9QZixFLAa&index=34&t=26s)
Misschien heb je er wat aan voor de besluitvorming over blokken en melders in de klimspiraal.
-
Hoi Albert,
Bedankt voor uw nieuwe reactie. Ik ben inderdaad van plan om blokken toe te voegen, 2 blokken per omwenteling en met een melder per blok. Ik heb uw video bekeken en dit lijkt enigszins overeen te komen met hoe u het gedaan heeft. Inderdaad met het idee dat op deze manier de doorstroming beter verloopt.
We gaan rijden met iTrain en net als bij Rocrail kun je aangeven dat ze niet mogen stoppen in bepaalde blokken.
Fijne avond en een prettig weekend.